Metabaronerna samt Sir Arthur Benton

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Serieboden
Good
Inlägg: 25
Blev medlem: sön 20 nov 2011, 12:56

Metabaronerna samt Sir Arthur Benton

Inlägg av Serieboden »

Jag har precis läst Inkalen (Åhhh så bra) och har fått mersmak och fann till stor glädje Metabaronerna av Jodorowsky/Giminez är det någon som har läst dessa?

Hittade även Sir Arthur Benton som verkar intressanta, någon som har läst albumtriologin?

Mvh Hampus
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Metabaronerna samt Sir Arthur Benton

Inlägg av Mithroth »

Metabaronerna är min favorit i Albumförlagets utgivning så här långt. Men enligt mig håller allt Jonas givit ut hög klass och SAB som du nämner är både vältecknad och har bra manus.
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Metabaronerna samt Sir Arthur Benton

Inlägg av rkaj »

Metabaronerna är kvalitativt bra, men skiljer sig ganska mycket från Inkalen. Metabaronerna tar sig själv som serie på ganska stort ansvar medans Inkalen känns mer som att serieskaparna tillåter sig att flumma runt och ha kul. Samtidigt känns det som att Inkalen har mer tänkvärt innehåll än Metabaronerna.

Sir Arthur Benton är återigen något helt annat. Ganska lågt tempo, vackra akvarellmålningar mycket snack, mycket bakgrundsfakta från verkligheten som det nog hade varit bra att redan känna till mer av än jag gjorde (men det finns appendix där de går igenom det viktigaste). En serie om andra världskriget, men absolut ingen "krigsactionserie". Klart bland det bästa jag har läst om andra världskriget.
Serieboden
Good
Inlägg: 25
Blev medlem: sön 20 nov 2011, 12:56

Re: Metabaronerna samt Sir Arthur Benton

Inlägg av Serieboden »

Tack för svaren! Jag är övertygad och beställer, sedan kan sommaren regna bort i en dag eller två ;)
Användarvisningsbild
Basse
Very Good
Inlägg: 147
Blev medlem: tor 05 jul 2012, 16:18

Re: Metabaronerna samt Sir Arthur Benton

Inlägg av Basse »

Jag införskaffade Metabaronerna för att måtta mitt Sci-fi begär för sommaren. Som rkaj säger så håller dom ett väldigt högt ansvar över sin egen serie. I detta fall så är det en serie med hög kvalité och bra underhållning. Jag fick lite Heavy Metal Magazine känsla när jag såg omslagen, det va det avgörande för mig :)
Som Smed måste man tvätta händerna innan man läser.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Metabaronerna samt Sir Arthur Benton

Inlägg av Labrador Road 26 »

Basse skrev:Jag fick lite Heavy Metal Magazine känsla när jag såg omslagen, det va det avgörande för mig :)

Kanske inte så konstigt för HM har kört Juan Gimenez, både Metabaronerna och annat av honom.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Re: Metabaronerna samt Sir Arthur Benton

Inlägg av Offissa Pupp »

Jag gillade Benton skarpt! Även om akvarellmålningarna kanske fungerade sådär, tycker jag att själva historien var intressant. En tänkvärd historia som faktiskt visade en annan undanträngd sida av historien - som utan att avslöja för mycket handlar om nazism, borgerlighet och antikommunism. Rekommenderas.
GuestOnQuest
Fine
Inlägg: 380
Blev medlem: fre 23 sep 2011, 12:08

Re: Metabaronerna samt Sir Arthur Benton

Inlägg av GuestOnQuest »

Det finns tre album till, som inte översatts till svenska. Serien verkar dessutom inte vara avslutad vilket betyder att fler album (på franska) kan vara på väg.
Jag har skakat hand med Stan Sakai.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Metabaronerna samt Sir Arthur Benton

Inlägg av rkaj »

Fast S A B känns ju väldigt avslutad i de tre album som har kommit ut på svenska. Vad handlar de senare delarna om? Kalla kriget? Nå, om de senare delarna är bra så skulle jag gärna se dem på svenska också, men det behöver ju inte vara någon brådska ...

Såg för övrigt på Facebook att Daniel Thollin är på gång med ett album på Albumförlaget. Eftersom det finns på facebook lär det väl inte vara så hemligt (även om jag inte sett något på albumförlagets webb än). Så här är det tydligen tänkt att se ut:

Bild
GuestOnQuest
Fine
Inlägg: 380
Blev medlem: fre 23 sep 2011, 12:08

Re: Metabaronerna samt Sir Arthur Benton

Inlägg av GuestOnQuest »

Ja, fortsättningen handlar om kalla kriget. Tarek står fortfarande för manus medan tecknaren har bytts ut till en vid namn Vincent Pompetti. Albumen har fått goda betyg.

Bild
Jag har skakat hand med Stan Sakai.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Metabaronerna samt Sir Arthur Benton

Inlägg av Wakuran »

"NKVD", tydligen föregångaren till KGB.

http://en.wikipedia.org/wiki/NKVD
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar