Fantomentråden

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
MetaLarsson
Very Good
Inlägg: 64
Blev medlem: lör 28 mar 2015, 16:09

Re: Fantomentråden

Inlägg av MetaLarsson »

DombåsFantomet skrev:
MetaLarsson skrev:Att se Eden igen är lite kul.

Men Orm i paradiset är jäkligt tröttande på en punkt. Den onödiga frånvaron av kvinnor i storyn. Det finns kvinnor i endast en enda serieruta, och där i en anonym och omvårdande roll. Jag tycker det är löjligt.

I FA 2-3/2016 skrev Andreas Eriksson att Fantomen på 1970-talet strävade efter att bli en mer modern serie. Det är möjligt att den fortfarande strävar efter det, men jag kan konstatera att det ibland blir stora bakslag.

Det här ska läsas som en upplysning på en brist. En brist i en för övrigt oftast gedigen produkt. Ni ska veta att som helhet tycker jag att tidningen Fantomen har gjort framsteg under de senaste åren.



Allerede glemt Sandal Singh og Kate Sommerset? Felmang var best når det gjelder kvinner i Fantomet. Hans kvinner krydret opp en ellers kjedelig historie.


Nej, jag har inte glömt dem. Men jag önskar det fanns mer kvinnor även i "statistroller". Kanske är det dags för det "moderna" Bengali att börja med t.ex. kvinnliga taxichaufförer och dylikt som Fantomen kan träffa på som omväxling.
You don't remember Danny Mirror.
MetaLarsson
Very Good
Inlägg: 64
Blev medlem: lör 28 mar 2015, 16:09

Re: Fantomentråden

Inlägg av MetaLarsson »

AndreasEriksson skrev:80-årsjubileumet firas med en FantomenFilmFestival i Örebro 28 maj. Välkomna!

https://www.facebook.com/events/508814135970826/


Jag kommer vara där och titta, om än väldigt diskret.
You don't remember Danny Mirror.
Användarvisningsbild
DombåsFantomet
Fine
Inlägg: 258
Blev medlem: lör 21 nov 2015, 19:19

Re: Fantomentråden

Inlägg av DombåsFantomet »

Vi nordmenn tar Fantomet på alvor, og når leserne spør svarer Sjefen! Det er ikke noe å si på hvem som er Sjefen!
Användarvisningsbild
DombåsFantomet
Fine
Inlägg: 258
Blev medlem: lör 21 nov 2015, 19:19

Re: Fantomentråden

Inlägg av DombåsFantomet »

Nej, jag har inte glömt dem. Men jag önskar det fanns mer kvinnor även i "statistroller". Kanske är det dags för det "moderna" Bengali att börja med t.ex. kvinnliga taxichaufförer och dylikt som Fantomen kan träffa på som omväxling.


Skal kvinner med bare som statister? Noen samfunn er mannsdominert, om man liker det eller ei. Skal man ha en såkalt politisk korrekt kjønnskvotering?
MetaLarsson
Very Good
Inlägg: 64
Blev medlem: lör 28 mar 2015, 16:09

Re: Fantomentråden

Inlägg av MetaLarsson »

Nej, kvinnor ska inte bara vara med som statister. Det jag menar är att det skulle inte skada om fler statister vore representerade av kvinnor.

Vad gäller huvudroller/stora biroller finns det en del, (tex) Diana, Sandal Singh, Heloise, Kate Sommerset

Beträffande mindre biroller finns det också några, (tex) Sarah Cartwright, Tara Tagama

Men som statister tycker jag ofta tecknarna (kanske av slentrian) nästan alltid väljer att rita en man istället för en kvinna när båda alternativen skulle kunna vara möjliga. Själva Bengali har ju trots allt kommit en bra bit på väg. De har ju t.ex. kvinnliga poliser.

Jag talar inte om en "politisk korrekt könskvotering". Jag menar bara att jag skulle uppskatta en mer korrekt världsbeskrivning.
You don't remember Danny Mirror.
MetaLarsson
Very Good
Inlägg: 64
Blev medlem: lör 28 mar 2015, 16:09

Re: Fantomentråden

Inlägg av MetaLarsson »

MetaLarsson skrev:
AndreasEriksson skrev:80-årsjubileumet firas med en FantomenFilmFestival i Örebro 28 maj. Välkomna!

https://www.facebook.com/events/508814135970826/


Jag kommer vara där och titta, om än väldigt diskret.


Jag kom, jag såg, jag segr... Jag kommenterade! En trevlig liten tillställning var det. Synd bara att fler inte kom.

Har även recenserat FA 10-11/2016 nu.
You don't remember Danny Mirror.
Användarvisningsbild
DombåsFantomet
Fine
Inlägg: 258
Blev medlem: lör 21 nov 2015, 19:19

Re: Fantomentråden

Inlägg av DombåsFantomet »

MetaLarsson skrev:
MetaLarsson skrev:
AndreasEriksson skrev:80-årsjubileumet firas med en FantomenFilmFestival i Örebro 28 maj. Välkomna!

https://www.facebook.com/events/508814135970826/


Jag kommer vara där och titta, om än väldigt diskret.


Jag kom, jag såg, jag segr... Jag kommenterade! En trevlig liten tillställning var det. Synd bara att fler inte kom.

Har även recenserat FA 10-11/2016 nu.


Dine YouTube-anmeldelser er alltid glimrende!! Så salen ble ikke helt fyllt opp altså?
MetaLarsson
Very Good
Inlägg: 64
Blev medlem: lör 28 mar 2015, 16:09

Re: Fantomentråden

Inlägg av MetaLarsson »

DombåsFantomet skrev:Dine YouTube-anmeldelser er alltid glimrende!! Så salen ble ikke helt fyllt opp altså?


Tack så mycket!

Nej, tyvärr blev det inte ens halvfylld salong. Det hade gått att klämma in ett par busslaster från Norge till. [;)]
You don't remember Danny Mirror.
Användarvisningsbild
DombåsFantomet
Fine
Inlägg: 258
Blev medlem: lör 21 nov 2015, 19:19

Re: Fantomentråden

Inlägg av DombåsFantomet »

Skulle servert øl og flesk, da hadde nordmenn kommet i fleng!!
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Fantomentråden

Inlägg av Peral »

Vi får lära och utveckla från detta arrangemang. Men det var kul att arrangera en filmfestival även om det krävde en väldans massa arbete, vi får se vad vi hittar på härnäst, en Fantomen kalender ger väldigt låga odds.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av larsa66 »

Visst gick det en teaterföreställning med Fantomen på 70 eller 80-talet som fick ganska bra recensioner.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av AndreasEriksson »

Mja, en musikal från 1985 känner jag till men den blev väl inte tokhyllad direkt. Det kommer en artikel om den i ett kommande nummer av Fantomen [:o)]
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Wakuran »

Den lät ju väldigt fånig utifrån beskrivningen i tidningen från den tiden, med ostiga gimmickar, buskishumor, skokrämsminkning och hela kitschbaletten...

(Manuset bearbetades till en serie också, den blev väl något mindre knäpp, antar jag, men blev långt ifrån årets äventyr...)

Även om Lee Falk sade sig vara nöjd (fast han kanske mest ville vara trevlig)...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av larsa66 »

Ja, en musikal var det.
Fast på något vis känns det som att just Fantomen skulle passa bättre i den formen än på film.
Då det är myten och gåtfullheten som är det centrala. Och även humorn då man läser Falks tidiga äventyr.

Det får bli mitt förslag till nästa Fantomen-festival i varje fall. Ett folklustspel i Örebos folkets park. (Om det finns någon?)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Wakuran »

"Äventyrsmusikalen Fantomen" har förresten getts ut på LP, men man behöver nog ändra på en del detaljer för att den ska funka 30 år senare 2016...

"Etnisk sminkning" har ju blivit mycket känsligare, bara till att börja med...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av larsa66 »

Wakuran skrev:
"Etnisk sminkning" har ju blivit mycket känsligare, bara till att börja med...


"Etnisk sminkning" ? Vad menar du med det, Wakuran?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Wakuran »

larsa66 skrev:
Wakuran skrev:
"Etnisk sminkning" har ju blivit mycket känsligare, bara till att börja med...


"Etnisk sminkning" ? Vad menar du med det, Wakuran?

Att sminka sig till en annan etnicitet... Kanske inte ett självklart begrepp, iofs... Även om man försöker göra det på ett seriöst sätt blir det kontroversiellt...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av larsa66 »

Du menar att vita skådespelare skulle sminka sig till infödingar? Men det behöver ju inte bli aktuellt.
Jag menade inte att man skulle ta just DEN föreställningen. Det går att göra en ny :)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Wakuran »

Guran och bandarerna blir ju ganska underliga hur de än framställs...

Många centrala delar i mytologin som är baserade på gammal märklig, daterad pulplogik... [B)]


Nu skulle ju iofs Fantomen vara på historiskt uppdrag i Örebro eller något sånt...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
MetaLarsson
Very Good
Inlägg: 64
Blev medlem: lör 28 mar 2015, 16:09

Re: Fantomentråden

Inlägg av MetaLarsson »

Eller varför inte göra en ny musikal där den 4e Fantomen träffar Lars Wivallius? Det borde bli en given hit!...
You don't remember Danny Mirror.
Skriv svar