Finns det utomjordiskt liv?

Här kan du skapa omröstningar. Är Kalle Anka starkare än Fantomen?

Finns det utomjordiskt liv?

Nej.
3
8%
Ja, i form av bakterier och liknande.
8
20%
Ja, i form av djur och växter, med mera.
5
13%
Ja, ungefär på människans nuvarande utvecklingsnivå.
6
15%
Ja, och de kan färdas till andra stjärnor.
10
25%
Ja, och de har färdats till jorden.
4
10%
Ja, och de har hemlig diplomatisk kontakt med oss.
0
Inga röster
Ja, de finns mitt ibland oss.
4
10%
 
Antal röster: 40

Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Finns det utomjordiskt liv?

Inlägg av tfels »

Finns det utomjordiskt liv? Vad tror du?
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Finns det utomjordiskt liv?

Inlägg av rkaj »

Jag är en av dem som på allvar är övertygad om att det finns utomjordiskt liv som de kan färdas till andra stjärnor (och naturligtvis andra exempel på nivåer mellan bakterier och dem). Någonstans i universum. Och för någon definition av "finns" (just nu är inte ett begrepp som har en entydig betydelse när man pratar om stora avstånd).

Däremot tror jag det är väldigt liten sannolikhet att de är såpass nära oss att vi befinner oss inom deras "auktionsradie", och ännu mindre sannolikt att de faktiskt skulle ha varit här (utan att vi märkt det eller och att det har blivit nedtystat).
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Finns det utomjordiskt liv?

Inlägg av Allan Kämpe »

Jag röstade på alternativet där utomjordingarna kan färdas till andra stjärnor. Nu tror jag att liv i universum existerar i alla former från mycket enkla bakterieformer(största procentandelen i universum) till avancerade former med högt utvecklade hjärnor och högtstående kulturer.

Nu är det ju så att universum är så "oändligt stort" att det är väldigt långt mellan livsvänliga planeter. Och även om en utomjordisk kultur är avancerad så medför ju inte detta automatiskt att de börjar färdas i rymden eller lyssnar/skickar meddellanden till andra intelligenta varelser i kosmos. Men trots det tror jag att det finns en mängd rymdresande civilisationer därute.

Mycket inom kosmologins senaste rön talar för att det inte bara finns ett universum utan att vi ingår i ett multiversum med en stor mängd sammankopplade universum. Det verkar som om det ständigt skapas nya universum - teorin om ett enda Big Bang är i gungning...
Användarvisningsbild
yngvek
Very Good
Inlägg: 118
Blev medlem: fre 08 maj 2009, 19:46
Ort: Säffle
Kontakt:

Re: Finns det utomjordiskt liv?

Inlägg av yngvek »

Själv tror jag att de har färdats till jorden, och de kanske finns mitt ibland oss! Man har ju sett MIB.
Ja, universum är så stort att det är skrämande att tänka att vi vore ensamma här.
Och sen när man tänker på paralella universum...
Är övertygad om att det finns liv i yttre rymden.
Köper järna walt Disneys serier i VF-NM, skicka PM!
Användarvisningsbild
mohsart
Fine
Inlägg: 267
Blev medlem: mån 14 dec 2009, 15:18
Ort: Blekinge
Kontakt:

Re: Finns det utomjordiskt liv?

Inlägg av mohsart »

Ämnet snuddar vid religion på ett par sätt.
Snillen spekulerar, ingen har bevis för det ena eller det andra, men många är ändå övertygade.
Sannolikheten för annat liv än jordiskt hänger lite på ifall det finns en "gud" eller ej - finns den kan den ha skapat jordiskt liv och inget annat och då är sannolikheten för annat liv dåligt; men finns det ingen "gud" känns det osannolikt om vi skulle vara de enda, trots att våra förhållanden är perfekta (för våra livsformer) så borde liknande förhållanden (eller andra, som är optimala för andra former av liv) kunna ha uppstått någonstans där ute. Det är ju så förbannat jävla apstort!

Personligen tror jag inte att det finns en gud, men jag tror heller inte att det inte finns en. Och framförallt tror jag att alla som tror vad det är för slags gud som eventuellt finns och vad den vill tror fel (i stor eller liten grad), varför jag lutar aningen mot att det finns annat liv där ute :-)

/Mats
Riggare, segelmakare och repslagare. Pysslar även med teckning samt fin- och fulsnickeri
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Finns det utomjordiskt liv?

Inlägg av Allan Kämpe »

Nu har man funnit fossila spår efter bakterier i meteoriter, rester från vårt solsystems födelse. Med stor sannolikhet kom livet till Jorden med en sådan bakteriebärande meteorit. Vissa bakterier kan nämligen överleva extrem hetta och extrem kyla under väldigt lång tid...
http://svt.se/2.108068/1.2349928/bevis_for_liv_i_rymden
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Finns det utomjordiskt liv?

Inlägg av Rufus »

Jag saknar alternativet "vet ej". Väldigt svårt att spekulera kring detta, är vad jag tycker.
Användarvisningsbild
mohsart
Fine
Inlägg: 267
Blev medlem: mån 14 dec 2009, 15:18
Ort: Blekinge
Kontakt:

Re: Finns det utomjordiskt liv?

Inlägg av mohsart »

Precis, vet ej är klokaste svaret IMNSHO

/Mats
Riggare, segelmakare och repslagare. Pysslar även med teckning samt fin- och fulsnickeri
Användarvisningsbild
LaFayette
Good
Inlägg: 47
Blev medlem: mån 28 jun 2010, 18:39

Re: Finns det utomjordiskt liv?

Inlägg av LaFayette »

Allan Kämpe skrev:Nu har man funnit fossila spår efter bakterier i meteoriter, rester från vårt solsystems födelse. Med stor sannolikhet kom livet till Jorden med en sådan bakteriebärande meteorit. Vissa bakterier kan nämligen överleva extrem hetta och extrem kyla under väldigt lång tid...
http://svt.se/2.108068/1.2349928/bevis_for_liv_i_rymden


http://scienceblogs.com/pharyngula/2011 ... bacter.php
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Finns det utomjordiskt liv?

Inlägg av Allan Kämpe »

OK, det verkar vara lite oseriöst jämfört med hur det lät när man läste artikeln på svt.se

Organiska molekyler har man dock upptäckt på andra ställen i universum (grundstenarna för liv)och planeter med vatten som ligger inom bra avstånd från sin stjärna verkar finnas därute.
De flesta forskare idag verkar tro på stor sannolikhet för liv på andra ställen i universum men det finns ju förstås en mycket liten risk att endast Jorden har frambringat liv.
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Finns det utomjordiskt liv?

Inlägg av mikaelbergkvist »

Bästa alternativet är fortfarande ALH 84001.
http://en.wikipedia.org/wiki/Allan_Hills_84001

Bevisen från den upptäckten har stärkts år efter år, sen snart 10 år sedan.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Finns det utomjordiskt liv?

Inlägg av Agentum »

Omöjligt att svara på, att ens tro nåt säkert på, det kan vara alla de där svaren.

Jag menar vi snackar inte direkt om ett begränsat område utan du ska isf käna till alla typer av fungerande fysik på varenda möjliga planet eller vad det kan vara.

Men nåt Star Wars eller Star Trek är det knappast fråga om iaf, inte inom vad vi kan greppa, eller vad jag tror vi någonsin får reda på.

Jag misstänker som sagt ögonvittnen som lögnare, tokiga eller att fenomenet skulle kunna förklaras och då förmodligen tillhöra jordliga fenomen.
För som sagt, vad man har sett har ju ändrat sig genom historien.

Så nja, tveksamt vill jag svara men bakterier som uppstått för att sen inte kunna utvecklas käns ju inte omöjligt direkt, sen om det är "liv" kan man ju diskutera.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Scappa
Good
Inlägg: 37
Blev medlem: mån 28 jun 2010, 13:59
Ort: Calisota

Re: Finns det utomjordiskt liv?

Inlägg av Scappa »

jag tror det finns utomjordiskt inteligent liv. För att vår existens bara skulle vara en slump i det oändliga känns inte möjligt. Man har ju hittat tecken på liv redan på Mars.(iofs fossil)
''stripp'' är en serie, INGET annat
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Finns det utomjordiskt liv?

Inlägg av Looding »

Om universum är oändligt stort är det naivt att tro att vi är de enda i det.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Finns det utomjordiskt liv?

Inlägg av Agentum »

Bevis är bevis, tro är tro, därför är det inte alls naivt att inte tro nåt rakt av.

Nu var det tro här men det är otrligt vad mycket folk som tror de ev. ET alltid är mer utvecklade än oss och minst iaf besöker andra planeter utanför sitt ev. solsystem(som jag gissar det menas).

Har det här tagit över i stället för gudatro nu när man ganska lätt kan avfärda sånt som strunt?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Finns det utomjordiskt liv?

Inlägg av rkaj »

Agentum skrev:Bevis är bevis, tro är tro, därför är det inte alls naivt att inte tro nåt rakt av.


Tja, fast man kan ju resonera lite. OM livet på vår planet har uppstått naturligt, och om det finns så orerhört många galaxer som alla forskning tyder på så verkar det i det närmaste otänkbart att det inte skulle finnas liv någon annanstans.

Om vi är skapade av en gud som skapat resten av universum enbart som en stimulerande kuliss åt oss är det möjligen rimligt att vi är ensamma, men inte annars. Men i så fall finns ju den där guden, så då är vi inte heller världsalltets enda livsform! [8D]

Agentum skrev:Nu var det tro här men det är otrligt vad mycket folk som tror de ev. ET alltid är mer utvecklade än oss och minst iaf besöker andra planeter utanför sitt ev. solsystem(som jag gissar det menas).


Om man fantiserar ihop utomjordingar som besöker oss så är det naturligtvis utomjordingar som kan besöka andra planeter man fantiserar om. I verkligheten är jag som sagt övertygad om att det finns både mycket "enklare" och "mer utvecklade" livsformer än oss, även om de enklare rimligtvis är många magnituder fler (alla mer avancerade livsformer har ju varit enklare, men det ska nog till en hel radda lyckliga omständigheter för att liv ska utvecklas från bakterier till vår nivå och vidare).

Agentum skrev:Har det här tagit över i stället för gudatro nu när man ganska lätt kan avfärda sånt som strunt?


Kanske det, men jag har inte sett någon annan än L. Ron Hubbard (vars företag kallar sig religion) använda sagor om utomjordingar på ett sätt som jag förknippar med religion.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Finns det utomjordiskt liv?

Inlägg av Agentum »

Jag menar underförstått att man hellre nu menar att de är där ute högt utvecklade och bevakar oss till att de har som det stod även 3dje gradens träffar med säg USA höjdare eller Ryssland.

Är det troligt?

För mig knappast, för vad vi alltid får höra är hur vår planet sköts vad vi ska akta iss för på vår planet, de här som påstår sig vara i kontakt med dem får bara ut sånt i princip, och inget egentligen om deras liv eller platser.

Vilket får mig att trpo att de fenomen av dolk som inte är helt galna är bundna till jorden helt enkelt, en energiform vi inte känner till ännu.

Som sagt bevisa och jag är intresserad, anars så fortsätter jag liksom ni att "tro" saker om olika fenomen.

Det är ganska typiskt ust det som händer här i pollen att majoriteten tror att de är mer utvecklade och avancerade än oss, men man kan inte bedömma nåt sånt, det går inte.

Hittils besökare bevisade från andra världar = 0
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Finns det utomjordiskt liv?

Inlägg av rkaj »

Att någon utomjording faktiskt är här och bevakar oss verkar synnerligen otroligt, det behöver du inte övertyga mig om! [8D]

De flesta som liksom mig är övertygade om att vi inte är ensamma anför ju just universums storlek som argument (här i tråden), och då är det ju också fullt möjligt att de utomjordingar som finns befinner sig så långt ifrån oss att vi aldrig kommer att få kontakt med dem (åtminstone inte de närmaste förtio tusen miljarder åren eller så).
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Finns det utomjordiskt liv?

Inlägg av Agentum »

Jo, det här ska vi nog inte gå i klinch över, trots allt vi tror ad vi tror bara.

Du har inte mer fel än mig egentligen då ingen som helst konkret bevisning finns, dels för att det väl är som med flera andra områden, folk skäms för att försöka ta reda på i rent forsknings nivå, det har ju skadat mycket egentlien.

En hel del har ju dock blivit avfärdat som naturliga fenomen bara att de är ovanliga.

Själv tycker jag det är tråkigt att de blir utskämda när de försöker ge sig på nån av de stora myterna så att säga.

Vi har ju en om Yeti, och faktum är att det åtminstonde fanns en 3m stor apa i Kinaområdet en gång i tiden, de har hittat rester av den, och vem vet kanske levde den så länge så att den gav upphov till legentden om snämanen.

Den upphittade heter Gigantopithecus för den som vill kolla.

Jag menar varför inte?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Finns det utomjordiskt liv?

Inlägg av rkaj »

Agentum skrev:... En hel del har ju dock blivit avfärdat som naturliga fenomen bara att de är ovanliga.

... Vi har ju en om Yeti, och faktum är att det åtminstonde fanns en 3m stor apa i Kinaområdet en gång i tiden, de har hittat rester av den, och vem vet kanske levde den så länge så att den gav upphov till legentden om snämanen. ...

Jag menar varför inte?


För all del intressant om oförklarade fenomen, men jag verkar inte ha lyckats få fram mitt budskap på den här punkten än, så jag försöker igen, väldigt enkelt och tydligt: Min övertygelse om att det finns liv i universum utöver det som finns här på jorden har absolut ingenting med UFO eller andra oförklarade fenomen att göra!

Sen säger jag ingenting ont om oförklarade fenomen. Driften att hitta oförklarade fenomen och förklara dem är vad som för mänskligheten framåt! Sen finns det mer eller mindre intressanta oförklarade fenomen. ([url=
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_m ... 073394.ece]Här är ett av de mer intressanta som dykt upp på senare tid[/url]. Det kanske är bluff eller misstag, men är det inte det så kommer det att förändra vår vardag i grunden inom en när framtid!)
Skriv svar