Vad hände med översättandet av Thorgal?

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Mira
Very Good
Inlägg: 63
Blev medlem: ons 16 mar 2005, 16:56
Kontakt:

Vad hände med översättandet av Thorgal?

Inlägg av Mira »

..för jag vill mig minnas att jag bara sett omslagen till 4 översatta album:
1. Bågskyttarna
2. Landet Qa
3. Tanatloks Ögon
4. Den Onde Guden

Och det var väl åtminstone 27 stycken ursprungligen på franska, som det sedan också ryktades om att de skulle få ytterligare album som uppföljare till. För slutade inte den 27:e albumet i en cliffhanger?


För serien kom inte alls till sin rätt, nedkrympen i formatet som biserie i Fantomen, men det var där jag först fick upp ögonen för den :)

iofs säljer Franska Bokhandeln / http://www.franska.net dem, men då är det på franska, och min franska blir bara rostigare och rostigare..

Så vad hände egentligen med översättningsplanerna? [}:)]

Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Det som finns i Fantomen är ju uppenbarligen översatt, och jag tror inte de har slutat publicera Thorgal. så blir nog alltihop så småningom.

Så det som saknas är nog i vanlig ordning något förlag som vågar satsa på albumutgivning av något som inte är en fortsättning på en succé de redan har ... Se även tråden om svensk albumutgivning 2004.

Sedan är det kanske ganska få som vill köpa album av något de redan läst (i Fantomen). Jag har i och för sig två av de svenska albumen, men de köpte jag inan Thorgal började gå i Fantomen.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Inlägg av Looding »

Vad jag vet så har Thorgal kommit i ett par album inte de fyra Mira nämner Jag tror även att det finns någon inbunden variant. Jag är dock inte riktigt säker, man kan ju blanda ihop saker och ting...Ska se om jag inte kan få lite mer konkret info om det.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

quote:
Originally posted by Looding

Vad jag vet så har Thorgal kommit i ett par album inte de fyra Mira nämner [...]



Huh? De fyra album Mira nämner har defenitivt kommit ut. Menar du att det har kommit ut ytterligare ett par?

Om man orkar läsa på danska så finns det betydligt mer (allt som finns i original, tror jag).
Användarvisningsbild
Marqus
Fine
Inlägg: 338
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 19:41
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Marqus »

Jag tror att Fantomen har publicerat alla franska albumen och ska väl fortsätta ifall det kommer mer.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Inlägg av Looding »

Helt fel av mig. Jag har inte hittat något som tyder på att det har kommit fler på svenska än de 4 angivna. Jag vet inte riktigt var jag fick det ifrån, men jag fick en bild i huvet och hade för mig att det kommit någon inbunden variant. Men som sagt, helt fel av mig!
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Anse
Good
Inlägg: 21
Blev medlem: ons 09 feb 2005, 14:42

Inlägg av Anse »

Finns bara 4 utgiva album på svenska, resten kör dom i fantomen med stora mellanrun nu när de har kört alla 27 album som finns på franska, ska visst komma ett senare i år om jag inte minns fel
Användarvisningsbild
Mira
Very Good
Inlägg: 63
Blev medlem: ons 16 mar 2005, 16:56
Kontakt:

Inlägg av Mira »

Yes, såg just det 28:e - Kriss De Valnor!
http://www.planetebd.com/BD/fiche-875.html

Hon jag pratade med sa det kommit ut i januari, typ.
Fast det står "© Le Lombard - 2004" där under omslaget, hmm.

Dock verkar det endast vara på franska hitintills, men det går faktiskt an, men http://www.franska.net verkar ha problem med sin sida, kunde inte ens söka efter nåt där :/
Användarvisningsbild
Anse
Good
Inlägg: 21
Blev medlem: ons 09 feb 2005, 14:42

Inlägg av Anse »

Kommer i fantomen nr 23 tror jag iallafall, annars var det nr 24 men den kommer senare i år
Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine
Inlägg: 1016
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 14:38

Inlägg av Svartslipsen »

Mira, jag har franska bokhandelns telefonnummer säg till mig om du vill ha det.

Anse, cool avatar.
Living well is the best revenge
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

På klubbsidorna i fantomen #19 2005 står det att det var tänkt att Kriss de Valnor skulle publiceras i nummer 13-14 i år, men så blev det av någon anledning inte. Nu är planen att den ska finnas i nummer 23-24.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Jag fick hem Fantomen #22 idag, och i blänkaren för nästa nummer står mycket riktigt att där börjar äventyret Kriss från Valnor med Thorgal.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Faktiskt har jag sett nåt annat album eller liknade Thorgal av äldre modell än de 4 som det pratas om här.
Men jag tror det innehöll nåt som de andra sen täcker igen så det kanske bara är ett tidigare försök till utgivning som avbröts?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Mira
Very Good
Inlägg: 63
Blev medlem: ons 16 mar 2005, 16:56
Kontakt:

Inlägg av Mira »

Svartslipsen, jag tar gärna emot franska.net:s telefonnummer, verkar som hela deras sida är nere nu... tidigare när jag emailde dem och påpekade att sökfunktioner mm inte funkade, sa de att det bara var temporärt, men så verkar ju inte vara fallet :(

Agentum, kommer du ihåg om omslaget var likadant som de 4 man vet om publicerats? Var det samma förlag? Var det verkligen en Thorgal-publicering på svenska?
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av AndreasEriksson »

Jag har hört "rykten" om att Thorgal publicerades i tidningen 2000+ här i Sverige i början av 90-talet. Nån som har dessa tidningar och vet mer?

PS. "Kriss från Valnor"-äventyret som avslutas i nya numret av Fantomen, var som väntat grymt bra. Men såå synd att ingen fortsättning finns än. Jag vill ju läsa mer!
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

citat:
Ursprungligen postat av Mira

Svartslipsen, jag tar gärna emot franska.net:s telefonnummer, verkar som hela deras sida är nere nu... tidigare när jag emailde dem och påpekade att sökfunktioner mm inte funkade, sa de att det bara var temporärt, men så verkar ju inte vara fallet :(

Agentum, kommer du ihåg om omslaget var likadant som de 4 man vet om publicerats? Var det samma förlag? Var det verkligen en Thorgal-publicering på svenska?


Det som är dummast var att jag inte köpte albumet så jag kunnat kolla.
Det finns ju risk att det var norskt eller liknade och att jag vid den hastiga kollen fick för mig att det var svenskt.
Jag har de 4 som finns att köpa här nu och detta hade ett annat omslag därför tog jag upp det och tittade i det och såg då att jag kände igen innehållet.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine
Inlägg: 1016
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 14:38

Inlägg av Svartslipsen »

här är franska.net's telefonnummer: 046-12 85 68 Ursäkta att det tog sån tid.
Living well is the best revenge
Användarvisningsbild
Azur Blå
Very Good
Inlägg: 55
Blev medlem: tor 04 aug 2005, 09:28

Inlägg av Azur Blå »

De här äventyren är publicerade i Fantomen; är det någon som vet om det finns fler?

Trollkvinnans hämd 23-24/95
Det fördömda drakskeppet 25/95
Den frusna ön 4-5/96
Magikerna från Aran 10-12/96
Den svarta galären 2-3/97
Bortom skuggorna 8-9/97
Brek Zariths fall 21-22/97
Metallen som inte fanns 1/98
Amuletten 2/98
Alinoë 7-9/98
Bågskyttarna 22-23/98
Landet Qâ 1-2/99
Tanatlocs ögon 13-14/99
Den galne gudens stad 18-19/99
Mellan himmel och jord 22-23/99
Odens berg 3/00
Den första snön 3/00
Holmgång 4/00
Tjahzis tårar 9/00
Bergens herre 11-12/00
Varghonan 18-19/00
Nyckelvakterskan 3-4/01
Solsvärdet 11-12/01
Den osynliga fästningen 18-19/01
De landsförvisades märke 23-24/01
Ogotaïs krona 1-3/02
Jättarnas land 7-8/02
Buren 17-18/02
Arachnéa 3-4/03
Den blå döden 13-14/03
Det underjordiska riket 25-26/03
Barbaren 13-14/04
Kriss från Valnor 23-24/05

Jagade länge dessa serier och hoppas att listan är komplett och att den kan vara till glädje för alla som uppskattar Thorgal.
Användarvisningsbild
Zan
Very Good
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 08 maj 2006, 20:04

Inlägg av Zan »

Hur går det med Thorgal egentligen, någon som vet? Har samlat på mig alla Fantomen med serien och undrar om det finns mer material utgivet men som inte översatts ännu? [:)]
Marvel tidningar köpes!
Användarvisningsbild
AndersL_
Very Fine
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 22:30
Ort: Christmas Island
Kontakt:

Inlägg av AndersL_ »

Epix kommer inte att ge ut några fler Thorgalalbum. Casablancaserien är helt nedlagd, vad jag vet.

Den ena serien som inte har publicerats i Fantomen är miniäventyret "Den tredje världens nyckel". Den serien är bara två sidor lång, innehåller ingen text och är dessutom väldigt underlig, så jag tvivlar på att den någonsin kommer att dyka upp i Fantomen.
Övriga äventyr har jag listat på http://www.cyd.liu.se/users/~andli382/guide/guide_thorgal.html , där finns även bilder av albumens omslag.

Den andra serien är "Nästan Paradiset" från det första franska thorgalalbumet, ett normalt, 15-sidigt äventyr. Det kommer kanske att publiceras så småningom. Jag har en översatt version av det någonstans på datorn. [:)]
- - AndersL - -
Skriv svar