Fantomentråden

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av rkaj »

Jerome K. Bloche är helt klart en av de bästa biserierna i Fantomen. Att det är glest mellan publiceringarna har ju en förklaring i att när man hade publicerat Eremiten i Fa 4 - 6-7 2015 fanns det inte mer material att publicera. Under 2016 har äventyret "Aïna" kommit ut på franska och jag hoppas verkligen att citatet från serienett här ovan antingen är felinformerat eller bara gäller den norska tidningen (i och för sig beklagligt även då, men i så fall drabbar det inte mig), och att det nya äventyret kommer på svenska under 2017.
Användarvisningsbild
DombåsFantomet
Fine
Inlägg: 258
Blev medlem: lör 21 nov 2015, 19:19

Re: Fantomentråden

Inlägg av DombåsFantomet »

Abonnerer både på den norske og svenske utgaven, så er sikret. Håper det er feilinformasjon, ja, høres rart ut at Bloche ikke skulle være populær nok.
Användarvisningsbild
DombåsFantomet
Fine
Inlägg: 258
Blev medlem: lör 21 nov 2015, 19:19

Re: Fantomentråden

Inlägg av DombåsFantomet »

Da er det jo litt morsomt å lese denne artikkelen fra 2002, Bloche skulle gi drahjelp til Fantomet. Så da gikk det ikke etter forventningene?

En amerikansk kraftkar fra dampalderen og en fransk detektivjypling skal stanse opplagsfallet for Fantomet-bladet. Kan biseriene berge Ånden som går?

http://www.aftenposten.no/kultur/Drahje ... 0029b.html
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av larsa66 »

...och Tom Strong. Jag läste inte Fantomen denna tid(2002-04). Man undrar hur den serien togs emot av läsarna.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Fantomentråden

Inlägg av RioGrande »

Jag tittade i en Tom Strong-bok en gång. Det såg inte särskilt kul ut. Men Hjelmgren gillar TS, så man får kanske ge serien en chans nån dag?
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av Göran Semb »

Eftersom den inte fortsatte så gav Tom Strong antagligen inget jättelyft. Men det är en klart läsvärd serie om man uppskattar en lätt ironisk titt på en gammal hederlig genre.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Fantomentråden

Inlägg av BoJustBo »

Har inte läst Tom Strong men är ett stort fan av Alan Moore och vissa andra fans av honom påstår att det är hans bästa verk.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av smorkin »

BoJustBo skrev:Har inte läst Tom Strong men är ett stort fan av Alan Moore och vissa andra fans av honom påstår att det är hans bästa verk.

Jag skulle säga att den är ganska typisk för Moores serier i fasen när han slutade använda sig av redaktörer och efter att han, enligt honom själv, började praktisera magi och fick en mycket högre produktivitet. Med andra ord, lättsam underhållning, mycket fluff, kompetent skrivet, men helt utan engagemang hos författaren; det finns enligt mig ingenting som ens antyder i Tom Strong att Moore bryr sig om TS som karaktär. Jämfört med tidigare serier som V, Watchmen, eller för den delen ännu tidigare serier som Halo Jones tycker jag det känns som om TS är en rent intellektuell skapelse, utan känslomässigt engagemang, som också skulle mått väldigt bra av en redaktör som sagt till Moore att fokusera mer, och kanske putsa på manus några gånger istället för att nöja sig med första utkastet.

Så nä, jag är inte precis någon som tycker att TS är det bästa han skrivit ;-)

Därmed inte sagt att TS är dålig, den är som sagt rätt underhållande och bitvis kul, och fungerade säkert fint som serie i Fantomen. Det irriterande är att den så uppenbart är en skriv- och slängprodukt av någon som tidigare engagerade både hjärta och själ i det han skrev :-/

Det är väl också det som jag anser vara problemet med egentligen allt Moore skrivit de senaste decennierna: Jag tror inte det finns någon serie under den här perioden där jag som läsare känt att författaren känner för de personer han skriver om som just personer. Hans serier har blivit till 100% koncept, till teoretiska byggnader utan empati och emotionell investering. Sådana serier kan iofs fungera utmärkt de också, men jag misstänker att Moores formella skicklighet (och den är inte precis liten!) gjort att båda han och många andra missat att en mycket stor del av det som gjorde hans bästa serier så bra var att Moore verkligen engagerade sig i karaktärerna; läser man t ex Watchmen är det uppenbart att Moore just då ansåg att idén med superhjältar och dess representanter var värda att tas på allvar -> historien får ett känslomässigt driv som hans senare serier helt tappat bort.
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Fantomentråden

Inlägg av BoJustBo »

smorkin skrev:Sådana serier kan iofs fungera utmärkt de också, men jag misstänker att Moores formella skicklighet (och den är inte precis liten!) gjort att båda han och många andra missat att en mycket stor del av det som gjorde hans bästa serier så bra var att Moore verkligen engagerade sig i karaktärerna; läser man t ex Watchmen är det uppenbart att Moore just då ansåg att idén med superhjältar och dess representanter var värda att tas på allvar -> historien får ett känslomässigt driv som hans senare serier helt tappat bort.


Mm, det sämsta jag läst av honom är ju helt klart serier han gjort bara för pengarnas skull så som hans DC och Wildstorm serier där han inte var med och skapade karaktärerna själv (Swampthing är undantaget.)
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
DombåsFantomet
Fine
Inlägg: 258
Blev medlem: lör 21 nov 2015, 19:19

Re: Fantomentråden

Inlägg av DombåsFantomet »

Og her sklidde det ut til at man diskuterte alt annet enn Jerome K. Bloche og Fantomet. Hva synes dere om den første historien i år, Høyt spill i San Francisco? Og opptrykk av 70/80-talls Vallvè? Undertaker må sies å være en drahjelp!
Användarvisningsbild
DombåsFantomet
Fine
Inlägg: 258
Blev medlem: lör 21 nov 2015, 19:19

Re: Fantomentråden

Inlägg av DombåsFantomet »

Og siden jeg er så glad i finne gamle linker om fremtiden. Han fikk vel litt rett, eller hva?

"Fremtiden til Fantomet-heftet er ikke lys, slik Holen ser det. Anmelderen er helt klar på at "drastiske grep må til for at bladet ikke skal visne helt bort". Da er ikke utgivelsesprogrammet for 2006 den rette medisinen i Holens øyne. Det viser nemlig "få tegn på nytenkningen bladet trenger"."

http://superhelt.blogspot.no/2006/01/kr ... eftet.html
Användarvisningsbild
DombåsFantomet
Fine
Inlägg: 258
Blev medlem: lör 21 nov 2015, 19:19

Re: Fantomentråden

Inlägg av DombåsFantomet »

Har nå lest tredje del av Det 22. Fantomet, hva skal man si? Mange uløste tråder som forventet. Og San Francisco-fortellingen, ante meg at Lily var en ond svigermor ja, under sitt koselige mormor-dekke.

Bild

Länkfix. /Admin
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av larsa66 »

Jaha då var det dags att rösta i Fantomen igen.
Bästa fantomenäventyr och bästa omslag. Den första ska vara inne senast 1:a mars den senare den 3:e.
Visst blev det som tätt inpå den här gången? Eller brukar det vara så?

Bästa omslagsrösten faller förmodligen på denna:
Bild
Det är Sal Velutto och Eugenio Mattozzi som gjort en ny version av Rolf Gohs från 1967.
Bild
Jag gillade Gohs gamla men den här har inte bara förvaltat stämningen utan även kryddat den. Tja, jag är inte hundra säker. Henrik Sahlström gjorde några riktigt snygga ifjol också.

Bästa äventyr blir inte heller så lätt.
Men det står mellan 4 äventyr:

Aeronauten nr 10-11
Kejsaren av Louisiana nr 13
Atomterroristerna nr 17
Mysteriet på Ivy Crown nr 25-26

Dom här ska jag läsa igenom igen och förhoppningsvis kunna välja ut en som ska få min röst.
Annars tycker jag det var ett bra år. Fantomen har vuxit som serie i både Sverige och internationellt i mina ögon.
Vad tycker ni andra och vad ska ni rösta på?
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av rkaj »

Aeronauten tycker jag inte ens når upp till "bästa nya dagstrip", den platsen kneps av John X i mina ögon. Övriga på din lista är också riktigt bra. Ett äventyr till som bör nämnas på topplistan är Orm Paradiset. Men min röst faller helt klart på Mysteriet på Ivy Crown, det måste väl vara inte bara bästa äventyret 2016 utan även 2010-talets bästa äventyr hittills! Flera bra vändpunkter, en story som verkligen håller och riktig ondska att bekämpa! Dessutom riktigt snygga teckningar.

Vad gäller bästa omslag har jag inte riktigt börjat fundera än ...
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av rkaj »

Jag har bloggat lite om Bästa Fantomenäventyr 2016. Visserligen skrev jag redan i förra kommentaren här i tråden vilket äventyr som var bäst, men här har jag skrivit lite mer: https://rasmus.krats.se/2017/bestfa.sv
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av Mithroth »

Någon mer som har haft problem med att prenumerationen gått ut utan att att ny faktura har skickats ut? Jag upptäckte det nu i veckan efter att ha sett reklam på Facebook för nummer 5 och fick en känsla av att det var längesedan jag senast fick en tidning. Och mycket riktigt var det senaste numret jag fick 1/2017. Läste att fler har råkat ut för samma sak så håll koll.

När jag tecknade ny prenumeration började den inte förrän på nummer 9 av någon anledning så nu måste jag komma ihåg att köpa alla nummer emellan tills dess....
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
DombåsFantomet
Fine
Inlägg: 258
Blev medlem: lör 21 nov 2015, 19:19

Re: Fantomentråden

Inlägg av DombåsFantomet »

Er det problemer med distribusjonen av Fantomet i Sverige også? I Norge sliter man med få eksemplarer i hver butikk, og utsolgt blir tolket som dårlig salg, istedenfor utsolgt og man får ikke nytt. Går heller ikke an å bestille flere eksemplarer. Bladcentralen skylder på Egmont, butikkene skylder på Bladcentralen og ingen blir enige om hva som egentlig er i veien, det er distribusjonen som er problemet.

Ellers, siden det er så dødt her, linker jeg til det norske forumet: http://serienett.no/serienett/fantomet-nettopp-na/
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Wakuran »

Men det är inga problem med prenumerationerna? Eller abbonement(er) kanske det blir på norska...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
DombåsFantomet
Fine
Inlägg: 258
Blev medlem: lör 21 nov 2015, 19:19

Re: Fantomentråden

Inlägg av DombåsFantomet »

Wakuran skrev:Men det är inga problem med prenumerationerna? Eller abbonement(er) kanske det blir på norska...


Nei, det går greit. Har hatt flere problemer med det svenske abonnementet enn alle de årene jeg har hatt med norsk.
Skriv svar