Allan Kämpe skrev:En intressant sak jag noterat är att t.ex. Joan Boix tecknar Fantomen i en ofta avskalad stil med mycket lite svärta - eftersom han vet att sidorna ska färgläggas. Men jag har sett andra seriesidor han gjort avsedda för svartvitt med mycket tusch och skuggor som är så mycket snyggare och kraftfullare!
Det stämmer att tecknarna ändrar stil beroende på om det är för färg eller sv/v. (fast jämför Boix med Kerry Drake som han tecknade just innan han började teckna Fantomen, istället för de mycket äldre serierna han gjorde tidigare. Jag tycker att han hade börjat skala av sin stil redan då, och Kerry Drake var ju i sv/v)
I fallet med Fantomen så har ju de svenska äventyren publicerats i sv/v i Australien. Den tidningen har precis nyligen börjat experimentera med färg, men bara i enstaka nummer. I mina ögon ser det blekt ut men australiensarna som inte sett originalet brukar inte reagera på det.
Allan Kämpe skrev:Kanske skulle just den grejen att varje enskild färgläggare fick ha sitt namn bredvid manusförfattaren och tecknaren (lite som Marvelförlaget har i de serier jag läst) kunna ge en extra stolthet och mer fokus på en viktig aspekt som gör så mycket för helhetsintrycket av en serie.
Jag kan inte tänka mig annat än att det är Reprostugans policy att vara anonyma. Kanske till och med att deras hantverkare
vill vara anonyma. Reprostugan får dock cred i varje nummer.
Jag höll på att börja skriva om hur bra jag tycker att Fantomenfärgläggningen är numera jämfört med tidigare år, men Asterix-exemplet gör att jag inser att vad som är "bra" färgläggning verkligen är en "smaken är som baken"-fråga. Den första sidan ser i mina ögon ut som ett tryckfel och den andra sidan med modern färgläggning är mycket, mycket bättre. I mina ögon