Fantomentråden

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Lubanga sviten är intressant för efter den har Fantomen förändrats till det bättre och att den kommer i Krönikorna är bra. Men utav vanliga Fantomen tycker jag det börjar bli för mycket reprisnr. Att det dyker upp nya historiska äventyr som kommer framöver i krönikorna är kul. när dom ändå kör en repris varför ska man gå 10-15 år tillbaka man kan gå ned på 70-talet, då tyckte jag fantomen var på topp. Att köra repriser på Diana blir kidnappad hit och dit är så tröttsamt, har man läst om i 40 år snart. (att ingen skjuter henne så är vi av med kärringen)[:D]
Användarvisningsbild
Eliasson
Fine
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 13 sep 2006, 15:35
Ort: Sverige

Inlägg av Eliasson »

[:D] repriser från 70 talet låter finimag, hur kontaktar man dom som producerar serien:p länka till dom så dom får se vad vi tycker[:D] kanske påvärkar.
The Phantom's ways are so mysterious even strong men are known to run like children afraid of the dark.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av AndreasEriksson »

http://www.fantomen.com

Mail: fantomen@fantomen.com
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Krönikan tycker jag blev sämre när det tog slut med de historiska äventyren och de började varva med temanummer.
Det enda med vår "svenska" Fantomen jag klarar i längden är just de historiska äventyren, det käns som om den settingen passar bra för en man i helmaskering.

Den vanliga tidningen är det sällan jag hittar nåt som jag gillar, ok jag ska inte säga att den suger helt för trots allt kan jag läsa tidningen som underhållning, men den lämnar verkligen inte ofta nån känsla av att man måste få läsa mer.

Jag anser fortfarande att de är för bundna till 60-talet, kom igen in med mer såpopera för fasen, hur tänker och känner Fantomen, finns så mycket man skulle kunna göra med figuren i modern berättar anda.
Man behöver ju inte totaldumpa hederliga gamla plottdrivna actionäventyr för det, men det växer mögel på tidningen som det är.

DC comics The Phantom rular helt enkelt, trots de få nummren så har jag aldrig läst bättre med figuren egentligen (finns annat med jag gillat givetvis).
Jag gillar det där med att de la på Fantomens krönikeskrivande som "berättarröst" i äventyren, där man får veta hur det var att växa upp med en farsa som var Fantomen, det stenhårda kravet och plikten att bli den nya Fantomen, att duga till.

Hade den svenska Fantomen bara varit hälften så bra överlag hade jag fasen prenummererat.
(de körde inte ens dessa äventyr i den svenska mosstidningen)

MEN jag inser att de svenska läsarna troligen aldrig skulle accepterat MIN Fantomen :D
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Eliasson
Fine
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 13 sep 2006, 15:35
Ort: Sverige

Inlägg av Eliasson »

Jag undrar fortfarande om admin kan ändra rubrik[8D]
The Phantom's ways are so mysterious even strong men are known to run like children afraid of the dark.
Användarvisningsbild
Seriefreak
Very Fine
Inlägg: 949
Blev medlem: fre 21 jan 2005, 17:55
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Seriefreak »

Det kan du göra själv , hehe [:)] Ändra ditt första meddelnade i tråden, där kan du ändra rubriken :P
Användarvisningsbild
Eliasson
Fine
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 13 sep 2006, 15:35
Ort: Sverige

Inlägg av Eliasson »

jaha:P haha har man så mycket makt......värt att testas...
The Phantom's ways are so mysterious even strong men are known to run like children afraid of the dark.
Användarvisningsbild
Eliasson
Fine
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 13 sep 2006, 15:35
Ort: Sverige

Inlägg av Eliasson »

Nu när tråd rubriken är ändrad har jag en ny fråga.
jag har hört att lee falk inte ville att fantomens dräkt skulle vara lila den skulle enligt han vara grå. Är det någon som kan denna historia,var det rätt på stående?
The Phantom's ways are so mysterious even strong men are known to run like children afraid of the dark.
Användarvisningsbild
Sy Barry
Fine
Inlägg: 217
Blev medlem: ons 16 nov 2005, 23:03
Ort: Morristown

Inlägg av Sy Barry »

[quote="Eliasson"]

Nu när tråd rubriken är ändrad har jag en ny fråga.
jag har hört att lee falk inte ville att fantomens dräkt skulle vara lila den skulle enligt han vara grå. Är det någon som kan denna historia,var det rätt på stående?
[/quote]
Det stämmer enligt den här artikeln. Det var när de färglagda söndagssidorna började publiceras som någon, till Lee Falks förvåning, valde att göra dräkten lila. När serien publicerades i svart-vitt framgick det av texten att dräkten var grå.
http://www.deepwoods.org/purple.html
Det finns nätter då Fantomen lämnar djungeln och går på stadens gator som en vanlig man.
Användarvisningsbild
Thomas E
Avstängd
Inlägg: 1438
Blev medlem: lör 01 okt 2005, 00:22

Inlägg av Thomas E »

Den som har sett omslagen på de två första THE PHANTOM LITTLE BOOKS från 1935 i USA, första gången Fantomen var färglagd, vet att hans dräkt är knallröd.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av AndreasEriksson »

Det stämmer att den var röd första gången (dock var det 1936, inte 1935):
http://www.deepwoods.org/blb.html
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Barklund
Fine
Inlägg: 419
Blev medlem: sön 29 okt 2006, 01:51
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Barklund »

Vilken färg tycker ni passar bäst på Fantomen?

Jag har vant mig vid den blåa, känns lite udda för en jungelhjälte* att klä sig i rött.
Användarvisningsbild
Eliasson
Fine
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 13 sep 2006, 15:35
Ort: Sverige

Inlägg av Eliasson »

Jag tycker dom flesta färgerna som har tryckts runt om i världen är bra, förutom grön kanske, men är ett utmärkt kamouflage i djunglen[8D]
The Phantom's ways are so mysterious even strong men are known to run like children afraid of the dark.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Flaggblå är ju det man vant sig med, den lila käns lite skum fast den ska föreställa orginal.

Brun eller grön kanske vore vettigast, men alltså hur mycket brukar vara vettigt när det kommer till hjältedräkter?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Barklund
Fine
Inlägg: 419
Blev medlem: sön 29 okt 2006, 01:51
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Barklund »

Sexig tajt dräkt över hela kroppen, är inte det vettigt? ;)
Användarvisningsbild
Seriefreak
Very Fine
Inlägg: 949
Blev medlem: fre 21 jan 2005, 17:55
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Seriefreak »

Lila klart snygagst enligt mig ! XD
Användarvisningsbild
Eliasson
Fine
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 13 sep 2006, 15:35
Ort: Sverige

Inlägg av Eliasson »

Har verkligen Fantomen Kallingarna utanpå? finns det något annat svar[8D]
och utan dom hade han ju förövrigt inte varit densamma...
The Phantom's ways are so mysterious even strong men are known to run like children afraid of the dark.
Användarvisningsbild
Sy Barry
Fine
Inlägg: 217
Blev medlem: ons 16 nov 2005, 23:03
Ort: Morristown

Inlägg av Sy Barry »

[quote="Barklund"]

Vilken färg tycker ni passar bäst på Fantomen?
[/quote]
Personligen föredrar jag den grå Fantomen från barndomens svart-vita tidning, men det är förstås bara av nostalgiska skäl.
Det finns nätter då Fantomen lämnar djungeln och går på stadens gator som en vanlig man.
Användarvisningsbild
Barklund
Fine
Inlägg: 419
Blev medlem: sön 29 okt 2006, 01:51
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Barklund »

Ja, den gråa färgen är bra.

Läste faktiskt dem svartvita serierna i början, och dem är även bättre (samlade serierariteter)
Användarvisningsbild
Sy Barry
Fine
Inlägg: 217
Blev medlem: ons 16 nov 2005, 23:03
Ort: Morristown

Inlägg av Sy Barry »

[quote="Barklund"]
Läste faktiskt dem svartvita serierna i början, och dem är även bättre (samlade serierariteter)
[/quote]
Ett stort plus med Samlade Serierariteter är att dagspresssversionen återges i original (dvs med alla serierutor) och inte hårt redigerad som i Fantomen-tidningen.
Det finns nätter då Fantomen lämnar djungeln och går på stadens gator som en vanlig man.
Skriv svar