Politik: Valet 2010 först Piratpartiet sen blandad debatt

Här är vårt fikarum. Här samlas alla de ämnen som inte riktigt passar in bland de övriga kategorierna men som ändå bör dryftas.
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av mikaelbergkvist »

Agentum skrev:Äh, strunt i sakne, han är klart i obaklans efer de senaste utalandena.


Låt mej vara glasklar då.
Att USA har en färgad president gör dem inte vänster - bara civiliserade nog för att det ska kunna hända.

Moderater och demokrater liknar varandra bara om man relaterar till vänsterpartister och demokrater - då är moderaterna närmare.
Så, jag föredrar allt som tar oss närmare demokratiska ideal parat med kapitalism, vilket inte var fallet när jag var barn precis.

Jag bryr mej inte om det är vänster eller höger, jag ser bara ett vi måste anpassa oss efter ekonomin, och man gör inget i nåndera partierna för att erkänna att det innebär omstruktureringar i systemet för att anpassa sej efter detta, man kräver bara besparingar, och det havererade integrationen av invandrare.. bland annat.
Så ser jag saken.

Om man ska ändra ett system så att det opererar snålare måste man bygga om det nogrannare än man gjort, för att detta inte ska bryta ihop.

Det är löjligt att tro att det frigör vare sej jobb eller pengar att stoppa invandringen.
Ekonomin påverkas mycket mer av andra, mera globala faktorer.
Det viktiga är att vi inte har en 'maskin' som mest bara kostar pengar, och sedan skalar vi ned den så att den bryter ihop och slutar fungera utan att vi låtsas om det, och då kostar den ändå mera pengar lika förbannat.
Sjukhuset i Övik kostade mer pengar efter besparingarna, och man fattar inte hur det gick till i debatten här idag.
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av mikaelbergkvist »

Sedan att det skulle bara finnas en viss mängd pengar att fördela - kapitalism funkar ju inte så.
Det var ju själva grundmissen i kommunismen som tänkte att det finns en viss summa, en viss mängd produktionsmedel, som sedan skulle fördelas rättvist mellan arbetarna.

Kapitalism handlar ju om att bygga nya resurser, som omvandlas till pengar, och för det behövs det en marknad - och folk.
Och Sverige har ju löjligt lite människor inom landets gränser, och det är ingen fördel precis.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av Agentum »

Jag gjorde klart bort mig när jag inte kunde räkna ens, och nu har du gjort det.

De hela är inte ens värt att bemöta i grunden ävne om du modifierar det.

Det är kanske enligt dig vettigt tat h en stor arbetskraftinvandring osv, men det har inget med dina liknelser att göra.
Jag respekekterar dig som person men nu har det gått en propp i huvet.

Du kanske har de ultimata svaren vad vet ag, men det här har låtit som pajaskonster mest faktiskt då jag har egna erfarenheter i just det du försöker jämföra med.

Du får för min del önska att pengar går till ökad invandring för min del, men skriv dt då, jag tycker vi har många andra områden som verkligen är utsatta redan som det är och som jag vill ha pengarna till.
Det är allt bra skönt när man är oberoende och kan tjäna pengar och tänka utifrån det.

Du har ite lyckats med nåt i kväll då jag som du inser att inga vinare eller förlorare finns i en sån här internetdiskussion, du har dock totalt förlorat diskussionen, det äns helt oviktigt nu vad du skriver, du som säket jag har gjort vårt här och det gick inte bra., andra har uttryckt saker med en väldigt bra precision skulle jag säga, de sämsta har arit de med nån form av 60-tals flower-power inställning.

Men var inte ledsen, de kommer at driva vidare vårt land oavsett, och förmodligen idiotiskt som klokt, inte sällan sämre än vad vi småfolk ens kan tänka oss, då de egentigen sällan sknar utbldningar eller nåntng annat än en käft som talat eller en tunga som slickar brunt.
9mm, i'm never further away than that.
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av mikaelbergkvist »

Stort problem alltså?
Dels är det inte så många till att börja med, dels så sticker 57% tillbaka så fort dom får chansen utan några påtryckningar från oss.

"Om man räknar det totala antalet emigranter och immigranter de senaste 150 åren från 1851 till 2000 visar det sig att 2.712.321 personer har lämnat Sverige medan vi haft en invandring på 2.618.158 personer, dvs ett utvandringsöverskott på 94.163 personer."

http://www.immi.se/migration/statistik/inochut.htm

Problemen som finns, är pga att vi väljer fel invandrare, och vi integrerar dem inte, och vi låtsas inte om att det är pga att vi inte skalat om systemet i enlighet med besparingarna vi genomfört som detta har skett.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av Peral »

I den här politiska diskussionen är det någon som lyckats omvända någon meningsmotståndare, eller är det enda resultatet att man stärkts i sin politiska åskådning?
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av mikaelbergkvist »

Sedan måste vi bestämma hur många det blir utifrån hur många systemet kan ta rent tekniskt och ändå erbjuda dessa ett drägligt liv och plats i samhället för deras egen skull. Inte bara skyffla upp iväg dem miltals ut i norrländska skogen, undangömda i mörkret i en utdaterad gammal skidförläggning i Solberg med dragiga ruckel, bara för att det var råbilligt att göra så.
Anläggningen var faktiskt så rucklig att när kontraktet gick ut, brann den mystiskt ner och brandförsäkringen utlöstes för ägarna.

Det var inte ens så mycket pengar att det var nån som brydde sej om att utreda......(!)
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av Gammelsmurf »

Jag missade förresten en punkt som LaFayette ville ha svar på. Låt oss friska upp minnet en aning...

LaFayette skrev:3. SD vill införa restriktioner för att förhindra att svenskar bildar familjeband med utlandsfödda


Gammelsmurf skrev:Gällande punkt tre så skulle jag vilja ha en källhänvisning på ditt påstående att man söker förbjuda svenskar och icke-svenskar att bilda familj. Och nej, Aftonbladet och Expressen räknas inte som trovärdiga källor.


LaFayette skrev:Jag sa inte förbjuda btw.

Okej. Det var det. Då återgår vi till vad partiet faktiskt säger.
Källhänvisning: http://sverigedemokraterna.se/vara-asik ... k-program/

Uppehållstillstånd för äkta makar och därmed jämställda personer
För att äkta makar och därmed jämställda personer skall få uppehållstillstånd skall följande krav vara uppfyllda:
* Bägge parter skall vara över 24 år gamla. Detta i syfte att motverka tvångsäktenskap.
* Paret skall vara gifta eller kunna dokumentera minst två års samlevnad på samma adress.
* Äktenskapet får inte ha ingåtts under tvång.
* Den härboende personen skall vara svensk eller nordisk medborgare, ha permanent uppehållstillstånd eller flyktingstatus.
* Den härboende personen skall påta sig försörjningsansvar för den anhörige under en femårsperiod och skall dessutom betala en engångssumma, uppgående till ett prisbasbelopp, som ett bidrag till statens utgifter för den anhöriges svenskundervisning och övriga anpassningskostnader.
* Den härboende personen skall inte ha mottagit socialbidrag under minst ett år innan ansökningen sker.
* Den härboende personen får inte vara dömd för våld eller liknande mot en partner de senaste tio åren.
* Den härboende personen skall kunna erbjuda en bostad av rimlig storlek.
* Paret samlade anknytning till Sverige skall vara större än till något annat land. Detta gäller dock inte om den härboende personen är svensk medborgare eller har varit boende i landet i minst 25 år.
* Bägge parter skall underteckna en anpassningsförklaring där man förbinder sig att delta i det svenska samhällslivet efter bästa förmåga och att följa svenska lagar och regler.


Efter vad jag kan se så är kraven att den person med svenskt medborgarskap (som du påstår att SD försöker förhindra att starta familjeband med icke-svenskar) är hygglig, skötsam, laglydig, i Sverige eller Norden bosatt, självförsörjande, har ett vettigt ställe att bo på, myndig samt ha en dokumenterad relation med den person han eller hon försöker anhöriginvandra. Partiet vill också att de nya medborgarna undertecknar ett kontrakt där de försäkrar att de kommer att försöka integreras efter bästa förmåga och att de är intresserade av att följa svensk lagstiftning.

Vad är rasistiskt i detta? Jag förstår inte hur du kan tolka detta som att man försöker förhindra att en svensk och en icke-svensk startar familjeband. Det förefaller mig som att du läser partiförslagen som Fan läser Bibeln. Att man ska vara laglydig, intresserad av att bli en del av sitt nya hemland, ha någonstans att bo och vara myndig och självförsörjande är ju självklara saker att börja med innan man vill släpa hit ännu fler personer. Att ställa krav på människor som söker permanenta uppehållstillstånd är inte liktydigt med nazism. Det här är för mig totala självklarheter som jag personligen hade förväntat mig att mötas av om jag sökt PUT i något annat land. Om en person inte kan ta hand om sig själv, inte behärskar språket, inte visar något intresse av att bli integrerad i sitt nya hemland eller är dömd för våldsbrottslighet så är det för mig självklart att denna person inte är lämpad att plocka hit ännu fler personer som med sannolikhet som gränsar till visshet hamnar i samma situation som den i landet redan boende och ointegrerade invandraren.

Om du vill kalla detta främlingsfientlighet eller rasism/nazism får stå för dig men för mig är det som sagt grundläggande självklarheter som jag själv förväntat mig mötas av om jag själv invandrat till ett nytt land.
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av mikaelbergkvist »

Peral skrev:I den här politiska diskussionen är det någon som lyckats omvända någon meningsmotståndare, eller är det enda resultatet att man stärkts i sin politiska åskådning?


Du har rätt förstås, men det som frustrerar mej är att det FINNS ett problem, nämligen att invandrare behandlas som bagaget på en sovjetisk flyglinje, och ingen i debatten pratar om vilken deras situation är.
Det är en helt omänsklig debatt på det viset, att vi struntar i dem.
Det är som barnen i en skilsmässa - ingen har tid med dem.

Rent humant spelar antalet ingen roll, om man ser nån som håller på att drunkna så ska man hoppa i och försöka rädda dem, punkt slut.
Men om man släpper in dem tillfälligt, bygger upp en sorts hopp hos dem, och sedan gömmer undan dem i nåt som tycks hämtat ur en billigare skräckfilm långt ut i skogen, så vad är poängen med det?

Kan man inte ge dem en hemmahamn, kanske det vore bättre att länka vidare till nån som kan?
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av Gammelsmurf »

Peral skrev:I den här politiska diskussionen är det någon som lyckats omvända någon meningsmotståndare, eller är det enda resultatet att man stärkts i sin politiska åskådning?

Nja, omvändas eller stärkas är väl egentligen inte målet. Mitt mål handlar om att stå upp för min åsikt och att underminera medias bild av den typiske Sverigedemokraten som en lallande fåne som hatar alla invandrare utom Achmed på kebabkiosken eftersom denne är schyst och inte tar betalt för läsken. Den bilden är en nidbild och medverkar endast till att demonisera en väldigt stor grupp svenskar som i grund och botten inte har något emot individerna som sådana utan snarare tycker illa om systemets tillämpning och den politiskt korrekta kulturen där ifrågasättande är samma sak som xenofobi. Sen vad folk här röstar på struntar jag blankt i. Vad jag vill är att folk ska ge mig samma demokratiska favör.
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av mikaelbergkvist »

Egentligen borde vi ha ett utvandringsstopp istället, med en så stor procent av invandrare som flyttar tillbaka.
Eftersom de har en väl fungerande ekonomi så kan de göra detta, och därmed tar de även med sej de skattepengar de annars betalat med sej också.
Det är inte invandrare som flyttar tillbaka - det är pengar som flyttar ut.
Att man dessutom skulle betala dem att göra detta med skattepengar är rent vansinne.

Jämför när Hitler drev judar, bland andra Einstein, att flytta ut, och därmed landade atombomben i USA istället.
Det var ju ämla smart.
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av mikaelbergkvist »

Sedan är det ju kul att man har denna omfattande invandrardebatt överallt i media, utan att det hörs en enda röst från dem som det berör.
Vare sej de i transit, de som levt här ett tag, eller de som flyttat ut.

Det är precis som vid en skilsmässa - vem bryr sej om ungarna?

Vore vi humanister så skulle det handla om hur vi behandlar dem vi tar emot här, och den enda problembeskrivningen av nån betydelse vore om det är en mänsklig hantering eller ej, och vi skulle absolut ta för givet att vi måste hämta informationen ang detta från 'hästens egen mun' så att säga.

Men detta har bara varit ett iskallt ställningskrig mellan hänsynslösa demagoger som försöker exploatera ideologiska extrempunkter, som det ser ut nu.
Och värst av dem anser jag att SD är.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av Peral »

Ett intressant experiment vore om två meningsmotståndare bytte sida för ett tag och letade efter fakta för att framföra meningsmotståndarens åsikter, istället för att enögt leta efter förkrossande argument som sällan eller aldrig lyckas övertyga den man argumenterar med i politiska frågor!
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av mikaelbergkvist »

Nej, det är inte värt det. Man väljer sitt umgänge efter vad man står ut med.
Jag kommer inte att orka vara 'trevlig' och respektera forumreglerna här i långa loppet, så..
Jag hittar ingen information om hur man gör, så jag får be moderatorn att avsluta mitt medlemskap på forumet här åt mej, eller ge mej information om hur man gör detta.

SD tror att Sverige är en liten oas, och om man bara stoppar invandrarna så löser sej allt.
Det är helt enkelt oöverskådligt korkat.
Det är ett minimalt problem vad gäller ekonomin, och det finns inget sätt att visa på något annat, matematiskt.
Det är väl möjligt att vi tar emot för många, eller kanske inte, men i vilket fall har det ringa nationalekonomisk betydelse, oavsett.
Betydligt viktigare är om USA får igång sin ekonomi, men eftersom vi inte styr över det här i puttefnask-sverige, så kan vi ju alltid låtsas att invandringen spelar nån roll, men egentligen har det ingen effekt åt nåndera hållet vad vi än gör tillsvidare.

Att nån fnattgök till dåre faktiskt gått till val på den iden att det spelar roll, är helt fantastiskt.
Det finns inget annat sätt att uttrycka det.

Men vi kunde i alla fall ta bättre hand om dem som vi tagit emot..
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av Peral »

Jag skulle vilja påstå att detta är problemet när man ger sig in i politiska diskussioner, man gräver ned sig i skyttevärn och beskjuter motståndaren med argument därifrån. Så länge ingen kan ta till sig något av motståndarens argument kan heller ingen vinna en sådan debatt! Det enda man får ut av det är frustration. Jag hoppas du inte gör allvar av dit hot Mikael, för du kommer definitivt bli saknad!
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av mikaelbergkvist »

Peral skrev:Jag skulle vilja påstå att detta är problemet när man ger sig in i politiska diskussioner, man gräver ned sig i skyttevärn och beskjuter motståndaren med argument därifrån. Så länge ingen kan ta till sig något av motståndarens argument kan heller ingen vinna en sådan debatt! Det enda man får ut av det är frustration.


Här handlar det snarare om vad och vilka man kan stå ut med.
Jag kom hit senare än de andra som varit här längre, så det är ok - det är ett logiskt utfall.
Det var kul så länge det varade.
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av Gammelsmurf »

mikaelbergkvist skrev:Nej, det är inte värt det. Man väljer sitt umgänge efter vad man står ut med.
Jag kommer inte att orka vara 'trevlig' och respektera forumreglerna här i långa loppet, så..
Jag hittar ingen information om hur man gör, så jag får be moderatorn att avsluta mitt medlemskap på forumet här åt mej, eller ge mej information om hur man gör detta.

Ska jag tolka detta som att eftersom några här har synpunkter som inte stämmer överens med dina och däribland jag som öppet inte håller med dig så väljer du att avsluta hela ditt forummedlemskap istället för att bara acceptera att inte konsensus råder i en debatt mellan vuxna människor? Och detta på bas av att du inte står ut med oliktänkande och inte kan se det för vad det är; en diskussion på internet. Att du inte kan fortsätta vara trevlig efter att den här diskussionen dött ut eftersom du vet att bland debattörerna finns människor med åsikter som inte stämmer överens med dina?

I en internetdiskussion finns varken vinnare eller förlorare men det du just skrev var ett klockrent bevis på att du inte kan hantera öppen diskussion. Tyvärr måste jag säga att det känns beklämmande att det här debattklimatet råder i Sverige. Jag vill också premiera forumledningen för att ni går emot strömmen och inte klipper och klistrar och låser så fort olika åsikter kolliderar. Om det sen blir på bekostnad av enstaka personer som inte kan hantera yttrandefrihet, then so be it.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av Peral »

Jag håller inte med Gammelsmurf, jag tycker det är beklagligt ifall Serieforum förlorar medlemmar pg. av politiska meningsskiljaktigheter, detta forum existerar trots allt för att diskutera serier. Vill man diskutera politik finns det åtskilliga forum på Internet där man kan diskutera både med liksinnade och meningsmotståndare!
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av Gammelsmurf »

Peral skrev:Jag håller inte med Gammelsmurf, jag tycker det är beklagligt ifall Serieforum förlorar medlemmar pg. av politiska meningsskiljaktigheter, detta forum existerar trots allt för att diskutera serier. Vill man diskutera politik finns det åtskilliga forum på Internet där man kan diskutera både med liksinnade och meningsmotståndare!

Du har självfallet rätt i att forumet existerar eftersom det finns ett behov av att diskutera serier men valet att avsluta sitt konto på grund av innehållet i en av forumets tusentals trådar är ju trots allt den enskilde individens eget beslut. Forumet i sig handlar om serier och alla andra diskussioner bör tas i Loungen. Om en Loungetråd däremot får sådan effekt hos en person att denne inte kan se forumets förtjänster som helhet utan bara stör sig på en enda tråd så känns det lite som att det bara är en tidsfråga innan vederbörande hade stött på något annat att starta drama över. Allt kan inte appellera till alla på ett forum av SerieForums storlek. Då har man två val, antingen sluta läsa tråden och satsa på allt annat som man tycker är bra med forumet eller att med pompa och ståt deklarera sin avgång eftersom man hittat en enda sak som man inte tycker om. Väljer man alternativ nummer två så får åtminstone jag intrycket av en obalanserad person med låg irritationströskel.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av Peral »

Jag förstår inte varför vi har en politisk tråd i forumet överhuvudtaget, Forumet är inte till för Borgerliga serieälskare eller Rödgröna serieälskare utan till för serieälskare. Jag tillhör tre politiskt obundna föreningar och alla klarar oss utmärkt utan att blanda in politiska diskussioner. Politiska diskussioner har en magnetisk effekt och om man tittar på övriga trådar har aktiviteten mer eller mindre avstannat senaste veckan pg. av den politiska diskussionen.
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av Gammelsmurf »

Peral skrev:Jag förstår inte varför vi har en politisk tråd i forumet överhuvudtaget,

Tja, säg det...

Peral skrev:Politiska diskussioner har en magnetisk effekt och om man tittar på övriga trådar har aktiviteten mer eller mindre avstannat senaste veckan pg. av den politiska diskussionen.

Fast att aktiviteten går upp och ner behöver inte bero på debatten här. Postandet går i vågor. Så var det även när jag var admin.

Gällande stora och debattrika trådar så har det varit ett återkommande tema på forumet. Vi hade flera massiva trådar om bland andra Steele och det postades inlägg så att databasen hackade i den tråden och det bråkades och käbblades och även då avgick folk med pompa och ståt eftersom vi var tvungna att hålla oss inom lagens ramar för förtalslagstiftningen. Lustigt nog så bidrog kalabaliken till ökat forumintresse och nya medlemmar helt enligt den gamla devisen att all reklam är bra reklam.
Skriv svar