Rolf Gohs och Mystiska 2:an

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av Peral »

(OT) Benämningen kändis har blivit ordentligt urvattnad, förr när vi hade bara SVT så blev den som lyckades ta sig in i TV-rutan på ett meningsfullt sätt omedelbart kändis för hela svenska befolkningen. Nu med så många kanaler och så många olika media, så är det tillvägagångssättet inte längre lika verksamt. När det gäller den omedelbara målgruppen, människor som läser och är intresserade av serier så är Rolf Gohs otvivelaktigt en kändis. (slut OT)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av Agentum »

Rent allmänt kända är oftast just skämttecknare som den här Lars Mortiner med sin Hälge, iaf vad jag tycker mig märka.

När det gäller oss mer insatta (bortsett mig då som är dålig på svenskt) så är det nog en del namn där ute självklart.

Bergting kan ju nämnas som hyfsat relaistisk tecknare, men "känd" är han ju inte i den bemärkelsen, även om han tecknade gängkrig 145 så tilfaller nog det författaren för de som känner till den då den förekom i vanlig media när det begav sig mins jag.

Men Fantomen har väl fått fram en del, men en är finsk va han som gjorde de gär sci-fi serierna som faktikst var riktigt bra, som jag hmmm glömt namnet på haha.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av Wakuran »

Gohs blev även intervjuad i tyska fack-/fantidningen Comixene. (Serie i nr. 14, intervju i nr. 25, ser jag.)

http://www.comicguide.net/showthread.php?t=27199

http://www.comicguide.de/php/detail.php ... splay=long

http://comics.lib.msu.edu/rri/grri/gog.htm
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av RioGrande »

Wakuran skrev:Precis, hur många mer allmänt kända tecknare har framkommit i Sverige de senaste 20 åren? Bortsett från Martin Kellerman (som dessutom inte ens han nödvändigtvis är så välkänd utanför unga hipsterkretsar) kommer jag på få självklara namn.

Andra realistiska (eller åtminstone äventyrsrealistiska) tecknare jag kommer på är Hans "Hazze" Lindahl, Jaime Vallvé (som iofs kanske snarare är spansk-dansk än svensk) och Kim W. Andersson.


Vallvé är en väldigt ickesvensk svensk serietecknare. [:)] Han var väl inte svenskare än exempelvis Georges Bessis? Men det är sant, det finns en liten klick med Fantomentecknare som blivit lite halvkända. Lindahl (som du nämner), Leppänen (fast han är kanske finsk?), Moberg?, Wilhemsson... även den (på den komiska sidan mer kände) Jansson ska ha gjort några Fantomenserier...

Sedan finns det en handfull andra. Jan-Åke Winqvist, med de där stenåldersserierna, vidare han som tecknade Gustav Vasa-serien, Per Gyllenör... Per Demervall lyckades nästan få sina gubbar att kännas lite Göransson i Strindbergserien, det erkännandet måste man ge honom.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av RioGrande »

Agentum skrev:Rent allmänt kända är oftast just skämttecknare som den här Lars Mortiner med sin Hälge, iaf vad jag tycker mig märka.

När det gäller oss mer insatta (bortsett mig då som är dålig på svenskt) så är det nog en del namn där ute självklart.

Bergting kan ju nämnas som hyfsat relaistisk tecknare, men "känd" är han ju inte i den bemärkelsen, även om han tecknade gängkrig 145 så tilfaller nog det författaren för de som känner till den då den förekom i vanlig media när det begav sig mins jag.

Men Fantomen har väl fått fram en del, men en är finsk va han som gjorde de gär sci-fi serierna som faktikst var riktigt bra, som jag hmmm glömt namnet på haha.

Just det. Bergting får man inte glömma. Han är väl nästan kändis nu, i och med samarbetet med Lapidus (och omslagsjobben på alla barnböckerna).

Och Dennis Gustafsson kanske håller på att segla upp som kändis också?
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av Peral »

Agentum skrev:Rent allmänt kända är oftast just skämttecknare som den här Lars Mortiner med sin Hälge, iaf vad jag tycker mig märka.

När det gäller oss mer insatta (bortsett mig då som är dålig på svenskt) så är det nog en del namn där ute självklart.

Bergting kan ju nämnas som hyfsat relaistisk tecknare, men "känd" är han ju inte i den bemärkelsen, även om han tecknade gängkrig 145 så tilfaller nog det författaren för de som känner till den då den förekom i vanlig media när det begav sig mins jag.

Men Fantomen har väl fått fram en del, men en är finsk va han som gjorde de gär sci-fi serierna som faktikst var riktigt bra, som jag hmmm glömt namnet på haha.


De som publicerar strippar i stora dagstidningar uppnår naturligtvis ett slags kändiskap, men inte stort nog för att bli inbjudna till alla dessa doku-såpor. Men serie-stripparna verkar trots allt vara ett utdöende fenomen. Så frågan är var man vill bli känd, bland folk som inte har något intresse av vad man säger eller publicerar eller bland sin målgrupp. Ditt alias; Agentum har blivit ett känis-namn bland de som följer seriedebatten på nätet och därför blir målgruppen intresserad av vad du har att säga.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av Agentum »

Fast det ehla är lite fanboy baserat med när det gäller serier, beroende på vad vi är intresserade av kan åtminstonde vissa av oss dyrka sereskapare, vanligt folk skulel inet ens känna till namnet hehe.

Nåväl tillbaka till topic som jag tyvär inet har så mycket at säga om, jag vet vem det diskuteras om men inte mycket mer än jag känner til Fantomenomslagsverken av honom.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av AndreasEriksson »

Peral skrev:
AndreasEriksson skrev:PS. Om man får göra (inte så lite) smygreklam så lyckades vi få en väldigt trevlig exklusiv intervju med Gohs till vår bok Från lila vålnad till blågul hjälte i fjol. Gohs-intervjuer kryllar det inte precis av.


Personligen ser jag det som värdefull serieinformation, som hör hemma på serieforum. För oss som inte läst utgåvan är det något speciellt du tycker Rolf Gohs avslöjar i intervjun?

Det är nog inga jättescoop direkt, men han berättar ganska ingående om hur han kom till Sverige, hur han kom in i seriebranschen, hur han arbetar rent tekniskt, och lite om sina serier Mystiska 2:an och De oskyldiga. Totalt sex sidor intervju av Magnus Eriksson med foton från Gohs hemmastudio, och utöver det finns på annan plats i boken en helsidesteckning av Fantomen som aldrig tidigare publicerats. Det är en blyertsteckning som Rolf gjort till ett fan, och så vitt jag vet är det väldigt sällan som Rolf ställer upp och gör sådana teckningar. Gammelredax Granberg hajade förvånat till när han fick se den, eftersom den var ny till och med för honom.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av burnout »

Roffe skulle uppmärksammas bättre, Även om han hade egen produktion så gjorde han massvis av omslag till en hel del annat, Serie-maggorna var han inblandad i hel del omslag, likaså Lektyr hade han väl en finger med i på 60-talet. skulle vara kul att bara ha en bok med omslag i A3 format, skulle bli hur snygg som helst. Man får hoppas kanske att Egmont kanske uppmärksammar han mens han lever. (Ett Tips Germund [;)] )
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av rkaj »

Jag håller med om att Rolf Gohs "borde" vara betydligt mer känd även bland folk i allmänhet än vad han är nu. Mystiska tvåan är / borde vara en av de viktigaste berättelserna från Sverige i modern tid. En 1970-talets Fågelström eller Strindberg (den sistnämnda har i och för sig bara gjort skräp om du frågar mig, men han kanske var relevant på sin tid, folk envisas ju med att hylla honom). Här har vi en hårt realistisk samtidsbeskrivning i svartvitt som samtidigt är både grafiskt vacker och fantasifullt spännande.

Vad gäller Fantomenomslagen så har han gjort några av de bästa någonsin, men det drunknar nästan i hur oerhört många han har gjort. Jag vet inte om någon vet exakt hur många de är, men jag gissar på en bit över tusen. Samtidigt har han, som AndreasEriksson skriver, hållit en väldigt hög lägstanivå på omslagen.

burnout skrev:Man får hoppas kanske att Egmont kanske uppmärksammar han mens han lever. (Ett Tips Germund [;)] )


Instämmer! Om Egmont (eller någon annan) skulle ge ut en snygg hyllnings- / samlingsbok med Gohs så skulle jag köpa den!
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av Peral »

AndreasEriksson skrev:
Peral skrev:
AndreasEriksson skrev:PS. Om man får göra (inte så lite) smygreklam så lyckades vi få en väldigt trevlig exklusiv intervju med Gohs till vår bok Från lila vålnad till blågul hjälte i fjol. Gohs-intervjuer kryllar det inte precis av.


Personligen ser jag det som värdefull serieinformation, som hör hemma på serieforum. För oss som inte läst utgåvan är det något speciellt du tycker Rolf Gohs avslöjar i intervjun?

Det är nog inga jättescoop direkt, men han berättar ganska ingående om hur han kom till Sverige, hur han kom in i seriebranschen, hur han arbetar rent tekniskt, och lite om sina serier Mystiska 2:an och De oskyldiga. Totalt sex sidor intervju av Magnus Eriksson med foton från Gohs hemmastudio, och utöver det finns på annan plats i boken en helsidesteckning av Fantomen som aldrig tidigare publicerats. Det är en blyertsteckning som Rolf gjort till ett fan, och så vitt jag vet är det väldigt sällan som Rolf ställer upp och gör sådana teckningar. Gammelredax Granberg hajade förvånat till när han fick se den, eftersom den var ny till och med för honom.


Okej jag ska köpa den
Användarvisningsbild
mikkeX
Very Fine
Inlägg: 905
Blev medlem: sön 14 aug 2005, 09:11
Kontakt:

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av mikkeX »

Mycket ska man höra innan öronen trillar av... :-)

Mystiska 2:an drog ut på tiden för att Gohs själv inte klarade av att avsluta arbetet - det saknades original och han ville skriva om texter. Det orkade han tyvärr aldrig göra.Urvalet tog också väldigt lång tid. Tanken var att ge ut två-tre samlingar med M2 och serier som gjordes tidigare som han själv ansåg var i linje med Mystika 2:an. När det till slut blev klart hur försdta boken skulle utformats och jag hade skannat in allt så var det dags att kasta in handduken för Komika.

Komika var ett försök att göra något för att vidga den svenska seriemarknaden. som jag tyckte började bli enfaldig. Jag lyckades trots allt ha flera bästsäljare och även ge ut några titlar med hög konstnärlig kvalitet, och var väldigt nöjd med det. Men det tog mycket tid att driva förlaget, ett förlag som alltid gick back trots att vissa böcker gick väldigt bra. Det lilla förlagets dilemma. I dag är jag glad att andra gör liknande saker.

Och RioGrande: eh nej, jag "sögs inte inte upp av vänsterpolitiken", och nej, jag har ett stort antal intressen som jag klarar av att brinna för... (vad nu en sådan diskussion har här att göra)

SeF:s forum hade inget som helst med vad som hände med Komika, hur skulle det kunna ha det? jag har haft min kontroverser med SeF - men det är inget som hade med utgivningen att göra, utan handlade mer om "seriepolitiska" beslut. Relationen är i övrigt god med SeF och jag har till exempel skänkt restlagret till dem.

Tycker att det är synd att så många här inte verkar inse att Horst fortfarande ger ut böcker - och att många av de intressantaste titlarna som ges ut fortfarande kommer från honom. Här är de senaste årens utgivning: http://www.epix.se/katalog/nyheter
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av rkaj »

Hej Mikke, kul att se att du hänger kvar här! Vi är många som saknar Komika, så att det förekommer spekulationer och kanske till och med beskyllningar om olika saker i samband med att förlaget försvann, även om det inte ursäktar personliga påhopp ...

Rent praktiskt, skulle det vara möjligt att föra över samlingsprojektet kring Mystiska 2:an till något annat förlag, Epix, Optimal, Albumförlaget, Ekholm & Tegebjer känns rent gissningsvis ganska rimliga. Så frågan är dels hur någon av dem ställer sig till projektet och dels hur du, Mikke, ställer dig till ett övertagande?
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av AndreasEriksson »

Tack för svar Mikke!

Jag kan förstå om Rolf vill bearbeta sina verk (det är väl det du menar med "skriva om texter"?), och han har ju t.ex. gjort det med en M2-episod som reprintades i färg i Fantomen för några år sedan. Men jag får lite George Lucas-vibbar av det hela också, dvs att upphovsmannen kommer aldrig att bli nöjd utan vill ändra och ändra sitt verk i all evinnerlighet.

Ett enklare alternativ vore att helt enkelt besluta att man ska publicera episoderna rakt av som de såg ut när de trycktes första gången. Som ett dokument av sin tid lika mycket som ett fristående serieverk. Som läsare skulle jag inte alls ha något emot det. Skulle gärna se Rolfs kommentarer till episoderna i något för-/efterord, men jag känner inget större behov av att något ska skrivas om.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av Wakuran »

rkaj skrev:Hej Mikke, kul att se att du hänger kvar här! Vi är många som saknar Komika, så att det förekommer spekulationer och kanske till och med beskyllningar om olika saker i samband med att förlaget försvann, även om det inte ursäktar personliga påhopp ...

Rent praktiskt, skulle det vara möjligt att föra över samlingsprojektet kring Mystiska 2:an till något annat förlag, Epix, Optimal, Albumförlaget, Ekholm & Tegebjer känns rent gissningsvis ganska rimliga. Så frågan är dels hur någon av dem ställer sig till projektet och dels hur du, Mikke, ställer dig till ett övertagande?

Har också funderat i liknande banor.

AndreasEriksson skrev:Tack för svar Mikke!

Jag kan förstå om Rolf vill bearbeta sina verk (det är väl det du menar med "skriva om texter"?), och han har ju t.ex. gjort det med en M2-episod som reprintades i färg i Fantomen för några år sedan. Men jag får lite George Lucas-vibbar av det hela också, dvs att upphovsmannen kommer aldrig att bli nöjd utan vill ändra och ändra sitt verk i all evinnerlighet.

Ett enklare alternativ vore att helt enkelt besluta att man ska publicera episoderna rakt av som de såg ut när de trycktes första gången. Som ett dokument av sin tid lika mycket som ett fristående serieverk. Som läsare skulle jag inte alls ha något emot det. Skulle gärna se Rolfs kommentarer till episoderna i något för-/efterord, men jag känner inget större behov av att något ska skrivas om.

Kan instämma.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av rkaj »

rkaj skrev:Hej Mikke, kul att se att du hänger kvar här! Vi är många som saknar Komika, så att det förekommer spekulationer och kanske till och med beskyllningar om olika saker i samband med att förlaget försvann, även om det inte ursäktar personliga påhopp ...


Om det där verkade obegripligt så var det för att det föll bort en halv mening. Så här skulle det vara: ... så att det förekommer spekulationer och kanske till och med beskyllningar om olika saker i samband med att förlaget försvann är kanske inte så konstigt, även om det inte ursäktar personliga påhopp.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av Erik S »

Wakuran skrev:
rkaj skrev:Hej Mikke, kul att se att du hänger kvar här! Vi är många som saknar Komika, så att det förekommer spekulationer och kanske till och med beskyllningar om olika saker i samband med att förlaget försvann, även om det inte ursäktar personliga påhopp ...

Rent praktiskt, skulle det vara möjligt att föra över samlingsprojektet kring Mystiska 2:an till något annat förlag, Epix, Optimal, Albumförlaget, Ekholm & Tegebjer känns rent gissningsvis ganska rimliga. Så frågan är dels hur någon av dem ställer sig till projektet och dels hur du, Mikke, ställer dig till ett övertagande?

Har också funderat i liknande banor.

Jag med! Det funkade ju toppen med "Om någon vrålar i skogen", då borde det väl funka med M2 också?
Användarvisningsbild
Ingemar Bengtsson
Very Good
Inlägg: 155
Blev medlem: ons 10 jan 2007, 19:12
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av Ingemar Bengtsson »

Nu har jag inget som helst intresse av att ge ut Rolf Gohs, men jag tycker att det är häpnadsväckande att han ville skriva om texten och på andra sätt ändra i sina gamla serier. Jag borde väl egentligen inte bli förvånad, för han ändrade ju på saker redan i M2-samlingen från Epix. Självklart borde serierna återges i sina ursprungliga versioner. Varför ville Gohs ändra på texten? Trodde han att han skulle kunna uppdatera serien för dagens läsare?
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av burnout »

Ingemar Bengtsson skrev: Självklart borde serierna återges i sina ursprungliga versioner. Varför ville Gohs ändra på texten? Trodde han att han skulle kunna uppdatera serien för dagens läsare?


Det ska vara rakt av, sen om det inte är "tidsmässigt" ? Vadå!! Det blir en nyproduktion annars. Boken "Mystiska 2:an" (den ligger någonstans) är väl original alster eller är den omgjord?
Linus van Pelt
Fine
Inlägg: 313
Blev medlem: fre 19 feb 2010, 14:36

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av Linus van Pelt »

Kan det ha rört sig om avlägsnandet av pojkdetektivs-replikerna i de tidiga äventyren ("Ett fall för Mystiska 2:an" och liknande)? Eller slanguttryck som har åldrats dåligt?
Skriv svar