Fantomentråden

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Eliasson
Fine
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 13 sep 2006, 15:35
Ort: Sverige

Inlägg av Eliasson »

Jarrå, i nummer 26/97 så är han i sthlm när tre kronor brinner.
i nummer 15/98 (tror jag) så är han också i sthlm.
sen har en av förfädrerna varit gift med en adlig dam:p tror det var 9 fantomen( rätta mig)
sen är det massor med äventyr. kan kolla min samling vet på ett ungefär vilka som är sverige relaterade.
The Phantom's ways are so mysterious even strong men are known to run like children afraid of the dark.
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

Aha, men var det den 12:e Fantomen? Slottet tre kronor brann ju på slutet av 1600-talet har jag för mig. Karl XI hade precis dött så de fick bära ut honom ur slottet och Karl XII var bara 14 år eller nåt...

Skulle va kul å läsa då har jag 2 Fantomentidningar att inhandla! =)
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
Eliasson
Fine
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 13 sep 2006, 15:35
Ort: Sverige

Inlägg av Eliasson »

Jag har kollat up lite nu men hittade bara för tillfället nummer 8/99 som utspelar sig på en svensk koloni. får väll kolla igenom samlingen nogrant. finns nog 3 stycken nummer till i alla fall som utspelar sig i sverige.
The Phantom's ways are so mysterious even strong men are known to run like children afraid of the dark.
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

Nu har jag börjat fundera på att samla Fantomen krönikor, hur många finns det?
De kommer ju fortfarande ut, jag gillar berättelserna om Fantomens förfädrar! =)
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

Ca 75 krönikor har kommit ut.
Tror den fortfarande utkommer.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av lennon »

Ja, den kommer fortfarande, men nu är dom historiska berättelserna slut, så nu kör dom tema, typ Bababu (var det så han hette, blev osäker nu) och sådant. Inte alls samma klass som dom historiska, men dom äldre krönikorna är kanon!
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

Ja, det är de som handlar om de äldre Fantomen som är spännande. Jag såg att det var nåt trams-tema i senaste krönikan, inte samma sak längre så de borde ha lagt ner då.
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
Dionysos
Fine
Inlägg: 236
Blev medlem: ons 01 mar 2006, 16:12
Ort: Sverige

Inlägg av Dionysos »

Ja det där är ett problem, det är inte längre en krönika i dess gamla mening, men tidningen säljer fortfarande uppenbarligen. Vad bör man göra för att kunna fortsätta FantomenKrönikan? bör man kanske istället lägga ner den??
I love the smell of arsenik in the morning
Användarvisningsbild
Eliasson
Fine
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 13 sep 2006, 15:35
Ort: Sverige

Inlägg av Eliasson »

Troligtvis lägger man ner den efter ca 100 nummer.men år 1997 utkom man med 4 nummer per år, efter 1997 så kör man 6. Det kan ju inte gå så dåligt.håller med robrocker att tema är trams.
The Phantom's ways are so mysterious even strong men are known to run like children afraid of the dark.
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

Jag tycker man ska lägga ner den.
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
Eliasson
Fine
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 13 sep 2006, 15:35
Ort: Sverige

Inlägg av Eliasson »

varför inte bara köra tidningen, rikta allt krut på den. vissa avsnitt nu är riktigt dåliga enligt mig. Kanske dax att göra som man gjorde 94-95.....då var tidningen riktigt bra
The Phantom's ways are so mysterious even strong men are known to run like children afraid of the dark.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

Gärna för mej också. Hängde med i 50 nummer, sen la jag ner det.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av AndreasEriksson »

Klart Krönikan ska fortsätta så länge den går med vinst. Det är ju knasigt att tycka att en tidning ska läggas ner bara för att man själv inte är intresserad av den längre.

Och Eliasson... Krönikan "tar" inget krut från den vanliga Fantomentidningen... tvärtom är den en extra inkomstkälla eftersom man kan dra in pengar en gång till på gamla äventyr. Det är viktigt eftersom det är skitdyrt att producera nya äventyr till den vanliga Fantomentidningen.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

Knasigt eller inte. Det är bara en personlig åsikt. Givetvis skall dom fortsätta så länge den ger pengarna tillbaka.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Den är härligt Svart-vit, inget färglarv.
Användarvisningsbild
Eliasson
Fine
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 13 sep 2006, 15:35
Ort: Sverige

Inlägg av Eliasson »

hmm, jag håller väll med Andreas att det är bra att dom får in pengar. men jag tycker fortfarande att tidningen behöver sig ett "lyft"
The Phantom's ways are so mysterious even strong men are known to run like children afraid of the dark.
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av lennon »

[quote="AndreasEriksson"]

Klart Krönikan ska fortsätta så länge den går med vinst. Det är ju knasigt att tycka att en tidning ska läggas ner bara för att man själv inte är intresserad av den längre.

Jag tycker inte att det är självklart att man ska fortsätta bara för att den ger vinst, man måste ha ett visst kvalitetstänkande också, annars urholkas den "vanliga" Fantomentidningen på kuppen.
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
Eliasson
Fine
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 13 sep 2006, 15:35
Ort: Sverige

Inlägg av Eliasson »

kan admin kanske ändra rubriken, det som först var en fråga om vilka länder fantomen fanns i är ju en riktigt bra Fantomen tråd[8D] så du kan ju skriva Fantomen tråden kanske.

Tack på för hand.
The Phantom's ways are so mysterious even strong men are known to run like children afraid of the dark.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av AndreasEriksson »

[quote="lennon"]
Jag tycker inte att det är självklart att man ska fortsätta bara för att den ger vinst, man måste ha ett visst kvalitetstänkande också, annars urholkas den "vanliga" Fantomentidningen på kuppen.
[/quote]
På vilket vis urholkas den vanliga Fantomentidningen beroende på vilka äventyr som reprintas i Krönikan?

Även om man har frångått tanken med krönikeberättelser i historisk tid och nu oftast reprintar äventyr ur den 21:e Fantomens krönika (så att säga), kan jag inte hålla med om att det skulle innebära en kvalitetsförsämring.

Temakrönikorna har bl.a. innehållit klassiska flerdelade äventyr (Röda Drakens Pirater, Djävulens Broderskap mfl) som knappast skulle ha reprintats i den vanliga tidningen.

Nu senast har man börjat på att ge ut krönikor med Lubanga, (dvs äventyrssviten från 1994 som vände upp och ner på Fantomens värld). Jag kan inte se nåt fel med att dessa äventyr samlas i Krönikan och på så vis:
1) ger nya läsare möjlighet att läsa äventyr som är 10-20 år gamla
2) samlar sviter av äventyr som är utspridda över flera nummer.

Ni som har tröttnat på krönikan, vad skulle ni helst vilja se för innehåll för att bli intresserade igen?
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av lennon »

[/quote]
På vilket vis urholkas den vanliga Fantomentidningen beroende på vilka äventyr som reprintas i Krönikan?

Man skiljer kanske inte på Fantomen och Fantomen krönikan utan ser det som ett, sjuker kvaliteten på krönikan så sänker den också kvaliteten på Fantomen.



Nu senast har man börjat på att ge ut krönikor med Lubanga, (dvs äventyrssviten från 1994 som vände upp och ner på Fantomens värld). Jag kan inte se nåt fel med att dessa äventyr samlas i Krönikan och på så vis:
1) ger nya läsare möjlighet att läsa äventyr som är 10-20 år gamla
2) samlar sviter av äventyr som är utspridda över flera nummer.

Ni som har tröttnat på krönikan, vad skulle ni helst vilja se för innehåll för att bli intresserade igen?

[/quote]
Att dom går tillbaka till historiska äventyr igen. Jag vet om att det är dyrt att producera nya äventyr, men då kanske man ska minska på utgivningstakten. Kvalitet framför allt.
Samma gäller för andraserierna som verkligen håller ojämn standard, från kanonserier som Thorgal och Jerome B. till den senaste utfyllnaden Kapten (vad han nu heter), som är totalt oläslig och inte alls passar in i Fantomen. jag skulle kunna tycka till hur länge som helst, men jag sätter väl punkt där.
www.albumforlaget.se
Skriv svar