Thwip, Snikt och Bamf

Har du hört något nytt som du vill berätta om? Här är platsen att berätta om det.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Thwip, Snikt och Bamf

Inlägg av Peral »

Jag vet inte om detta kan katigoriseras som en nyhet egentligen, men det var nytt för mig i alla fall. Jag satt och gjorde lite research på ljudhärmande uttryck idag och ramlade in på Wikipedia där jag fick lära mig att Marvel comics har TM:at vissa av sina Omnomatopoetiska uttryck:
"Marvel Comics has trademarked two words of their own invention: thwip!, the sound of Spider-Man's web shooter, and snikt! the switchblade-sound of Wolverine's claws locking into place (which was replaced with the lesser-known schlikt during the period he was left without the adamantium covering on his bones). Marvel also uses the sound effect "bamf" to signify Nightcrawler's teleportation."
Användarvisningsbild
Olof Gustafsson
Very Fine
Inlägg: 1562
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 20:06
Ort: Stockholm, Sverige
Kontakt:

Re: Thwip, Snikt och Bamf

Inlägg av Olof Gustafsson »

Haha! Det var nytt för mig också.
Mvh, Olof.
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Thwip, Snikt och Bamf

Inlägg av Zara Hero »

Peral! Detta kan bli dyrt för dig, som har så många olika. I vissa fall blir du nog tvungen att slåss för rätten till ljuden också, med tanke på att inflytelserika familjer använder dem som efternamn...
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Thwip, Snikt och Bamf

Inlägg av Peral »

Jo du "Brrr", men jag tänker snarare på alla serietecknare som kanske användt t.ex. Thwip! för t.ex. ett fågelläte ovetandes om dess TM! Eller SNIKT! för att dra ett svärd ur dess hölster
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Thwip, Snikt och Bamf

Inlägg av Zara Hero »

Fast om man använder det till något som ligger väldigt långt från Marvels användning borde det väl inte vara så farligt. Twip=Bamse knyter Krösus slipsknut lite för hårt. (Det är väl mest om man ger sig in i bokbranschen som det blir problem om man kallar sitt företag för Bonniers AB?)
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Thwip, Snikt och Bamf

Inlägg av Peral »

Är inte så säker på det, det beror på hur energiskt de försvarar namnet. Jag vet att Systembolaget försvarar sitt märke "Absolut" väldigt energiskt. Bl.a släpade de ett företag i Australien som tillverkade baddräkter inför skranket, eftersom de använt uttrycket "Absolut" i samband med marknadsföringen av en baddräkt! Jag antar eftersom Marvel namnskyddat uttrycket så vill de inte att orden skall sättas i samband med andra aktiviteter.
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Thwip, Snikt och Bamf

Inlägg av Zara Hero »

Men det finns exempelvis ett psykologiskt förlag och ett serieförlag som heter Optimal i Sverige.

http://www.optimalpress.com/ - Cachad - LiknandeOptimal Förlag

www.optimalforlag.se/ - Cachad - Liknande
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Thwip, Snikt och Bamf

Inlägg av Wakuran »

Hmmm, hur mycket nördpoäng får jag för att ha kunnat de där termerna redan innan jag läste tråden?

Zara Hero skrev:Men det finns exempelvis ett psykologiskt förlag och ett serieförlag som heter Optimal i Sverige.

http://www.optimalpress.com/

http://www.optimalforlag.se/


http://www.galagowear.com/
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Thwip, Snikt och Bamf

Inlägg av Zara Hero »

144 nördp.
(O.T. Nördp. betyder i detta fall nördpoäng (förstås!), men förkortningen kan även betyda: Nördpolen (plats där nördar vistas, eller placeras när man inte behöver dem.), Nördpistolen (som avlossas i nördläge). Slut O.T.)

((MER OT: Här borde det varit ö även i Nordik, om det skulle varit konsekvent... http://davidnessle.files.wordpress.com/ ... =378&h=504 ))))
Senast redigerad av 1 Zara Hero, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Thwip, Snikt och Bamf

Inlägg av Peral »

Wakuran skrev:Hmmm, hur mycket nördpoäng får jag för att ha kunnat de där termerna redan innan jag läste tråden?

37,4213!
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Thwip, Snikt och Bamf

Inlägg av Labrador Road 26 »

Peral skrev:Är inte så säker på det, det beror på hur energiskt de försvarar namnet. Jag vet att Systembolaget försvarar sitt märke "Absolut" väldigt energiskt. Bl.a släpade de ett företag i Australien som tillverkade baddräkter inför skranket, eftersom de använt uttrycket "Absolut" i samband med marknadsföringen av en baddräkt! Jag antar eftersom Marvel namnskyddat uttrycket så vill de inte att orden skall sättas i samband med andra aktiviteter.

Precis som Wakuran reagaerade jag direkt på rubriken och tänkte: Spidey, Wolvie och Nightie. Så nog har det satt sig som specifika ljud hos trogna Marvel-läsare. Kände dock inte till att de var under TM.

Det är för övrigt inte Systembolaget som äger/ägde Absolut Vodka utan det var ett dotterbolag till Vin & Sprit, som i och för sig säljer sina varor via Systembolaget i Sverige.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Absolut_Vodka
http://sv.wikipedia.org/wiki/Vin_%26_Sprit
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Thwip, Snikt och Bamf

Inlägg av Peral »

Du menar franska Renaud&Picard som köpte upp Vin & Sprit!
Användarvisningsbild
Biff Zongo
Good
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 03 nov 2010, 19:17
Kontakt:

Re: Thwip, Snikt och Bamf

Inlägg av Biff Zongo »

Det är väl inte så konstigt då DC och Marvel lyckats att registrera ordet "Super Heroes" ihop som ett trademark.


Serial Number: 78356610 Assignment Information Trademark Document Retrieval
Registration Number: 3674448
SUPER HEROES
Current Status: Registered.
LAST APPLICANT(S)/OWNER(S) OF RECORD
1. MARVEL CHARACTERS, INC.
2. DC COMICS
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Thwip, Snikt och Bamf

Inlägg av Labrador Road 26 »

Biff Zongo skrev:Det är väl inte så konstigt då DC och Marvel lyckats att registrera ordet "Super Heroes" ihop som ett trademark.

Jepp det har vi diskuterat någon gång tidigare, finns nog en tråd om det, om det inte skedde i vanliga Marvel- eller DC-tråden. Det gäller dock bara på omslagen, inne i tidningarna får andra förlags superhjältar kalla sig det.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Thwip, Snikt och Bamf

Inlägg av Peral »

Undrar om detta gäller över hela världen eller bara i USA
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Thwip, Snikt och Bamf

Inlägg av Labrador Road 26 »

Peral skrev:Undrar om detta gäller över hela världen eller bara i USA

Troligen främst i USA men kanske även gällande andra engelskspråkiga tidningar.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Thwip, Snikt och Bamf

Inlägg av Peral »

Det måste ställa oerhörda krav på förlag och serieskapare att veta att man inte får använda vissa ljudhärmande ord eller en så generell term som Super Heroes. Tror för övrigt att något liknande gäller ordet "Marvel" som jag läst någonstans på detta superba forum
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Thwip, Snikt och Bamf

Inlägg av Labrador Road 26 »

Peral skrev:Det måste ställa oerhörda krav på förlag och serieskapare att veta att man inte får använda vissa ljudhärmande ord eller en så generell term som Super Heroes. Tror för övrigt att något liknande gäller ordet "Marvel" som jag läst någonstans på detta superba forum

Det är väl editorernas uppgift att hålla reda på sådant, säkert är korrekturläsarna informerade också. Känner inte till att detta skulle åsamkat något problem för amerikanska förlagen, så de har nog full koll.

Marvel som ord är nog främst skyddat av Marvel Comics och det var väl därför Captain Marvel fick byta namn till Shazam hos DC. Även om Marvel på den tiden karaktären skapades hos Fawcett hette Timely Comics.

Egentligen är det inte konstigare att de namnskyddar sina karaktärer att de också skyddar andra aspekter kopplade till karaktärerna, som dräkt och ljudeffekter. Det finns mängder med lämpliga adjektiv att använda på omslagen istället för super. Vilket kanske även ökar kreativiteten för att komma på bästa tänkbara sortens hjältar.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Thwip, Snikt och Bamf

Inlägg av rkaj »

Labrador Road 26 skrev:Egentligen är det inte konstigare att de namnskyddar sina karaktärer att de också skyddar andra aspekter kopplade till karaktärerna, som dräkt och ljudeffekter. Det finns mängder med lämpliga adjektiv att använda på omslagen istället för super. Vilket kanske även ökar kreativiteten för att komma på bästa tänkbara sortens hjältar.


Att karaktärer och deras namn varumärkesskyddas är inte så konstigt. Värre är att det går att få namnskydd på vanliga ord som "marvel" (förundras), "super heroes" och "absolut". Ljudeffekterna thwip, snikt och bamf placerar sig väl någonstans däremellan.

Jag tycker originalitet borde vara ett krav för namnskydd. Då skulle thwip kunna vara namnskyddat (men skyddet skulle upphöra om det visade sig att någon annan stavat en ljudeffekt precis så tidigare). Absolut skulle kanske kunna vara skyddat i USA, men absolut inte i Sverige.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Thwip, Snikt och Bamf

Inlägg av Wakuran »

Men hur långt går de där varumärkesskydden, egentligen? Man får ju fortfarande använda orden i vanlig prosa.

Jag hörde f.ö. att några hade varumärkesskyddat t.ex. färgkombinationer och typsnitt, men jag tror det bara gällde för liknande varor.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar