Fördomsprofilen - Flickserier

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Kontakt:

Fördomsprofilen - Flickserier

Inläggav Isegrim » fre 31 aug 2012, 06:49

På seriefrämjandets forum startades en tråd om flickserier, eller snarare vad man tänker på när flickserier nämns. Med andra ord, vilka fördommar man har om eller haft om en kategori serier.

Hansh skrev:En snabb fråga, kanske främst riktad till de som undviker flickserier
och de som desperat letar efter serier och serietidningar som
deras döttrar kan/vill/får läsa:

Vilka genrer och vilken sorts serier* tänker ni på när ni hör
"flickserier", "flickserietidningar", "serier för flickor" eller
"serietidningar för flickor"?
Några särskilda titlar?

Både generellt och när det gäller dagens svenska
serietidningsutbud.

*hästar, prinsessor, skolmiljö, älvor, sjuksköterskor etc.

Vad har vi för åsikt om/fördom i frågan?

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Re: Fördomsprofilen

Inläggav Labrador Road 26 » fre 31 aug 2012, 07:55

Min åsikt är att du är ute och cyklar igen som kallar det fördomar. Serier om hästar/hästskötsel, prinsessor lär läsas främst av tjejer så enkelt är det. Starlet hittades garanterat i fler flickrum än pojkrum på den tiden den kom ut, det är ingen fördom det är fakta. Sedan får genusfegisarna tycka vad de vill om den saken.

Men som tur är finns det knasbollar som ska ha sina "15 minutes of power" som kan jubla över att man lyckats bestämma vad alla andra ska få välja på.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15327409.ab
(Ironi alltså, det är inte alls tur det är jäkligt synd, skam på torra land så att säga att kokosnötter ska få bestämma över alla andra för de känner sig besvärade.)

Precis som vuxna ska ha rätt att välja hur de vill leva så bör ungar ha rätt att välja vad de vill läsa, och förvånansvärt ofta väljer de själva precis just de sakerna som genusfolket bävar inför.

Som svar på frågan om titlar kommer jag bara på Min häst, Starlet från förr i tiden, numera är det väl Winx som gäller antar jag, det är i alla fall det kompisens döttrar väljer. Själv tycke jag Winx ser helt vrickade ut, men det gör ju manga också och underligt nog finns det folk som gillar det, och låt dem göra det i så fall. Folk måste själva få välja vad de gillar eller inte.

Att förbjuda andras smak med hänvisning till fördomar är förmätet och förkastligt. Det är synd att folk fortfarande sysslar med den typen av förtryck. Folk som pratar om fördomar ska ständigt sätta sig till doms över andras val, där ligger den stora faran.

Vad tusan menas med rubriken på den här tråden? Vilken profil syftar du på? Jag hoppas verkligen inte du menar att vi ska göra oss lustiga över vilka som väljer att läsa en viss typ av tidningar. Vad menar du med frågan "Vad har vi för åsikt om/fördom i frågan?", du menar väl ni inte vi eller är det något slags bakvänd sjukhusprat du använder? Den där varianten när sjuksystrarna säger: Nu herr Jonsson ska vi ta de här tabletterna, fast de egentligen menar att han ska ta dem. Även det sättet att prata har en rätt förnumstig ton gentemot de som tilltalas. Jag kan i alla fall garantera dig att i vi-gruppen av dig och mig så har "vi" inte alls samma åsikt.

Ärligt talat förstår jag inte varför flickserier ska sammanknippas med fördomar. Det låter dumt och korkat, det gör vi ju inte med några andra serietyper. Varför vill du ha den innebörden på tjejserier Isegrim, ogillar du serietypen i sig eller läsarna av den kanske?
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)

Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Kontakt:

Re: Fördomsprofilen - Flickserier

Inläggav Mithroth » fre 31 aug 2012, 09:33

För att svara på trådens fråga så är Penny/Wendy den första jag kommer att tänka på. Det var vad mina systrar läste när de var yngre medan jag hade Kalle Anka och Fantomen. Men inte var det strikt avskiljt på något sätt utan det korslästes flitigt mellan titlarna.
Dagens serieutbud har jag dålig koll på. Seriehyllan i affären ser så hemsk ut så där skyndar jag snabbt förbi, tur att det finns prenumerationer så att man slipper gräva i den skiten. Googlade mig in på Egmont: http://www.egmontkarnan.se/Kompetensomr ... ics-Malmo/ för att få en koll på vad som erbjöds.
Går man igenom listan syns det ganska tydligt vilka tidningar som är ämnade till enbart flickor. "Disney Prinsessor", "Barbie", "W.i.t.c.h." och "Min Häst". Alla lämpligt färgade i en rosa/lila nyans.
Är detta på något sett fel? Nä, det tycker jag inte. Bara för att just dessa tidningar är riktade till tjejer betyder det inte att de andra bara är för killar. Låt ungarna välja själva vad de vill läsa. Därför är det fel att gå i affären och alltid plocka med sig den där W.i.t.c.h.-tidningen hem eftersom den riktar sig till tjejen som väntar där hemma. Får man bara läsa en tidning så fastnar man ju i det. Då är det bättre att köpa hem en bunt tidningar och sedan se vad som funkar.
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.

Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Kontakt:

Inläggav jens-olof » fre 31 aug 2012, 11:19

Ibland läser jag gamla "Hjärtebiblioteket" och ser att en del saker kanske inte
är så enkla. Man bör nog vara lite uppmärksam på vilka åsikter som framförs,
och i backspegeln så ser man detta. Problemet är väl mest att nyanserade
åsikter inte har utrymme i media, utan det är är extremisterna som får höras!
Skulle dessa åsikter kunna framföras idag?
Bild
Bild
Bild
Bild

Jens
Senast redigerad av 1 jens-olof, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Kontakt:

Inläggav Isegrim » fre 31 aug 2012, 11:21

Utan att racka ner på LR26, så för att förtydliga det hela. Den här Hans som startade tråden på Sef-forum, frågade om vad vi tänkte på när man nämner flickserier. Så jag kan inte vara fel ute, eller tänka fel, kändes som du gick igång på att det fanns något förbudsivrande.

I övrigt, bra svar från er bägge.

Edit. Alla (det han tydligen in ett svar till innan jag postade).

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » fre 31 aug 2012, 11:51

Isegrim skrev:Utan att racka ner på LR26, så för att förtydliga det hela. Den här Hans som startade tråden på Sef-forum, frågade om vad vi tänkte på när man nämner flickserier. Så jag kan inte vara fel ute, eller tänka fel, kändes som du gick igång på att det fanns något förbudsivrande.

Jag vet att du bara vidarebefodrade frågeställningen, men det var du som lade till begreppet fördomar. De som tar upp ordet fördomar är nästan alltid inne på linjen att någon har fel åsikter, oavsett varför personen ifråga tycker som han gör. Det är ett simpelt sätt att förkasta andras åsikter som jag ser det. Oavsett om jag håller med eller tycker tvärtom så är alla andras åsikter lika korrekta. Det finns ju ett uttryck om att alla människor är lika mycket värda, men varför inte alla åsikter är lika mycket värda är obegripligt, där görs det skillnad.

Om serietjejerna i exemplen ovan är lyckliga så är det väl bra så. Hur folk väljer att leva bör väl ändå vara upp till dem själva, vill man vara hemmafru, kvinnliga motsvarigheten till ungkarl eller något annat som passar en själv så är det bara att vara det.

EDIT: Ja det är ju bara två av tjejerna som är lyckliga eller nöjda, den första har en argumentation med sin partner, de verkar vara av olika åsikt om saken. Den sista med Fantis har egentligen inget som helst med åsikt att göra utan är en handling som säkert har sin förklaring i resterande del av berättelsen.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)

Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Kontakt:

Inläggav smorkin » fre 31 aug 2012, 12:10

Lou!, WITCH, Kalle Anka, Stallgänget, Love & Rockets, Sandman, Nana.

Är de jag kommer att tänka på (även om några av dem är inriktade på äldre kvinnor än "flickor" så är det många unga som läser dem). Dvs det här är serier som jag ser/sett unga kvinnor läsa i hög utsträckning. Starlet, Penny m fl har jag inte sett på många år så de tänker jag nog bara på i historisk mening [:o)]
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » fre 31 aug 2012, 12:13

APenny4YourThoughts skrev:...och har lite övertro till att den fria tanken och det fria valet alltid löser alla problem.

Eller så kan vi köra med att jag bestämmer vad som ska få finnas, bokbål på rubbet som jag inte uppskattar så blir det bara bra saker kvar. Jaså, var det inte lämpligt att just jag skulle bestämma vad som ska få finnas, hmm vem ska sköta det då? Finns det inte tillräckligt många som läser Starlet så läggs den ner, vilket ju redan skett och kommer att ske med övriga saker som inte tilltalar tillräckligt många så moralväktarna behöver inte oroa sig, det löser sig av sig självt.

Fler tjejserier än färre tycker jag, så kanske fler tjejer börjar läsa och samla serier. Barbarella har ju en tuff tjej i huvudrollen exempelvis.

Användarvisningsbild
MAD
Fine

Inläggav MAD » fre 31 aug 2012, 12:18

Som svar på frågan håller jag med om de flesta andras och tänker lägga till de gamla "Romans" (eller vad de hette) som min mamma brukade läsa när hon var liten. Tror det var typ Harlequin-romaner fast i serieform.

Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Kontakt:

Inläggav Isegrim » fre 31 aug 2012, 12:26

LR: ja, jag la till fördommar. Med syftningen på att åsikter inte är fakta. Men... givetvis skulle jag skrivit åsikter istället, då det är något neutralare.

Vad flickor läser och vad som marknadsförs mot flickor som målgrupp, kanske inte alltid sammanfaller. Om jag själv skulle svara på frågan, skulle jag nog mest hålla mig till vad som marknadsförs, än vilka åsikter/fördommar jag har om: vad som flickor läser (eller vad som "skulle passa för flickor att läsa").
Senast redigerad av 1 Isegrim, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » fre 31 aug 2012, 12:29

Om man inte läser något själv känns det rätt naturligt att man har fördomar och idéer om det. Jag störs inte direkt av den formuleringen.

Min fördom om gamla kärleksserier är annars att det är alldeles för mycket text.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Kontakt:

Inläggav smorkin » fre 31 aug 2012, 12:56

Och förstås en massa annan bra manga också, men det tror jag är självklart.

Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Kontakt:

Inläggav smorkin » fre 31 aug 2012, 12:59

Labrador Road 26 skrev:
APenny4YourThoughts skrev:...och har lite övertro till att den fria tanken och det fria valet alltid löser alla problem.

Eller så kan vi köra med att jag bestämmer vad som ska få finnas, bokbål på rubbet som jag inte uppskattar så blir det bara bra saker kvar. Jaså, var det inte lämpligt att just jag skulle bestämma vad som ska få finnas, hmm vem ska sköta det då? Finns det inte tillräckligt många som läser Starlet så läggs den ner, vilket ju redan skett och kommer att ske med övriga saker som inte tilltalar tillräckligt många så moralväktarna behöver inte oroa sig, det löser sig av sig självt.

Fler tjejserier än färre tycker jag, så kanske fler tjejer börjar läsa och samla serier. Barbarella har ju en tuff tjej i huvudrollen exempelvis.

Barbarella?!? Kanske inte precis något som jag tycker är sådär jättebra som rekommendation; tycker det är en ganska träig serie som känns väldigt gammaldags (inte så konstigt kanske med tanke på att den är 40+) och med en förvirrad för att inte säga icke-existerande handling.

Men jag håller helt med om att fler bra serier som också tjejer tycker om vore roligt att se. Det finns ju mycket bra nya serier som tyvärr sällan översätts till svenska (med Lou! som ett lysande undantag).

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » fre 31 aug 2012, 13:06

Barbarella-filmen tycker jag var roligare än serien, minst lika kitschig, men skamlöst underhållande.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator

Inläggav RioGrande » fre 31 aug 2012, 13:29

Köpte ju en liten hög med gamla Heavy Metal för en tid sedan, flera nummer i rad. Så jag skulle kunna läsa stora delar av ett Barbarellaäventyr. Men det har inte blivit av. Har bläddrat lite i äventyret. Det verkar som om huvudpersonen blir gravid med någon underlig rymdvarelse. Jag brukar gilla franskbelgiska serier, men just Forests stil har jag lite svårt för.
(Ser nu att det kom ett svenskt album i slutet av sextiotalet... Det har nog blivit lite kult och samlarobjekt(?), jag har i alla fall aldrig sett det....)

Verkar vara tryckt i lingonsylt till på köpet!
Bild

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » fre 31 aug 2012, 13:37

Jag har det där albumet någonstans. Det var inte så jättedyrt, vad jag minns. Jag har för mig att trycket var ganska dåligt, så tuschlinjerna var rätt otydliga.

Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator

Inläggav RioGrande » fre 31 aug 2012, 13:52

72 sidor. Betyder det att det är ETT långt äventyr eller två korta? (Fast vi kanske är ot i fördomsprofilen nu? [:)])

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » fre 31 aug 2012, 13:57

RioGrande skrev:(Ser nu att det kom ett svenskt album i slutet av sextiotalet... Det har nog blivit lite kult och samlarobjekt(?), jag har i alla fall aldrig sett det....)

Verkar vara tryckt i lingonsylt till på köpet!
Bild

Grönt och blått, snarare krusbärssylt och lingonsylt. [;)]

RioGrande skrev:72 sidor. Betyder det att det är ETT långt äventyr eller två korta? (Fast vi kanske är ot i fördomsprofilen nu? [:)])

Barbarella? Det är ett långt äventyr, vad jag minns, men jag tror sidorna är i trestrippsformat eller något sånt, så det är inte så många bilder per sida. Fast det var ett tag sedan jag läste albumet nu.

Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Kontakt:

Inläggav Rosen » fre 31 aug 2012, 15:07

Isegrim skrev:Vad har vi för åsikt om/fördom i frågan?

Den vanligaste fördomen tycker jag är att alla "flickserier" är ungefär samma sak. Romantikserier (Starlet) och äventyrs/superhjälteserier för tjejer (WITCH, Sailor Moon) rör sig inte inom samma genre by a long shot, men buntas ändå ihop med precis samma "Isch! Rosa och sånt! Jag tar anstöt!"
"I wear eyeliner like a superhero mask."

Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint

Inläggav Magnus » fre 31 aug 2012, 16:18

Som samlare av vissa Förlag så har jag intresse av några titlar, t ex Dr Bennett (1963) från Formatic.
Inga fördomar där inte, allt skall med om det kommer från "rätt" förlag.

Jag samlar inte på någon kategori. Svårt att definiera vad det är och därmed är det omöjligt att veta när det är komplett.
För mig är det viktigast att det går att få samlarområdet komplett, annars är det meningslöst att lägga energi på samlandet.
Simma lugnt!

Återgå till "Serier i allmänhet"