Fantomentråden

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
DombåsFantomet
Fine
Inlägg: 258
Blev medlem: lör 21 nov 2015, 19:19

Re: Fantomentråden

Inlägg av DombåsFantomet »

Som ventet tok ikke polsk media dette bra:

Sverige hånas i Polen när Fantomen slår ner onda nationalister med gayflagga.

http://www.friatider.se/sverige-h-nas-i ... -gayflagga
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Wakuran »

DombåsFantomet skrev:Som ventet tok ikke polsk media dette bra:

Sverige hånas i Polen när Fantomen slår ner onda nationalister med gayflagga.

http://www.friatider.se/sverige-h-nas-i ... -gayflagga

Nu är väl iofs inte Fria Tider den mest opartiska källan.


I övrigt väntar jag nu på upprörda röster om årets Valborgssång.

https://www.svtplay.se/video/17725487/v ... llda-sando

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hellmans_Drengar
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
DombåsFantomet
Fine
Inlägg: 258
Blev medlem: lör 21 nov 2015, 19:19

Re: Fantomentråden

Inlägg av DombåsFantomet »

Ypperlig anmeldelse av Pidde Andersson, der han også omtaler og til en viss grad også analyserer ikke bare denne historien, men også Fantomet-serien generelt. Jeg tar fram to avsnitt:
"Större delen av sidorna består av actionscener. Folk slåss, skjuter, spränger och jagar varandra. Jag noterar att många nyare Fantomenförfattare, främst amerikanska, verkar tro att Fantomen är en actionserie. Men Fantomen är en äventyrsserie. Bra Fantomenäventyr bygger på rejäla, robusta historier. Visst ska det förekomma actionscener, men det är handlingen som är det viktiga."
Ja, men ikke bare forfatterne, men også en god del, kanskje mesteparten, av dem som er innom Facebook-sidene om Fantomet, synes også å ha den oppfatningen.
Det viser også alle deres bilder der Fantomet slåss, skyter, springer og jager,bilde opp og bilde ned. Det gjør at det er vanskelig, ja, nærmest umulig å ha en seriøs diskusjon om handlingen i Fantomet-historiene på Fantomet-sidene.
Det neste avsnittet er:
"För övrigt verkar en kulturskribent på Sydsvenskan tro att Fantomen är en serie som skriver sig själv, att det är Fantomen som fattar sina beslut, och inte en manusförfattare."
Ja, og det gjør sannelig også fansen her, så denne kulturskribenten er i godt selskap!

http://www.toppraffel.se/2018/05/serier ... l?spref=fb
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av larsa66 »

Jag blev tvungen att leta rätt på den nämnda krönikan i sydsvenskan.https://www.sydsvenskan.se/2018-05-02/fantomen-raddar-oss-fran-nazisterna Tycker nog den var skriven med glimten i ögat.

Även om jag tycker att serien var bättre än vad Pidde skrev förstår jag vad han menar med "sin fantomen", inte så mycket action utan mer mystik, detektivarbete och handling. Framförallt var de längre.

Jag har ju införskaffat dnt australiska tidning han medverkar i. Det ska bli intressant att läsa.
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av Göran Semb »

DombåsFantomet skrev:"För övrigt verkar en kulturskribent på Sydsvenskan tro att Fantomen är en serie som skriver sig själv, att det är Fantomen som fattar sina beslut, och inte en manusförfattare."

Ja, det är naturligtvis bara trams att Fantomen skriver sina egna äventyr -- han skriver ju ner dem i krönikan i efterhand.

(Däremot känns det ju litet trist att folk som kallar sig "manusförfattare" får bra betalt bara för att smyga in i dödskallegrottan och skriva av vad som står i krönikorna. Känns som att Fantomen blir utnyttjad, även om han redan är så rik att han har råd att avstå från manusarvodena.)
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av larsa66 »

[:D]
Det var ett tag sedan du besökte den grottan, Göran? [;)] Jag har ju bara läst en av dina berättelser, och den var också högt över genomsnittet. Det vore trevligt att få läsa fler.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av Allan Kämpe »

Göran Semb skrev:
DombåsFantomet skrev:"För övrigt verkar en kulturskribent på Sydsvenskan tro att Fantomen är en serie som skriver sig själv, att det är Fantomen som fattar sina beslut, och inte en manusförfattare."

Ja, det är naturligtvis bara trams att Fantomen skriver sina egna äventyr -- han skriver ju ner dem i krönikan i efterhand.

(Däremot känns det ju litet trist att folk som kallar sig "manusförfattare" får bra betalt bara för att smyga in i dödskallegrottan och skriva av vad som står i krönikorna. Känns som att Fantomen blir utnyttjad, även om han redan är så rik att han har råd att avstå från manusarvodena.)


larsa66 skrev:[:D]
Det var ett tag sedan du besökte den grottan, Göran? [;)] Jag har ju bara läst en av dina berättelser, och den var också högt över genomsnittet. Det vore trevligt att få läsa fler.


Jasså, nu förstår jag varför det var så mycket obehörigt spring en tid i Fantomengrottan på Parken Zoo här i Eskilstuna! [:D]
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av Göran Semb »

Tack Lars. Det är ju inte samma behov av historier nu, så det avverkas inte inskickade synopsis i samma takt som förr.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Fantomentråden

Inlägg av RioGrande »

Allan Kämpe skrev:[
Jasså, nu förstår jag varför det var så mycket obehörigt spring en tid i Fantomengrottan på Parken Zoo här i Eskilstuna! [:D]

Kanske är Kalle Kunskaps (eller PiRåttornas) krönikeböcker manusförfattarna kopierar nuförtiden? [:0]
Användarvisningsbild
DombåsFantomet
Fine
Inlägg: 258
Blev medlem: lör 21 nov 2015, 19:19

Re: Fantomentråden

Inlägg av DombåsFantomet »

Wakuran skrev:Klassekampen. Den norska vänsterintellektualismens mest långlivade forum.

Säg gärna till om ditt kuppande lyckas.



https://dagens.klassekampen.no/2018-05- ... en-som-gar

https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... ater&ifg=1
Användarvisningsbild
DombåsFantomet
Fine
Inlägg: 258
Blev medlem: lör 21 nov 2015, 19:19

Re: Fantomentråden

Inlägg av DombåsFantomet »

Er det slutt for Kari Leppänen å tegne Fantomet tro? Han har ikke oppdatert noe på bloggen siden oktober 2017.
Sampsa K
Very Good
Inlägg: 151
Blev medlem: lör 27 nov 2010, 12:27
Ort: Finland

Re: Fantomentråden

Inlägg av Sampsa K »

DombåsFantomet skrev:Er det slutt for Kari Leppänen å tegne Fantomet tro? Han har ikke oppdatert noe på bloggen siden oktober 2017.

Nej, han tecknar Fantomen fortfarande. Han skrev den här monaden på hans sida på finska att nästa äventyret som han tecknar händer i England på 1500-talet. I äventyret finns drottning Elisabet I och det är på ett sätt en fortsättning till ett tidigare nummer, där jesuiterna försökte döda Elisabet. Leppänen skrev också att han är nu bråd eftersom han har flytten.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Wakuran »

Vart ska han flytta?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Sampsa K
Very Good
Inlägg: 151
Blev medlem: lör 27 nov 2010, 12:27
Ort: Finland

Re: Fantomentråden

Inlägg av Sampsa K »

Wakuran skrev:Vart ska han flytta?

Vet inte. Han skriver bara att han flyttar från en bostad till en annan. Jag tycker han bor i Helsingfors.

Han är nu eller han var just i Santorini i Grekland. Jag försöker översätta hans ord: ”Själv kan jag inte arbeta med den här intressanta historian före jag har återvänt från Santorini, trots att mina fingrar redan kliar på att få börja med illustrationet.”

Jag tror att den där historian måste vara en fortsättning till ”Kungligt villebråd” i Fantomen 16/96.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Wakuran »

Såpass, bara inom staden. Nå, det kan ju vara jobbigt nog, även det.

Litet kul med uppföljare till så gamla historier. Känns nästan som en Marvel-grej...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
DombåsFantomet
Fine
Inlägg: 258
Blev medlem: lör 21 nov 2015, 19:19

Re: Fantomentråden

Inlägg av DombåsFantomet »

Sampsa K skrev:
DombåsFantomet skrev:Er det slutt for Kari Leppänen å tegne Fantomet tro? Han har ikke oppdatert noe på bloggen siden oktober 2017.

Nej, han tecknar Fantomen fortfarande. Han skrev den här monaden på hans sida på finska att nästa äventyret som han tecknar händer i England på 1500-talet. I äventyret finns drottning Elisabet I och det är på ett sätt en fortsättning till ett tidigare nummer, där jesuiterna försökte döda Elisabet. Leppänen skrev också att han är nu bråd eftersom han har flytten.


Bra!! Finner ikke noe oversatt til engelsk.
Användarvisningsbild
Klaatu
Very Good
Inlägg: 186
Blev medlem: ons 14 okt 2015, 22:48

Re: Fantomentråden

Inlägg av Klaatu »

Jag har nu läst Fantomen nr 12 2018 och är litet konfunderad över berättelsen "Fantomens Frimärke". Det känns som jag har missat något. Kanske kan någon här bringa klarhet.

SPOILERVARNING!
1. På sidan 6 får Fantomen ett upprörande telefonsamtal och i sin vrede slår han en till synes oskyldig sjökapten på käften. Dessutom gör han det med döskalleringen. Vad hade kapten gjort för ont för att förtjäna detta grymma öde?

2. Sidan 12, sista bildrutan. Ser jag rätt, skjuter Fantomen i värsta Robocop-stil kallblodigt ihjäl en av kidnapparna? När blev han så blodtörstig?

3. Sidan 16-17. Med vilken rätt kidnappar Fantomen med hjälp av bandarerna Orson Burley? Kidnappar han en oskyldig (om än slemmig) affärsman för att han vill ge ut ett frimärke om en "legend"? Burley drogas, utsätts för en behandling som gränsar till tortyr och till sist hotas han. Har Fantomen inget bättre för sig än att begå brottsliga handlingar mot hederliga affärsmän som för en dialog med Bengalis Postverk?
Ger ut KARL KÄMPE ÄVENTYRAREN: http://www.karlkampe.se/serietidning/
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Fantomentråden

Inlägg av burnout »

Klaatu skrev:
SPOILERVARNING!
1. På sidan 6 får Fantomen ett upprörande telefonsamtal och i sin vrede slår han en till synes oskyldig sjökapten på käften. Dessutom gör han det med döskalleringen. Vad hade kapten gjort för ont för att förtjäna detta grymma öde?

2. Sidan 12, sista bildrutan. Ser jag rätt, skjuter Fantomen i värsta Robocop-stil kallblodigt ihjäl en av kidnapparna? När blev han så blodtörstig?

3. Sidan 16-17. Med vilken rätt kidnappar Fantomen med hjälp av bandarerna Orson Burley? Kidnappar han en oskyldig (om än slemmig) affärsman för att han vill ge ut ett frimärke om en "legend"? Burley drogas, utsätts för en behandling som gränsar till tortyr och till sist hotas han. Har Fantomen inget bättre för sig än att begå brottsliga handlingar mot hederliga affärsmän som för en dialog med Bengalis Postverk?



kan bara hålla med.
påstående nr 3 är det värsta, droga ner någon och sätta skräck i han. När började Fantomen använda droger i sin brottsbekämpning? Att inte red. reagerade på det?
detta var årets kalkon i Fantomen ett riktigt bottennapp. [}:)]
Användarvisningsbild
DombåsFantomet
Fine
Inlägg: 258
Blev medlem: lör 21 nov 2015, 19:19

Re: Fantomentråden

Inlägg av DombåsFantomet »

burnout skrev:
Klaatu skrev:
SPOILERVARNING!
1. På sidan 6 får Fantomen ett upprörande telefonsamtal och i sin vrede slår han en till synes oskyldig sjökapten på käften. Dessutom gör han det med döskalleringen. Vad hade kapten gjort för ont för att förtjäna detta grymma öde?

2. Sidan 12, sista bildrutan. Ser jag rätt, skjuter Fantomen i värsta Robocop-stil kallblodigt ihjäl en av kidnapparna? När blev han så blodtörstig?

3. Sidan 16-17. Med vilken rätt kidnappar Fantomen med hjälp av bandarerna Orson Burley? Kidnappar han en oskyldig (om än slemmig) affärsman för att han vill ge ut ett frimärke om en "legend"? Burley drogas, utsätts för en behandling som gränsar till tortyr och till sist hotas han. Har Fantomen inget bättre för sig än att begå brottsliga handlingar mot hederliga affärsmän som för en dialog med Bengalis Postverk?



kan bara hålla med.
påstående nr 3 är det värsta, droga ner någon och sätta skräck i han. När började Fantomen använda droger i sin brottsbekämpning? Att inte red. reagerade på det?
detta var årets kalkon i Fantomen ett riktigt bottennapp. [}:)]



2. Spurte Mike Manley om dette, han svarte bare "nei." Ser jo at de to skudda går på sida, men pistolen er jo direkte mot skurken, så jeg gjetter på en dårlig tegning av manus.
Användarvisningsbild
DombåsFantomet
Fine
Inlägg: 258
Blev medlem: lör 21 nov 2015, 19:19

Re: Fantomentråden

Inlägg av DombåsFantomet »

Bestandig morsomt når journalister skriver om tegneserier.

"Med en prislapp på 50,90 kroner, betaler du over tre kroner for én side Pondus. Til sammenligning består alle 98 sidene i det siste Fantomet-bladet av Fantomet. Det betyr 70 øre per side, og mye mer for pengene." Ikke si til journalisten at det bare er opptrykk...

"Fantomet: Lages av flere og kommer ut omtrent 13 ganger i året." OMTRENT??!!

https://www.nrk.no/vestfold/tegneserieb ... 1.14071781
Skriv svar