Politik: Valet 2010 först Piratpartiet sen blandad debatt

Här är vårt fikarum. Här samlas alla de ämnen som inte riktigt passar in bland de övriga kategorierna men som ändå bör dryftas.
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av Gammelsmurf »

LaFayette skrev:Angående att SD inte skulle vara främlingsfientligt eller rasistiskt -
# Främlingsfientlig är när man tar avstånd och uttryckligen separerar sig från främlingar grundat på kulturella själ. SD är per definition ett främlingsfientligt parti.
# Rasist är man när man anser att det finns inherenta skillnader mellan personer eller personers egenskaper till följd av etnicitet. Åkesson m.fl har flertalet gånger gjort uttalande eller skrivit debattartiklar som har kraftigt rasistiska vibbar.

Jag har förövrigt läst SD:s partiprogram och flertalet av deras presentationer och debattartiklar. SD:s yttersta mål kan summeras med att Sverige ska bli ett land där vi bygger murar mot omvärlden, att vi ska avsekulariseras och återinföra statskyrkan, att heteronormen är det enda som vi ska acceptera och att vi ska införa regler och lagar som innebär att vi inte längre kommer ha rätten till religionsfrihet och eller förbud mot kollektiv bestraffning. Det är inte konstigt att folk är upprörda över att vi nu mer har ultrakonservativa nationalister i riksdagen. Själv har jag aldrig känt större vemod över någon politisk händelse.

Jag ställer mig ju direkt frågan om du läst i SD´s partiprogram att vi ska börja hugga sten till den där muren redan imorgon eller om den där summeringen du räknar upp är fria fantasier och tolkningar gjorda av en person som inte håller med dem och därför väver in egna personliga antaganden i texten? Jag tror inte riktigt att jag litar på din tolkning av Sverigedemokraternas "yttersta mål".

Jag håller för övrigt med Agentum och Burnout i FN-frågan. FN har en märklig kultstatus i Sverige som man inte kan skönja på många andra håll i världen numera.
Användarvisningsbild
jedi tomas
Fine
Inlägg: 563
Blev medlem: fre 20 mar 2009, 21:49
Ort: Trelleborg sweden

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av jedi tomas »

Religions frihet och yttrande frihet har vi tyvärr inte just nu i svergie som vi hade för 50 år sedan ,bara att se på wilks.
Att kasta ut Islam eller invandrare som bor och fått uppehålls tillstånd är inte tekniskt möjligt eller kan anses som något troligt .
Om du begår brott ,eller ljugit om dej vid din ansökan finns det en grund att du blir utvissad.Annars så är det mest skit snack och tomt prat
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av Rufus »

För mig räcker World Trade Center, Madrid-bomberna och London-bomderna för att förstå att folk faktiskt blir förbannade, rädda och även hatiska mot muslimer. Naturligtvis är inte alla muslimer självmordsbombare. Men bland till synes helt vanliga muslimer har det visat sig att det finns terrorister. Det är naturligtvis extremister som sysslar med sånt här. Men har inte muslimska ledare världen över ett ansvar att ta avstånd från dessa avskyvärda handlingar? I annat fall kan man inte tolka det på annat sätt än att dom inte är helt emot det eller tom för det. Eller är det media som har varit dåliga på att rapportera om detta? Jag har sett avståndstagande från lokala muslimska informatörer i Sverige, men hur är det med ledare i muslimska länder? Jag har inte hört nånting om förebyggande åtgärder mot sånt eller ens avståndstagande, och om nu detta sker i det tysta, så är det många här i västvärlden som inte känner till det.

Terrorattentaten + allmänt missnöje med etablerade politiker och ingen egentlig partitillhörighet = en missnöjesröst högerut. Och detta gäller inte bara Sverige utan hela västvärlden och i Sverige är alternativet SD.

Sen finns det naturligtvis mycket med SD som kan kritiseras, men detta sköter så många andra om, så därför hoppar jag över att gå in på det.
Användarvisningsbild
LaFayette
Good
Inlägg: 47
Blev medlem: mån 28 jun 2010, 18:39

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av LaFayette »

Gammelsmurf skrev:Jag ställer mig ju direkt frågan om du läst i SD´s partiprogram att vi ska börja hugga sten till den där muren redan imorgon eller om den där summeringen du räknar upp är fria fantasier och tolkningar gjorda av en person som inte håller med dem och därför väver in egna personliga antaganden i texten? Jag tror inte riktigt att jag litar på din tolkning av Sverigedemokraternas "yttersta mål".


1. De gick till kyrkoval 2001 under parollen "fädernas kyrka". Där det talades om avsekularisering och att svenska kyrkan måste höjas över t.ex muslimska församlingar.
2. De är för ett heteronormativt samhälle och vill förbjuda samkönade äktenskap, samkönade adoptioner, och insemination av lesbiska kvinnor.
3. SD vill införa restriktioner för att förhindra att svenskar bildar familjeband med utlandsfödda samt att man har talat för den typen av kollektiv bestraffning som innebär att en hel familj kan bli utvisad pga att en familjemedlem bryter mot lagen.

Kom gärna med konkreta exempel på vad någonstans mina fantasier ligger. Beskriv också gärna varför du uppskattar SD:s dröm om ett homogeniserat Sverige.
Användarvisningsbild
LaFayette
Good
Inlägg: 47
Blev medlem: mån 28 jun 2010, 18:39

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av LaFayette »

jedi tomas skrev:Religions frihet och yttrande frihet har vi tyvärr inte just nu i svergie som vi hade för 50 år sedan ,bara att se på wilks.


på vilket sätt är Lars Vilks yttrandefrihet och religionsfrihet inskränkt? Jag skulle vilja säga att han är en av de som utnyttjar den förstnämnda rättigheten till fullo :)
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av burnout »

En liten fråga ? pga ev en notis i morgontidningen. K-G bergstöm (Agenda programmet) var nöjd med sin utfrågning av Sd-ledaren (att han blev upprörd) Var det någon mer som såg det och undrade varför samma frågor kom ca 5ggr i olika tappningar innan man gick vidare med andra liknande frågor 5ggr i följd. Man kan undra om dom bara hade 5 frågor som dom stöpte om 25ggr. Lika blev det när Mp:s Wetterstrand (eller vad hon heter) blev utfrågad, samma fråga 5ggr i olika utförande. Den/dom som gör frågorna är dom så enkelspåriga så dom måste älta samma fråga för att hoppas på att partiledaren ska försäga sig eller vad??

EDIT: Nu ska allt göras för att stoppa dom. Känner som att det är en mycket farlig väg att gå. (om 4 är är det ny röstning)

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sd-ka ... 374631.svd
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av UlfK »

Eftersom det alltid är svårt att få en överblick när man själv står mitt ibland det läser jag en kort valanalys från New York Times. Intressant punkt:
“There used to be a maxim in Swedish politics that you never won elections by offering to lower taxes,” said Martin Adahl, director of Fores, a center-right research institute. “That was because people would suspect that you were going to cut the welfare state. There has been a change, but people still believe in the welfare system.”


Artikeln finns här:
http://www.nytimes.com/2010/09/21/world ... ion&st=cse
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av Peral »

Men tror vi verkligen på välfärdsstaten längre, valresultatet får åtminstone mig att tvivla!
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av MagnusR »

Peral skrev:Men tror vi verkligen på välfärdsstaten längre, valresultatet får åtminstone mig att tvivla!


Det avgörande för den frågan är varför var och en röstade som de gjorde, inte vad de röstade på. Jag tror nog att en överväldigande majoritet både av politiker och röstande tror på välfärdsstaten, fast har olika åsikter om hur den bäst bevaras.

/Magnus
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av mikaelbergkvist »

Gammelsmurf skrev:Det har jag aldrig sagt. Och ja, det är mycket svagt att bara hitta någonting på nätet och direkt ta det för sanning.


En politiker kan inte vänta sej att media inte ska rapportera om det han säger, då får han sluta som politiker.
Det är lika för alla.
Jag la fram det som rapporterats, och sedan påpekade jag att Åkessons 'förklaringar' om vad han skulle ha sagt egentligen, var fyllt av motsägelsefulla och osannolika detaljer. Du vet, en analys av olika infallsvinklar. [8D]
En sådan invändning var ju denna sanslösa överdrift om brända ambassader, etc.

Gammelsmurf skrev:
mikaelbergkvist skrev:Sedan undrar jag fortfarande om du skulle ha ansett det suspekt OM Åkesson sagt det som man nu påstår?


Jag skulle, vilket jag också gjort, istället för att fastslå en omedelbar åsikt och sen format mina ställningstagande baserat på detta undersökt när-var-hur de här påståendena tillkommit och vem som agerar filter/torgförare.


OM han faktiskt hade menat det - det är ett hypotetiskt antagande - skulle du alltså ha ignorerat det och ändå hävdat diverse (bort)förklaringar?
Du fattar nog att min fråga är huruvida du skulle ha hållit med om ett sådant hypotetiskt antaget påstående eller ej?
Om inte, vilket jag får anta, så är det ju goda nyheter att du inte heller tycker så.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av burnout »

Som det är nu så "grävs" mycket skit fram om Sd och alla i partiet. Det visas hur det gick till med nidvisor och gud vet vad.

Men jag har ett svagt minne när Palme blev skjuten (vi som var med då) att det var några höga moderater på Cafe Opera eller någon annat inne ställe bjöd laget runt med Skumpa och cigarr. Fördelen/Nackdelen med internet är att det filmas MYCKET skit som tidningarna hugger hejvilt på och förstorar till skyskrapor om det inte hänt något annat viktigt.

Man ska ta allt med en nypa salt. [:)]
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av Rosen »

Peral skrev:Men tror vi verkligen på välfärdsstaten längre, valresultatet får åtminstone mig att tvivla!

Jodå, däremot inte att Mona Sahlin & co är rätt personer att hålla liv i den.
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
jedi tomas
Fine
Inlägg: 563
Blev medlem: fre 20 mar 2009, 21:49
Ort: Trelleborg sweden

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av jedi tomas »

LaFayette skrev:
jedi tomas skrev:Religions frihet och yttrande frihet har vi tyvärr inte just nu i svergie som vi hade för 50 år sedan ,bara att se på wilks.


på vilket sätt är Lars Vilks yttrandefrihet och religionsfrihet inskränkt? Jag skulle vilja säga att han är en av de som utnyttjar den förstnämnda rättigheten till fullo :)


Han gör det till fullo,se vad som hände ,brända flagger ,muslimerna far i taket .Han är rasit ,folk vill förbjuda han att teckna så ,alt ändra grundlagen så det inte är möjligt att göra sådana saker som han gjorde .

Om någon gjorde så mot hesus skulel jag bara skratta.
Användarvisningsbild
jedi tomas
Fine
Inlägg: 563
Blev medlem: fre 20 mar 2009, 21:49
Ort: Trelleborg sweden

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av jedi tomas »

En fara mot ägande rätten är ju V ,som vill återta privata tillgångar tex apoteken.
Där kan man prata om diktatur ,Äganderätten verkar gälla alla utom V .

Att inte ens respektera 337000 röstande människor demokratiska val av parti ens på valdagen genom inte bli sminkad i samma bås som en demokratiskt vald partiledare sitter ,Är en skam för demokratin och rena sandlådde fasonerna .

Säger en del om det kommunistiska parti ,ja kommunistiskt då till och med partiledaren är öppen kommunist
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av Gammelsmurf »

LaFayette skrev:
1. De gick till kyrkoval 2001 under parollen "fädernas kyrka". Där det talades om avsekularisering och att svenska kyrkan måste höjas över t.ex muslimska församlingar.
2. De är för ett heteronormativt samhälle och vill förbjuda samkönade äktenskap, samkönade adoptioner, och insemination av lesbiska kvinnor.
3. SD vill införa restriktioner för att förhindra att svenskar bildar familjeband med utlandsfödda samt att man har talat för den typen av kollektiv bestraffning som innebär att en hel familj kan bli utvisad pga att en familjemedlem bryter mot lagen.

Kom gärna med konkreta exempel på vad någonstans mina fantasier ligger. Beskriv också gärna varför du uppskattar SD:s dröm om ett homogeniserat Sverige.

Gällande punkt ett så har vi att göra med ett värdekonservativt parti som värnar om det svenska och om jag inte helt missminner mig så var Svenska Kyrkan den statskyrka som Sverige hade i väldigt många hundra år tills bara för knappt ett decennium sedan.

Gällande punkt två så lever vi redan i ett heteronormativt samhälle. Sålänge vi är fler tvåkönade par än enkönade par i samhället så är heterosynen den normativa.

Gällande punkt tre så skulle jag vilja ha en källhänvisning på ditt påstående att man söker förbjuda svenskar och icke-svenskar att bilda familj. Och nej, Aftonbladet och Expressen räknas inte som trovärdiga källor.

Gällande din fråga varför jag uppskattar SD´s ståndpunkter så kan jag bara säga att jag är en värdekonservativ traditionalist till sätt och sinne.

burnout skrev:En liten fråga ? pga ev en notis i morgontidningen. K-G bergstöm (Agenda programmet) var nöjd med sin utfrågning av Sd-ledaren (att han blev upprörd) Var det någon mer som såg det och undrade varför samma frågor kom ca 5ggr i olika tappningar innan man gick vidare med andra liknande frågor 5ggr i följd. Man kan undra om dom bara hade 5 frågor som dom stöpte om 25ggr. Lika blev det när Mp:s Wetterstrand (eller vad hon heter) blev utfrågad, samma fråga 5ggr i olika utförande. Den/dom som gör frågorna är dom så enkelspåriga så dom måste älta samma fråga för att hoppas på att partiledaren ska försäga sig eller vad??

Ja, det är helt enkelt så. Genom att tjata om samma fem frågor, låt vara en aning olika formulerade, hoppas man på att Åkesson ska säga något som man sen kan omformulera och förvanska och göra en krigsrubrik av för att lägga ännu mera kraft till den så kallade "folkstormen" som man piskat upp nu. Det hela handlar om att man försöker klistra på SD och Åkesson åsikter och ställningstaganden som inte finns eftersom man kämpar för att utmåla dem som marscherande nazister som kör med dubbla och trippla agendor och vars "yttersta mål" (för att låna ett uttryck av LaFayette ovan) är att bygga arbetsläger för "icke rasrena element" i Norrland. Det är det svensk media sysslar med och har sysslat med under ett flertal år. Svensk media har sedan länge kastat all etik överbord och kör med öppen ohederlig journalistisk eftersom man anser att SD är demokratins fiender och då gäller inga regler. Att man själv spottar på folkviljan och demokratin under den här häxjakten är inget som bekymrar särskilt mycket.

mikaelbergkvist skrev:OM han faktiskt hade menat det - det är ett hypotetiskt antagande - skulle du alltså ha ignorerat det och ändå hävdat diverse (bort)förklaringar?
Du fattar nog att min fråga är huruvida du skulle ha hållit med om ett sådant hypotetiskt antaget påstående eller ej?
Om inte, vilket jag får anta, så är det ju goda nyheter att du inte heller tycker så.

Jag ser ingen anledning att ge mig in på spekulationer om hur jag skulle reagera i ytterst hypotetiska situationer. Det vore lika dumt som att fråga hur jag skulle reagera om det inte fanns några hav att bada i på sommaren.
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av Gammelsmurf »

jedi tomas skrev:En fara mot ägande rätten är ju V ,som vill återta privata tillgångar tex apoteken.
Där kan man prata om diktatur ,Äganderätten verkar gälla alla utom V .

Att inte ens respektera 337000 röstande människor demokratiska val av parti ens på valdagen genom inte bli sminkad i samma bås som en demokratiskt vald partiledare sitter ,Är en skam för demokratin och rena sandlådde fasonerna .

Säger en del om det kommunistiska parti ,ja kommunistiskt då till och med partiledaren är öppen kommunist

Det där håller jag för övrigt med om fullt ut. En man som i rikssänd television står och manar på den utomparlamentariska avgrundsvänstern till "aktion" eftersom han inte gillar det folket har kommit fram till är inget annat än en ytterligt farlig antidemokrat. Vi vet vad rånarluvevänstern gjort sig skyldig till genom åren (Göteborgsdebaclet, G8-bråkandet, försök till mordbränder på McDonalds, nerspejade hus och sönderslagen egendom hos meningsmotståndare med mera) så jag ser inte Ohlys utspel som något annat än en agitation till fysisk kamp emot det demokratiska resultatet. Uppmaning till allmänfarligt upplopp/ödeläggelse torde väl vara en adekvat brottsrubricering.
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av UlfK »

Problemet är väl argumentet "Men Stalin var ju värre än Hitler" som ofta upprepas av extremhögern. Hur sant det än är kommer det aldrig göra Hitler till en trevlig prick.

Det som är obehagligt med SD är inte att de inte tycker om blattar och bögar. Det är deras egen sak, de behöver inte ha med dem att göra. I en demokrati står det alla fritt att tycka vad de vill.

Det som är obehagligt är att de försöker att få sina egna gammalmodiga, och tämligen inskränkta tankar till någon form av allmängods. Precis som de gjort en gång innan med judarna. När folk hade hört Hitler säga att det allt var judarnas fel i några år var det mycket lättare att inte bry sig om att deras affärer förstördes, eller att de började försvinna en efter en. Nu sägs det istället om muslimer, homosexuella, eller alla som inte riktigt passar in i det blågula folkhemmet.

Frågan man måste ställa sig när man har att göra med en politiskt kraft som vill förbjuda vissa typer av människor, eller inskränka rättigheter beroende på ursprung eller beteende är naturligtvis: "Hur länge dröjer det innan jag blir icke önskvärd i deras samhälle?"

Naturligtvis är inte alla sverigedemokrater nazister. Och även om så vore, är inte nazister onda. De är precis som folk är mest. Framförallt går det inte att demonisera deras väljare. De som röstar på SD gör det inte för att de vill att andra människor skall dö i koncentrationsläger. De vill bara, som alla vi andra ha ett jobb, trygghet, och ett bra liv. Och de tror att SD:s politik kan hjälpa dem till det.

Men SD:s tankar känns igen. Och de luktar inte godare för att man kallar dem värdekonservatism. Själv är jag tveksam.
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av Nima »

UlfK skrev:Problemet är väl argumentet "Men Stalin var ju värre än Hitler" som ofta upprepas av extremhögern.


Tror du har missförstått lite käre Ulfk, argumentet lyder ''Men Sahlin var ju värre än Hitler''.
[:D]
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av spindelmannenelektra »

Vad tycker ni om tidskriften expo? Dn och Gp vekar ju tycka om deras anti-rasistiska arbete. Tror inte det är någon som tror att alla Sverige Demokrater är nazister. Det kändes som man fått lite kritik att man använt sig av kvällstidningarnas argument för mycket. Men det verkar som GP och DN uppskattar expos arbete. Ni har väl säkert läst debatten om de två Sverige Demokraterna med nazist ankytning. Läs själva här:

Sverigedemokraten Patrik Ehn väntas komma in i kommunfullmäktige i Göteborg. Enligt tidningen Expo har Ehn gamla nazistkopplingar.

Minst två av de sverigedemokrater som väntas ta plats i landets kommunfullmäktige har nazistkopplingar. Det menar den antirasistiska tidningen Expo. En av SD-politikerna som pekas ut är från Västsverige.

Några Sverigedemokrater med nazistkopplingar har med stor sannolikhet blivit invalda eller omvalda i flera kommunfullmäktige, enligt Alexander Bengtsson på den antirasistiska tidningen Expo.

Detta med reservation för att ett slutresultat inte finns och att personval kan påverka utgången.

Patrik Ehn, som var medlem av Nordiska rikspartiet på 1980-talet, väntas komma in i kommunfullmäktige i Göteborg. Ehn, vice ordförande i partidistriktet, väntas ta över som SD-gruppledare i Göteborg när Mikael Jansson blir riksdagsledamot.

I en intervju med Svenska Dagbladet förra året dementerade Patrik Ehn att han skulle ha haft nazikontakter. Han sa till Svd.se att han ”aldrig sett sig själv som antisemit” och att han anslöt sig till Nordiska rikspartiet och Föreningen Sveriges Framtid för att han var antikommunist.

"Självfallet ska vi utreda"

Anna-Lena Lodenius, journalist och expert på främlingsfientliga grupper, betvivlade Ehns dementi.

"Det är inte trovärdigt alls. Antisemitismen är ju grundbulten i nazistiska organisationer. Det är helt omöjligt att vara med i den typen av rörelser utan att vara antisemit", sa hon till Anna-Lena Lodenius till SvD.se.


SD:s pressekreterare Erik Almqvist kommenterar:

– Det är svårt att verifiera den här informationen rent generellt i och med att den till stor del kommer från kriminella vänsterextrema grupper och det är bara deras ord att gå på, säger SD:s pressekreterare Erik Almqvist.

Han hävdar att Antifascistisk aktion, Afa, gett uppgifter om SD-medlemmar till Expo efter flera dataintrång.

– Självfallet ska vi utreda de anklagelser som finns om det finns någonting att gå på. Och gör man någonting som bryter mot partilinjen, att man är ideologiskt avvikande, då är det så klart allvarligt. Vi accepterar inte att man hyser odemokratiska åsikter till exempel, men vi kan inte gå på uppgifter från våra mest hatiska ideologiska motståndare som attackerar oss fysiskt med terroristmetoder.

Att uppgifterna kommer från Afa eller liknande grupper förnekas av Alexander Bengtsson på Expo. Han säger att de bygger på gediget journalistiskt arbete, men att man i övrigt måste hänvisa till källskyddet.

En annan SD-politiker som pekas ut av Expo är Thomas Holmberg som ser ut att få en plats i Vimmerby kommun.

– Han donerade pengar till Svenska motståndsrörelsen för fyra år sedan, säger Alexander Bengtsson på Expo.

Expo hävdade före valet att åtminstone 45 personer med kopplingar till vit makt-miljöer kandiderade för SD till olika kommunfullmäktige. Hur många av dessa som kommit in är ännu oklart.

Partiets presschef Mattias Karlsson bedömde då att 90 procent av Expos uppgifter var "rent trams eller omöjligt att bevisa".

– Enstaka rötägg går nog inte att undvika, men skulle det visa sig att några av de här grova sakerna stämmer så ska de ut med huvudet före, sade Karlsson.

TT /GP



DN skriver om Åkesson:

"Jimmie Åkesson och kretsen kring honom har lyckats göra en svensk blandning av denna europeiska brygd. Sverigedemokraternas kärnbudskap är främlingsfientligt, men partiet försöker låta som om det enbart vill bygga vidare på det svenska folkhemmet. Det är skickligt och obehagligt."

Rättvise Socialisterna skriver på sin hemsida:
"2008 avslöjades det att SD:s ersättare i Göteborgs kommunfull-mäktige vid 21 tillfällen gett ekonomiska bidrag till landets våldsammaste nazistorganisation SMR – Svenska motståndsrörelsen, vars medlemmar dömts för grova våldsbrott, vapenbrott och mordförsök. SD är inte som andra partier. Det är ett rasistiskt högerparti med kopplingar till nazism."


Undra hur det blir med samarbetet med SD?

Moderaten Annicka Engblom om Sverige Demokraterna:

Med lika stor förvåning följer jag diskussionen om att ändra antalet ledamöter i riksdagens utskott för att på så sätt utesluta SD från riksdagens egentliga beslutskammare. Och det är med besvikelse jag i SvD läser att moderaterna ställt sig positiva till detta förslag. Jag hoppas att det inte stämmer.

Att utesluta SD från utskotten i Riksdagen med byråkratiskt och demokratiskt tveksamma metoder är inte rätt sätt att bemöta dem. Vi lever för tusan i en demokrati. SD är demokratiskt valda och vad man än tycker om deras politik är det i öppen debatt vi ska syna deras egentliga agenda. Lämnas de utanför, lämnas fältet fritt för dem att fylla debatten med sin oemotsagda version av hur samhället fungerar.

Alliansen har genomfört en rad förändringar under mandatperioden för att bryta utanförskapet hos många nysvenskar. Nyckelordet är arbetslinjen även i detta sammanhang. Genom ett jobb får man kontakter in i det svenska samhället, lär sig kultur, språk och spelregler. Nystartsjobben, en reformerad språkundervisning, snabbare asylhantering, krav på delat ansvar för EU:s flyktingmottagande och en lag om anhöriginvandring är bara några viktiga reformer.

Och egentligen tror jag att vi gör invandringen till ett större problem än det är. När jag har bott och arbetat i andra länder, har jag självklart följt landets lagar, respekterat landets kultur och snabbt som attan försökt att läsa mig språket, eftersom det är nyckeln in i samhället. Detsamma ska ju gälla i Sverige, eller hur? Och att Sverige tillsammans med de andra EU-länderna solidariskt ska ställa upp och ta emot människor som genomlider krig och kris tycker jag inte ens behövs ifrågasättas.

Nej, acceptera valresultatet, respektera demokratin men visa nolltolerans mot rasistiska förslag och åsikter. Att förstärka bilden av SD som "underdogs" samlar bara fler sympatisörer, särskilt unga. Om vi synliggör deras politik och erbjuder andra och bättre lösningar på integrationen kommer SD att tappa stöd. Så fungerar det i en demokrati och det är för ett sådant system som jag viger min tid och ägnar mitt engagemang.

DN: Talman Per Westerberg (M) håller inte med statsminister Fredrik Reinfeldt om att man helt ska undvika samarbete med Sverigedemokraterna i riksdagen. ”?Jag tror att man måste låta verkligheten tala. Vi såg hur utvecklingen var med Ny demokrati”, säger han.

Nils Lindblom, Social Demokrat uttrycker sig så här:
"Om Reinfelldt lämnade in sin avgångsansökan . så kunde dom röd gröna bilda regering tillsammnans med folkpartiet. Lika väl som milöpartiet skall ställa upp för alliansen för att stoppa sd kunde folkpartiet ställa upp dom rödgröna. Eller vill inte folkpartiet ta anvsvar för att hålla ute sd?"

I Lessbo kan man läsa om att både folkpartiet och Miljöpartiet kan tänka sig samarbeta med Sverige Demokraterna i enskilda frågor:

"Både miljöpartiet och folkpartiet kan tänka sig samarbete med sverige-demokraterna.
Men det gäller bara röstning i enskilda sakfrågor.

På det nazistiska forumet Nordisk.nu kan man läsa följande:

Nordisk.nu: ”Fick nyligen reda på av två kamrater att det kommer att hållas en anti-Israel demonstration nästa söndag klockan 14-16 i Stockholm (Sergels torg för att vara mer exakt). Den 20:e september är ”Al Quds-dagen” (Jerusalemdagen) och det är främst organiserade muslimer som står bakom demonstrationen.

Poeten och debattören Mohamed Omar, som intervjuats av flera nationalistiska medier, kommer bl a att hålla tal. Jag skulle inte ha postat den här tråden på ett nationalistiskt forum om jag inte visste att svenska nationalister är varmt välkomna att delta.

Med lite tur kanske detta kan leda till dialog bland muslimer och nationalister och låta oss fokusera på gemensamma frågor som kan komma oss alla till gagn.”


Några enstaka Muslimer och några enstaka Nazister går samman mot Judar, det är just snyggt.



Jahopp. Nej nu lämnar jag den här debatten, måste fokusera på det viktigaste familjen.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av Gammelsmurf »

UlfK skrev:Det som är obehagligt är att de försöker att få sina egna gammalmodiga, och tämligen inskränkta tankar till någon form av allmängods. Precis som de gjort en gång innan med judarna.

Fast vad du gör nu är att (omedvetet?) jämställa SD med NSDAP. Det är en himmelsvid skillnad, på samma sätt som att jämföra svenska socialdemokrater med nordkoreanska kommunister. Båda spelar på vänsterkanten men det är en ocean av distans mellan dem. Samma sak gäller SD och nazismen, eller KD och nazismen eller M och nazismen. Bara för att man är konservativ och tycker att Sverige är ett bra land att leva i så innebär inte det att man vill gasa alla som inte passar in i Mall 1a.

UlfK skrev:När folk hade hört Hitler säga att det allt var judarnas fel i några år var det mycket lättare att inte bry sig om att deras affärer förstördes, eller att de började försvinna en efter en. Nu sägs det istället om muslimer, homosexuella, eller alla som inte riktigt passar in i det blågula folkhemmet.

Jag måste hålla med dig här, men inte på det sätt du tror. I och med att folk hört media och olika typer av kulturpersonligheter mässa om vilka odemokratiska nazister SD är (så till den grad att vissa faktiskt grät på valnatten, hur makabert överdrivet det än kan låta) så är det mycket lättare att titta bort om en SD-väljare som är öppen med sitt val får på skallen eller som hände i Malmö häromdagen att en vanlig kille med gul vindjacka blev knivskuren eftersom pöbeln trodde att han var Sverigedemokrat. Det är farligt att piska upp hat och folkstormar och det som kommer närmast Hitlers agitationsstal är i nuläget faktiskt massmedia som legitimerar påhopp på Sverigedemokrater genom sin medvetna demonisering.

UlfK skrev:Naturligtvis är inte alla sverigedemokrater nazister. Och även om så vore, är inte nazister onda. De är precis som folk är mest. Framförallt går det inte att demonisera deras väljare. De som röstar på SD gör det inte för att de vill att andra människor skall dö i koncentrationsläger. De vill bara, som alla vi andra ha ett jobb, trygghet, och ett bra liv. Och de tror att SD:s politik kan hjälpa dem till det.

Jag skulle vilja säga att det handlar om en försvinnande liten del Sverigedemokrater som hemfaller åt den bruna varianten. Är man nazist i Sverige så är det proisraeliska SD med massor av aktiva invandrare i partiet och de judiska bröderna Ekeroth på framträdande platser ett mycket dåligt alternativ. Då finns exempelvis Svenskarnas Parti (före detta NSF) som fick mandat i Grästorp som betydligt bättre motsvarar förväntningarna. Att som nazist rösta på SD är lika dumt som att vara Stalinist och rösta på sossarna.

Jag måste faktiskt säga att jag börjar bli heligt trött på alla nazireferenser och allt tal om Hitler så fort SD kommer på tal. De här parallellerna är födda och inpräntade av massmedia som ett vapen i kampen mot folk som tycker tvärs emot vad kultureliten slagit fast. Mängder av människor slutar upp med att tänka själva och kastar sig istället in i kampen mot en imaginär "fiende" som bara finns i huvudet på de journalistagitatorer och deras "sakkunniga" marionetter som dagligen fyller våra debattprogram och våra tabloider med helt öppen hets. Om man sätter sig ner och läser igenom partiprogrammet och inte använder Aftonbladet som översättnings- eller tolkningsmall, alternativt pratar med folk antingen från partiet eller väljare som röstat på SD så ska man strax finna att bilden av en obildad arbetslös ung halvnazist som svär över invandrarna samtidigt som han äter kebab och hejar på Zlatan är en mycket felaktig bild som endast utformats för att den är enkel att ta in för den ofta politiskt oinsatta eller ointresserade massan. Lite som att affärer prissätter en vara till 999 kr istället för en tusenlapp eftersom 999 låter mindre än 1000. 999 är ju niohundra och lite växel, typ. Det där är psykologi och samma typ av lättidentifierade stereotypiska mål målar massmedia upp när de lyckas jaga ner nån halvgalning på stan och får honom att uttalas sig med "Öh, jag hatar blattar, jag ska fan rösta SD" och sen slår upp det på förstasidan som ett tvärsnitt över hur partiets företrädare och väljare ser ut och låter. Massmedia sysslar med populism på hög nivå och genom att ge folk en stereotypisk bild av hur Sverigedemokraten påstås vara så blir den lätt att hamra in in folks medvetande och tas därför som sanning. Därför blir det ofta ett rejält system error när folk som utsatts för den här nidbilden träffar på en vanlig Sverigedemokratiskt väljare som oftast tillhör den väletablerade arbetarklassen, ofta har minst gymnasiekompetens, är gift eller sambo och i allt övrigt är en vanlig hygglig Svensson.

UlfK skrev:Men SD:s tankar känns igen. Och de luktar inte godare för att man kallar dem värdekonservatism. Själv är jag tveksam.

Sen är det ju så att för vissa människor spelar det ingen roll vad man än kallar något. De har redan bestämt sig och all form av diskussion är onödig eftersom det som går emot den redan fastslagna mallen döms ut som dubbelspel, populism, ulv i fårakläder, "så skriver de ju bara för att locka väljare" och så vidare. Jag säger ju självfallet inte att detta gäller för dig men jag tyckte ändå att jag borde påpeka det eftersom en del människors envetna försök att anpassa världen till deras föreställningar istället för tvärtom gör dem till så kallade lost cases.
Skriv svar