Rolf Gohs och Mystiska 2:an

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av Wakuran »

Sampsa K skrev:Tack för svaren. ”Skatten på Spökön” saknas ännu från mig. Jag räknar inte ”Radiopiraterna” och inte heller den där ”mjölkserien” med.

Ah. Jo, Spökön känns ju litet krånglig att samla på i den där publiceringen med 2-3 sidor serier per Fantomen-nummer i något halvår.

Sampsa K skrev:Tack för källkoden. Jag hittade den originala sidan på Archive.org.


Nu ska tydligen Seriewikin i stort sett fungera igen, även om det fortfarande verkar vara litet problem med bildfiler som innehåller åäö ...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Sampsa K
Very Good
Inlägg: 151
Blev medlem: lör 27 nov 2010, 12:27
Ort: Finland

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av Sampsa K »

Wakuran skrev:Ah. Jo, Spökön känns ju litet krånglig att samla på i den där publiceringen med 2-3 sidor serier per Fantomen-nummer i något halvår.

Jep, man måste köpa elva enskilda tidningar för att få det. Men det sista äventyret ”Fågelsön” är säkert hårdast att skaffa, eftersom tidningen som innehåller det är sällsynt. Det första äventyret ”Mysteriet Rosenkammaren” finns ju som repris i Cobolts bok.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av Wakuran »

Sampsa K skrev:
Wakuran skrev:Ah. Jo, Spökön känns ju litet krånglig att samla på i den där publiceringen med 2-3 sidor serier per Fantomen-nummer i något halvår.

Jep, man måste köpa elva enskilda tidningar för att få det. Men det sista äventyret ”Fågelsön” är säkert hårdast att skaffa, eftersom tidningen som innehåller det är sällsynt. Det första äventyret ”Mysteriet Rosenkammaren” finns ju som repris i Cobolts bok.

Comet 3/85 ska egentligen inte vara så jättesällsynt. Konsum vägrade sälja tidningen, men restupplagan tror jag köptes upp av punkiga skivaffärer och liknande som tyckte att tidningen ändå var värd att spridas. Något åt det hållet...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
S.B.
Good
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 06 sep 2007, 13:58

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av S.B. »

Sampsa K skrev:Jag har två frågor.

Vad tror ni, ville Gohs sluta serien med ”Fågelsön” även utan den kontroversen som det orsakade? Till mig ser det ut att han ville döda huvudpersonerna i berättelsen.

Cobolts samlingsbok berättar att Mystiska 2:ans opublicerade historia i tidningen Nya Tider blev aldrig färdig. Stämmer det? Alltså tecknade Gohs inte avsnittet färdigt innan det börjades publicera i Nya Tider?


Kul att du vill skriva om Gohs och M2! Här är mina försök till svar:

Fråga 1.
Nej, jag har inte fått den uppfattningen.
I Svensk Seriehistoria: andra boken (2016) sid 91 skriver jag att serien om Fågelön _oplanerat_ blev den sista Mystiska 2:an-episoden. Detta återspeglar vad RG uppgav muntligen under arbetet med artikeln (åren 2009–2015). Jag bedömer det alltjämt som trovärdigt.
RG sa för övrigt i Bild & Bubbla 2002:4, som svar på frågan om läsarna kunde se fram emot fler verk av serieskaparen Gohs efter barnkorstågsserien:
"– Jo, jag kan tänka mig att fortsätta med fler serier när nu den här är färdig. Jag har funderingar på ytterligare någon kortare Mystiska 2:an-episod, men inget är bestämt än. Och först skulle jag väldigt gärna vilja se serien om barnkorståget i albumutgåva, även om det förmodligen kan bli svårt att genomföra på Egmont." (Citerat på sid 111f i min artikel.)

Fråga 2.
Uppgiften har varit känd sedan 1980-talet – se samlingsvolymen Mystiska 2:an (1986) sid [4] – och jag har inte råkat på något som motsäger detta. RG själv har, som jag nämner på sid 22 i min artikel, inte sparat mycket egen dokumentation. Så vill du gräva vidare i detta (för att få uppgiften bekräftad, alternativt dementerad, av någon som var med på den tiden) är mitt tips att du kontaktar tidningens grundare och ansvarige utgivare Pierre Frühling (f. 1952). Det har jag inte gjort.

Kanske kan du i ett eller annat avseende ha lite nytta av den här ofullständiga verksförteckningen: https://sv.wikipedia.org/wiki/Anv%C3%A4 ... _Rolf_Gohs

Det glädjer mig att du tar dig an ditt artikelämne med tydligt källkritisk ansats. Lycka till med artikeln!

Wakuran skrev:Comet 3/85 ska egentligen inte vara så jättesällsynt. Konsum vägrade sälja tidningen, men restupplagan tror jag köptes upp av punkiga skivaffärer och liknande som tyckte att tidningen ändå var värd att spridas. Något åt det hållet...


(Mina kursiveringar.) Vad har du för källor på det?
Sampsa K
Very Good
Inlägg: 151
Blev medlem: lör 27 nov 2010, 12:27
Ort: Finland

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av Sampsa K »

S.B.! Tack så mycket för viktig information, som jag inte kunde få här i Finland! Svensk Seriehistoria är inte någon vanlig bok här.

1. Jag tror dig, naturligtvis. Det syns hårt att fortsätta med M2, eftersom pojkarna ju hamnade under granaterna på Fögelön, men ett alternativ kunde åtminstone vara att göra en berättelse som hände tidigare, och där killarna också skulle vara yngre.

2. Jag är inte så säker på det här. Det är en konstig metod att inte göra en berättelse långt färdig innan den börjas publicera, speciellt när tidskriften kommer ut så ofta som varje vecka. Kanske finns det opublicerad material om berättelsen någonstans? Kanske skall jag även kontakta den där utgivaren, tack för namnet!

S.B. skrev:Kanske kan du i ett eller annat avseende ha lite nytta av den här ofullständiga verksförteckningen: https://sv.wikipedia.org/wiki/Anv%C3%A4 ... _Rolf_Gohs

Tack! Detta information är nyttig. Visste inte t. ex. att ”Superhjälten” publicerades först i tidskriften Gnistan och visste inte om alla publiceringar i Expressen.

Wakuran skrev:Comet 3/85 ska egentligen inte vara så jättesällsynt.

Ok, men jag tror att det är åtminstone ovanlig. Under de senaste två åren har jag sett det på nättet till salu bara tre gånger. Två gånger var det till salu i ett högt pris och med två andra Comet-nummer, som är vanliga. Endast en gång var det till salu ensam.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av Wakuran »

S.B. skrev:
Wakuran skrev:Comet 3/85 ska egentligen inte vara så jättesällsynt. Konsum vägrade sälja tidningen, men restupplagan tror jag köptes upp av punkiga skivaffärer och liknande som tyckte att tidningen ändå var värd att spridas. Något åt det hållet...


(Mina kursiveringar.) Vad har du för källor på det?

Ah, det är nog ärligt talat mest hörsägen om hur jag hörde att tidningen såldes. Om någon skulle veta mera får den gärna utveckla...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
S.B.
Good
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 06 sep 2007, 13:58

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av S.B. »

Sampsa K skrev:S.B.! Tack så mycket för viktig information, som jag inte kunde få här i Finland! Svensk Seriehistoria är inte någon vanlig bok här.


Har du nära till ett kommunalt bibliotek borde du nog kunna fjärrlåna boken gratis. Se här http://www.sverigesdepabibliotekochlane ... -avgifter/
(Jag har själv erfarenhet av fjärrlåna litteratur från utlandet till mitt närmsta stadsdelsbibliotek i Malmö, och det har för min del varit både smidigt och gratis.)

Sampsa K skrev:Jag är inte så säker på det här. Det är en konstig metod att inte göra en berättelse långt färdig innan den börjas publicera, speciellt när tidskriften kommer ut så ofta som varje vecka. Kanske finns det opublicerad material om berättelsen någonstans? Kanske skall jag även kontakta den där utgivaren, tack för namnet!


Om han lät de första delarna av serieföljetongen gå i tryck utan att ha avslutat verket (vilket jag håller för troligast) behöver det inte ha varit första gången han gjorde så. "Mannen från Claa" (publicerad i Seriemagasinet 1957:1–13 med tre sidor per nummer) kommenterades så här av tidningens redaktör i samband med publiceringsstarten: "Hur länge den kommer att fortsätta vet varken tecknaren, Rolf Gohs eller jag, men ett bra tag framåt får ni se den varje vecka, det lovar vi." (Citerat i min artikel s. 43.)
När RG en tid sernare skadats i en olycka rapporterade Seriemagasinets redaktör inne i tidningen: "Vi får väl hoppas att han blir bra snart, annars vet vi inte hur det ska gå med Mannen från Claa." (Citerat i min artikel s. 43.)

Det stämmer att RG tecknat mer av "Den stora chocken" än vad som hann publiceras i Nya Tider. Serierutorna på sid 4 i samlingsvolymen 1986 var inte införda i Nya Tider men tecknades för den följetongen.

Om serien varit relativt komplett hade den nog sannolikt publicerats på annat håll efter Nya Tiders nedläggning. RG stod ju på toppen av sin skaparförmåga som serietecknare när han arbetade på serien, och intresset för "Den stora chocken" bör inte ha varit mindre än för de gamla ofärdiga serier från 1953–1954 som publicerades i ett fanzin 1990, tänker jag.
Sampsa K
Very Good
Inlägg: 151
Blev medlem: lör 27 nov 2010, 12:27
Ort: Finland

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av Sampsa K »

S.B.: tack igen för informationen! Du har välgrundad kunskap. Visste inte om gratis fjärrlån.

Jag verkligen gillar Mystiska 2:ans skickliga bilder och dess sociala dimension (ställningar).

Förresten, ett exemplar av Comet 3/85 är nu till salu på Tradera.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av Wakuran »

Sampsa K skrev:Förresten, ett exemplar av Comet 3/85 är nu till salu på Tradera.

Jag antar att det är den här länken du syftar på?

https://www.tradera.com/item/341539/342 ... r-2-3-1985
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Sampsa K
Very Good
Inlägg: 151
Blev medlem: lör 27 nov 2010, 12:27
Ort: Finland

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av Sampsa K »

Ja, jag betyder den där.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Rolf Gohs och Mystiska 2:an

Inlägg av Wakuran »

Trådnamnbyte och sammanslagning med gamla trådar utförd.

/Admin
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Rolf Gohs och Mystiska 2:an

Inlägg av larsa66 »

ja, det var bra. Intressant tråd. Du fick aldrig något svar om nåt annat förlag ville ta över komikas utgivning, eller? Jag har inte läst hela tråden, bara skummat. Men din fråga dök upp flera gånger
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Rolf Gohs och Mystiska 2:an

Inlägg av Wakuran »

larsa66 skrev:ja, det var bra. Intressant tråd. Du fick aldrig något svar om nåt annat förlag ville ta över komikas utgivning, eller? Jag har inte läst hela tråden, bara skummat. Men din fråga dök upp flera gånger

Det jag hörde tidigare var att det var något annat förlag som erbjöds satsningen, men att Gohs fortfarande ville teckna om en massa...

mikkeX skrev:Jag tror att Rolf alltid har ändrat i de serier som återtrycks. Jag hade gärna tryckt originalversionerna. Men det ville inte Rolf. Och då är det inte så mycket att göra åt den saken. Ett annat förlag har försökt att ta över projektet, men det gick i stöpet det också.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Sampsa K
Very Good
Inlägg: 151
Blev medlem: lör 27 nov 2010, 12:27
Ort: Finland

Re: Rolf Gohs och Mystiska 2:an

Inlägg av Sampsa K »

Tack för ändringarna, Wakuran.

Vad är det här intrycket att Gohs har länge varit död? Jag har sett det påståendet i två platser på nättet.

Finns det någon information hur stora upplagorna M2-tidningen hade?
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Rolf Gohs och Mystiska 2:an

Inlägg av RioGrande »

Sampsa K
Very Good
Inlägg: 151
Blev medlem: lör 27 nov 2010, 12:27
Ort: Finland

Re: Rolf Gohs och Mystiska 2:an

Inlägg av Sampsa K »

Jag vet att han lever, men varför skriver några människor att han är avliden? Även Freddy Milton skriver så (titta på hans sista mening där: ” Han fortsatte til sin død med at leve omslag til Fantomen, Agent X9 og Seriemagasinet”).

(Förresten, jag kommer ihåg att det fanns synen att Ray Moore var död innan han dog, och också Fantomens redaktion upprepade det.)
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Rolf Gohs och Mystiska 2:an

Inlägg av rkaj »

Vad gäller Fantomenomslag är Fa 13/2012 (https://fantomenindex.krats.se/2012#i13) det senaste han har gjort, och det börjar ju bli ett tag sedan. (Några få nummer efter att Gammelredax Ulf Granberg tackade för sig, kan man ju notera. Två legendarer som pensionerade sig från Fantomentidningen ungefär samtidigt).
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Rolf Gohs och Mystiska 2:an

Inlägg av RioGrande »

Sampsa K skrev:Jag vet att han lever, men varför skriver några människor att han är avliden? Även Freddy Milton skriver så (titta på hans sista mening där: ” Han fortsatte til sin død med at leve omslag til Fantomen, Agent X9 og Seriemagasinet”).

(Förresten, jag kommer ihåg att det fanns synen att Ray Moore var död innan han dog, och också Fantomens redaktion upprepade det.)

Min enda förklaring är att Milton skrivit detta utan att kolla fakta (exempelvis Wikipedia). Han är inte purung heller! Kanske inte van vid moderna saker som Google och sånt? han orkade inte gå iväg till biblioteket och slå upp det? [;)]
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Rolf Gohs och Mystiska 2:an

Inlägg av AndreasEriksson »

Jag mailade Freddy om saken 2016. Han svarade: "Jeg ved ikke hvem som gav mig oplysningen at Gohs var død, men naturligvis glæder det mig at han endnu lever." Jag hade nog trott att han skulle ändra texten på sin hemsida i samma veva.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av Wakuran »

Wakuran skrev:
Sampsa K skrev:Förresten, ett exemplar av Comet 3/85 är nu till salu på Tradera.

Jag antar att det är den här länken du syftar på?

https://www.tradera.com/item/341539/342 ... r-2-3-1985

170 kr för nr. 2 & 3/ 1985 tillsammans blev det, ser jag. Men antar att köparen huvudsakligen bjöd på 3:an...

https://www.tradera.com/item/341539/342 ... -item-main
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar