Målet med 2012 års seriesamlande

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
braxtallrik
Fine

Målet med 2012 års seriesamlande

Inläggav braxtallrik » mån 02 jan 2012, 16:30

braxtallrik skrev:
braxtallrik skrev:Först och främst försöka få lite ordning på tidningarna. Någon form av register vore bra så man har lite bättre koll på vad som ska inhandlas, men det kommer förmodligen inte att ske .
Skaffa några bra förvaringslådor också för ordningens skull.
Köpa några Bluecoatsalbum.
Hitta lite bättre skick på vissa av Blårockarna.
Fylla luckor av Tintin,Spirou,Johan och Pellevin,Asterix,Conan,Silverpilen o.s.v o.s.v

Jaha, det här har ju inte gått bra alls [B)]
Det enda som har hänt är att jag har avyttrad en del lästidningar och fler ska bort snart så det blir lite lättare att få ordnig på de tidningar/album jag har. Annars har det skitit sig rejält för mina mål, men det är ju lite mer än två månader kvar fortfarande [;)]

Nej, det hände inte mycket de sista två månaderna heller, men nu har jag i alla fall ett helt nytt år på mig att uppfylla gamla och nya mål.
Hur har det gått för er andra?

Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Kontakt:

Re: Målet med 2012 års seriesamlande

Inläggav UlfK » mån 02 jan 2012, 17:00

Ja som ni ser skapade jag en ny tråd för 2012 - förra årets tråd finns här för referens.

Nej, det saknas fortfarande Snobben-böcker, men inte lika många.
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook

Användarvisningsbild
burnout
Mint

Inläggav burnout » mån 02 jan 2012, 19:20

jag trodde jag skulle få dom "tunga" titlarna fulla menmen.
Serie-maggorna och serie-nytt felar det ca 13st i varje serie. [B)]
Men jag har ett nytt år på mig att få dom kompletta. [^]

Men Gigant blev klart fram till 1971
Falken blev klar [:o)]
lite kul blev det i allafall

sen att det ligger någon lucka här och där i en del andra titlar räknas inte, det är inte "topp" sökning på än.

Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Very Fine
Kontakt:

Inläggav K-E Lindkvist » mån 02 jan 2012, 20:37

Jag har utökat målet för Betty and Veronica med två årgångar till 1966-1974 (60-talet tog ju inte "slut" förrän med Watergate-skandalen), men å andra sidan felar det nu endast 20 tidningar (av 108 st) och merparten av dessa borde jag lyckas få fatt i 2012. Som ny titel tänker jag samla på Archie's Weird Mysteries (Sabrina the Teenage Witch är lite för dyr, och dessutom är den tidningens innehåll sällan i paritet med dess omslag).
Under året har jag fyllt på med många trevliga serieoriginal, bland annat sidor av Dan Spiegle, Jeff Shultz, Bill Galvan och Amanda Conner, och jag hoppas att det skall bli ännu fler detta år. I samma anda ämnar jag hemsöka kreatörerna och få dem att teckna i min skissbok. [:o)]

I övrigt fortsätta att skaffa sådant som roar mig.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas

Användarvisningsbild
germund
Very Fine

Inläggav germund » tis 03 jan 2012, 00:45

Jag lär ligga lite lågt med samlandet då jag är pappaledig första halvåret, men några nya serieoriginal av favorittecknare lär det nog bli. Trots det unga året har jag dock redan bytt till mig ett fantastiskt original av favoriten Roy Crane och skulle det bli enda originalet i år är jag ändå nöjd. Och jag ska försöka komma ikapp i de bokserier jag ligger back i inköpandet av. Samlar man på original är det emellertid svårt med mål, för allt beror på vad som dyker upp.

Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Kontakt:

Inläggav UlfK » tis 03 jan 2012, 09:34

germund skrev:Samlar man på original är det emellertid svårt med mål, för allt beror på vad som dyker upp.

Hur då svårt? "Jag skall ha allt X ritat" är väl ett enkelt och klart mål? [;)]
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook

Användarvisningsbild
germund
Very Fine

Inläggav germund » tis 03 jan 2012, 13:50

UlfK skrev:Hur då svårt? "Jag skall ha allt X ritat" är väl ett enkelt och klart mål? [;)]

Okej, du har en poäng. Men realistiska mål, det är svårt det... Och om X får sällskap av Y och Z blir det riktigt besvärligt.

ROKALI

Inläggav ROKALI » tor 05 jan 2012, 22:59

Efter 20 års samlande så går jag in i den skrämmande cybervärlden.

Mitt mål för 2012 är att minska ner de luckor jag har på ca 90 olika titlar (av 191) och det som ligger mig närmast hjärtat är
bajonettserien, brigadserien, frontserien samt seriebiblioteket.

God fortsättning.

ROKALI

Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Kontakt:

Inläggav rkaj » tor 05 jan 2012, 23:58

ROKALI skrev:Efter 20 års samlande så går jag in i den skrämmande cybervärlden.

Välkommen till serieforum!

Mitt mål för 2012 är att minska ner de luckor jag har på ca 90 olika titlar (av 191) och det som ligger mig närmast hjärtat är bajonettserien, brigadserien, frontserien samt seriebiblioteket.

Titlar jag inte känner till någon av, får jag erkänna. Men det låter ju som krigsserier från sjuttiotalet? Vilka är de 191 titlarna? Svenska tidningar som gavs ut på sjuttiotalet? Eller krigsserier på svenska?

Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Kontakt:

Inläggav jens-olof » fre 06 jan 2012, 00:35

Ska fortsätta nafsa efter de 25-30 91;an och de åt skogen för många
Fantomen, Stålmannen, Stålpojken och Läderlappen jag saknar fram
till 1963 eller så. Inget som blir komplett i är alltså av dom titlarna.
Ska jaga mer aktivt efter de enstaka nummer som stör mig utav en
del andra titlar, så att jag kan stuva undan dem. Dessutom söka
konstiga album samt de inbundna Spirou, Knasen och Lucky Luke
jag saknar.

Hoppas på löneförhöjning... [;)]

Jens

Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Kontakt:

Inläggav rkaj » fre 06 jan 2012, 02:26

Något egentligt mål har jag nog inte för året, men jag tuggar vidare på Fantomen från 1970-talet och siktar förståss på att läsa det mesta nya svenska action- och äventyrsserier, dvs Utopi, Viktor Kasparsson, Döda Rummet, Theo, förhoppningsvis ett nytt 1000 ögon-projekt, Agent Marc Saunders ... och gärna något jag inte känner till än! Och så hoppas jag ha gott om pengar över i slutet av april, så jag kan strö dem över den uppväxande generationen serieskapare på SPX ...

Vad gäller översatta serier ser jag fram emot Albumförlagets produktion (bland annat en sak jag inte kan nämna än men som jag smygtittat lite på och som jag tror kan bli både riktigt bra och förhoppningsvis storsäljande om den blir av, sug på den teasern!) och de återstående delarna av e&t:s Valhallsamling.

Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint

Inläggav Magnus » fre 06 jan 2012, 08:42

Mitt mål för 2012 är att minska ner de luckor jag har på ca 90 olika titlar (av 191) och det som ligger mig närmast hjärtat är

God fortsättning.

ROKALI

Välkommen och kul att ytterligare en "breddsamlare" hittat hit!

Jag samlar också massor av olika titlar samtidigt. [8D]
Det är kul att vara generalist, kommer hela tiden upp nya frågor kring serierna som är roliga att grotta i. Och så blir jag aldrig färdig med samlandet, det är också bra.
Har dock inte samma kontroll på titlarna som du har, men jag misstänker att det är något färre i mitt fall, kanske ca 100 titlar.
Men många titlar är korta, så det kanske är något fler totalt.

Och jag samlar amerikansk också. Mest bronze-age och nyare. Har funderingar på att börja botanisera lite bland titlar från "Gold Key". Men har inte bestämt än vad jag skall börja med. Detta gör jag för att jag älskar de svenska Williams-titlarna, Tarzan, Korak, superhjältarna, barnserierna m m.

Jag samlar också krigsserierna från 60&70-talet, som du vurmar för, dock ligger de lite längre ner på min "ligger mig närmast hjärtat"-lista.
Det som toppar min lista är superhjälteserier som startade på 40/50/60-talet. Samlar alla titlar som kommit ut i Sverige inom det området. Och även nyare tidningar, för de titlar som fortsatte efter 1970.
Simma lugnt!

Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Kontakt:

Inläggav jens-olof » fre 06 jan 2012, 10:01

Magnus skrev:

God fortsättning.

ROKALI

Välkommen och kul att ytterligare en "breddsamlare" hittat hit!

Jag samlar också massor av olika titlar samtidigt. [8D]
Det är kul att vara generalist, kommer hela tiden upp nya frågor kring serierna som är roliga att grotta i. Och så blir jag aldrig färdig med samlandet, det är också bra.
Har dock inte samma kontroll på titlarna som du har, men jag misstänker att det är något färre i mitt fall, kanske ca 100 titlar.
Men många titlar är korta, så det kanske är något fler totalt.

Och jag samlar amerikansk också. Mest bronze-age och nyare. Har funderingar på att börja botanisera lite bland titlar från "Gold Key". Men har inte bestämt än vad jag skall börja med. Detta gör jag för att jag älskar de svenska Williams-titlarna, Tarzan, Korak, superhjältarna, barnserierna m m.

Jag samlar också krigsserierna från 60&70-talet, som du vurmar för, dock ligger de lite längre ner på min "ligger mig närmast hjärtat"-lista.
Det som toppar min lista är superhjälteserier som startade på 40/50/60-talet. Samlar alla titlar som kommit ut i Sverige inom det området. Och även nyare tidningar, för de titlar som fortsatte efter 1970.

Väldigt förenklat, så är det kanske en beskrivning av två olika samlarkategorier, de som
samlar för att de gillar att läsa mer eller mindre allt i serieväg och blivit samlare indirekt,
och de som gillar något så specifikt så att de verkligen nischar sig och låter samlandet
ta överhand över objektet!

Jens

Användarvisningsbild
pogono
Fine
Kontakt:

Inläggav pogono » fre 06 jan 2012, 10:44

Mina planer, löften och förhoppningar 2011 var:
Bild Hitta de fyra Marvelserien som felas.
Bild Få ett par andra titlar komplett.
Bild Få tummen ur och köpa lite utgåvor från Albumförlaget.
Bild Scanna en massa fanzin-omslag till GCD.
Bild Få ner min söklista till under 1 000 objekt
Bild Köpa fler förvaringslådor.
Bild Undvika att gå in i nya titlar.
Bild Komplettera album av folk jag känner.
Bild Köpa fler inbundna Walking Dead, Hellboy och Chew.

Jo det gick ju riktig bra. Bockar i alla rutor. Jag är jätteduktig. [:o)]

Höjdpunkter i samlandet var att jag blev komplett i Marvelserien och i hela Red Clowns utgivning.
Jag köpte under året drygt 2 200 objekt för cirka 50 000 kronor (gulp!) och la hiskeliga 6 500 kronor på frakt.
Jag har blivit komplett i 64 titlar och börjat samla på 29 nya. Men jag har rent tekniskt undvikit att gå in i nya titlar, flera gånger.
Söklistan var som mest 1 388 objekt lång och slutade året på 829.

Årets tidning: Utopi.
Årets album: Lina Neidestams Maran, Åsa Grennvalls Elfriede och Mats Jonssons Mats Kamp.
Årets gamla utgåvor: Raff-vykort, Klotjohan och tidiga Attack!.
Årets kvalitetsavvikelse: Egmonts underbett på inlagan på många titlar.
Årets media: Pocasten Hög av serier.
Årets seriehjälte: Ola Hammarlund, the hardest working fan in fandom.
Årets översatta: Aparts The Walking Dead. Bra översättning och snyggt textat.
Årets återutgivning: Ekholm & Tegebjer förlags Valhall: den samlade sagan.
Årets digitala slitgöra: Att läsa alla DC:s 52 förstanummer.
Årets besvikelse: Fear itself, som skulle bli min väg tillbaka in i Marvels universum. Körde fast efter ett par nummer.

Mina planer, löften och förhoppningar inför 2012:
?Bild Handla mer i butik och mindre på Tradera.
?Bild Ha en mindre generös månadsbudget – och följa den.
?Bild Bli komplett i Marsserien, Jupiterserien, Rymden runt och Radarserien.
?Bild Komplettera 1970-talet svensk DC.
?Bild Bli komplett i svensk Marvel, det vill säga köpa ett par Spindelmannen och en packe Conan.
?Bild Uppgradera en del skick i Demonen, Marvelserien och Fantastiska Fyran.
?Bild Prioritera saknar-bara-ett-stackars-nummer-titlar.
?Bild Hålla min söklista under 1 000 objekt.
?Bild Läsa ännu mer av det jag köper.
?Bild Öppna mina serie-tumblar för folket.
?Bild Indexera mina egna utgivningar i GCD.
?Bild Ge folk serier i present oftare.

Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Kontakt:

Inläggav lennon » fre 06 jan 2012, 11:14

Jag ska se till att skaffa mig de två Fantomen-julalbumen som jag fortfarande saknar; 1946 % 1947. Någon som har dem till vettigt pris så hör av er...
www.albumforlaget.se

ROKALI

Inläggav ROKALI » sön 08 jan 2012, 17:09

Epitetet breddsamlare hade jag inte hört förut men det stämmer nog.
Jag samlar dock bara på tidningar som jag tycker om att läsa så därför går superhjältar (stålmannen, läderlappen osv ) bort även om jag tycker omslagen är underbara. Kalle Anka är också borta ur bilden även om jag köpt Carl Barks samlade, håller på med Don Rosas samlade, Disneys Hall of Fame mm. När det gäller Kalle så är det priserna som avskräcker.

Jag började samla organiserat redan på 80 talet och 1994 gjorde jag mitt första kartotek. Vid utgången av 1994 hade jag 1.523 tidningar och nästa stora beslut var 2005 då jag bestämde mig för att utan undantag ha Fine eller bättre som skickkrav och med nyare tidningar så ökar skickkravet. Det innebar dock att något tusental tidningar gick som gåva till Kupan och min wantlista ökade rejält men det känns bra idag. De 191 titlar jag samlar på har en sammanlagd utgåva på 14.836 st och jag har idag 12.872 st av dessa.
För mig är vägen målet och ibland lägger jag till någon titel för att ha lite nytt att jaga. Prärie och Vilda västern kan vara nästa tillskott, vi får se.

Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Kontakt:

Inläggav jens-olof » sön 08 jan 2012, 20:52

ROKALI skrev:Epitetet breddsamlare hade jag inte hört förut men det stämmer nog.
Jag samlar dock bara på tidningar som jag tycker om att läsa så därför går superhjältar (stålmannen, läderlappen osv ) bort även om jag tycker omslagen är underbara. Kalle Anka är också borta ur bilden även om jag köpt Carl Barks samlade, håller på med Don Rosas samlade, Disneys Hall of Fame mm. När det gäller Kalle så är det priserna som avskräcker.

Jag började samla organiserat redan på 80 talet och 1994 gjorde jag mitt första kartotek. Vid utgången av 1994 hade jag 1.523 tidningar och nästa stora beslut var 2005 då jag bestämde mig för att utan undantag ha Fine eller bättre som skickkrav och med nyare tidningar så ökar skickkravet. Det innebar dock att något tusental tidningar gick som gåva till Kupan och min wantlista ökade rejält men det känns bra idag. De 191 titlar jag samlar på har en sammanlagd utgåva på 14.836 st och jag har idag 12.872 st av dessa.
För mig är vägen målet och ibland lägger jag till någon titel för att ha lite nytt att jaga. Prärie och Vilda västern kan vara nästa tillskott, vi får se.

Imponerande samling, den tar plats, så det är smart att du samlar på en del titlar som inte är
så stora rent volymmässigt! [:)]
Fast jag är nog mest impad av att du vet exakt hur många du har! [:o)]

Jens

Användarvisningsbild
burnout
Mint

Inläggav burnout » mån 09 jan 2012, 17:40

jens-olof skrev: Fast jag är nog mest impad av att du vet exakt hur många du har! [:o)]

Jens

Jag med, för vi är några som har "NollKoll" på hur mycket vi har egentligen. [:o)] [:o)]
Vi går på Cirka. [:D]

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » mån 09 jan 2012, 17:46

Mitt mål är nog snarare att sålla mer i samlingen, inte ha mycket av allt, utan göra mig av med saker som inte är så intressanta. (Lättare sagt än gjort, iofs.) Jag hör av mig om jag fixar Tradera-konto eller liknande, men det känns som sånt tar enormt med tid...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

ROKALI

Inläggav ROKALI » mån 09 jan 2012, 17:51

Det är inte så knepigt.
Jag byggde en ganska enkelt excelark och att hitta antalet utgåvor är möjligt genom olika seriekataloger/websidan samla serier osv.
En del av samlartjusningen för mig är att se hur wantlistan sakta men säkert minskar och att det återspeglar sig i mitt 8-sidiga excelark.

Dessutom är det ju bra att slippa köpa dubletter så för mig är det nödvändigt att veta vad jag har och inte har. Det var länge sedan jag kunde gå på känsla på den punkten.
Wantlistan är nu nere i 6,5 sida (excel) och målsättningen är att den skall minska med en sida i år men snart är det bara de "svåra" numren kvar så det är kämpigare (=dyrare).

Återgå till "Serier i allmänhet"