Politik: Valet 2010 först Piratpartiet sen blandad debatt

Här är vårt fikarum. Här samlas alla de ämnen som inte riktigt passar in bland de övriga kategorierna men som ändå bör dryftas.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av Agentum »

När det gäller politiker och märkliga diskussioner så finns det väl exempel överallt, eller har ni inte märkt det?

Ingen har ensamrätt på dessa konstigheter. en del är tom så obegripliga att man inte får ut något som helst vad de menar under hela deras period i regeringen.

Jag hhåller dock inte ev. väljare ansvariga för vad nu nån i det parti de röstat på har sagt, men nu är det tydligen så.
Senast redigerad av 2 Agentum, redigerad totalt 0 gång.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av Gammelsmurf »

mikaelbergkvist skrev:Om man tar till en så sanslös extrem överdrift så håller jag förstås med honom.
Jag tycker också att det vore otrevligt om månen kolliderade med jorden och startade tredje världskriget, men det är bara jag.

Fast med tanke på att vi sett bilder på brinnande svenska flaggor i svenska nyhetssändningar vid flera tillfällen (nu senast i Lars Vilks-debaclet) så håller åtminstone jag det för troligare att religiöst uppretade människor kan få för sig att tutta fyr på svenska företräden än att månen kolliderar med jorden. Gör inte du?
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av UlfK »

Agentum skrev:Jag undarar varför alal de här som nu är så välgörande inte bryr sig om våra uteliggare, folk som inte ens har nånstans att bo?


Jag och en kompis spånade om det för några år sen. Om det skulle vara möjligt att starta en "Adoptera en A-lagare"-hemsida? Där man då skulle få en egen hemlös att sätta av ett par hundra i månaden till. Man skulle då få brev och bilder från Nisse, 55 år och svårt alkoholiserad med bara tre tänder kvar, ett par gånger om året. I stället för en söt liten unge från någon annastans. Människa som människa, misär som misär. Den här med medkänsla är mycket svårare än man tror.


On topic: I en representativ demokrati har man ett val. 1) Rösta i allmänna val. Och acceptera utgången, även om man inte gillar resultatet. 2) Engagera sig själv politiskt för att kunna påverka mer direkt. Att gnälla för att någon annan har gjort fel går bort. Tyvärr. Om man oroar sig för att 1) kan leda till att demokratin inskränks (Själv hoppas jag att vare sig SD, V, KD, C eller MP (sorry J-O) någonsin får egen majoritet i riksdagen.) finns bara alternativet 2).

Man kan också låta bli att rösta helt, och lita på att demokratin är självsanerande. Det är lite mer osäkert på sikt, men man får en söndag mer ledigt än andra vart fjärde år. [:)]
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av Peral »

Tja mig tog det tio minuter att hoppa in på vallokalen och rösta gult, vitt och blått, men Ulf K har kanske långt till vallokalen
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av mikaelbergkvist »

Agentum skrev:Jag hhåller dock inte ev. väljare ansvariga för vad nu nån i det parti de röstat på har sagt, men nu är det tydligen så.


Om det är partiledaren så.


Gammelsmurf skrev:Fast med tanke på att vi sett bilder på brinnande svenska flaggor i svenska nyhetssändningar vid flera tillfällen (nu senast i Lars Vilks-debaclet) så håller åtminstone jag det för troligare att religiöst uppretade människor kan få för sig att tutta fyr på svenska företräden än att månen kolliderar med jorden. Gör inte du?


Jodå, men jag är inte religiös, och jag är inte klar över vad du menar?
Sanslösa överdrifter är sanslösa överdrifter. A är A.
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av Gammelsmurf »

mikaelbergkvist skrev:Jodå, men jag är inte religiös, och jag är inte klar över vad du menar?
Sanslösa överdrifter är sanslösa överdrifter. A är A.

Jag måste säga att jag heller inte är helt hundra på vad du menar med spekulationer om månkollisioner och sanslösa överdrifter. Det känns snarare som att du går i försvarsställning just nu eftersom ditt trumfkort med påstådda Åkesson-citat föll platt.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av Agentum »

UlfK skrev:
Agentum skrev:Jag undarar varför alal de här som nu är så välgörande inte bryr sig om våra uteliggare, folk som inte ens har nånstans att bo?


Jag och en kompis spånade om det för några år sen. Om det skulle vara möjligt att starta en "Adoptera en A-lagare"-hemsida? Där man då skulle få en egen hemlös att sätta av ett par hundra i månaden till. Man skulle då få brev och bilder från Nisse, 55 år och svårt alkoholiserad med bara tre tänder kvar, ett par gånger om året. I stället för en söt liten unge från någon annastans. Människa som människa, misär som misär. Den här med medkänsla är mycket svårare än man tror.


On topic: I en representativ demokrati har man ett val. 1) Rösta i allmänna val. Och acceptera utgången, även om man inte gillar resultatet. 2) Engagera sig själv politiskt för att kunna påverka mer direkt. Att gnälla för att någon annan har gjort fel går bort. Tyvärr. Om man oroar sig för att 1) kan leda till att demokratin inskränks (Själv hoppas jag att vare sig SD, V, KD, C eller MP (sorry J-O) någonsin får egen majoritet i riksdagen.) finns bara alternativet 2).

Man kan också låta bli att rösta helt, och lita på att demokratin är självsanerande. Det är lite mer osäkert på sikt, men man får en söndag mer ledigt än andra vart fjärde år. [:)]


Tja, du har väl rätt, ja alltså i det här med att väcka medkänsla för alla, även om nu många väldigt menar att de tycker lika bra om alla så blir det alltid några som inte får vara med.
Men visst är det lite visset att en stad som Uppsala, som då alltså inte är större än under 200 tusen och då räknat hela kommunen inte bara stadskärnan har över 300 uteliggare, det finns liksom inte ens den typen av stad som Stockholm med tunnelbanas osv. jag tror inte folk hajar att utslagna finns i tammefasen varenda stad nu mera.

Sen visst många har ju själva dragit ner sig i skiten, men ibland är det samhället som själpt och hjälpt dem ner, men de vill inte hjälpa dem upp eller att de ens ska leva någorlunda vettigt tills de då dör.

Nåväl nu kom jag av ämnet, visst kan man strunta i att rösta så behöver man inte ojja sig så mycket alls, jag inledde min myndiga bana på det sättet, jag hade inget intresse alls för någonting politiskt och det har jag väl inte ännu egentligen mer än i sakfrågor.

Så visstjag låter mer här i tråden om saken än jag lägger tid på det vilken dag som helst om året, man svär över saker man hör osv som de flesta andra annars är det annat som intresserar mer, typ serier:-)
9mm, i'm never further away than that.
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av mikaelbergkvist »

Gammelsmurf skrev:”Kritik” av Sverige ska förstås inte leda till utvisning. Om du som utlänning tycker att Sverige är ett riktigt dåligt land, så har du all rätt att säga det. Däremot: Om dina landsmän eldar upp Sveriges ambassad i ditt hemland och du uttrycker stöd för det och dessutom uppmanar till bojkott av svenska varor och intressen – då har du faktiskt inte i Sverige att göra.


Och det sistnämnda här är inte sanslösa överdrifter?
När hände detta? Samtidigt med att månen kolliderade med jorden?
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av Agentum »

mikaelbergkvist skrev:
Agentum skrev:Jag hhåller dock inte ev. väljare ansvariga för vad nu nån i det parti de röstat på har sagt, men nu är det tydligen så.


Om det är partiledaren så.



Det vi röstar om är ju egentligen platserna i riksdagen, men det vet du nog, fast det är ju lätt nu mera att man faktiskt ser på ledarna och ev. andra tongivande i själva partierna när man röstar, det går mer och mer åt det hållet.

Nu är dock särskilt de röda ledarna antingen totalt ointressant eller kommunist så jag vet inte vad man ska säga om de väljarna då enligt din filosofi.
Ska vi kanske köra hela filmen med Mona Sahlins snedsteg och skylla på sosseväljarna, den är ju diger med tanke på vad hon utträttat i possitivt för sitt parti [:D]
9mm, i'm never further away than that.
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av mikaelbergkvist »

Gammelsmurf skrev:Det känns snarare som att du går i försvarsställning just nu eftersom ditt trumfkort med påstådda Åkesson-citat föll platt.


Jag behöver iof inget annat triumfkort än detta citat.
Det är alltid rörande med nån som förnekar allt negativt om nån, bara för att dom inte vill tro det om dom.

Men ok, du har rätt säger vi, expressen och aftonbladet är väl inte direkt källor av oförvitlig integritet i och för sig.
Då håller du med om att OM han hade sagt detta (även om han nu inte gjorde det) så hade det varit ytterligt suspekt?

Då kan vi ju lämna det där, och avakta, och se hur det utvecklar sej med Åkesson's fortsatta utalanden?
Sanningen visar sej väl med tiden.
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av mikaelbergkvist »

Agentum skrev:
mikaelbergkvist skrev:
Agentum skrev:Jag hhåller dock inte ev. väljare ansvariga för vad nu nån i det parti de röstat på har sagt, men nu är det tydligen så.


Om det är partiledaren så.



Det vi röstar om är ju egentligen platserna i riksdagen, men det vet du nog, fast det är ju lätt nu mera att man faktiskt ser på ledarna och ev. andra tongivande i själva partierna när man röstar, det går mer och mer åt det hållet.

Nu är dock särskilt de röda ledarna antingen totalt ointressant eller kommunist så jag vet inte vad man ska säga om de väljarna då enligt din filosofi.
Ska vi kanske köra hela filmen med Mona Sahlins snedsteg och skylla på sosseväljarna, den är ju diger med tanke på vad hon utträttat i possitivt för sitt parti [:D]


Två fel blir inte ett rätt.
Kvaliten på svenska politiker är åt fanders rent generellt.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av Agentum »

Jo, det håller jag med om trots allt.

Och visst 2 fel blir inte 1 rätt, jag fick bara för mig att du menade att man enbart borde beskylla väljarna av SD för vad partiledaren sagt och gjort men ingen av de andra partiernas väljare.

Ej heller menat att det SD ledaren säger är rätt och riktigt, men han är inte ensam om att få ur sig dumheter, och just nu är alla blickar inom politiken och media på just SD och vad de än kan ha sagt över all tid de funnits.
Visste man inet bättre kunde man tro att de vunnit valet eller åtminstonde hade så mycket röster att de vägde över eller något, jag menar livet går vidare och det är fortfarande Alliansen som kommer styra.
Vad jag förstår ska ingen sammarbeta med SD någonstans så jag förstår inte problemet egentligen.

I min kommun ska de inte ens lyssna på dem har de sagt och här härskar en grötsmörja av pensionärer och av splittrade likadana parter(men med sina egna envisa övertygade ledare) av rött och blått i en ohelig allians kan man säga, där om någonstans behövs det röras om.
Senast redigerad av 1 Agentum, redigerad totalt 0 gånger.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av Gammelsmurf »

mikaelbergkvist skrev:Det är alltid rörande med nån som förnekar allt negativt om nån, bara för att dom inte vill tro det om dom.

Det handlar inte om vad man vill tro eller inte tro, det handlar om vad som faktiskt sagts och att man bör bilda sig en egen åsikt istället för att anamma en färdigtuggad massa av den typ som kvällspressen så generöst tillhandahåller. Det här med att bilda sig en egen uppfattning är inga enkla saker. Det kräver att man ifrågasätter all typ av information från alla håll och bland annat gör efterforskningar om vad som verkligen sagts och vad för agenda översättaren/filtret/journalisten kan tänkas ha. Det är en mycket tidsödande process och jag kan förstå att vi stressade välfärdsmänniskor inte har tid att sitta och research-googla om all skit som medierna sprider omkring sig. Det ska ju jobbas över, tittas på Idol och veckohandlas bland annat. Då är det ju mycket enklare att sticka upp det fuktiga fingret i luften och känna efter hur majoritetens vindar blåser och sen rätta sig i ledet. Det spar mycket tid och man behöver sällan försvara sina ståndpunkter om mer eller mindre konsensus råder i bekantskapskretsen. Man riskerar heller inte att ens vänlista på Facebook krymper.

mikaelbergkvist skrev:Kvaliten på svenska politiker är åt fanders rent generellt.

Jo, där är jag helt enig. Jag skulle vilja sträcka mig så långt som att påstå att svenska politiker saknar civilkurage och låter sig villigt vallas av tredje statsmakten av rädsla för att få ett mediadrev efter sig. Massmedia å sin sida har totalt missuppfattat sin viktigaste uppgift, nämligen att hålla koll på makten. De tror istället att deras uppgift är att hålla koll på folket. Lägg ihop dessa två faktum och vi har en bekymmersam situation där massmedierna "uppfostrar" svenska folket till att tycka "rätt" och sen sätter press på politikerna att hålla en agenda som gör att det uppfostrade folket har något att samlas runt med sina färdigtuggade åsikter och ställningstaganden. Detta är enligt mitt sätt att se saken helt förkastligt och förödande för demokratin. Det är därför vi nu efter valet ser en makaber form av vuxenmobbing som totalt underkänner vad flera hundratusen röstberättigade svenskar tycker och istället utmålar dem som samhällets fiende nummer ett. Detta är ett monumentalt misslyckande för den svenska demokratin.
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av mikaelbergkvist »

Gammelsmurf skrev: Man riskerar heller inte att ens vänlista på Facebook krymper.


Ingen risk.
Och du ska inte anta att jag accepterar 'färdigtuggade åsikter och påståenden' ur tomma luften, bara för att jag inte håller med dej.
Hur svagt är inte det?

Sedan undrar jag fortfarande om du skulle ha ansett det suspekt OM Åkesson sagt det som man nu påstår?
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av Agentum »

Nu är du provocerande anbart för att du inte tycker dig kunna vinna diskussionen, varför ifrågasätter du honom personligen så för?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av UlfK »

Politik är svårt. Och leder till upprörda känslor. Därför vill jag gärna uppmana alla som deltar i den här debatten att andas mellan varven. Även om det är ert lag som får skäll. Tack på förhand

Även om jag vill applådera samtliga som faktiskt lyckas hålla inne med invektiven, trots uppenbara meningsskiljaktigheter. Jag har sagt det förut och säger det igen, våra medlemmar imponerar gång på gång, även när de är upprörda. [:)]


//UlfK, moderator

(Som använder röd text när han är den elake polismoderatorn, grön text när han är den snälle. [;)] )
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av mikaelbergkvist »

Gammelsmurf skrev:Det handlar inte om vad man vill tro eller inte tro, det handlar om vad som faktiskt sagts och att man bör bilda sig en egen åsikt istället för att anamma en färdigtuggad massa av den typ som kvällspressen så generöst tillhandahåller. Det här med att bilda sig en egen uppfattning är inga enkla saker. Det kräver att man ifrågasätter all typ av information från alla håll och bland annat gör efterforskningar om vad som verkligen sagts och vad för agenda översättaren/filtret/journalisten kan tänkas ha. Det är en mycket tidsödande process och jag kan förstå att vi stressade välfärdsmänniskor inte har tid att sitta och research-googla om all skit som medierna sprider omkring sig. Det ska ju jobbas över, tittas på Idol och veckohandlas bland annat. Då är det ju mycket enklare att sticka upp det fuktiga fingret i luften och känna efter hur majoritetens vindar blåser och sen rätta sig i ledet. Det spar mycket tid och man behöver sällan försvara sina ståndpunkter om mer eller mindre konsensus råder i bekantskapskretsen. Man riskerar heller inte att ens vänlista på Facebook krymper.


Det är inte nedlåtande detta alltså?

Sedan 'vinner' man inte diskussioner av det här slaget.
Jag ställde en fråga.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av Agentum »

Jo, men du har bestämt svaret redan då?, att Gammelsmurf är SD anhängare av stora mått kanske värre än så?

Jag vet inte hur det ligger till, det är ju få som egentligen sagt hur de röstat här i tråden, det är väl främst jag och någon till som är avslöjade.

Nej, man kan inte "vinna" egentligen, det blir alltid värre på internet än det skulel bli om vi satt runt ett bord och snackade om det här.
9mm, i'm never further away than that.
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av mikaelbergkvist »

Sant, jag skulle nog gärna ta en öl med dej om vi träffades, misstänker jag.
Nu är det i alla fall sängdags för mej.
Jag har varit uppe udda timmar i två dar..
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av Agentum »

Oj, ja då kan jag förstå om du är trött.(utan att lägga nån underfundig politisk värdering i detta [:o)] )

Jorå, klart jag tar en öl med dig, om inte annat för att höra om ditt tecknade.

Jag ligger lågt jag med här, jag tror inte jag kan tillföra nåt som låter bra iaf längre, så jag håller mig i bakgrunden och kollar in resten av forumet.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar