Fantomentråden

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Re: Fantomentråden

Inläggav Agentum » ons 05 dec 2012, 19:42

Jo de där har man sett, och även i Sverige har vi ju olika tidsperioder haft ett väldigt pådrag om att mjölk är nyttigt, 80talet mins jag så var det så och för väldigt länge sen fanns det väl mjölkbarer i städerna i nån liknande drive.

Det är nog inte specefikt enbart svenskt tror jag iaf.
9mm, i'm never further away than that.

Användarvisningsbild
luckylök
Fine

Inläggav luckylök » mån 17 dec 2012, 14:44

Tar upp det gamla snacket om tidiga utgivningar igen....

Fick nyss Fantomen 1 2013 och i den så fick man med en poster med utgivningen 2013. I den postern visar det sig att det sista numret för 2013 kommer att komma i butik den 21 november. Nog börjar åren sluta lite tidigt tycker jag... [B)]

Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Kontakt:

Inläggav rkaj » mån 17 dec 2012, 18:30

Jo, förra gången vi diskuterade "skottnummer" rann det ju ut lite grann i klagan på dubbelnummer och helt annat som tog över tråden (vådan av att inte ha en lite tråd för varje sak man diskuterar utan en stor tråd som den här för allt som har med Fantomen att göra) ...

Nå. Som sagt, det är hög tid för ett skottnummer eller två av Fantomen. Nr 1 ett visst år borde komma det året, eller i alla fall inte förr än den vecka som räknas som vecka ett det året. För att uppnå det kan man antingen bara ha "juluppehåll" i utgivningen eller göra "skottnummer" när det behövs.

Läser du det här, Mikael Sol? [8D]

Användarvisningsbild
luckylök
Fine

Inläggav luckylök » mån 17 dec 2012, 18:37

Kan en av anledningarna vara de ökade antal dubbelnummer? Vad jag lagt märke till är just att dubbelnr. har ökat i antal med åren, eller är det bara jag som fantiserar? Inte för det egentligen gör så mycket, då det oftast är med Thorgal och nu för tiden gamla fantomen äventyr. Men jag tycker nog att Sol och gänget borde skicka in ett par nummer till i 2013, för annars blir det som LR nämnde tidigare att vi börjar med Januari nr i September.

Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Kontakt:

Inläggav rkaj » mån 17 dec 2012, 18:41

Att det behövs skottnummer har inte med dubbelnumren att göra, utan beror helt enkelt på att ett år är lite längre än 52 veckor. Dubbelnummer innebär att det blir ett dubbelnummer för fyra veckor i stället för två enkelnummer för två veckor vardera och har inte med saken att göra.

Att det inte rutinmässigt kommer ett skottnummer vart elfte år beror kanske på att prenumerationer säljs per år i stället för per 26 nummer, så Egmont tycker inte de skulle få betalt för skottnumren. På det svarar jag att säljer man en prenumeration på "varannan vecka ett år" så betyder det 26.09 nummer, inte 26, så att Egmont nu inte har gjort "skottnummer" av fantomen på 29 år betyder att de har blåst långtidsprenumeranterna på nästan tre nummer! [8D]

Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Kontakt:

Inläggav AndreasEriksson » tis 18 dec 2012, 00:43

Man har skjutit på det här problemet alldeles för länge - enligt min mening borde man ha passat på 2010, när tidningen fyllde 60 år. Om man hade numrerat det som nu blev nr 1/2011 som nr 27/2010 istället hade man ju på ett snyggt sätt bjudit läsarna på något extra detta jubileumsår - utan att det egentligen hade kostat något (om det nu inte finns någon distributionsavgift förknippad med ett "skottnummer" som jag inte räknat med, men det påverkar ju som sagt var inte utgivningstakten eftersom det ändå blir ett nytt nummer varannan/var fjärde torsdag ändå).

Nu är man i sitsen att man snart tvingas åtgärda problemet på ett eller annat sätt, eftersom man kryper allt närmare att hinna ge ut årgångens två första nummer innan årsskiftet föregående år. Det blir 2015 eller 2016 tror jag, och skulle vara riktigt osnyggt.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden

Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Kontakt:

Inläggav rkaj » fre 28 dec 2012, 22:23

AndreasEriksson skrev:Nu är man i sitsen att man snart tvingas åtgärda problemet på ett eller annat sätt, eftersom man kryper allt närmare att hinna ge ut årgångens två första nummer innan årsskiftet föregående år.

Faktum är att vi redan är där. Idag den 28 december fick jag dubbelnumret 2-3 2013 i brevlådan, alltså är till och med årgångens tre första nummer utgivna innan årsskiftet. Micke Sol! Det är dags att göra något åt det här!

I dubbelnumret finns, förutom serier jag inte har hunnit läsa än, omröstingen om bästa Fantomenäventyr 2012. Det har kommit ut åtminstone tio äventyr som jag skulle kunna tänka mig att rösta på, men jag vet nog ändå vilket äventyr jag kommer att rösta på ...

För den som inte har alla tidningar till hands och vill friska upp sitt minne börjar jag nästan komma ikapp med år 2012 i fantomenindex ...

Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Kontakt:

Inläggav AndreasEriksson » lör 29 dec 2012, 21:16

rkaj skrev:Faktum är att vi redan är där. Idag den 28 december fick jag dubbelnumret 2-3 2013 i brevlådan, alltså är till och med årgångens tre första nummer utgivna innan årsskiftet. Micke Sol! Det är dags att göra något åt det här!
mjo, men det är ju för att du är prenumerant och har en snäll brevbärare som delar ut tidningen i god tid. Utgivningsdatum i butik är ju 3/1.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden

Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Kontakt:

Inläggav rkaj » sön 30 dec 2012, 04:21

rkaj skrev:För den som inte har alla tidningar till hands och vill friska upp sitt minne börjar jag nästan komma ikapp med år 2012 i fantomenindex ...

Nu är ovanstående länk komplett för 2012. Inga bilder (inte ens omslag än), men namn, teasertext och upphovspersoner för alla äventyren (många av de "klassiska" äventyren (både söndagssidor från åttiotalet och dagstrippar från förtiotalet) saknar teaser än så länge, det kanske kommer det med så småningom).

Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Kontakt:

Inläggav larsa66 » tis 08 jan 2013, 22:17

Fantomentidningen förtjänar en eloge för det respektfulla sätt dom valt att presentera dom klassiska dagsstripäventyren. Inga sönderklippta serietidningsanpassade collage längre (tack och lov)

Man får en helt annan rytm i läsningen och det är njutbart. jag trodde jag läst dom flesta men under det senaste halvåret har jag läst tre nya. Den senaste SS vesta är den bästa. Fantomen och Diana har lite kärlekstrassel som leder till att Fantomen för att rentvå sig hamnar i en riktig knipa hehe. Genialisk berättelse. Jag kan nästan se det framför mig hur grabbarna på 50-talet slogs med varann för att få läsa senaste dragos i "norran".

Det jag undrar över är hur dagens unga serieläsare tar emot dessa klassiker. vad säger ni ungdomar här på forumet? gillar ni Falk/McCoy eller är dom tröga att läsa?

Patrik A
Fine

Inläggav Patrik A » ons 09 jan 2013, 06:10

larsa66 skrev:Det jag undrar över är hur dagens unga serieläsare tar emot dessa klassiker. vad säger ni ungdomar här på forumet? gillar ni Falk/McCoy eller är dom tröga att läsa?

Jag tycker de är fantastiskt underhållande att läsa dessa äventyr. I dessa äventyr finns ju det mesta och att Fantomens blyga sida samt hans bristande erfarenhet när det kommer till flickor är på riktigt något som kan få en att skratta. Historien är väldigt lång och man måste sätta sig ned och ta lite tid för att läsa igenom, men det gör jag så gärna.

Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Kontakt:

Inläggav Mithroth » ons 09 jan 2013, 13:19

larsa66 skrev:Det jag undrar över är hur dagens unga serieläsare tar emot dessa klassiker. vad säger ni ungdomar här på forumet? gillar ni Falk/McCoy eller är dom tröga att läsa?

Nä. [:)]
De gamla äventyren gillar jag tyvärr inte alls. Det är inte den Fantomen jag är uppväxt med och gillar. Jag läser dem alltid men det tar emot väldigt mycket ibland, de är ju så tråkiga... [:I]
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.

Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Kontakt:

Inläggav AndreasEriksson » ons 09 jan 2013, 14:54

Förutom de gamla äventyren så har det ju inletts en "nyordning" för de nyproducerade äventyren. Sedan nr 1/2013 är Claes Reimerthi och Hans Lindahl redaktörer för de nyproducerade äventyren, efter Ulf Granberg gått i pension.

I numret som finns ute nu har den amerikanske tecknaren Alex Saviuk återkommit till Team Fantomen. Han tecknade några enstaka äventyr ca 2004. Vad tycker ni som läst tidningen om Saviuks teckningar och storyn?

Bild

Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint

Inläggav Sir-L » ons 09 jan 2013, 15:04

AndreasEriksson skrev:[...]
I numret som finns ute nu har den amerikanske tecknaren Alex Saviuk återkommit till Team Fantomen. Han tecknade några enstaka äventyr ca 2004. Vad tycker ni som läst tidningen om Saviuks teckningar och storyn?
[...]

Tycker han håller den stil som varit dominerande de sista (10-15?) åren. Personligen är jag inte förtjust i denna stil som jag tycker är "hafsig" (i brist på bättre ord) och står i skarp kontrast mot den Fantomen jag växte upp med (se där, man verkar alltid föredra den Fantomen man växte upp med :) ) med Vallvé och gänget. Men Saviuk är långt ifrån den sämsta och jag tycker som sagt han håller stilen, sedan blir jag mer och mer irriterad på färgläggarna som låter Fantomen dra mer och mer åt det lila, istället för blått, men det kan ju inte Saviuk hjälpa och detta kanske färgar ( [8] ) mitt intryck av teckningarna.

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » ons 09 jan 2013, 15:10

Jag har inte läst någon Fantis från hans penna men Spidey gillade jag inte alls. Han fortsatte i den där vedervärdiga stilen som MacFarlane lanserat med överdrivna ögon på masken och spagettinätlinor. På bilden ovan har han i alla fall gett Fantis normal storlek på masken men stay away blir ändå mitt råd.

EDIT: Den här stilen alltså.
http://media.comicvine.com/uploads/10/1 ... _super.jpg
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » ons 09 jan 2013, 15:23

Vad jag minns så började Saviuk innan Mackan, och att han fortsatte i hans stil hade nog att göra med kommersiella krav.

Den där Fantomenbilden tycker jag känns litet väl generisk, det finns inget som direkt skiljer ut teckningsstilen från andra superhjälteserier.

Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Kontakt:

Inläggav AndreasEriksson » ons 09 jan 2013, 15:25

Liknelsen mellan MacFarlane och Saviuk håller jag inte med om. Kan ju vara så att just ögonmask och nät var en "förlagspolicy" vid den här tiden, men Saviuks teckningar i övrigt tycker jag är betydligt mer "klassisk" amerikansk stil. Här är ytterligare en sida från det aktuella Fantomenäventyret (utan text och färg):

Bild

Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint

Inläggav Sir-L » ons 09 jan 2013, 15:28

Wakuran skrev:[...]
Den där Fantomenbilden tycker jag känns litet väl generisk, det finns inget som direkt skiljer ut teckningsstilen från andra superhjälteserier.

Precis, kunde vara vilken maskerad figur som helst.

Användarvisningsbild
Peral
Moderator

Inläggav Peral » ons 09 jan 2013, 16:32

AndreasEriksson skrev:Liknelsen mellan MacFarlane och Saviuk håller jag inte med om. Kan ju vara så att just ögonmask och nät var en "förlagspolicy" vid den här tiden, men Saviuks teckningar i övrigt tycker jag är betydligt mer "klassisk" amerikansk stil. Här är ytterligare en sida från det aktuella Fantomenäventyret (utan text och färg):

[img]BILD[/img]

Svag som jag är för S/V så tycker jag den sidan är mycket bättre!

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » tor 10 jan 2013, 11:34

AndreasEriksson skrev:Liknelsen mellan MacFarlane och Saviuk håller jag inte med om.

Då är du skickligare än mig på att se detaljer för jag ser i alla fall ingen tydlig skillnad dem emellan.
http://i45.tinypic.com/2dayw05.jpg
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)

Återgå till "Serier i allmänhet"