Fantomentråden

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Fantomentråden

Inlägg av Kattmannen »

Fantomen 2018; 2-3.

Riktigt bra äventyr med nionde Fantomen och Flame. Bra att komplettera tidningen med artiklar, som den om Skattkammaren. Mildh & Fromm är en bra och hårdkokt serie, intressant också med lite Uppsala-anknytning, Fromm är en störtskön cool snubbe.
Användarvisningsbild
DombåsFantomet
Fine
Inlägg: 258
Blev medlem: lör 21 nov 2015, 19:19

Re: Fantomentråden

Inlägg av DombåsFantomet »

Kattmannen skrev:Fantomen 2018; 2-3.

Riktigt bra äventyr med nionde Fantomen och Flame. Bra att komplettera tidningen med artiklar, som den om Skattkammaren. Mildh & Fromm är en bra och hårdkokt serie, intressant också med lite Uppsala-anknytning, Fromm är en störtskön cool snubbe.


Ja, men det er vel nok med opptrykk av Bess-historier nå? Kommer jo en Bess til i nr. 6...
Användarvisningsbild
DombåsFantomet
Fine
Inlägg: 258
Blev medlem: lör 21 nov 2015, 19:19

Re: Fantomentråden

Inlägg av DombåsFantomet »

Fantomen 4 og 5 som er Fantomet 4 i Norge:

Sahlström har nok en gang en glitrende forside.
Reimerthi/Leppänen er nok en gang ute med en mørk historie med satanister. Og jeg synes den fungerer bra, både tegningene og historien driver fram.
Den nye westernserien Mary Graves likte jeg også. Ikke som western flest med cowboyer og masse skyting. Den nye sci-fi-serien Resiliens lover også bra.
Användarvisningsbild
DombåsFantomet
Fine
Inlägg: 258
Blev medlem: lör 21 nov 2015, 19:19

Re: Fantomentråden

Inlägg av DombåsFantomet »

En ny krigsserie med fantastiske tegninger er også på trappene! Dette lover bra! https://www.instagram.com/p/BfbEzdJhoWS ... =mikaelsol
Användarvisningsbild
DombåsFantomet
Fine
Inlägg: 258
Blev medlem: lör 21 nov 2015, 19:19

Re: Fantomentråden

Inlägg av DombåsFantomet »

Serinetts anmelder er strålende fornøyd med nyeste nummer.

http://serienett.no/serienett/fantomet- ... excalibur/
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av larsa66 »

I dom senaste numren av Fantomen var det westernserien "Dödens berg", som gav mest. Teckningarna påminner om Derib och berättelsen känns äkta och rå. Den här tyckte jag var bättre än undertaker.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Fantomentråden

Inlägg av BoJustBo »

larsa66 skrev:Den här tyckte jag var bättre än undertaker.

Tunga ord. Vem är skaparen? Derib-liknande tecknare ser jag gärna mer av.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Wakuran »

BoJustBo skrev:
larsa66 skrev:Den här tyckte jag var bättre än undertaker.

Tunga ord. Vem är skaparen? Derib-liknande tecknare ser jag gärna mer av.

Manusförfattaren Christophe Bec och tecknaren Daniel Brecht. "Death Mountains" i original.

https://www.bedetheque.com/serie-37457- ... tains.html

(Jag skulle väl iofs säga att teckningsstilen är litet ruffare och enklare än hos Derib...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Fantomentråden

Inlägg av BoJustBo »

Wakuran skrev:
BoJustBo skrev:
larsa66 skrev:Den här tyckte jag var bättre än undertaker.

Tunga ord. Vem är skaparen? Derib-liknande tecknare ser jag gärna mer av.

Manusförfattaren Christophe Bec och tecknaren Daniel Brecht. "Death Mountains" i original.

https://www.bedetheque.com/serie-37457- ... tains.html

(Jag skulle väl iofs säga att teckningsstilen är litet ruffare och enklare än hos Derib...)


Jo, definitivt lite enklare, och mycket ljusare än Derib. Fast mycket snyggt, vad lite som google avslöjar om hans bilder.
"L’or de Morrison" är en annan western serie han tecknat, båda ser mycket bra ut.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Fantomentråden

Inlägg av burnout »

larsa66 skrev:I dom senaste numren av Fantomen var det westernserien "Dödens berg", som gav mest. Teckningarna påminner om Derib och berättelsen känns äkta och rå. Den här tyckte jag var bättre än undertaker.


håller med, en mycket bra serie som jag väntar att få läsa i sin helhet.
Användarvisningsbild
Bear
Very Good
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 28 mar 2005, 22:32
Ort: Sweden

Re: Fantomentråden

Inlägg av Bear »

larsa66 skrev:I dom senaste numren av Fantomen var det westernserien "Dödens berg", som gav mest. Teckningarna påminner om Derib och berättelsen känns äkta och rå. Den här tyckte jag var bättre än undertaker.


Håller med, denna Fantomenserie i två delar gick inte riktigt hem hos mig, min finns säkert de läsare som gillade den.
I vilka nummer kommer "Dödens berg" publiceras i? För som jag förstått det kommer det vara uppehåll med den i nästa nummer till förmån för Den döda jorden.
Användarvisningsbild
DombåsFantomet
Fine
Inlägg: 258
Blev medlem: lör 21 nov 2015, 19:19

Re: Fantomentråden

Inlägg av DombåsFantomet »

Resiliens er på hele 62 sider, førsteinntrykket er bra! Fint å få et komplett album. Og i nr. 8 begynner krigsserien Airborne 44. Vil disse seriene trekke til seg nye lesere? Neste historie står Mikael Sol og Mildh & Fromm-tegneren Carlos Pedrazzini for. Virker lovende!
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av larsa66 »

Ja, det händer mycket i fantomen-tidningen nu. Jag håller med om att Resiliens var bra men... ETT år till nästa del. Det här går inte. Man hinner ju glömma bort serierna innan dom kommer igen. Men bra att den inte blev uppstyckad i varje fall. Jag ser fortfarande ett problem i att huvudserien riktar sig till yngre läsare (och nostalgiker) och biserierna till en vuxnare läsekrets. Senaste tidens experiment med "tronskiftet" "Fantomen kids" nya franskbelgiska serier med bra kvalité. Repriser av team fantomen-serier. Jag har svårt att se någon röd tråd i vad man vill göra med tidningen. Men så länge innehållet är läsvärt hänger jag kvar.
Ser framemot nästa nummer också.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Wakuran »

larsa66 skrev:Ja, det händer mycket i fantomen-tidningen nu. Jag håller med om att Resiliens var bra men... ETT år till nästa del. Det här går inte. Man hinner ju glömma bort serierna innan dom kommer igen.
Det är väl ungefär så lång tid det brukar ta på originalmarknaden också. Det tar tid att göra klart ett seriealbum.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4391
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Fantomentråden

Inlägg av RioGrande »

larsa66 skrev:Ja, det händer mycket i fantomen-tidningen nu. Jag håller med om att Resiliens var bra men... ETT år till nästa del. Det här går inte. Man hinner ju glömma bort serierna innan dom kommer igen. Men bra att den inte blev uppstyckad i varje fall. Jag ser fortfarande ett problem i att huvudserien riktar sig till yngre läsare (och nostalgiker) och biserierna till en vuxnare läsekrets. Senaste tidens experiment med "tronskiftet" "Fantomen kids" nya franskbelgiska serier med bra kvalité. Repriser av team fantomen-serier. Jag har svårt att se någon röd tråd i vad man vill göra med tidningen. Men så länge innehållet är läsvärt hänger jag kvar.
Ser framemot nästa nummer också.

Nästa album i Résilience är ju inte ens tecknat ännu! Så det är väl ingen skillnad mot andra albumserier som publiceras innan nästa album är tecknat? Det brukar väl ta ett år innan nästa Thorgal (och på sin tid Bernard Prince) dyker upp också?
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av larsa66 »

Går dom här serierna som följetong i nån tidning också?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Wakuran »

larsa66 skrev:Går dom här serierna som följetong i nån tidning också?

Jag tror inte det. De klassiska fransk-belgiska serietidningarna har fört en tynande tillvaro sen 80-talet, men kan undersöka saken.

Edit. Det ser ut som serierna är direktpublicerade för album, Death Mountains är avslutad i två album, och vad gäller Résilience får man väl vara glad att redaktionen vill satsa på en så ny serie.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av rkaj »

Omröstningarna om Bästa Äventyr och Bästa Omslag 2017 har förlängts, så deadline för den förstnämnda är vid midnatt om fyra timmar, och den andra om ytterligare ett par dygn.

In och rösta! Vad gäller bästa äventyr brukar jag ju motivera min röst på min blog, och kanske få upp någons ögon för ett bra äventyr den har missat? I år har det bloginlägget blivit lite försenat, men jag siktar på att få ut det före midnatt ... Men äventyren Spöket på Thanatos och Fjärilsmannen är väl värda en extra titt!
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av larsa66 »

rkaj skrev: ... Men äventyren Spöket på Thanatos och Fjärilsmannen är väl värda en extra titt!


Kul att vi är inne på samma spår. Jag gillade också de båda och min röst föll på den förstnämnde. Visst var det nåt speciellt med Bades teckningar i den?
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av rkaj »

Nu har jag skrivit färdigt mitt blogginlägg: https://rasmus.krats.se/2018/bestfa.sv

larsa66 skrev:Kul att vi är inne på samma spår. Jag gillade också de båda och min röst föll på den förstnämnde. Visst var det nåt speciellt med Bades teckningar i den?


Helt klart! Påminner om klassikern Spökpiraten, också av Bade (Fa 19 1987, reprint Fa 16 2002). Ett suggestivt äventyr mycket dimma och mycket svärta. Jag gjorde av med mycket blyerts på att försöka rita av bilder ur det äventyret ...
Skriv svar