Fördomsprofilen - Flickserier

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Fördomsprofilen - Flickserier

Inlägg av Labrador Road 26 »

Rosen skrev:Romantikserier (Starlet) och äventyrs/superhjälteserier för tjejer (WITCH, Sailor Moon)...

Finns Sailor Moon i serietidningsversion också alltså? Jag har bara sett den animerade och den tyckte jag var rätt bra, även om jag klart föredrar Power Puff Girls.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fördomsprofilen - Flickserier

Inlägg av Wakuran »

Labrador Road 26 skrev:
Rosen skrev:Romantikserier (Starlet) och äventyrs/superhjälteserier för tjejer (WITCH, Sailor Moon)...

Finns Sailor Moon i serietidningsversion också alltså? Jag har bara sett den animerade och den tyckte jag var rätt bra, även om jag klart föredrar Power Puff Girls.

Den gavs ju ut som serietidning i Sverige, med prabubblor inlagda på stillbilder från animen. Annars var det en manga först, men den har inte publicerats på svenska, och primärt i pocket- snarare än tidningsform. (Jag tror den gick som fortsättningsserie i någon amerikansk mangatidning som hette "Smile" eller liknande.)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Fördomsprofilen - Flickserier

Inlägg av Mithroth »

I den här diskussionen kom den för tillfället aktuella frågan om könsstereotypa pysselböcker upp. Den diskussionen kan läsas och debatteras vidare på här: viewtopic.php?f=21&t=8771
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine
Inlägg: 875
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 06:01

Re: Fördomsprofilen - Flickserier

Inlägg av Bufkin »

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Fördomsprofilen - Flickserier

Inlägg av Agentum »

Ärligt talat så är det här ju serier riktade just till flickor, som det finns serier riktade till barn eller pojkar.

Jag har aldrig sett nåt konstigt i det alls.

Vi vet ju hur svårt det är att hålal tjejer kvar oi serier när de komer upp i tonåren ens, en del serier var ju mer leler mindre för båda det kan man se på insändarsidorna, att MAD lästes av båda äre inget konstigt även Seriemagasinet och X9 till del av tjejer, så en del var ju inte superinriktat, men en dle är det.

Ärligt talat är sånt härt mest trams, jag menar man kan gnälla över hur få kvinnor som läser superserier och hur alla gör fel osv, men hur många karlar läser kärleksromaner då?

Så tänks det sällan, en dle saker är helt enkelt mest för ett kön och därför kan det ens säljas.

En mittfåremassa för alla är svår att få, serier i allmänhet i västvärlden iaf är ju övervägande för pojkar/killar/män, de görs oftast av dem också, undantag finns givetvis men ofta är det då den här typen av självbiografi eller stripserie.

De är inte bättre i Japan heller utan de har kraftigt inriktade genreer isf.

En del beror på hur samhället ser ut med, det är inte normalt tat läsa serier som "vuxen" är med på listan, och om det görs så måste det va ren kille som inte är vuxen i huvet.

Det här har sagts om tex Fantasy och mycket annat med och de som säger det rä enormt duktiga på att undanta det som de tycker är bar och höja det till nåt som inet är serier längre, som nu med Martins fantasyböcker som blev tv-seire, plötsligt kryper de ur trävirket och ska snacka minsan experterna.

Eller Watchmen, näe det är ingen serie förstå du det är en grafisk roman, fast hur än de nöter så vet jag att den släptes nummer för nummer och inte komplett.

Det fula blir fint på det sätte, man undantar vissa saker, i stället för att inse att man helt enkelt missat nåt och det är dags att revidera vad man egentligen tycker.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fördomsprofilen - Flickserier

Inlägg av Isegrim »

OT Det här med att rikta serier till flickor. Att ha en målgrupp för sin produkt, är det inte fel på.
Om man nu ska klaga på något, så är det kanske mest fantasilösa produkter. Vi vet redan att målgruppen [flickor] är lika bred som målgruppen [människa], med differentierade behov och önskemål om innehåll, genre, stil och så vidare ... så man kan hoppas på att satsningar inom målgruppen tänker så. Sen när man ska tala om [flickserier] är det som om allt handlar om romantik, hästar och relationer; som om det vore så att inte pojkar skulle läsa sånt. Sen att bunta ihop en massa serier (oaktat genre, innehåll eller tema) för att det läses mest av tjejer och kalla dem för [flickserier] vore lika missvisande som att bunta ihop Knasen, Watchmen, Witch och benämna det som [humorserier]...
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Fördomsprofilen - Flickserier

Inlägg av Rosen »

Labrador Road 26 skrev:Finns Sailor Moon i serietidningsversion också alltså?

Har funnits, som Wakuran säger.
http://www.algonet.se/~khelatar/covers_s.html
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Fördomsprofilen - Flickserier

Inlägg av Agentum »

Isegrim skrev:OT Det här med att rikta serier till flickor. Att ha en målgrupp för sin produkt, är det inte fel på.
Om man nu ska klaga på något, så är det kanske mest fantasilösa produkter. Vi vet redan att målgruppen [flickor] är lika bred som målgruppen [människa], med differentierade behov och önskemål om innehåll, genre, stil och så vidare ... så man kan hoppas på att satsningar inom målgruppen tänker så. Sen när man ska tala om [flickserier] är det som om allt handlar om romantik, hästar och relationer; som om det vore så att inte pojkar skulle läsa sånt. Sen att bunta ihop en massa serier (oaktat genre, innehåll eller tema) för att det läses mest av tjejer och kalla dem för [flickserier] vore lika missvisande som att bunta ihop Knasen, Watchmen, Witch och benämna det som [humorserier]...


Det har du iofs räått i, nån sitter och försöker tvinga på sin åsikt om vad flickan eller pojken ska läsa, där håller jag med dig, tråkigt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine
Inlägg: 875
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 06:01

Re: Fördomsprofilen - Flickserier

Inlägg av Bufkin »

Modesty Blaise är riktigt populärt bland vuxna kvinnor. Stallgänget serierna får nog anses vara gjorda med främst tjejer som målgrupp, de skall vara helt okej enligt min fru... hon säger också att det märks att det handlar om riktiga personer eftersom det dör så jävla mycket hästar :)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Fördomsprofilen - Flickserier

Inlägg av Agentum »

Egentligen är det ju viktigast att det görs bra oavsett om det är nichat, isegrim tror jag mer vänder sig mot det som är så förhandskonstruerat sterilt för en grupp att det är trams helt enkelt, vanligt är tex. serier som ska sälja leksaker.

Det finsn undantag men annars är det typexemplet på ren skit.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fördomsprofilen - Flickserier

Inlägg av Isegrim »

Agentum, typ så. Har inget emot att någon vill rikta sig till en viss grupp. Frågan man kan ställa sig, är hur varierad de vågar vara. Det finns bra saker. Sen är det ju så att det ibland är andrasom tar till sig en produkt, än den grupp man trodde sig vända sig till.
Senast redigerad av 1 Isegrim, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Fördomsprofilen - Flickserier

Inlägg av Agentum »

Jo Bamse har ju fått en för mig besynnerlig grupp, iofs är det väl mycket nostalgi eller nåt kanske där.

Ärligt talat vet jag inte hur man gör nåt perfekt, det går troligen inte utan är det ärligt och lyckas så blir det en måttstock som alla sorters serier blir, tänk vad många stripserier som funnits, ibland är det orättvist med att de inte fick leva, de köptes inte upp av några stora tidningskedjor och dog.

Marvel råkade ju ut för det du beskrev på 60-talet, supåerserier var för barn och de tänkte så med men som et tslags avslut så uppväkte även Marvel superhjältar med en mer såpoperaliklnade handling och tjong så började de få brev från folk som gick på college, en grupp långt äldre än de tänkt sig ens.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Fördomsprofilen - Flickserier

Inlägg av larsa66 »

När frågan först dök upp på seriefrämjandets forum skrev jag ett inlägg att dom flesta tjejer är ointresserade av serier.

Tjejer som för det mesta läser "min häst" är intresserade av hästar, "starlet" blir intressant när dom kommer i tonåren. När dom sen blir äldre slutar dom flesta helt att läsa serier. Det kanske är en fördom jag har men jag har vuxit upp med fyra systrar och är far till tre döttrar så jag tror inte att jag är helt ute och cyklar. Jag har dock inga vetenskapliga studier som kan bevisa detta.

Wakuran tog upp att med mangaserier var könsfördelningen jämnare både bland läsare och skapare. Kanske hellre en övervikt av kvinnligt. Och att det är fler tjejer än killar på serieskolorna. Då är frågan, eftersom jag själv inte läst manga nämnvärt, vad är det som gör dom bättre på att nå ut till alla?
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Fördomsprofilen - Flickserier

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Min känsla är att tjejer inte läser traditionella serietidningar (det som säljs i butik), utan mer läser sånt som recenseras i Bild & Bubbla (det som säljs i bokhandel). Det var väl lagom fördomsfullt? [;)]
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine
Inlägg: 875
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 06:01

Re: Fördomsprofilen - Flickserier

Inlägg av Bufkin »

Jag känner ganska mycket tjejer som köper serier, ännu fler som faktiskt läser men inte själva köper.

Min fru och mitt ex som jag bodde med tidigare hade båda serier innan jag träffade dem och läser båda en hel del idag. En av de första grejerna mitt ex gjorde var att köpa på sig kanske 20 vertigo trades efter att vi separerat.

Sandman, elfquest, modesty blaise, nemi, courtney crumrin, fables, strangers in paradise är några titlar som jag kan komma på rakt av som jag känner minst 5-10 tjejer som läser.

Jag gissar på att en (av många) anledning till att manga är poppis är att det faktiskt är en hel del kvinnliga karaktärer i manga.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Fördomsprofilen - Flickserier

Inlägg av Agentum »

Du kan dock inte påstå att dte skulle vara vanligt, det är ju bar en slump.

Jag vet ingen av kvinnligt kön som köpt serier till sig själv som vuxen tex.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine
Inlägg: 875
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 06:01

Re: Fördomsprofilen - Flickserier

Inlägg av Bufkin »

Agentum skrev:Du kan dock inte påstå att dte skulle vara vanligt,

Det har jag väll inte gjort. Jag skulle säga att det är ganska ovanligt att köpa serier som vuxen oavsett kön.

Agentum skrev:Jag vet ingen av kvinnligt kön som köpt serier till sig själv som vuxen tex.

Jag misstänker att om man inte känner någon tjej som köpty serier alls så skulle jag gissa att man antingen inte känner så många tjejer, inte känner dem så bra (tex så man är hemma hos dem och ser att det står serier där), pratar om serier med folk, bor på en mindre ort eller rör sig i kretsar utan akademiker. Lösning är annars ganska enkel... köp eller låna serier till dem, bra serier som du tror att DOM skulle gilla och så kommer säkert nån vilja ha mer.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Fördomsprofilen - Flickserier

Inlägg av Agentum »

Jag vet flera sk "vuxna" av manligt kön som köper serier även om vissa köper manga hehe.

Nåväl det är vanligare här i landet med vuxna män som köper serier än kvinnor men såklart har du rätt det är ovanligt över lag.

Fast farsan kan man få och läsa Hälge så de köper jag åt honom på marknader, iaf nåt haha

Tråkigt att det är så och att det ändrats även bland barn, när jag var barn så hade i princip alla serier eller åtminstonde läste dem, det är inte alls så idag.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Fördomsprofilen - Flickserier

Inlägg av larsa66 »

Agentum skrev:Tråkigt att det är så och att det ändrats även bland barn, när jag var barn så hade i princip alla serier eller åtminstonde läste dem, det är inte alls så idag.

Där håller jag med 100 %! Men det är andra tider. Tv-spel och datorer. Det var bättre förr
[;)]
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Fördomsprofilen - Flickserier

Inlägg av larsa66 »

Bufkin skrev:
Agentum skrev:Du kan dock inte påstå att dte skulle vara vanligt,

Det har jag väll inte gjort. Jag skulle säga att det är ganska ovanligt att köpa serier som vuxen oavsett kön.

Det får mig att tänka på när jag för ca. 20 år sedan köpte en "Fantomen" på Konsum först blev förlöjligad och sedan utskrattad av hela kassakön. Jag slutade jag köpa serier under en lång tid. Den unga kassörskan menade säkert inget illa men i ett litet samhälle måste man tänka på allt. Jag ville ju inte att mina barn skulle få höra på skolan vilken barsnlig farsa dom hade. Nu gör jag det utan att blinka dock [;)].

Serier ansågs som barnsliga för 20 år sedan men jag tror inte att det är så längre. Under tonåren är det ju ganska känsliga saker det där. Både för tjejer och killar. Det sista man vill bli betraktad som är barnslig, kanske en anledning att många inte törs hålla fast vid sitt intresse.
Skriv svar