Fantomentråden

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
naek
Very Good
Inlägg: 131
Blev medlem: tor 26 jun 2008, 23:08
Ort: Sverige

Inlägg av naek »

[quote="ERIK S"]

Den kom ut i torsdags.
[/quote]

Okej, bara att lubba till närmsta butik då.
När Fantomen frågar, svarar man.
Användarvisningsbild
sgt_pat
Good
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 26 mar 2008, 08:17
Ort: Sverige

Inlägg av sgt_pat »

Var inne en sväng på ett antikvariat i måndags, och är fanns som brukligt en serierhörna, innehållande en hel del Fantomen av varierande skick. Jag köpte ett par nr från 80-talet, kompletta med vykort, plancher, och brevmärken, men även ett nr från -71(dock med lös framsida) 2 kr/st är överkommligt:)
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av AndreasEriksson »

I nya numret av Fantomen Krönika som kommer ut idag, så börjar samlingen av mastodontföljetongen "Mörkrets Hjärta". Den publicerades ursprungligen med 7-sidiga avsnitt i Fantomen under tre år, 1994-96. Nu samlas den alltså i fyra (!) nummer på raken av Krönikan. Om ni missade den första gången - passa på nu. Om ni redan har den sedan första gången den gavs ut, så kan det ändå vara värt att kolla in den. Det är ju praktiskt att få hela sviten samlad lite mer lätthanterligt, och dessutom ser den rätt bra ut i svartvitt [;)]

Det [url="http://ccinterviews.blogspot.com/2008/04/interview-with-claes-reimerthi.html"]ryktas[/url] dessutom att en nyproducerad epilog till det hela kommer att publiceras i den sista volymen.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av lennon »

[quote="AndreasEriksson"]

I nya numret av Fantomen Krönika som kommer ut idag, så börjar samlingen av mastodontföljetongen "Mörkrets Hjärta". Den publicerades ursprungligen med 7-sidiga avsnitt i Fantomen under tre år, 1994-96. Nu samlas den alltså i fyra (!) nummer på raken av Krönikan. Om ni missade den första gången - passa på nu. Om ni redan har den sedan första gången den gavs ut, så kan det ändå vara värt att kolla in den. Det är ju praktiskt att få hela sviten samlad lite mer lätthanterligt, och dessutom ser den rätt bra ut i svartvitt [;)]

Det [url="http://ccinterviews.blogspot.com/2008/04/interview-with-claes-reimerthi.html"]ryktas[/url] dessutom att en nyproducerad epilog till det hela kommer att publiceras i den sista volymen.

[/quote]
Bra! Det har jag väntat på. Annars tycker jag krönikan har stapplat lite med moderna äventyr på sistone. Men Mörkrets hjärta blir nog en höjdare.
Jag undrar lite hur Fantomenredaktionen ser på Krönikans framtid ? Kanske Germund kan säga något ?
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
Corto
Good
Inlägg: 16
Blev medlem: fre 29 aug 2008, 11:02

Inlägg av Corto »

Har inte införskaffat en enda av krönikorna men om de börjar samla Mörkrets hjärta så är det läge att slå till. Hade ett uppehåll i läsandet 93-95, tyvärr eftersom jag tycker 94-95 är de bästa årgångarna av de jag läst 77-framåt.

Tyvärr börjar jag lessna på Fantomen nu, jag har sedan ett par år börjat läsa allt mer serier och tycker inte att Fantomen är lika bra som tidigare, det gäller både själva Fantomenäventyren men i högre grad biserierna. De kan knappast locka yngre läsare med hjälp av Bernard Prince och Johnny Hazard.

Har precis postat ett inlägg på min blogg om det i mitt tycke läckraste omslaget: Stora Jubileumsboken 1975. Så jävla snyggt. vallvé var kung på 70-talet.
[url="http://www.shazam.se/"]shazam.se[/url]
Sveriges största blogg om tecknade serier
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Fantomen blir allt mer ointressant imo.

Biserierna är det enda som man bryr sig i.

Fast jag har inga 2008 Fantomen ska jag erkänna, skaffade dock ala från 2007 och jag ledsnade fort.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av lennon »

Mörkrets hjärta var/är en höjdare - köp senaste krönikan innan det är försent.

Själva Fantomenäventyren tycker jag håller väldigt varierande klass, ibland är dom skitbra och ibland orkar man knappt läsa dom.
Samma med biserierna, vissa håller högsta Europaklass - Thorgal, Bloche - medan andra som Hazard är rena plågan, och lär inte locka nya läsare. Detta sett med mina Fantomenögon [:)]
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Inlägg av Sir-L »

[quote="lennon"]

[...] - medan andra som Hazard är rena plågan, och lär inte locka nya läsare [...]
[/quote]
Kanske inte, men väl behålla en hel del av de äldre läsarna. [;)]
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

[quote="Sir-L"]

Kanske inte, men väl behålla en hel del av de äldre läsarna. [;)]
[/quote]

Just det.[:o)] Annars hade jag slutat köpa den. det är Thorgal och Hazard som gör att jag fortfarande köper och läser den. För mig är biserierna huvudmålet INTE fantomen.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Inlägg av Sir-L »

[quote="burnout"]

[...] För mig är biserierna huvudmålet INTE fantomen. [...]
[/quote]
Så är det varit för mig också, dock så har kvaliten på äventyren blivit bättre, de var på riktigt låg nivå ett tag. Det var så att man läste allt annat och så, efter några veckor när man inte hade något att läsa, upptäckte man att man inte läst Fantomenäventyret.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

Thorgal-äventyr: Den svarta galären, i senaste dubbelnumret av FA 22/23-08. Fest![:)]
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av lennon »

[quote="Magnus"]

Thorgal-äventyr: Den svarta galären, i senaste dubbelnumret av FA 22/23-08. Fest![:)]
[/quote]
Absolut! Det är faktiskt något man kan gå och se fram emot. Jag tillochmed förlåter att dom har snuvat mig på två nummer.
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
tradition1897
Very Good
Inlägg: 90
Blev medlem: fre 21 apr 2006, 10:44
Ort: Sverige

Inlägg av tradition1897 »

När man läser "Woduros hemlighet" i nr 22-23 så förstår man varför Fantomen har svårt att attrahera nya läsare. Graham Nolans teckningsinsats går väl att jämföra med Sveriges insats mot Vitryssland i OS 2002. Katastrof!

Tur att Thorgal går in och räddar det hela när man varit nära att slänga ner tidningen i pappersåtervinningen...

Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Jo, tekningarna i Woduros hemlighet var ingen höjdare. Det här är ett äventyr som gått som amerikanska söndagssidor 2000 - 2001. Tittar man en bit in, t ex sidan 27, så är det kanske inte direkt dåligt, utan snarare lite retro mot Wilson McCoys (och tidig Sy Barry) ganska enkla stil. Men om man tror att man ska läsa ett vanligt nytt fantomenäventyr så tycker jag man blir besviken.

Handlingen i äventyret var däremot inte dålig. Hade någon av våra "svenska" tecknare fått samma manus hade kunnat bli riktigt bra! Men så är det Claes Reimerthi som har skrivit också, han har gjort mycket bra ...

Det man kanske främst förstår när man läser det här äventyret är att Fantomen går sämre i USA än i Sverige ... [8D]
Användarvisningsbild
Corto
Good
Inlägg: 16
Blev medlem: fre 29 aug 2008, 11:02

Inlägg av Corto »

Thorgal är riktigt bra men det är en repris. Jerome K Bloche är lite småtrevlig men i övrigt är det inte bra.

Köpte senaste krönikan och det ska bli kul att läsa hela Mörkrets hjärta. Det är faktiskt första krönikan jag köpt.

Jag tycker även att Egmonts samling av tidiga Fantis-årgångar är ointressant, däremot hade jag velat se alla äventyr av Ray Moore samlade. Jag tycker de äventyren är helt underbara.
[url="http://www.shazam.se/"]shazam.se[/url]
Sveriges största blogg om tecknade serier
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av AndreasEriksson »

När Graham Nolan tog över Fantomens söndagssida i USA år 2000 var det verkligen i rättan tid. Vid det här laget var Sy Barrys drygt 80-årige tidigare assistent George Olesen huvudansvarig för dagstidningsversionen av Fantomen, och det kändes som det var stort behov av förnyelse. Nolans ankomst på serien gav mycket positiv uppmärksamhet (han är välkänd i USA efter att i många herrans år tecknat Batman) och jag ska inte förneka att jag själv gillar hans retro-moderna stil skarpt. Men jag kan förstå att inte alla gör det, så jag tycker den svenska redaktionen borde ha publicerat dessa äventyr som "back-up" i utökade nummer eller i andra specialare - och inte som huvudäventyr. Till det tycker jag istället att man ska ta in dags- och söndagsäventyr tecknade av Paul Ryan, som är den som tecknar serien idag. Ryan är ju redan en favorit bland svenska läsare eftersom han tecknade äventyr direkt för Fantomentidningen innan han tog över serien USA. Så ni som inte gillar Nolan - maila till redaktionen (fantomen@fantomen.com) och kräv äventyr av Paul Ryan istället, om man nu ska börja ta in dags- och söndagsäventyr igen :)
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Inlägg av Sir-L »

Nu har jag äntligen fått min tidning (misstänker starkt att brevbäraren tjyvläser min tidning för jag får alltid den sent).

Kan hålla med om att teckningarna ser lite skrala ut i "Wodurus hemlighet", som stort fan av Nolan kunde jag inte begripa vad ni klagade på. Jag skyller det hela på omredigering av formatet och usel färgläggning.

Nu har jag tyvärr inte "The Graham Nolan Sundays volume 2", där "Woduro's Secret" ingår, så jag kan inte jämföra det äventyret. Söndagsäventyren i "The Graham Nolan Sundays volume 1" (som jag verkligen rekomenderar) börjar 2001-10-14 och det är möjligt han har kommit in i teckningsstilen mer då men det finns absolut inget att klaga på här.

Jag skulle önska de publicerade de moderna söndagsavsnitten i oredigerad form "på tvärsen". När de förminskar strippen är det inte alltid det blir bra, det ser man om inte annat i de svenska tidningar som för dagsstripparna (det ser rent förjäkligt ut ibland). Och blåfärgen i "Woduros..." är ett felval, de skulle gått med en aning mörkare nyans, då hade de inte skurit sig så med resten av färgläggningen.
Användarvisningsbild
tradition1897
Very Good
Inlägg: 90
Blev medlem: fre 21 apr 2006, 10:44
Ort: Sverige

Inlägg av tradition1897 »

Omredigering av formatet och färgläggningen kan säkert bidra till att det, i mina ögon, kanske ser värre ut än vad det egentligen är. Nu är inte jag någon jättefan av varken Ray Moore eller Wilson McCoy, vilket naturligtvis bidrar till att retro-stilen inte riktigt går hem hos mig.

Tidigare inlägg kommer väl från lite äldre och mer eller mindre "rutinerade" Fantomenläsare. Vad som hade varit intressant är att få veta är vad de yngre läsarna tycker? Vad säger ni läsare som är "yngre" (i trakterna runt 10-16 år)?

Då Egmont, så vitt jag har förstått det, försöker attrahera fler yngre läsare så tycker jag inte att ett dubbelnummer med "Woduros hemlighet" och en reprint av ett gammalt Falk/Barry-äventyr är helt optimalt. Jag hoppas verkligen att jag är helt fel ute!

Inser naturligtvis att det kostar att producera nya och fräscha äventyr men om dubbelnumren ska ha det här upplägget så är frågan om det inte hade varit bättre att.......

[quote="AndreasEriksson"]

Så ni som inte gillar Nolan - maila till redaktionen (fantomen@fantomen.com) och kräv äventyr av Paul Ryan istället, om man nu ska börja ta in dags- och söndagsäventyr igen :)
[/quote]
Konstruktivt förslag Andreas, nu har jag fått vara lite gnällig en stund så ett sakligt mail landar snart hos redaktionen :)
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Inlägg av Sir-L »

[quote="tradition1897"]

Tidigare inlägg kommer väl från lite äldre och mer eller mindre "rutinerade" Fantomenläsare.
[/quote]
Eller mossiga rent ut sagt...[;)]

[quote="tradition1897"]

Då Egmont, så vitt jag har förstått det, försöker attrahera fler yngre läsare så tycker jag inte att ett dubbelnummer med "Woduros hemlighet" och en reprint av ett gammalt Falk/Barry-äventyr är helt optimalt. Jag hoppas verkligen att jag är helt fel ute!
[/quote]
Kan jag iof hålla med om.

[quote="tradition1897"]


Konstruktivt förslag Andreas, nu har jag fått vara lite gnällig en stund så ett sakligt mail landar snart hos redaktionen :)
[/quote]
Hmm, känner att ett motmail för Nolan är på sin plats. [:p]
Användarvisningsbild
Eliasson
Fine
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 13 sep 2006, 15:35
Ort: Sverige

Inlägg av Eliasson »

Sista numret jag fick hem var så uselt tecknat att jag inte ens läste hela berättelsen, där gick droppen.
Nu blir det ingen mer fantomen för mig 2009.
The Phantom's ways are so mysterious even strong men are known to run like children afraid of the dark.
Skriv svar