Rolf Gohs och Mystiska 2:an

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Linus van Pelt
Fine
Inlägg: 313
Blev medlem: fre 19 feb 2010, 14:36

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av Linus van Pelt »

Hatet mot militära auktoriteter och "starka män" måste väl förresten ha varit ett av de mest långlivade dragen i serien, det fanns ju med från de fascistiska kuppmakarna i Mysteriet Rosenkammaren till de svenska soldater som pangar sönder den sexuella idyllen på Fågelön.
Användarvisningsbild
Ingemar Bengtsson
Very Good
Inlägg: 155
Blev medlem: ons 10 jan 2007, 19:12
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av Ingemar Bengtsson »

Ett exempel är på sidan 117 i samlingsalbumet från Epix där en ruta tagits bort. Men jag vet att det är fler saker som har justerats. Dock har jag inte tillgång till M2-tidningen och de första albumen, så jag kan inte kolla exakt. Men det kan säkert någon annan som känner sig manad.
Användarvisningsbild
mikkeX
Very Fine
Inlägg: 905
Blev medlem: sön 14 aug 2005, 09:11
Kontakt:

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av mikkeX »

Jag tror att Rolf alltid har ändrat i de serier som återtrycks. Jag hade gärna tryckt originalversionerna. Men det ville inte Rolf. Och då är det inte så mycket att göra åt den saken. Ett annat förlag har försökt att ta över projektet, men det gick i stöpet det också.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av RioGrande »

AndreasEriksson skrev:Tack för svar Mikke!

Jag kan förstå om Rolf vill bearbeta sina verk (det är väl det du menar med "skriva om texter"?), och han har ju t.ex. gjort det med en M2-episod som reprintades i färg i Fantomen för några år sedan. Men jag får lite George Lucas-vibbar av det hela också, dvs att upphovsmannen kommer aldrig att bli nöjd utan vill ändra och ändra sitt verk i all evinnerlighet.

Ett enklare alternativ vore att helt enkelt besluta att man ska publicera episoderna rakt av som de såg ut när de trycktes första gången. Som ett dokument av sin tid lika mycket som ett fristående serieverk. Som läsare skulle jag inte alls ha något emot det. Skulle gärna se Rolfs kommentarer till episoderna i något för-/efterord, men jag känner inget större behov av att något ska skrivas om.

Undrar just hur det går när det material som Gohs gjort för Fantomen ska gå i Faximilutgåvorna av samlade årgångar. Intressant fråga detta, när det seriehistoriska intresset står mot skaparens intresse för att göra sitt oeuvre mer putsat och perfekt.
Hur långt fram har de här årgångsvolymerna med Fantomen hunnit nu? Mitten av sexitotalet? När var det Gohs gjorde sina första jobb där (som inte var omslag)?
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av AndreasEriksson »

Årgångsböckerna är framme vid 1960. Gohs tecknade Fantomen-äventyr 1966 och 1970, och Mystiska 2:an dök upp 1972.

När det gäller Fantomenserierna misstänker jag att han inte har så mycket att säga till om, det är "work for hire" och han får finna sig i att det reprintas (givetvis mot ersättning enligt avtal). Om man kommer fram till 1970-talet med årgångsböckerna tror jag ändå att han kan acceptera att det är faksimilutgåvor av hela tidningar, och inte en specifik M2-samling.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av RioGrande »

Intressant. Detta har jag inte ens tänkt på. Du skriver ersättning enligt avtal. Betyder det att alla som tecknat biserier och annat för de här gamla Fantomentidningarna kontaktas och ges en summa pengar när man gör sådana här volymer? Göransson, Gohs ... även alla utländska tecknare (fast då går kanske pengarna till något syndikat?).
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av AndreasEriksson »

Jag utgår ifrån att faksimilutgåvorna räknas som vilka andra reprinter som helst, och då regleras ersättningen enligt avtal... vilket dock i teorin kan innebära ingen ersättning, om det var så det avtalades. För inköpta serier har man avtal med ursprungsförlaget/syndikatet, och inte upphovsmännen direkt.

För kreatörer som jobbat direkt för Åhlén & Åkerlund/Semic/Egmont osv finns reprintersättning med i kontrakt/avtal. I de fall förlaget har kontaktinfo till kreatörerna så ska det (som sagt: i teorin) rulla in pengar varje gång deras verk reprintas. Vi har ju några kreatörer här på forumet (Magnus Knutsson t.ex.) som kanske kan berätta mer om hur det funkar i praktiken. Jag har dock själv hjälpt till att "jaga" kontaktinfo till försvunna kreatörer (inte just för årgångsböckerna dock) så det är åtminstone inget som redaktionen medvetet försöker komma undan.

I 91:ans årgångsböcker finns en disclaimer att man försökt få tag på alla upphovsmän och rättighetsinnehavare men inte lyckats. Man publicerade mycket skämtteckningar och korta serier utan signatur i 91:an, och jag gissar att det är här man gått bet.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av RioGrande »

Intressant problem. Måste vara lite kul om man är lite seriehistoriskt intresserad också, att jobba med den uppgiften. Om man får tag på någon gammal tecknarräv över telefon kan det ju bli ett spännande samtal.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av Wakuran »

Jag har för mig att Seriearkivet i Malmö har sysslat en del med liknande grejer. (Hoppas på fler årsböcker så småningom...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av RioGrande »

Jo. Och de påpekar ofta hur bråttom det är, eftersom många äldre serieskapare bara blir äldre och äldre och dör hela tiden. Fast arkivets samlingar är, rent fysiskt, placerade i Lund.
http://seriewikin.serieframjandet.se/in ... Seriearkiv
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Mystiska 2:an, Stefan, Sacho och langaren.

Inlägg av RioGrande »

Har läst om en gammal guldklimp. Bra tecknat (Gohs), bra skrivet (Lundström). När M2 började (c:a 1970) var det logiskt att den hette "Mystiska". Men S&S&langaren (c:a 1982) är inte särskilt mystisk (seriens inriktning ändrades lite efter hand). Albumet försöker berätta om verklighetens Sverige, med småbrott och droger. Med serien M2 försökte Gohs tydligt problematisera... ja, nästan alla problem som går att problematisera! (Droger, att läkemedelsföretag är cyniska, homosexualitet, brott, barnmisshandel, rasism, glaspyramider, giftigt utsläpp (eller minns jag fel?)...)

Här har vi en av världens bästa serier --- i Sverige ---- men vi gör inte särskilt mycket av det. Tänk om någon startade en systerorganisation till Generation T(intin) som hette Generation M2! Som hyllade M2 och Gohs på samma sätt som GT gör med Tintin och Hergé. Man kunde också skapa figurer som man kunde samla på. Vem vill ha en Dock-doc-docka?
Eller ännu bättre vore (kanske?) om figurerna släpptes fria, Tintin, Stefan och Sacho kunde bli ett team som stod upp mot droghandel och orättvisor.... M3.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Mystiska 2:an, Stefan, Sacho och langaren.

Inlägg av Wakuran »

RioGrande skrev:Har läst om en gammal guldklimp. Bra tecknat (Gohs), bra skrivet (Lundström). När M2 började (c:a 1970) var det logiskt att den hette "Mystiska". Men S&S&langaren (c:a 1982) är inte särskilt mystisk (seriens inriktning ändrades lite efter hand). Albumet försöker berätta om verklighetens Sverige, med småbrott och droger. Med serien M2 försökte Gohs tydligt problematisera... ja, nästan alla problem som går att problematisera! (Droger, att läkemedelsföretag är cyniska, homosexualitet, brott, barnmisshandel, rasism, glaspyramider, giftigt utsläpp (eller minns jag fel?)...)

Här har vi en av världens bästa serier --- i Sverige ---- men vi gör inte särskilt mycket av det. Tänk om någon startade en systerorganisation till Generation T(intin) som hette Generation M2! Som hyllade M2 och Gohs på samma sätt som GT gör med Tintin och Hergé. Man kunde också skapa figurer som man kunde samla på. Vem vill ha en Dock-doc-docka?
Eller ännu bättre vore (kanske?) om figurerna släpptes fria, Tintin, Stefan och Sacho kunde bli ett team som stod upp mot droghandel och orättvisor.... M3.

Jag skulle önska att någon samlade ihop det som blev över efter Komika-projektet, drog Gohs i örat att inte teckna om serierna ytterligare en gång, och gav ut en ordentlig samling inklusive svårtillgängligt material till slut.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Mystiska 2:an, Stefan, Sacho och langaren.

Inlägg av RioGrande »

Undrar hur många Mystiska 2:an-sidor det finns egentligen... Det skulle nog inte bli 24 album. Inget enda album är väl på 44 sidor. Men några av serietidningsepisoderna är ändå rimligt långa, omkring 30 s.
Vad kan det bli? 500 sidor? Är det i överkant?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Mystiska 2:an, Stefan, Sacho och langaren.

Inlägg av Wakuran »

Jag tror Seriewikins index är komplett. Jag tror att min tidningsutgivning är komplett (Jag hittade en prisvärd samling på "Serier & sånt") men "Skatten på Spökön", "Den stora chocken" och den mytomspunna mjölkreklamserien har jag aldrig sett.

Mystiska 2:an

Alla tidningar ska vara på 36 sidor enligt Seriekatalogen och Seriesam.

http://seriekatalogen.se/index.php?c=mystiska%202:an

http://seriesam.com/cgi-bin/guide?s=Mys ... %281970%29
Senast redigerad av 1 Wakuran, redigerad totalt 0 gånger.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Mystiska 2:an, Stefan, Sacho och langaren.

Inlägg av Rufus »

"Mystiska 2:an: Stefan, Sacho och langaren" köpte jag och uppskattade när den gavs ut. Men jag måste säga att Mystiska 2:an är en serie som jag har lite svårt för idag.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Mystiska 2:an, Stefan, Sacho och langaren.

Inlägg av RioGrande »

Jag har nog en eller två gamla Fantomen med avsnitt av Spökön, men den styckades ju upp i oändligt många delar med bara tre sidor i varje (eller så). Mjölkserien har jag ägt (Gör kanske fortfarande? Men var?).
Men vad jag funderade över var snarare antal seriesidor, inte antal serier.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Mystiska 2:an, Stefan, Sacho och langaren.

Inlägg av Wakuran »

Om någon skulle ha tillgång till mjölkserien och vilja lägga upp scans på nätet skulle jag vara tacksam...

Hmmm, utgivning i egen serietidning samt Fantomen borde bli ung. 3-400+ sidor. Albumserierna på ung. 200 sidor, och kanske 100 sidor övrigt material? Kanske 700 sidor? Två album i en box?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Mystiska 2:an, Stefan, Sacho och langaren.

Inlägg av RioGrande »

Du tror att det blir så mycket?
När jag räknar lite grovt på listan på Seriewikin (vissa vet jag ju inte exakt längd på) får jag det till c:a 567 sidor. Till det tillkommer Mjölken som kanske motsvarar fyra sidor. Omkring 571 sidor skulle jag tro att det blir. Inget av albumen har 44 seriesidor, de är alltid utfyllda både i början och i slutet (med faktasidor) för att komma upp i full albumlängd. Även om jag räknat snålt på vissa titlar tror jag inte att det kan röra sig om mer än högst c:a 600 sidor. Men jag tror det blir mer hanterligt med tre volymer (3X200), man vill nog ha ett litet faktablock i en sådan utgivning också. Som de hårda Spirouböckerna kanske.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Mystiska 2:an, Stefan, Sacho och langaren.

Inlägg av Wakuran »

571 sidor, kanske det. Samlingsalbumet är på 188 sidor och Mikke sa något om att det var ung. en tredjedel av allt material, så det skulle isåfall stämma ganska bra.

Jag tänkte att om man inte ger ut allt samtidigt så kommer antagligen vidare utgivning hamna i limbo p.g.a. dålig försäljning.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Mystiska 2:an, Stefan, Sacho och langaren.

Inlägg av RioGrande »

Staten borde ta det här ansvaret. Se till att alla skolbibliotek utrustas med en komplett M2.
Skriv svar