Den stora Image-tråden

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Den stora Image-tråden

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Japp, det är första. Någonting för Albumförlaget att ge ut på svenska? :)
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora Image-tråden

Inlägg av lennon »

APenny4YourThoughts skrev:Japp, det är första. Någonting för Albumförlaget att ge ut på svenska? :)

Jag får ta och läsa den först. Inte för att jag har begränsat mig själv till en viss typ av serier, men det är väl dom franska som jag brinner mest för.
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Den stora Image-tråden

Inlägg av Peral »

lennon skrev:
APenny4YourThoughts skrev:Japp, det är första. Någonting för Albumförlaget att ge ut på svenska? :)

Jag får ta och läsa den först. Inte för att jag har begränsat mig själv till en viss typ av serier, men det är väl dom franska som jag brinner mest för.


Har du funderat på att sträcka dig söderut till t.ex. Spanien? Jag kan inte spanska men det verkar finnas en vansinnigt massa intressanta spanska serier också!
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora Image-tråden

Inlägg av lennon »

Peral skrev:
lennon skrev:
APenny4YourThoughts skrev:Japp, det är första. Någonting för Albumförlaget att ge ut på svenska? :)

Jag får ta och läsa den först. Inte för att jag har begränsat mig själv till en viss typ av serier, men det är väl dom franska som jag brinner mest för.


Har du funderat på att sträcka dig söderut till t.ex. Spanien? Jag kan inte spanska men det verkar finnas en vansinnigt massa intressanta spanska serier också!

Får erkänna att jag har rätt dålig koll på spanska serier, om det inte är spanska skapare utgivna på franska förlag.
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Den stora Image-tråden

Inlägg av Peral »

Det är ju också så att man tittar hungrigt på de bilder man gillar och den text man inte förstår!
Användarvisningsbild
Jinime
Fine
Inlägg: 322
Blev medlem: fre 25 jan 2013, 22:28
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Den stora Image-tråden

Inlägg av Jinime »

lennon skrev:Saga låter intressant. Vad är storyn i kort ?

Edit: Är det här första samlingen förresten ? http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1607066920


Nej, det är faktiskt andra samlingen (nr 7-12). Här har du första (nr 1-6): http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1607066017. Nedsatt pris just nu.

When two soldiers from opposite sides of a never-ending galactic war fall in love, they risk everything to bring a fragile new life into a dangerous old universe. From New York Times bestselling writer Brian K. Vaughan (Y: The Last Man, Ex Machina) and critically acclaimed artist Fiona Staples (Mystery Society, North 40), Saga is the sweeping tale of one young family fighting to find their place in the worlds. Fantasy and science fiction are wed like never before in this sexy, subversive drama for adults. This specially priced volume collects the first six issues of the smash-hit series The Onion A.V. Club calls "the emotional epic Hollywood wishes it could make." Voted one of the top graphic novels of the year by the NYT, IGN, the Examiner, and SF Weekly. Voted Best Comic of the year by MTV Geek and Best New Series by Paradox Comics. Voted a finalist in the GoodReads Best GN of 2012 contest.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Den stora Image-tråden

Inlägg av Labrador Road 26 »

Glömde bort den fantastiska miniserien (6 nummer) Freedom Force som gjordes i samband med datorspelet med samma namn och som är kusligt lik Jack Kirbys serier men tecknat av Tom Scioli.
http://www.comicvine.com/freedom-force/4050-22698/
http://www.freedomfans.com/
http://irrationalgames.com/studio/proje ... dom-force/
http://www.youtube.com/watch?v=GrL-iVhleZM

Bild

Bild

Bild
Det kom en uppföljare på spelet men tyvärr gjorde man inte en tillhörande serie till tvåan.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den stora Image-tråden

Inlägg av Wakuran »

Jag tror jag gick förbi Sciolis bord vid Angouleme 2012, slår det mig. Jag köpte dock inget. Om jag minns rätt sålde han sina Godland-trades.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Den stora Image-tråden

Inlägg av Kermit »

Är detta Image-serier?
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den stora Image-tråden

Inlägg av Wakuran »

Kermit skrev:Är detta Image-serier?

Jepp.

Gødland hette förresten serien.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Den stora Image-tråden

Inlägg av Labrador Road 26 »

Kermit skrev:Är detta Image-serier?

Jag bifogade länkar i mina inlägg så där kan du själv se att de är det. Vissa med systerförlaget Top Cow på omslaget alternativt Image/Top Cow. Det Wakuran pratar om är den här serien, från Image.
http://www.comicvine.com/godland/4050-18917/
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Jinime
Fine
Inlägg: 322
Blev medlem: fre 25 jan 2013, 22:28
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Den stora Image-tråden

Inlägg av Jinime »

2005!? Det ser ut som ett spel från 80-talet, och serien ser ut att vara från 60-talet :) Men jag antar att de strävade efter en retro känsla?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den stora Image-tråden

Inlägg av Wakuran »

3D-spel såg iofs ut såhär på 80-talet

Bild

men visst, serien är medvetet retro.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Image-tråden

Inlägg av Agentum »

Den mins jag, dock tyckte jag inte den var nåt vidare mer än i stilen då.

Splittringen av det ursprungliga Image är klurig med så man får räkna med att nåt rån de andra bitarna kommer upp med annars.

Inget Youngblood bara haha, fy fan vilken megaskit egentligen, och den ville de prova igen och med mr för många chanser åter igen bakom spakarna.

Tänk va jävligt han såg ut på Hawk and Dowe hos DC, alltså det var helt begripligt att det inte skulle funka, varför släpar de fram den där fånen om och om igen?
Såg nån amatörtecknare som gjorde det många sånna just sa " jag skulle fan kunna göra det där bättre själv" och denna gjorde typ en 5- 6 sidor från just den serien själv, såg typ 10ggr bättre ut på alla sätt.

Han är kass, han har knappt haft en klartanke i skallen, låt han sitta och drömma för sig själv.
De kan fan inte påstå längre att han är säljande, hans inblandning ger snarare en garanti för nedlagd serie.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Den stora Image-tråden

Inlägg av Kermit »

Är inte heller något jättefan av Liefeld, men han har ju sålt, jo. Och jag pratar mycket hellre om nya Image-serier som verkar bra, det är väldigt bra fart på Image just nu. Har någon t ex läst Satellite Sam av Matt Fraction och Howard Chaykin? Jag är lite nyfiken på den.
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Image-tråden

Inlägg av Agentum »

Det kul att det går bra för dem iaf, det är alltid bra med nåt alternativt tycker jag, men kanske blev Invincible lite för mycket ett universum med tiden, jag tycker annars det är skönt när det käns fritt och inte beror på så mycket annat, de serierna finns ju hos andra när man vill ha dem.

Bomb queen var ju en udda serie med i form av miniserier, rätt kass först men sen förstod de bakom den att då huvudfiguren inte direkt käns som nån man håller på nån längre tid så skapar man bifigurer, så några av dem var rätt ok tycker jag.

Iaf är detom en stad där en villain härskar, det bor bara skurkar och sånna med den instälningen där, alla andra hpllsutanför och US tycker det är en lösning.
Hon är inte en antihjälte eller tuff badgirl utan just en villain som i finna nöje i allt ont man kan hitta på, mord, massslakt sjuka porrgrejor, inga goda sidor, och då förstår ni kanske problemet med en serie att hålla nåt längre tag.

Ingen rättvisa men heller inga skyldigheter för nån.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Jinime
Fine
Inlägg: 322
Blev medlem: fre 25 jan 2013, 22:28
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Den stora Image-tråden

Inlägg av Jinime »

Vad är det för fel på Liefeld? :) Han ritar ju perfekta mänskliga proportioner:

Bild

Invincible är förresten en serie som jag aldrig läst, men den är ganska högt upp på min lista över serier som jag borde läsa! När jag vänder mig till andra förlag än DC och Marvel så brukar jag vilja läsa något annat än superhjälteserier, men just Invincible tror jag skulle falla mig i smaken.

Jag läste Sattelite Sam, Kermit. Den gjorde mig mest besviken faktiskt, för jag hade ganska höga förväntningar på den. För det första visste jag inte att den skulle vara svartvit. Jag brukar gilla det, iaf när det funkar, som i Sin City, men den här typen av svartvitt föll mig inte i smaken. För det andra trodde jag att det skulle vara riktig 50-tals retro sci-fi, men det handlar bara om inspelningen av en sci-fi tv-serie. Så det är inte direkt Fractions fel att jag blev besviken utan mitt eget för att jag inte kollade upp den så noga innan jag köpte den :P
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora Image-tråden

Inlägg av tfels »

Kul med en stor Image-tråd! Jag hade kanske hellre sett Image med mera-tråden (Boom, IDW, Dark Horse, Valiant m fl), men det här funkar säkert bra.

Image har ju allt för länge varit förlaget man skulle skälla på. Men jag tycker nog att de redan från starten gav ut en del bra serier och att andelen kasst Image-material egentligen inte var mycket större än det från DC och Marvel under 90-talet. Men Image stod väl ut mer och var större i käften, plus att deras sämsta material var extrasämst, så de fick ta den mesta skiten, lite oförtjänt tycker jag. Idag har de ju ryckt upp sig och är närmast exemplariska utan att bli tråkiga.

Mina senast lästa Image-serier är Guarding the Globe tp 1 + 2 och Clone tp 1. Gillade båda. Guarding the Globe är väl lite som Avengers och JLA, men lite mer vardagliga i stilen, kanske inte så dramatiska. Trevliga superserier, påminner lite om Daniel Schenströms svenska projekt Golden Gang. Clone är en scifi utgiven på Kirkmans imprint (minns ej namnet). Den börjar lite veligt och är kanske aningen förutsägbar, men har möjligheten att bli riktigt bra. Vi får se.

Vad jag främst är nyfiken på är Jupiters Legacy. Vad säger ni om den? Är det värt att trade-vänta på den?
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den stora Image-tråden

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Inget Youngblood bara haha, fy fan vilken megaskit egentligen, och den ville de prova igen och med mr för många chanser åter igen bakom spakarna.

Tänk va jävligt han såg ut på Hawk and Dowe hos DC, alltså det var helt begripligt att det inte skulle funka, varför släpar de fram den där fånen om och om igen?
Såg nån amatörtecknare som gjorde det många sånna just sa " jag skulle fan kunna göra det där bättre själv" och denna gjorde typ en 5- 6 sidor från just den serien själv, såg typ 10ggr bättre ut på alla sätt.

Han är kass, han har knappt haft en klartanke i skallen, låt han sitta och drömma för sig själv.
De kan fan inte påstå längre att han är säljande, hans inblandning ger snarare en garanti för nedlagd serie.

Du är så sur på Liefeld att du inte ens vill nämna hans namn?

P.S. Image-artikeln på Seriewikin känns annars väldigt eftersatt. Kan det vara någon här som känner sig manad och vill registrera sig för att förbättra den. Format och dylikt kan ändras i efterhand.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Image-tråden

Inlägg av Agentum »

Inget fanboytrams nu.

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Common_Grounds

Common Grounds av Silvestris Top Cow som ju då hör hemma här?var ju uppe i en trpd tidigare där nån lagt upp en av serierna i den för allmän beskådan.

Jag köpte samligen nyligen och den var faktiskt riktigt bra,även om de flesta kanske inte lockas till det vardagliga kring superhjältar eller vad som kan tänkas hända efter en karriär slutat.
Har man läst en del Astro City kan man ungefär förstå stilen här, det är olika författare och tecknare och det hela ger väl vid att superkrafter vore häftigt om man inte tänker längre än så, att vara nabb som Flash i ett något mer intressant och verligt perspektiv kommer upp bla, och visar sig vara allt annat än häftigt.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar