Fantomentråden

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Wakuran »

Aah, det funkade, mer av den nakna skuldran!

Fast tydligen är det Ctrl på PC...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Fantomentråden

Inlägg av Labrador Road 26 »

OT.
Wakuran skrev:RioGrande: Bilden är för stor för en laptop och behöver komprimeras...

Komprimeras innebär att man använder en algoritm som skalar bort mer bildinformation inte förminskar bildens storlek i bredd och höjd. Slut OT.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av larsa66 »

RioGrande skrev:Och Larsa66: Du måste skaffa Thörnboken (med alla tecknarna (och påskäggen)): Ordningen upprätthålls alltid.
Men Lars Krantz ska inte göra Fantomen! (Det ska Karl Johnsson (från Utopi) .... tycker jag! Han har lite Moore/McCoy-feeling över sina teckningar!)
Lars Krantz ska göra Buck Ryan. Det har jag bestämt (har inte riktigt lyckats övertyga honom om det ännu. Men jag driver en massiv kampanj. Snart är hans motstånd nedbrutet... [:)] )


Thörnboken har jag redan, har dock bara läst dom avsnitt som varit X9. Känns ganska lagomt att läsa sånt där i den utgivningstakt X9 har.
Jag köpte den bara för om tidningen inte skulle ha med alla, eller om jag inte köper alla, så jag inte missar nån.

Jag föreslog Lars just för att han har en annorlunda stil i jämförelse med andra tecknare. Men skuggorna är sköna. Och skuggor och mystik passar fantomen.

Jag tänkte inte att han skulle teckna sånt där som "Diana kidnappad", "Joomba försvunnen2" eller "pirater på eden" utan mer som en reset på Fantomen.

En miniserie på tre delar.

Titta på singpiraterna 1936. Fast inte kopiera den. Gör den berättelsen fast lite annorlunda, lite modernare.
En nykrönt fantomen, en ung Kit Walker hinner inte sörja sin far när han direkt kastas in i allvaret mot en grym, stark brottsorganisation som singhpiraterna.
Fanken jag får nästan lust att göra den själv.

Labrador Road 26 skrev:Angående vilka som ska teckna Fantis så glömmer ni nog att majoriteten av den tidningens läsare häckar inte här, och är troligen inte alls lika förtjusta i experiment som ni är. Att behålla befintliga läsare och värva nya är ett finlir, inte något som man gör med ångvält.


Vem ångvältar sig?

Vad är väl ett forum till om man inte kan få ventilera lite synpunkter och diskutera fritt olika idéer? Jag tror nog Fantomenredaktörn har tillräckligt med skinn på näsan för att inte låta sig påverkas av våra flummiga idéer.
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Fantomentråden

Inlägg av Cadial »

Labrador Road 26 skrev:OT.
Wakuran skrev:RioGrande: Bilden är för stor för en laptop och behöver komprimeras...

Komprimeras innebär att man använder en algoritm som skalar bort mer bildinformation inte förminskar bildens storlek i bredd och höjd. Slut OT.

Ja javlar, LR26! Antligen, efter manga, manga forsook, sa har du antligen lyckats satta dit Wakuran! Det har tar han sig fan inte ur! LR26 rules!
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av tfels »

OT igen. Hm... Ska man gå på vad Svenska Akademiens ordlista säger så kan ändå Wakuran komma undan med blotta förskräckelsen. Kolla själva.
http://www.svenskaakademien.se/svenska_ ... t/ordlista
Sök på komprimera.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av Allan Kämpe »

Larsa66 skrev:
Jag tänkte inte att han skulle teckna sånt där som "Diana kidnappad", "Joomba försvunnen2" eller "pirater på eden" utan mer som en reset på Fantomen.

En miniserie på tre delar.

Titta på singpiraterna 1936. Fast inte kopiera den. Gör den berättelsen fast lite annorlunda, lite modernare.
En nykrönt fantomen, en ung Kit Walker hinner inte sörja sin far när han direkt kastas in i allvaret mot en grym, stark brottsorganisation som singhpiraterna.
Fanken jag får nästan lust att göra den själv.


Jag tycker absolut du ska göra denna miniserie själv larsa - och svärta till seriesidorna rejält så att det inte blir så mycket över för färgläggarna att göra!
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Fantomentråden

Inlägg av APenny4YourThoughts »

tfels skrev:OT igen. Hm... Ska man gå på vad Svenska Akademiens ordlista säger så kan ändå Wakuran komma undan med blotta förskräckelsen. Kolla själva.
http://www.svenskaakademien.se/svenska_ ... t/ordlista
Sök på komprimera.


En annan "räddning" för Wakuran är att han säger att den är för stor. Det kan antyda både xy-storlek och kb-storlek. I det senare fallet är det korrekt att tala om att komprimera för att anpassa till laptop (som kanske har ett slött nätverkskort och därmed är bilden för stor).

Wakuran 100
LR 26:s tillrättavisningar 0

[8D]
Senast redigerad av 1 APenny4YourThoughts, redigerad totalt 0 gånger.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Fantomentråden

Inlägg av Cadial »

Wakuran 100
LR 26:s tillrättavisningar 0
OT: Jag gillar detta. klart att det gar att komprimera for att lasa sina serier battre!
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Fantomentråden

Inlägg av Labrador Road 26 »

larsa66 skrev:Vem ångvältar sig?

Om man ska låta vem som helst börja teckna Fantomen för publicering i tidningen med samma namn misstänker jag att de flesta i läsarskaran kommer börja opponera sig. Det gäller för alla produkter som har en trogen skara konsumenter att om man ändrar om något för mycket och/eller ofta kommer man att tappa kunder och de få som man möjligen kan locka med dessa ändringar är klart färre än de man tappar. Om Fantomentidningen skulle börja låta folk som Sara Granér exempelvis börja göra serier med den vandrande vålnaden blir det jämställt med att köra över läsekretsen med en ångvält. Eftersom ni pratade hypotetiskt om att införa den typen av förändringar påtalade jag att går man fram för hårt sänker man sig själv.

OT.

I övrigt har jag ingen som helst tävling mot eller med Wakuran om någonting över huvudtaget. Det är lustigt att ni ser det som någon slags kollektiv seger i denna helt och hållet påhittade tävling. Vilket påminner mig om detta citat.

Bild

Jag vet redan att jag personlighetstypen INTJ så fortsätt gärna med era lekar om "jag/vi har mer rätt än du" om det roar er. Grattis till den inbillade segern i denna helt och hållet inbillade tävling. Slut OT.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av larsa66 »

Labrador Road 26 skrev:
larsa66 skrev:Vem ångvältar sig?

Om man ska låta vem som helst börja teckna Fantomen för publicering i tidningen med samma namn misstänker jag att de flesta i läsarskaran kommer börja opponera sig. Det gäller för alla produkter som har en trogen skara konsumenter att om man ändrar om något för mycket och/eller ofta kommer man att tappa kunder och de få som man möjligen kan locka med dessa ändringar är klart färre än de man tappar. Om Fantomentidningen skulle börja låta folk som Sara Granér exempelvis börja göra serier med den vandrande vålnaden blir det jämställt med att köra över läsekretsen med en ångvält. Eftersom ni pratade hypotetiskt om att införa den typen av förändringar påtalade jag att går man fram för hårt sänker man sig själv.


Vem föreslog Sara Granér som Fantomentecknare? Eller "vem-som-helst"?

Fantomentidningens ekonomi är inte den bästa och jag lägger fram ett litet förslag. Det må vara oförankrat och oigenomtänkt men jag står för det jag säger. Jag skulle gärna se Lars Krantz som Fantomen-tecknare. Och jag tror på svartvita serier och att Fantomen hör till den kategorin.

Har du själv något förslag?
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Fantomentråden

Inlägg av Labrador Road 26 »

larsa66 skrev:Vem föreslog Sara Granér som Fantomentecknare? Eller "vem-som-helst"?

Har du själv något förslag?
Ingen föreslog henne, jag tog det som ett hypotetiskt exempel på en stil som inte är det minsta lik den vanliga Fantomenstilen.

RioGrande skrev:Mikael Sol! Jag tycker att du borde teckna Fantomen.
RioGrande skrev:Men Lars Krantz ska inte göra Fantomen! (Det ska Karl Johnsson...
Där har du förslag eller önskemål eller krav.

Ron Frenz här ser skaplig ut tycker jag, men han kanske redan tecknar Fantis det har jag inte koll på. Men om inte så ser det här klart godkänt ut tycker jag och bör kunna fungera för de vanliga köparna.
http://www.deepwoods.org/usa/ron_frenz.gif

Ska man ta någon med en helt annan stil skulle jag säga Darwyn Cooke för att ändå få det där lite semipulpiga intrycket. Över lag tycker jag Fantis kunde bli lite mer pulpig för att knyta an mer till ursprunget.
https://www.google.se/search?safe=off&h ... I5SQezxC10
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Wakuran »

Darwyn Cooke är bra. Fast jag tror inte kärnpubliken skulle gilla att det är så cartoony. Även om en medveten McCoy-pastisch borde kunna bli intressant...

Mike Zeck borde kunna bli bra, annars, om man får spåna... Kraven-Sagan har ju en väldigt mörk stämning...

http://www.lambiek.net/artists/z/zeck_michael.htm
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Fantomentråden

Inlägg av Labrador Road 26 »

Wakuran skrev:Fast jag tror inte kärnpubliken skulle gilla att det är så cartoony.

Det var det jag menade att man inte kan köra på hur som helst som en ångvält. Inte heller jag tror DC skulle tillatala den vanlige Fantisläsaren helt utan jag tror egentligen att man bör hålla en mer Sy Barrylik stil. Men det får Mikael Sol ta hand och han har säkert även bättre koll på vad Fantomenköparna vill ha eller inte ha. Nya stjärnskottet Henrik Jonsson (det är väl så han stavar) skulle nog kunna fungera bra också, om man ska hålla sig till svenskar.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Wakuran »

Framför allt är det nog lättare att locka till sig svenskar, om det inte är väldigt bra betalt...

Peter Bergting, kanske. Finns inte så många riktigt bra realistiska tecknare i Sverige, så det blir lätt samma namn som återkommer.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av AndreasEriksson »

När förlaget Moonstone gav ut Fantomen i USA tog man in tecknare som hade stilar vi inte riktigt sett på Fantomen tidigare. Det blev väl sisådär uppskattat av de mest trogna fansen. En tecknare som jag tyckte hade en skön blandning av cartoony och gammeldags noir-känsla var Nick Derington:

Bild

Bild

Visst får Fantomenredaktionen vara lite försiktig när man väljer ut nya tecknare, men jag tänker mig att även Vallvé, Lindahl och många andra som blev etablerade med tiden fick många av dåtidens läsare att rynka på näsan i början. Framför allt vet man inte vad läsarna tycker förrän man vågat göra ett försök, nu när Bane Kerac gjorde debut i nummer 1/2014 så var det första gången sedan 2007(!) som Team Fantomen tog in en ny tecknare (då var det Sal Velluto). Jag kan tycka att det är lite väl långt mellan gångerna.

Bästa sättet att introducera en ny tecknare på är dock som man gjorde när Joan Boix gjorde debut med att teckna följetongen "Mörkrets hjärta" som publicerades med 7 sidor i varje nummer. Då hinner man vänja sig och känner sig inte missnöjd med köpet av en hel tidning om man inte gillar stilen. När Don Perlin tecknade två avsnitt blev han hårt kritiserad, och det är klart att de som köpte tidningen då och ogillade 32 sidor nytecknat var riktigt missnöjda och inte sparade på krutet.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Fantomentråden

Inlägg av Labrador Road 26 »

Wakuran skrev:Finns inte så många riktigt bra realistiska tecknare i Sverige, så det blir lätt samma namn som återkommer.

Jodå det finns det, men då måste man titta utanför den snäva seriekretsen. Fin hantverksskickliga illustratörer exempelvis.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Fantomentråden

Inlägg av Cadial »

Labrador Road 26 skrev:
Wakuran skrev:Finns inte så många riktigt bra realistiska tecknare i Sverige, så det blir lätt samma namn som återkommer.

Jodå det finns det, men då måste man titta utanför den snäva seriekretsen. Fin hantverksskickliga illustratörer exempelvis.

Fast med tecknare I denna trad menas serietecknare.
101-0 till Wakuran.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Fantomentråden

Inlägg av Labrador Road 26 »

Cadial skrev:Fast med tecknare I denna trad menas serietecknare.
101-0 till Wakuran.

Han menar det och jag säger att tittar man utanför den snäva kretsen som är serie-Sverige så finns det definitivt skickliga tecknare, vad i det är så svårt att förstå?

Det blir lite patetiskt när du låtsas att jag och Wakuran har någon slags tävling mot varandra, jag har det i alla fall inte. Men vi två kan ha en om du känner för det, fast det är nog bättre att vi tar den i lek och tävlingsavdelningen i så fall.
http://25.media.tumblr.com/tumblr_m765u ... o1_500.jpg
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Fantomentråden

Inlägg av Cadial »

Labrador Road 26 skrev:
Cadial skrev:Fast med tecknare I denna trad menas serietecknare.
101-0 till Wakuran.

Han menar det och jag säger att tittar man utanför den snäva kretsen som är serie-Sverige så finns det definitivt skickliga tecknare, vad i det är så svårt att förstå?

Det blir lite patetiskt när du låtsas att jag och Wakuran har någon slags tävling mot varandra, jag har det i alla fall inte. Men vi två kan ha en om du känner för det, fast det är nog bättre att vi tar den i lek och tävlingsavdelningen i så fall.
http://25.media.tumblr.com/tumblr_m765u ... o1_500.jpg

Wakuran tavlar inte. Bara du. Mot alltfor hoga odds. Av dina 10 000 inlagg sa ar en javligt stor del av negativ art. En som dig skulle jag aldrig tavla mot. Jag skulle krossa under mina fotsulor.
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av Mithroth »

Nu slutar vi med det här tramset. Ska ni bråka får ni göra det någon annanstans.
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Skriv svar