Locke & Key

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Locke & Key

Inlägg av Agentum »

Nån form av horror-mystik berättelser i serieformat som vunnit priser osv.

Vad är det om, är det nåt att läsa?

Fins flera samlingar, men jag har inte fattat riktigt vad det är så jag har struntat i dem.

Är det nåt man blir rasande rädd av? [:o)]
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Locke & Key

Inlägg av Labrador Road 26 »

Har inte läst särskilt mycket skräckserier, men kan bli rädd av dem, någonsin? I vilket fall som helst kanske det blir tv-serie av serien som tydligen är gjord av Stephen Kings son som heter Joe Hill, precis som den gamla svenskättade proletären från USA.
http://www.theamericandishtv.com/blog/s ... key-to-tv/

Av beskrivningen att döma låter det lite som H.P. Lovecraft för ungdomar. Hade den kommit för 30-40 år sedan hade den nog fått heta Lås och bom här i Sverige. [;)]
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Locke & Key

Inlägg av Nima »

Jag läste deras FCBD-nummer förra året. Gillade det visuella skarpt, men det var lite svårt att sätta sig in handlingen, från ingenstans.
Handlar väl om några syskon som är fast i ett gammalt slott och letar efter nycklar.
Tror det kan vara värt att kolla upp i alla fall.
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Locke & Key

Inlägg av Agentum »

Jo det står så översvallande om det så man får nog ta en tjuvtitt för att se vad det är om.

Ibland kan ju sånt bero på att det bildats en slags "kult" kring det hela, typ Harry Potter, allt är bra liksom för att referenser saknas.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 427
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Re: Locke & Key

Inlägg av MAD »

Jag har fått den här rekommenderad för mig flera gånger men jag har hittills inte fått tummen ur och köpt nåt, väntar på att ramla på nån billig trade nånstans :-)

Tvivlar dock på att man faktiskt kan bli rädd av att läsa en serie, men å andra sidan har jag nog inte blivit rädd för nån skräckfilm sen jag var ganska liten och såg första Evil Dead...

På tal om Lovecraft-inspirerade serier tyckte jag att North 40 var ganska intressant.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Locke & Key

Inlägg av Agentum »

Evil Dead som sen slutade i tidernas roligaste "skräckrulle" Army of Darkness :-D

Fast i den första försökte de väl vara allvarliga, i nr2 hade de klart rökt på svampar.

Nä jag blir nog inte så rädd jag heller, jag tycker filmer som visar minimalt av det farliga är effektivare än de som vältrara sig i det, som Alien var en sci-fi skräckis men Aliens var en actionfilm.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 427
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Re: Locke & Key

Inlägg av MAD »

OT
Jag skulle nog säga att Evil Dead 2 är de roligaste skräckrullen som gjorts. Det var min absoluta favoritfilm under tonåren... jag gillade självklart 3:an också, men den var snäppet sämre. Sen kan vi ju inte glömma de underbara Re-Animator filmerna också i den genren :-D
/OT
Användarvisningsbild
Happy Hamster
Fine
Inlägg: 261
Blev medlem: tor 06 nov 2008, 14:25
Ort: Sverige

Re: Locke & Key

Inlägg av Happy Hamster »

Håller med om att Evil Dead 2 är den bästa skräck-komedin nånsin. Jag skrek av skratt första gången jag såg filmen. [:o)]
slobodavan
Good
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 20 apr 2011, 16:43

Re: Locke & Key

Inlägg av slobodavan »

Serien är bra, rikligt med osympatiska karaktärer och otrevligheter i början men har nu tappat lite styrfart som jag ser det. Lika trevligt tecknad än dock.
GuestOnQuest
Fine
Inlägg: 380
Blev medlem: fre 23 sep 2011, 12:08

Re: Locke & Key

Inlägg av GuestOnQuest »

Nu kommer TV-serien Locke & Key. Premiär 2020-02-07 på Netflix. Finns en trailer i länken.
https://www.imdb.com/title/tt3007572/?ref_=fn_al_tt_1

Finns även en film från 2011.
https://www.imdb.com/title/tt1193126/?ref_=tt_sims_tt
Jag har skakat hand med Stan Sakai.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Locke & Key

Inlägg av Agentum »

Jag började aldrig läsa denna efter förfrågan här, men den verkar varit populär kanske främst bland yngre vilket tyvärr tycks ge automatisk film eller liknande.
Vi har iofs från böcker upplevt vansinne i filmer över nåt som egentlugen inte var ens nyskapande eller så bra ens, utan ungdomsböcker trits vrlande vuxna fanatiker som nog inte vet bättre.

Nu ör detta iofs en serie.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Locke & Key

Inlägg av Agentum »

Angående tråden Evil Dead fick ju en TV serie, nen Army of Darkness ägdes av ett annat bolag.

Lite sent kanske, men det är väl regissören som haft annars för sig.

Joe Hill nämns ofta numera, verkar lite inne i serier med.

Frågan ör om man automatiskt blir en bra horrorförfatrare som iaf King var en gång i tiden, senare kan jag tycka att det är ok; ch kompetent i sig ungefär som Koontz, men det är de där första från 70-80 tal som faktiskt funkade bäst, kanske har det med tidsperioden själv att göra.

För vi får väl hoppas att det inte var för att Kung drack mycket då.

The Shining är ju faktiskt rätt ruskg, och Koontz Phantoms var riktigt bra.

Jag läste allt av de här; ch med åren bytte jag oicketböckena till inbundna begagnade som ju var nästan gratis, idag har jag deks en 5-6 olästa och missat än fler, kånde ointresse för Revolvermannen tex.

Och Koontz Odd tröttnade jag på.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Spip
Very Good
Inlägg: 110
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 17:24

Re: Locke & Key

Inlägg av Spip »

Locke & Key serien kan rekommenderas, att läsa då har inte sett mer än första avsnittet av TV-serien än.
Skulle väl inte kalla den för skräck direkt, kanske mer thriller.
Hela serien är på 6st böcker, eller den lite lyxigare utgåvan som är 3 böcker.

Handlar om familjen Locke som flyttar ut till ett gammalt släkthus (Keyhouse) efter att pappan blivit mördad.
I huset finns nycklar som gör olika saker om man använder dom i rätt dörr, en gör att du blir jättestor, en gör att du kan styra skuggor, en gör att du kan bli ett djur osv...
Den är riktigt välskriven, var faktiskt tveksam på om han skulle klara av att få till ett bra slut på serien när det närmade sig sista boken men det lyckades han med.
"At least I´m a player and not a pawn."
Skriv svar