Fantomentråden

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Fantomentråden

Inlägg av BoJustBo »

Wakuran skrev:
RioGrande skrev:Och Alfred Sindall heter förstås det och inget annat (världens mest svårstavade tecknare)!

Bill Sienkiewicz, släng dig i väggen!

Grzegorz Rosiński är ganska jobbigt att stava till då man måste tänka på vart de där slumpmässigt placerade Z ska läggas.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Fantomentråden

Inlägg av RioGrande »

Skillnaden är ju att när det gäller polacker och liknande VET man att man inte kan vinna från början --- man är beredd på att klistra över hela namnet från nån annan sida för att det ska bli rätt. Men Alfred Sindall... Hur svårt kan det vara??? Ändå lyckades jag stava fel till namnet tre gånger under samma dag.
[:I]
Sampsa K
Very Good
Inlägg: 151
Blev medlem: lör 27 nov 2010, 12:27
Ort: Finland

Re: Fantomentråden

Inlägg av Sampsa K »

Är den svenska mannen i den här söndagssidan Ulf Granberg?

Jag har börjat gilla den nya tecknaren Manley, men jag gillar inte mycket dagsstrippens och söndagsseriens historier, särskilt dialogen.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Wakuran »

Sampsa K skrev:Är den svenska mannen i den här söndagssidan Ulf Granberg?

Hmmm, när jag bildgooglar verkar inte Ulf ha ett fullt så imponerande skägg...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
DombåsFantomet
Fine
Inlägg: 258
Blev medlem: lör 21 nov 2015, 19:19

Re: Fantomentråden

Inlägg av DombåsFantomet »

Sampsa K skrev:Är den svenska mannen i den här söndagssidan Ulf Granberg?

Jag har börjat gilla den nya tecknaren Manley, men jag gillar inte mycket dagsstrippens och söndagsseriens historier, särskilt dialogen.


Bedre med Comics Kingdom, da får du sett hele sida. https://comicskingdom.com/phantom/2019-02-03 Er det Jaime Vallè kanskje?

Mener du at dialogen er for pretensiøs?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Wakuran »

DombåsFantomet skrev:Bedre med Comics Kingdom, da får du sett hele sida. https://comicskingdom.com/phantom/2019-02-03 Er det Jaime Vallè kanskje?

Uttrycket "farfar" indikerar ju att personen bör vara svensk, eller åtminstone skandinavisk. Var inte Jaime Vallvé katalan eller något sånt?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
DombåsFantomet
Fine
Inlägg: 258
Blev medlem: lör 21 nov 2015, 19:19

Re: Fantomentråden

Inlägg av DombåsFantomet »

Wakuran skrev:
DombåsFantomet skrev:Bedre med Comics Kingdom, da får du sett hele sida. https://comicskingdom.com/phantom/2019-02-03 Er det Jaime Vallè kanskje?

Uttrycket "farfar" indikerar ju att personen bör vara svensk, eller åtminstone skandinavisk. Var inte Jaime Vallvé katalan eller något sånt?


Ja, det er jo sant. Er nok farfar Granberg da.
Användarvisningsbild
Serieguden
Fine
Inlägg: 234
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 11:48
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Serieguden »

DombåsFantomet skrev:
Wakuran skrev:
DombåsFantomet skrev:Bedre med Comics Kingdom, da får du sett hele sida. https://comicskingdom.com/phantom/2019-02-03 Er det Jaime Vallè kanskje?

Uttrycket "farfar" indikerar ju att personen bör vara svensk, eller åtminstone skandinavisk. Var inte Jaime Vallvé katalan eller något sånt?


Ja, det er jo sant. Er nok farfar Granberg da.


Och Lill-Snorres farsa [:o)]
Sampsa K
Very Good
Inlägg: 151
Blev medlem: lör 27 nov 2010, 12:27
Ort: Finland

Re: Fantomentråden

Inlägg av Sampsa K »

DombåsFantomet skrev:
Sampsa K skrev:Är den svenska mannen i den här söndagssidan Ulf Granberg?

Jag har börjat gilla den nya tecknaren Manley, men jag gillar inte mycket dagsstrippens och söndagsseriens historier, särskilt dialogen.

Bedre med Comics Kingdom, da får du sett hele sida. https://comicskingdom.com/phantom/2019-02-03 Er det Jaime Vallè kanskje?

Tack för länken! [:)]

DombåsFantomet skrev:Mener du at dialogen er for pretensiøs?

Ja. Klarare sagt menar jag att dialogen brukar vara oklar och dumm. Den är antingen mycket svår att förstå om du läser en stripp första gången eller den är för upprepande. Jag tycker att manusförfattare DePaul borde läsa gamla Falks historier och lära sig hur smidigt Falk skrev.

Jag fortfarande gissar att den där killan KUNDE vara Granberg. Se till exempel bildet här.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Fantomentråden

Inlägg av RioGrande »

Jag läser Hämndens ängel (Fa 4/2019). Tycker Boix är riktigt bra! Kanske den mest stabila av den nya tecknarna?
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av larsa66 »

RioGrande skrev:Jag läser Hämndens ängel (Fa 4/2019). Tycker Boix är riktigt bra! Kanske den mest stabila av den nya tecknarna?

fast så "ny" är han väl inte
http://www.phantomwiki.org/Joan_Boix
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Fantomentråden

Inlägg av RioGrande »

För mig är han ny. Han fanns inte med i leken när jag slutade läsa Fantomen runt 1984. Sedan började jag så smått läsa igen... nån gång runt millennieskiftet...
Användarvisningsbild
DombåsFantomet
Fine
Inlägg: 258
Blev medlem: lör 21 nov 2015, 19:19

Re: Fantomentråden

Inlägg av DombåsFantomet »

RioGrande skrev:Jag läser Hämndens ängel (Fa 4/2019). Tycker Boix är riktigt bra! Kanske den mest stabila av den nya tecknarna?


Likte veldig godt den historien, klassisk Boix i sitt rette element. Han fikk til en bedre versjon av Rasputin enn Leppänen i Fantomen 5/2018. Og Thorgal topper laget. Pluss fortsettelsen på det 22. Fantomet i neste nummer. Blir dette den beste årgangen på lenge?
Användarvisningsbild
DombåsFantomet
Fine
Inlägg: 258
Blev medlem: lör 21 nov 2015, 19:19

Re: Fantomentråden

Inlägg av DombåsFantomet »

Fantomet babler videre i søndagshistorien. Selv om historien virker lovende i seg selv, ødelegges det med for mye babling med mange ord om ting vi allerede vet og ser.

https://comicskingdom.com/phantom/2019-02-10

IMG-tagg funkar bara när man direktlänkar bilder. /Admin
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av rkaj »

DombåsFantomet skrev:Fantomet babler videre i søndagshistorien. Selv om historien virker lovende i seg selv, ødelegges det med for mye babling med mange ord om ting vi allerede vet og ser.


Hela den söndagssidan känns ju (spontant, jag har inte läst äventyret hittills) som rät mycket repetition för nytillkomna läsare. Kan behövas ibland i stripserier, och kanske särskilt söndagssidor, när det ju är en hel vecka mellan (halv)sidorna. Det kan vara bra att redigera bort en del sånt om / när äventyret så småningom publiceras i serietidning.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av larsa66 »

Ja, här kommer min ödmjuka hyllning till en odödlig 83-åring. Det var visst dagens datum, 1936 som första strippen publicerades Bild
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Fantomentråden

Inlägg av RioGrande »

Fniss. Dödskallen på stolen ser piggare ut än Fantomen!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Wakuran »

Själva stilen tycker jag på något sätt påminner litet om Åke Forsmark...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Fantomentråden

Inlägg av BoJustBo »

Så jag antar att fantomen i serierna då är ca 110 år nu?
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Fantomentråden

Inlägg av RioGrande »

The ghost who walks.
Skriv svar