Rolf Gohs och Mystiska 2:an

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av AndreasEriksson »

Ja, den är bildkomplementet till artikeln tror jag man kan säga. En "art book" typ.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av BoJustBo »

Tråkigt omslag om det nu ska vara en konst bok.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av Wakuran »

BoJustBo skrev:Tråkigt omslag om det nu ska vara en konst bok.

Eventuellt är det en mock-up som kan komma att ändras till boksläppet...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av larsa66 »

BoJustBo skrev:
larsa66 skrev:mannen som borde ha blivit vårt lands Will Eisner.

Hur menar du? Har inte läst hans serier (så vitt jag vet) så förstår inte liknelsen riktigt.


Det var Horst Schröder som tog den liknelsen i den där artikeln(Mannen bakom Pox och Epix, kanske du känner till). Han var intresserad av att ge ut något självbiografiskt som Rolf pratat om att göra.
Liknelsen är väl att Will Eisner skapade spirit i sin ungdom. En serie som var riktad till mainstreamläsarna men lite klurig och nyskapande för sin tid.
När han sedan skapade sina serieromaner på ålderns höst blev det lika stort om inte större.

Rolf Gohs gjorde ju kilroy och Mystiska 2:an som var mer folkliga serier men de blev djupare och mer konstnärligare(M2 då) med tiden. Horst trodde att Gohs självbiografiska serie också skulle bli något betydelsefullt i den svenska serievärlden.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av Wakuran »

larsa66 skrev:Rolf Gohs gjorde ju kilroy och Mystiska 2:an som var mer folkliga serier men de blev djupare och mer konstnärligare(M2 då) med tiden. Horst trodde att Gohs självbiografiska serie också skulle bli något betydelsefullt i den svenska serievärlden.

Det skulle nog kunna bli intressant, men antagligen är Gohs för gammal nu för att orka genomföra ett så stort projekt...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av larsa66 »

Ja, Horst sa också att det var försent, dessutom kunde han ju inte göra dom ändringar han ville göra på serier som redan ligger på förläggarnas och läsarnas önskelista. Jag förstår inte varför han måste ändra.

Jag är ju blott en amatör, men jag minns hur de kliade i fingrarna att göra om sidor och sekvenser i "gustapärsa" innan jag skickade den på albumtryck. Det starkaste argumentet jag hade att inte ändra något var, att det vore bristande respekt mot de som läst och gillat serien såsom den publicerades i tidningen.

Wakuran skrev:Man kan ju ge ut serierna så som de såg ut första gången, också... Det är ett alternativ...


(Missade detta inlägg) Det vill han nog inte om jag fått rätt uppfattning.

Ganska mycket som han verkar missnöjd med. Bl.a. Saco, Stefan och langaren. Med manus av Janne Lundström. Ett mästerverk i mina ögon. Men Rolf och Jan var tydligen inte överens om layouten i den.Jag hade fått för mig att de nästan var ett team som hade mer på gång. Så var det tydligen inte.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av BoJustBo »

Ja, jag har ju själv gjort små ändringar in i sista sekund tills något blivit tryckt men jag skulle nog aldrig gå tillbaka och ändra inför ett återtryck.
Osamu Tezuka, min favorit serieskapare, är känd för att han ändrat så mycket i sina äldsta serier att dom i japan kan ge ut sista och första utgåvan som var sin bok samtidigt och folk köper båda.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av Wakuran »

larsa66 skrev:
Wakuran skrev:Man kan ju ge ut serierna så som de såg ut första gången, också... Det är ett alternativ...


(Missade detta inlägg) Det vill han nog inte om jag fått rätt uppfattning.

Ganska mycket som han verkar missnöjd med. Bl.a. Saco, Stefan och langaren. Med manus av Janne Lundström. Ett mästerverk i mina ögon. Men Rolf och Jan var tydligen inte överens om layouten i den.Jag hade fått för mig att de nästan var ett team som hade mer på gång. Så var det tydligen inte.

Gohs känns ju inte som en person som är enkel att samarbeta med en längre tid, av olika anledningar...

Eller, som illustratör går det nog ganska smidigt, det var därför det funkade med Fantomenredaktionen.

BoJustBo skrev:Ja, jag har ju själv gjort små ändringar in i sista sekund tills något blivit tryckt men jag skulle nog aldrig gå tillbaka och ändra inför ett återtryck.
Osamu Tezuka, min favorit serieskapare, är känd för att han ändrat så mycket i sina äldsta serier att dom i japan kan ge ut sista och första utgåvan som var sin bok samtidigt och folk köper båda.

Han rebootade väl hela konceptet rätt ofta, vad jag förstått, åtminstone för Astro Boy och Princess Knight...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av BoJustBo »

Wakuran skrev:
BoJustBo skrev:Ja, jag har ju själv gjort små ändringar in i sista sekund tills något blivit tryckt men jag skulle nog aldrig gå tillbaka och ändra inför ett återtryck.
Osamu Tezuka, min favorit serieskapare, är känd för att han ändrat så mycket i sina äldsta serier att dom i japan kan ge ut sista och första utgåvan som var sin bok samtidigt och folk köper båda.

Han rebootade väl hela konceptet rätt ofta, vad jag förstått, åtminstone för Astro Boy och Princess Knight...

Jo fast i fallet med astroboy så ersatte inte rebootsen originalet utan det blev mer som om karaktären var i en tidsloop där saker hände likartat men olika.
Han ändrade såklart på det andra med en massa ändringar också ;)
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av Kattmannen »

Wakuran skrev:Man kan ju ge ut serierna så som de såg ut första gången, också... Det är ett alternativ...


Absolut! Ungefär som de inbundna nytrycken av g:a årgångar av Fantomen och 91:an.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av larsa66 »

Jag läste Rolf Gohs, "Dockan som inte kunde sova" för första gången på 15 år tror jag.
Man ser verkligen serien i ny dager efter att ha läst intervjun.
Jag minns när jag läste serien som 12-åring hur kuslig jag tyckte den var.
Men idag ser jag att Dock-doc är en ganska tragikomisk figur. Om han vore lite mer karikatyrtecknad skulle nog han vara underhållningen i serien. Även för den fantomen-åldersgrupp han ville vända sig till.

Bild
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av Wakuran »

larsa66 skrev:Jag minns när jag läste serien som 12-åring hur kuslig jag tyckte den var.
Men idag ser jag att Dock-doc är en ganska tragikomisk figur. Om han vore lite mer karikatyrtecknad skulle nog han vara underhållningen i serien. Även för den fantomen-åldersgrupp han ville vända sig till.

Jag tycker ju nästan det går varvet runt, så att han blir både och. Den dät trosscenen är fortfarande rätt obehaglig...

(Sen så är det ju ett rätt konstigt bildexperiment där också där Gohs satt in ett svartvitt självporträtt (?) utan direkt sammanhang med berättelsen i övrigt, som bryter av...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av larsa66 »

Wakuran skrev:(Sen så är det ju ett rätt konstigt bildexperiment där också där Gohs satt in ett svartvitt självporträtt (?) utan direkt sammanhang med berättelsen i övrigt, som bryter av...)


Men den snubben kommer ju tillbaka och låtsas vara intresserad av dockorna men tar bara några kort på Piroshka. Jag tolkar det som att han jobbar för medicinbolagets agenter. Han förser dom med uppgifter.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av Wakuran »

larsa66 skrev:
Wakuran skrev:(Sen så är det ju ett rätt konstigt bildexperiment där också där Gohs satt in ett svartvitt självporträtt (?) utan direkt sammanhang med berättelsen i övrigt, som bryter av...)


Men den snubben kommer ju tillbaka och låtsas vara intresserad av dockorna men tar bara några kort på Piroshka. Jag tolkar det som att han jobbar för medicinbolagets agenter. Han förser dom med uppgifter.

Ah, kan så vara... Det var ett tag sen jag läste det där albumet.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av larsa66 »

Nu har jag läst nästan hela boken "Rolf Gohs - ett tecknarliv" Jag hade inte så höga förväntningar men blev glatt överraskad. Först formatet som är album XL. Lite konstigt då de flesta serierna var gjorda för seritidningsformat. Men det gör inget. Det blir bara ännu bättre. Gohs tecknarstil är så elegant och stämningsfull och fyller med heder upp de stora sidorna. Såhär skulle jag gärna se alla Mystiska 2an episoder publicerade.
(Även allt annat han gjort också, inklusive kilroy och klaa)

Om man läser inläggen i tråden här verkar det som det bara är en konstbok, med artiklar men så är inte fallet. Det är ett axplock av serier, riktiga pärlor som fyller största delen av boken.

Först "Dödens fågel" från 1958. Den sista serien han gjorde för serie magasinet som han ritade och målade åt sedan 1951. Där gjorde han serier av olika slag (kilroy, sf-historier och rysare)

Två riktigt tunga Mystiska 2:an avsnitt från tidningen Mystiska 2:an (Mysteriet Rosenkammaren, 1970 och Stenhästens öga, 1971)

Sedan är det drygt 30 sidor av utvalda omslag han gjorde åt en massa olika tidningar från 50-talets seriemagga till 2010-talets Fantomen. Intressanta texter även här.

En intervju skriven av Ulf Granberg. Det känns som två gamla goda vänner som samtalar.

Boken avslutas med "Barnkorståget" Den har jag inte läst än, men jag tror inte att jag blir besviken.

Jag känner att jag redan nu kan rekommendera boken till alla som gillar Rolf Gohs. Köp den och sprid informationen så dom ger ut mer. Något jag verkligen hoppas på.


Jo en tråkig sak som nämns är ju rabaldret som blev med tidningen komet. Något Gohs tog väldigt hårt. Om jag inte minns fel var det ju bara en ganska oskyldig gayhistoria som fick vissa skribenter att rasa och ledde väl till att tidningen lades ner. Den tiden var ju fylld av homofobi och aids-skräck. Jag skulle tro att serien skulle tas emot annorlunda om den gavs ut idag.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av Wakuran »

Oskyldig och oskyldig, åldersskillnaden är ju inte mindre känslig idag... Sacho är väl runt 13-14 och den där fotografen 30+, och så kysser de varandra i en ruta.

Comet

Och, bland tidigare diskussioner :

search.php?keywords=F%C3%A5gel%C3%B6n

Har du förresten läst Bülows text i Svensk Seriehistoria?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av larsa66 »

Jaså, ålderskillnaden är såpass. Ja det var ett tag sen jag läste den. Minns bara att jag blev förvånad över skriverierna.
Wakuran skrev:Har du förresten läst Bülows text i Svensk Seriehistoria?


Jo, den boken har jag. Mycket bra, hela boken.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av RioGrande »

larsa66 skrev:Ja, Horst sa också att det var försent, dessutom kunde han ju inte göra dom ändringar han ville göra på serier som redan ligger på förläggarnas och läsarnas önskelista. Jag förstår inte varför han måste ändra.

Jag är ju blott en amatör, men jag minns hur de kliade i fingrarna att göra om sidor och sekvenser i "gustapärsa" innan jag skickade den på albumtryck. Det starkaste argumentet jag hade att inte ändra något var, att det vore bristande respekt mot de som läst och gillat serien såsom den publicerades i tidningen.

.

Det där är klurigt. Giraud ändrade ju i Blueberry mellan tidningspubliceringen (i Pilote) och albumutgivningen. Ibland ganska stora förändringar av rutorna. Och resultatet innebar förbättring.

Samtidigt kan man titta på Hergé som bara försämrade allt med alla sina omarbetningar.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av Agentum »

hur ska man förstå den här mannens storhet? jag menar jämförd med Wil Eisner, så man borde ju se det stora?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av Wakuran »

RioGrande skrev:
larsa66 skrev:Ja, Horst sa också att det var försent, dessutom kunde han ju inte göra dom ändringar han ville göra på serier som redan ligger på förläggarnas och läsarnas önskelista. Jag förstår inte varför han måste ändra.

Jag är ju blott en amatör, men jag minns hur de kliade i fingrarna att göra om sidor och sekvenser i "gustapärsa" innan jag skickade den på albumtryck. Det starkaste argumentet jag hade att inte ändra något var, att det vore bristande respekt mot de som läst och gillat serien såsom den publicerades i tidningen.

.

Det där är klurigt. Giraud ändrade ju i Blueberry mellan tidningspubliceringen (i Pilote) och albumutgivningen. Ibland ganska stora förändringar av rutorna. Och resultatet innebar förbättring.

Samtidigt kan man titta på Hergé som bara försämrade allt med alla sina omarbetningar.

Eller George Lucas. Men huvudproblemet med alla Gohs omarbetningar är ju att omtrycken tar en jämrans tid och aldrig blir av...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar