Långkörare

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Långkörare

Inlägg av larsa66 »

Det är en sak som jag tänkt på och jag hittar ingen tråd sen tidigare men jag har länge undrat varför just tecknade serier blir långkörare. Först har man skaparnas tid och när dom kramat ur det sista tar andra vid, och då och då blommar det upp några som tar tillbaka serien till glansdagarna. Tarzan och Fantomen är ju serier som överlevt i nästan 80 år. Batman och superman nästan lika länge.

Varför finns inte samma fenomen i filmer och böcker. Där har man ju oftast bara en, kanske en triologi sedan är det klart. Vissa filmer gör ju uppföljare men aldrig i den mängd som serier. Även deckarserier på TV kör ju på ett tag men när huvudrollsinnehavaren slutar , slutar oftast tv-serien.

Vad är det som gör att serieskapare förväntas göra en story som kan överleva inte bara 5 utan helst 50 år. Vem hade kunnat ställa såna krav på George Lucas eller Jan Guilou?
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Långkörare

Inlägg av RioGrande »

Du har fel.
Långkörare började i böckernas värld (om det inte rentav började i den muntliga traditionen). Flera av de antika myterna, såsom Herkules, rullade på med nya episoder genom århundradena. Och sedan blev de även film. Samma med Homeros hjältar.
På det glada 1800-talet fick vi exempelvis Sherlock Holmes. Som rullar på både som böcker, filmer och serier. Vi har James Bond som i alla fall hängt med sedan 1950-talet. Bram Stokers vampyr har en tendens att komma tillbaka i nya versioner, nya äventyr. Samma med alla olika varianter av Artursagan, som hängt med ett antal hundra år vid det här laget.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Långkörare

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Bibeln - den största sagan av dem alla - kommer väl fortfarande i nya tappningar?
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Långkörare

Inlägg av larsa66 »

grekiska gudar, bibeln är gamla tunga grejer. men kärnan är densamma.

James Bond är väl den bästa liknelsen men hur många filmer är det. ett tjugotal. Går inte ens att jämföra med tintin
som gjorts i minst det dubbla antalet album.

Jag tror inte ni förstår vad jag menar. tänk rollfigurerna t. ex. Humphrey Bogart gör i casablanka eller african queen.
Det blir bara en gång sen är storyn slut. man försöker inte göra uppföljare som hänger kvar vecka efter vecka år efter år.

jag vill gärna begränsa detta till 1900-talet och framåt.
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Långkörare

Inlägg av Isegrim »

Tror att man ska titta på berättelsens struktur. Alla långkörare behöver återgå till samma tillstånd som berättelsen startade med. De centrala rollerna får inte utvecklas för mycket och om de utvecklas, ändå återgå till det som utmärker rollens karaktär. Sedan kan man göra tusentals variationer på detta. En berättelse som tillåts att utvecklas så den förändrar de inblandade leder osvikligen till ett slut.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Långkörare

Inlägg av rkaj »

Jag tror man ska titta på publiceringsformen. De första "långkörarna" i den här bemärkelsen var nog Sherlock Holmes och P.G. Wodehoses berättelser om Jeeves, Blandings, etc. Berättelser som publicerades veckovis i tidningarna. När folk hade fått läsa ett par episoder ville de ha mer, och berättelserna blev långkörare. Doyle introducerade ju till och med något som kan vara världens första superskurk, inte som en återkommande fiende utan som en brottsling tillräckligt smart för att döda Sherlock Holmes eftersom Doyle hade trötnat. Men när han dränkt Holmes i Risenbackfallen höll han själv på att drunkna i post som krävde att han skulle börja igen, så han gav med sig och återupplivade hjälten.

Sedan finns det ju gått om serier som inte är långkörare också, och frågar du mig är det där man ska titta efter de riktigt bra serierna. Naturligtvis är Stålmannen och Batman mer kända efter tusentals episoder, men det finns väldigt många serier som har en början och ett slut som är mycket bättre.

Sen tror jag i och för sig att de grekiska och nordiska hjältesagorna, och andra muntliga berättartraditioner, mycket väl kan räknas som den här typen av långkörare, och att de fortsatte att hittas betydligt längre och av betydligt fler än de nuvarande långkörarna. Haken där är att de ju var muntlig tradition, och det som så småningom skrevs ner (eller i det grekiska fallet, det som finns bevarat) är en väldigt liten del av de ursprungliga berättelserna.
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Långkörare

Inlägg av Isegrim »

Publiceringsformen säger inget om varför berättelsen fått genomslag. De grekiska sagorna, nordiska, vediska, osv (folksagor i stort) har fast galleri med tydliga karaktär på de olika rollerna, lite som commedia dell'Arte. Personerna i sagan är utbytbara (kan dö), men rollerna (funktionerna) består (så att det fylls av en ny person med samma karaktär som den som fallit bort). Roligast är väl när man låter olika roller bytlåna karaktär, men ... nu blev det lite off topic.
Användarvisningsbild
Marvelgubben
Very Good
Inlägg: 126
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 12:44

Re: Långkörare

Inlägg av Marvelgubben »

Precis som rkaj påpekar i exemplet Sherlock Holmes, handlar det nog mest om publikens önskemål att få mer av samma. Seriemediet har varit något av föregångare när det gäller att utnyttja detta fenomen, men vi ser det överallt. Tyvärr, vill jag nog säga. Inte ens författaren Robert Jordans frånfälle tog ju död på strömmen av Wheel of Time-böcker och i filmens värld regerar uppföljarna som aldrig förr. Är något bra vill publiken ha mer av samma. Och då är det oftast både enklare och mer lönsamt att ge dem det, än att hitta på något nytt. Harry Potter är ett bra exempel. J.K. Rowling kunde ju ha fortsatt med Hogwarts hur länge som helst.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Långkörare

Inlägg av larsa66 »

Drivkraften är som så mycket annat pengar alltså. Det är skaparna som
sätter ramarna och vill ha en säker inkomstkälla. Om man sedan tröttnar på
sin skapelse har det redan gått för långt och publiken vill inte ha något annat.

Om det är som ni säger att detta är en urgammal berättarform, varför blir den inte
accepterad av kultureliten. J.K Rowlings är ju känd och respekterad. Men 99% av dom
som ser spidermanfilmerna vet inte vem Stan Lee och Steve Ditko är.
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Långkörare

Inlägg av Isegrim »

De blir inte långkörare för att man ska tjäna pengar på dem, utan för att man kan tjäna pengar på dem. De blir långkörare för att folk vill ha dem och om många vill ha dem är det inget exklusivt. Talar vi om en (schablonbild av) kultureliten, kan den inte vara elit om alla tycker som dem.

Sen att ingen kommer ihåg namnet på skaparen, beror nog dels på att de är ointressanta (för berättelsen) och om de är en del av marknadsföringen eller inte.
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Långkörare

Inlägg av Mithroth »

Marvelgubben skrev: Tyvärr, vill jag nog säga. Inte ens författaren Robert Jordans frånfälle tog ju död på strömmen av Wheel of Time-böcker och i filmens värld regerar uppföljarna som aldrig förr.


Wheel of Time (Sagan om drakens återkomst) var ju inte färdigskriven och det var Jordans önskan att den skulle skrivas klar. Han efterlämnade massor med anteckningar och inspelningar på hur historien skulle sluta. Sen blev det ett par böcker mer än planerat eftersom det sista delades upp i tre delar istället för en jättetjock.
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 426
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Re: Långkörare

Inlägg av MAD »

larsa66 skrev: Men 99% av dom
som ser spidermanfilmerna vet inte vem Stan Lee och Steve Ditko är.


Jodå, jag tror nog de flesta har hört talas om Stan Lee, han hade ju sin egen dokusåpa i USA, Who wants to be a superhero? [V]
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Långkörare

Inlägg av RioGrande »

Vad menar du? Det finns fler James Bond-böcker än det finns Tintinböcker.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Ja ... nd_stories
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Långkörare

Inlägg av rkaj »

larsa66 skrev:Om det är som ni säger att detta är en urgammal berättarform, varför blir den inte accepterad av kultureliten.


För att det är kultur medans kultureliten bara ägnar sig åt metakultur? På Doyles och Wodehouses tid var de inte heller helt finkulturellt accepterade, de var billig underhållningslitteratur för de breda massorna. Precis som serierna på sjuttiotalet och dataspelen idag.

Finkulturellt blir det först när kulturforskare har läst varandras avhandlingar om det. [8D]
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Långkörare

Inlägg av Looding »

Kitty, Bill och Ben, Mysrysare, Poirot, Magrit, Wallander, Beck, Eddings serier (och massa andra fantays för den delen), Sandemos serier, Biggles, Fem-böckerna. Fler kommer jag inte på för tillfället men det finns [:)]
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Långkörare

Inlägg av Isegrim »

Väntade mig att någon skulle nämna Forsytesagan.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Långkörare

Inlägg av larsa66 »

Isegrim skrev:Väntade mig att någon skulle nämna Forsytesagan.


eller hem till gården.

Ok, vid närmre eftertanke finns det många exempel i andra medier som blivit långkörare.
Men i serier kryllar det ju av dom.

RioGrande skrev:Vad menar du? Det finns fler James Bond-böcker än det finns Tintinböcker.


då hade jag fel men det var filmerna jag tänkte på. Jag trodde inte att det fanns så många böcker utan att dom skulle varit uttömda efter dom typ första fem filmerna. Ursäkta mitt dåligt underbyggda påstående. Varför jag lyfte det exemplet var att tintin trots sin popularitet inte är så massproducerad och James Bond är en av dom längsta filmföljetonger jag känner till.

Tråden kanske inte var så genomtänkt i början men nu verkar det som att ni ska överbevisa dom mindre bra exemplen jag tog hellre än att växla över till lite andra tankebanor.

En film som gökboet t. ex. den fick väldigt bra respons både folkligt och bland kultureliten. Den gick väl i tio års tid efter premiären på en biograf i stockholm.

Finns det någon motsvarighet till den i serievärlden? Men bland filmer finns det massor. (nu tänker jag inte sjunka till er nivå och börja rada upp dom)

Ska ni plocka fram gamla DN-recensioner av hur filmen blev sågad i denna bakvända diskussion så får jag väl ge mig helt.
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Långkörare

Inlägg av mikaelbergkvist »

Är inte skillnaden mellan populära historier och populära karaktärer?

Ibland blir publiken förälskad i en karaktär - som Sherlock Holmes - och då kan det bli hur många historier som helst, hur länge som helst. Sedan finns det såpa-strukturer som Dallas, som fortsätter och fortsätter, och sakta tunnas ut till en tunn soppa.

Som ett sidospår så tycker jag mej se hur USA marknaden växlat från det första till det andra, från karaktärer till såpa, och det har inte nödvändigtvis varit för det bättre. [B)]

Slutligen har vi den populära historien, typ Moby Dick, som det knappast är nån poäng att göra fler delar av, och som inte har tillräckligt starka karaktärer som publiken blir tillräckligt förälskade i för att vilja ha fler historier med. Däremot återberättas själva historien om och om igen.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Långkörare

Inlägg av rkaj »

larsa66 skrev:En film som gökboet t. ex. den fick väldigt bra respons både folkligt och bland kultureliten. Den gick väl i tio års tid efter premiären på en biograf i stockholm.

Finns det någon motsvarighet till den i serievärlden?


Jag skulle till och med vilja säga att det är vanligare i serievärlden. Bland filmer är normen att de går upp med massiv marknadsföring, kränger biljetter för miljarder dollar första helgen och är helt bortglömda en vecka senare. Med vissa undantag som Gökboet och Chaplins Diktatorn, men finns det någon film släppt de senaste fem åren som folk kommer att komma ihåg om femton år? Möjligen Iron Sky ...

Det finns gott om serier som är avslutade helheter och som folk kommer ihåg långt efter att de är färdiga. Watchmen och Maus till exempel. Eller Strangers in Paradise, Finder, Castle Waiting, Palestina och Joe Saccos andra reportageserier. Och massor av annat.

Men jag ger dig rätt ändå, för bland mainstreamserier i tidningsform verkar det tämligen omöjligt att ge ut något som inte bygger på en femtio år gammal hjälte ...
Senast redigerad av 1 rkaj, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Långkörare

Inlägg av Kermit »

Som Mikael säger, ibland gillar man ju en karaktär och vill se mer. Och tar vi två riktiga långkörare, Batman och Superman, så har de ju fått otaliga tolkningar och lager som ibland har varit lyckade, ibland inte.
Det är inte lätt att vara grön.
Skriv svar