Varit på bibblan på sistone?

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Varit på bibblan på sistone?

Inlägg av Rosen »

nicklas.johansson skrev:
Rosen skrev:Bor du i Robertsfors?

Japp! [^]

Ja, det står ju under din avatar nu när jag tittar efter... :oops:


/ 08-bo från Ånäset
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Varit på bibblan på sistone?

Inlägg av lennon »

nicklas.johansson skrev:
RioGrande skrev:Jag skulle säga att någon som jobbar på Robertsfors bibliotek är riktigt ordentligt seriefientlig, korkad eller allmänt okunnig. (En sprillans ny Gunnar Krantz värd flera hundra! De andra också rätt lyxiga... )
Hm.
Man kan ju fråga sig varför de skickar efter kulturrådsböckerna OM DE INTE VILL HA DEM?????


Så vitt jag vet så skickar de inte efter böckerna utan Kulturrådet skickar ut utvalda böcker till alla bibliotek. Sedan så är det nog mest så att jag är en av de få kommunmedborgarna i denna lilla mellanbygdskommun som är intresserad av denna typ av serier så de känner att det inte är värt jobbet att lägga in dem i systemet då de snudd på aldrig lånas ut. Skulle någon fråga så skickar de efter böckerna från Umeå istället.

När förlagen får bidrag för vissa titlar så ingår det att kulturrådet köper in 289 ex till halva f-priset. De böckerna fördelas sedan ut till landets bibliotek. Det är därför man kan hitta vissa förlags titlar mer än andras i sådana här sammanhang.
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Varit på bibblan på sistone?

Inlägg av UlfK »

lennon skrev:När förlagen får bidrag för vissa titlar så ingår det att kulturrådet köper in 289 ex


Finns det någon förklaring till varför just 289? (Om det inte är en siffra du plockade ur luften [:)] )
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
nicklas.johansson
Fine
Inlägg: 526
Blev medlem: mån 03 sep 2007, 15:23
Ort: Umeå, Västerbotten

Re: Varit på bibblan på sistone?

Inlägg av nicklas.johansson »

Vi är väl runt 289 kommuner här i landet!
En bra karl reder sig själv och en dålig behöver ingen hjälp!
Användarvisningsbild
nicklas.johansson
Fine
Inlägg: 526
Blev medlem: mån 03 sep 2007, 15:23
Ort: Umeå, Västerbotten

Re: Varit på bibblan på sistone?

Inlägg av nicklas.johansson »

Rosen skrev:
nicklas.johansson skrev:
Rosen skrev:Bor du i Robertsfors?

Japp! [^]

Ja, det står ju under din avatar nu när jag tittar efter... :oops:
/ 08-bo från Ånäset


O.T. så det stänker om det.

Får du hemlängtan kan du alltid lyssna på Frida Hyvönen och hennes låt "Gas-station". Den handlar om OK i Ånäset, Royal och två gigantiska lutande osthyvlar!
En bra karl reder sig själv och en dålig behöver ingen hjälp!
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Re: Varit på bibblan på sistone?

Inlägg av KRax »

Sandvikens bibliotek är ett gott seriebibliotek och det är skönt. Jag flyttade nästan-hem hit förra sommaren och serieutbudet på biblioteket har exploderat under de tio år som gått, sedan jag gick på gymnasiet här.

Det som är ännu bättre är HelGe-bibliotekens (Hälsingland-Gästrikland) täta samarbete, som innebär gratis fjärrlån snabbt expedierade till även det minsta lokala bibliotek. Med andra ord kan jag få in det mesta till mitt lilla bibliotek i Storvik till ingen kostnad alls. Det enda som är dåligt med HelGe-bibliotekens samarbete är att när det infördes för några år sedan bytte de ut alla lokala lånekort mot ett gemensamt, ytterst tråkigt designat. Tänk om jag hade kunnat få ha kvar mitt gamla fina kort från ungdomens Hofors, med Kronblom på framsidan!
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Varit på bibblan på sistone?

Inlägg av lennon »

UlfK skrev:
lennon skrev:När förlagen får bidrag för vissa titlar så ingår det att kulturrådet köper in 289 ex


Finns det någon förklaring till varför just 289? (Om det inte är en siffra du plockade ur luften [:)] )

Antagligen finns det en förklaring, men tyvärr vet jag inte. När jag tänker efter tror jag de ändrade antalet till 288 för att det var ett bibliotek på Island som inte ville ha längre (så det har inte med antal kommuner att göra vad jag förstår).
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
FredrikLähnn
Fine
Inlägg: 269
Blev medlem: sön 17 aug 2008, 07:53
Ort: Fjelie

Re: Varit på bibblan på sistone?

Inlägg av FredrikLähnn »

Har själv hittat många guldkorn på bibblan som jag ALDRIG skulle läst annars. Under tonåren gick jag systematisk igenom alla serier i de närbelägna biblioteken (och visst, det var en del bottenskrap oxå ;))

Minns speciellt en serie om en fotograf som gav sig ut i ett mytomspunnet träsk och helt oprovocerat blev inlåst i ett fängelse av ett gäng riddare(!).
Biblioteken i närheten hade bara första delen så jag visste aldrig hur det skulle sluta förrän jag många år senare var på stadsbiblioteket i Kiruna och till min förtjusning hittade den andra delen. (Kommer ej ihåg vad serien heter eller om det även fanns en tredje del.)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Varit på bibblan på sistone?

Inlägg av Wakuran »

FredrikLähnn skrev:Har själv hittat många guldkorn på bibblan som jag ALDRIG skulle läst annars. Under tonåren gick jag systematisk igenom alla serier i de närbelägna biblioteken (och visst, det var en del bottenskrap oxå ;))

Minns speciellt en serie om en fotograf som gav sig ut i ett mytomspunnet träsk och helt oprovocerat blev inlåst i ett fängelse av ett gäng riddare(!).
Biblioteken i närheten hade bara första delen så jag visste aldrig hur det skulle sluta förrän jag många år senare var på stadsbiblioteket i Kiruna och till min förtjusning hittade den andra delen. (Kommer ej ihåg vad serien heter eller om det även fanns en tredje del.)

Låter som "Världens ände" av Makyo och Vicomte, 4 delar på svenska, 16 på franska.

http://www.bedetheque.com/serie-147-BD- ... monde.html
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Nemesis
Fine
Inlägg: 233
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 20:07
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Varit på bibblan på sistone?

Inlägg av Nemesis »

Hade länge trott att mitt i stort sett väldigt bra och välsorterade skolbibliotek inte hade serier, men så igår när jag fördrev en del dötid med att se över utbudet mer ingående så hittade jag faktiskt en knapp meter hyllplan med serier längst ner bakom en dator i ett hörn av en hylla med ungdomsromaner. Utbudet var dock ganska brett ändå. Ett desto bättre utbud både i kvalitet och kvantitet är det på Stadsbiblioteket. Där finns många olika genrer representerade. Batman, Ut'i vår hage, Hälge, Rocky, Elvis, Arne Anka och andra alster av Charlie Christensen, Joakim Pirinen, Mats Jonsson, Lina Neidestam, 91:ans årgångsbok, manga, Cecilia Torudd, Nickan Jonasson, Kalle & Hobbe, Snobben, Stockholmsnatt, Kapten Stofil etc. Det jag saknade på stadsbiblioteket var Bamse och lite ankor men det finns på Skolbiblioteket.
Vad man saknade på båda var lite fransk-belgiskt, det kan iallafall inte jag minnas att jag sett. Superserier var det ju också ganska dåligt med bortsett från lite Batman.
Nemesis
Användarvisningsbild
FredrikLähnn
Fine
Inlägg: 269
Blev medlem: sön 17 aug 2008, 07:53
Ort: Fjelie

Re: Varit på bibblan på sistone?

Inlägg av FredrikLähnn »

Wakuran skrev:Låter som "Världens ände" av Makyo och Vicomte, 4 delar på svenska, 16 på franska.

http://www.bedetheque.com/serie-147-BD- ... monde.html


Oj! Helt rätt förstås! Verkar som det är dags att lära sig franska [;)]
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Re: Varit på bibblan på sistone?

Inlägg av KRax »

FredrikLähnn skrev:
Wakuran skrev:Låter som "Världens ände" av Makyo och Vicomte, 4 delar på svenska, 16 på franska.

http://www.bedetheque.com/serie-147-BD- ... monde.html


Oj! Helt rätt förstås! Verkar som det är dags att lära sig franska [;)]


Alltid helt rätt att lära sig alexandrinens hemspråk, men om du klickar fram lite i Wakurans länk ser du att från del fem och framåt får albumen ganska låga betyg. Man brukar kunna lita på betygen på bedetheque.com...
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
FredrikLähnn
Fine
Inlägg: 269
Blev medlem: sön 17 aug 2008, 07:53
Ort: Fjelie

Re: Varit på bibblan på sistone?

Inlägg av FredrikLähnn »

Såg precis att alla fyra fanns på Serieteket [:)]
Känns som att det blir en tur dit. Tack för hjälpen! [:o)]
Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine
Inlägg: 875
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 06:01

Re: Varit på bibblan på sistone?

Inlägg av Bufkin »

Magnum+inferno+biblioteket gjorde att jag klarade övergången mellan ung tonåring till ung vuxen med serieintresset i behåll. Utan västerås stadsbibliotek är chansen stor att jag inte läst serier (eller sf böcker) idag. När jag var typ 20 hängde jag ofta på Uppsala stadsbiblioteks serieavdelning. Idag händer det att jag smiter in 20-30min om jag räknat fel på tiden när jag skall träffa någon på stan.
Skriv svar