Fantagraphics Gottfredson Library

Diskussioner om Disney, Carl Barks och Don Rosa. Här ska alla ankrelaterade diskussioner ligga.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Gottfredson Library?

Inlägg av Nima »

http://www.comicbookresources.com/?page ... e&id=28808

Tydligen ska Fantagraphics ge ut Barks serier på samma sätt som Gottredsons.
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Nitro74
Fine
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 26 okt 2005, 08:52
Ort: Westeros
Kontakt:

Re: Gottfredson Library?

Inlägg av Nitro74 »

kungnima skrev:http://www.comicbookresources.com/?page=article&id=28808

Tydligen ska Fantagraphics ge ut Barks serier på samma sätt som Gottredsons.


Jag tror det rör sig om en felskrivning från CBR:s sida. Carl Barks gjorde endast en sexsidors Musse-serie (The riddle of the red hat). Så det är nog helt enkelt Gottfredsons serier de menar.
"Det är min uppfattning och den delar jag" -Dupond i "Det sönderslagna örat"
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Gottfredson Library?

Inlägg av Nima »

Nitro74 skrev:
kungnima skrev:http://www.comicbookresources.com/?page=article&id=28808

Tydligen ska Fantagraphics ge ut Barks serier på samma sätt som Gottredsons.


Jag tror det rör sig om en felskrivning från CBR:s sida. Carl Barks gjorde endast en sexsidors Musse-serie (The riddle of the red hat). Så det är nog helt enkelt Gottfredsons serier de menar.


Jo, men jag tror dem syftar på Barks ankserier.
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Nitro74
Fine
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 26 okt 2005, 08:52
Ort: Westeros
Kontakt:

Re: Gottfredson Library?

Inlägg av Nitro74 »

Nej, diskussionen handlar ju om olika Mickey Mouse-projekt. Skulle det vara så att Fantagraphics fått rättigheterna till att ge ut Carl Barks ankserier så kan vi nog räkna med att de skulle gå ut med detta med buller och bång. Eftersom de inte har sagt ett knyst om Barksserier kan vi nog räkna med att detta är vad som tidigare brukade kallas en tidningsanka.
"Det är min uppfattning och den delar jag" -Dupond i "Det sönderslagna örat"
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Gottfredson Library?

Inlägg av Agentum »

Allvarligt så skiter jag i det där andra, det är just Gottfreidssons grejor jag vill åt, inget annat.

Jag trro dock inte det premieras på samma sätt som Barks so ju tom kom ut här i landet.

Mycket för att det visar en Musse som inte är så supermoraliskt korrekt och alltid fullständigt i humorlös kontroll.''

Själv anser jag att Disney bara förlorat på saken, men det tror jag inet de håller med om, en "söt" krabat att använda inom väldigt snäva omständigheter har ju givit tat i serieväg har ankserierna totalt krossat Musse.

För tat förstå nånting av detta så mste man läsa liet av den tidens Mickey Mouse och sen fundera, var verkligen Gottfredsons med författare av och tills resultat så horribelt?
Betänk att det är pre-Bark, dvs avancemanget av Musse skedde före Kalle Ankas förändring, jag antar att Barks fattade detta och att Gottfredsons helt enkelt fick stå med det kortaste strået pga andras idéer som ju sög helt.

Det är liksom inet så att för tat ev. Barks skrev en Musse story så är den överlägsen allt även om det ibland framhålls så i samlingar.

Orättvisa! säger jag, ett försök till att döja historien säger jag därtill.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Gottfredson Library?

Inlägg av Nima »

http://www.bleedingcool.com/2010/12/03/ ... k-stories/
Boom studios ska ge ut Don Rosas serier. Samlade för första gången i staterna.
Är väl ingen HURRA-nyhet, för oss här i Sverige kanske, men trevligt att serierna får lite uppmärksamhet i sitt hemland.

För övrigt så är detta omslaget till Gottfredson samlingen vol 1.
Bild
Innehåller som omslaget säger ''Race to death valley'', så jag antar att vol 2 bl a kommer att innehålla ''Mr. Slicker and the Egg Robbers''.
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Gottfredson Library?

Inlägg av Agentum »

Hur många sidor?

Jag trodde det var seriöst det här och inte nån jävla story per story grej.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Gottfredson Library?

Inlägg av Nima »

Agentum skrev:Hur många sidor?

Jag trodde det var seriöst det här och inte nån jävla story per story grej.



260 sidor.
Vad menar du? Första åren gjorde han väl bara strippar som bildade större serier, om jag inte tar fel. Ser inte något annat sätt att göra det på.
Tror det blir helt OK, men det finns bara ett sätt att få reda på det! [;)]
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Gottfredson Library?

Inlägg av Wakuran »

Det är ju också möjligt att man skyltar med huvudserien på omslaget, även om det finns mer inuti boken.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Gottfredson Library?

Inlägg av Labrador Road 26 »

Vem är den andre musen på omslaget? Antar att den ene är Musse, är det Mimmi också? I så fall ser hon inte så tydligt feminin ut som hon brukar.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Gottfredson Library?

Inlägg av smorkin »

Är väl Musse två ggr; två actionbilder i sekvens, helt enkelt.
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Gottfredson Library?

Inlägg av germund »

smorkin skrev:Är väl Musse två ggr; två actionbilder i sekvens, helt enkelt.


Helt korrekt. I just denna sekvens är Mimmi kidnappad av skurkarna, så Musse är ute på flodäventyr helt själv.
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Gottfredson Library?

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

Jag förmodar att detta bara är ett dummy-omslag som tagits fram för att ha nåt att visa upp på Amazon.
Agentum kan förresten vara lugn. Det här blir en ordentlig samling och inte bara en story per bok.
Det letas just nu dessutom febrilt efter rart material att ha med i böckerna. Så om någon sitter inne med Gottfredson-material som ni tror kan vara intressant (Foton, skisser, original, tidningsklipp etc) får ni gärna höra av er till mig så förmedlar jag mer än gärna kontakten till en av redaktörerna.
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Re: Gottfredson Library?

Inlägg av Offissa Pupp »

Joakim Gunnarsson skrev:JSå om någon sitter inne med Gottfredson-material som ni tror kan vara intressant (Foton, skisser, original, tidningsklipp etc)

I wish! [:o)]
Omslaget ser inte så roligt ut. Ser dessutom ut som om de är bunden i överkanten (vad nu det kan kallas). Hoppas att du har rätt om dummyteorin.

Låter iallafall som om The great big länge emotsedda Gottfredson bibliolibrary i högsta grad är levande och sparkande! Som sagt, ojojoj vad jag ser fram emot den här utgåvan.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Gottfredson Library?

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Jag blir inte superupphetsad, men sen är jag inte Disneyan heller. Däremot kommer jag ihåg att min morfar hade Super-8-filmer som är identiskt med det där omslaget. Hade någon med De tre små grisarna också och nån med nån symfoniorkester.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Gottfredson Library?

Inlägg av Agentum »

Tja, det här är bland de få Disneyserier som är av intresse överhuvudtaget imo, sen får man säga vad man vill.

Givetvis var ingen av de härnybanande, då de ju i det här fallet givetvis tog actionen från äldre etablerade serier, men det förhindrra ju inte tat det var Musse Piggs bästa år i serier, och även för mig har det betytt nåt då jag är lite sån där avig snubbe som inet bara ville att Barks ska erkännas som den ende så att sga, Gottfredson var före honom även om det inte är samam sak rakt över, men det är helt nekelt bara så att det här BORDE betyda mer för folk som gillar Disneyserier än det gör.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Gottfredson Library?

Inlägg av Nima »

Agentum skrev:Tja, det här är bland de få Disneyserier som är av intresse överhuvudtaget imo, sen får man säga vad man vill.

Givetvis var ingen av de härnybanande, då de ju i det här fallet givetvis tog actionen från äldre etablerade serier, men det förhindrra ju inte tat det var Musse Piggs bästa år i serier, och även för mig har det betytt nåt då jag är lite sån där avig snubbe som inet bara ville att Barks ska erkännas som den ende så att sga, Gottfredson var före honom även om det inte är samam sak rakt över, men det är helt nekelt bara så att det här BORDE betyda mer för folk som gillar Disneyserier än det gör.


Får väl hoppas på att folks ögon öppnas när de här serierna kommer ut då [:)] Tror dock at tdet är väldigt många som väldigt länge velat ha en Gottfredson-samling väldigt länge!

Undrar för övrigt om det kommer vara mycket artiklar och dylikt i volymerna? Vet någon vem som ska skriva förordet? Om det ens kommer att finnas något?
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Gottfredson Library?

Inlägg av germund »

kungnima skrev:Undrar för övrigt om det kommer vara mycket artiklar och dylikt i volymerna? Vet någon vem som ska skriva förordet? Om det ens kommer att finnas något?


Det blir en hel del extramaterial, mycket av det aldrig tidigare visat, och texterna kommer säkerligen att skrivas av flera olika personer. Och reproduktionen av stripparna bör vara bättre än någonsin tidigare (om inte något mystiskt händer i reproduktionen eller på tryckeriet).
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Gottfredson Library?

Inlägg av Nima »

germund skrev:
kungnima skrev:Undrar för övrigt om det kommer vara mycket artiklar och dylikt i volymerna? Vet någon vem som ska skriva förordet? Om det ens kommer att finnas något?


Det blir en hel del extramaterial, mycket av det aldrig tidigare visat, och texterna kommer säkerligen att skrivas av flera olika personer. Och reproduktionen av stripparna bör vara bättre än någonsin tidigare (om inte något mystiskt händer i reproduktionen eller på tryckeriet).


Tack! Blev väldigt sugen på vol 1 nu!
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Re: Gottfredson Library?

Inlägg av Offissa Pupp »

Sugen??? Det är nästan så det börjar pirra i magen. [:)]
Skriv svar