Finns det utomjordiskt liv?

Här kan du skapa omröstningar. Är Kalle Anka starkare än Fantomen?

Finns det utomjordiskt liv?

Nej.
3
8%
Ja, i form av bakterier och liknande.
8
20%
Ja, i form av djur och växter, med mera.
5
13%
Ja, ungefär på människans nuvarande utvecklingsnivå.
6
15%
Ja, och de kan färdas till andra stjärnor.
10
25%
Ja, och de har färdats till jorden.
4
10%
Ja, och de har hemlig diplomatisk kontakt med oss.
0
Inga röster
Ja, de finns mitt ibland oss.
4
10%
 
Antal röster: 40

Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine
Inlägg: 875
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 06:01

Re: Finns det utomjordiskt liv?

Inlägg av Bufkin »

Agentum skrev:Jag är ganska bestämd, dvs jag kan inte bara övertalas i sånna här samanhang, och jag anser att jag stuckit hål i din teori redan.

Ärligt, hur gammal är du? Det är inte menat som en förolämpning utan jag är genuint nyfiken.
Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine
Inlägg: 875
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 06:01

Re: Finns det utomjordiskt liv?

Inlägg av Bufkin »

rkaj skrev:Antalet stjärnor är troligen inte oändligt. I vintergatan finns det ungefär 400 miljarder stjärnor, och i hela universum finns det runt 100 miljarder galaxer tror astronomerna. Och vintergatan är tydligen mindre än genomsnittet. Totalt blir det sisådär 300 000 000 000 000 000 000 000 stjärnor.

De senaste åren har vi utvecklat teknik för att upptäcka planeter runt de stjärnor som ligger närmast oss i vintergatan, och hittilas har vi tydligen hittat 538 planeter utanför vårt solsystem (mer info om dem på http://exoplanet.eu/ ).

Jag har sett många olika metoder för att beskriva hur sjukt jävla stort universum är och hur mycket som finns i det. Stort är det :)

Det finns flera intressanta frågor om potentiellt intelligent liv och ev framtida kontakter. Det kan onekligen vara så att universum är så stort och att intelligent liv är så sällsynt att det är i princip omöjligt att nånsin få kontakt eller bevis för varandras existens. Det är möjligt att vi i alla praktiska hänseenden är fullständigt ensamma för alltid.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Finns det utomjordiskt liv?

Inlägg av tfels »

Skulle människan, om vi hade sjukt många resurser, kunna färdas till den närmaste stjärnan, med den teknologi vi har idag? Alltså, skulle vi kunna bygga ett skepp som efter många generationer nådde fram till stjärnan Alpha Centauri?
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Finns det utomjordiskt liv?

Inlägg av Allan Kämpe »

tfels skrev:Skulle människan, om vi hade sjukt många resurser, kunna färdas till den närmaste stjärnan, med den teknologi vi har idag? Alltså, skulle vi kunna bygga ett skepp som efter många generationer nådde fram till stjärnan Alpha Centauri?


Jag tror att vi har teknologin för att bygga skepp som skulle vara funktionsdugliga för den långa resan som skulle ta tusentals år. Man måste förstås ta med sig materiel för reparationer av allt som kan nötas ut under resan, metaller, plastledningar osv. Det bästa vore antagligen en armada av skepp som understödjer varandra så att några skepp kan bli tillflykt ifall andra skulle falera.
Ett stort problem skulle bli hur man löser kretsloppet av avfall och återvinning, matproduktion och syretillgång. En fråga är hur människor skulle klara av frånvaron av solljus och utsattheten för kosmisk strålning.
Det absolut svåraste skulle antagligen vara den psykologiska påfrestningen med att leva i ett isolerat mobilt samhälle på väg till en avlägsen stjärna. Risken för sammanbrott i organisationen av rymdsamhället skulle antagligen vara stor när mycket kan hända från en generation av människor till nästa under en flertusenårig färd.
Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine
Inlägg: 875
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 06:01

Re: Finns det utomjordiskt liv?

Inlägg av Bufkin »

tfels skrev:Skulle människan, om vi hade sjukt många resurser, kunna färdas till den närmaste stjärnan, med den teknologi vi har idag? Alltså, skulle vi kunna bygga ett skepp som efter många generationer nådde fram till stjärnan Alpha Centauri?

Nej det finns inte en chans med tanke på att vi idag har hastighetsrekord på ca 60 000km i timmen.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Finns det utomjordiskt liv?

Inlägg av Allan Kämpe »

Bufkin skrev:
tfels skrev:Skulle människan, om vi hade sjukt många resurser, kunna färdas till den närmaste stjärnan, med den teknologi vi har idag? Alltså, skulle vi kunna bygga ett skepp som efter många generationer nådde fram till stjärnan Alpha Centauri?

Nej det finns inte en chans med tanke på att vi idag har hastighetsrekord på ca 60 000km i timmen.


Nu är ju inte hastigheten den avgörande frågan här utan om vi skulle kunna bygga skepp som skulle kunna göra resan som kanske skulle ta många tusen år. Det stora problemet förutom de psykologiska är som jag ser det att ha bränsle till motorerna (kanske det mest svårlösta men en ide finns ju om att skovla in väteatomer med en enorm kilometerstor tratt - Bussard ramjet), kunna kontinuerligt reparera skeppet/skeppen, ett fungerande kretslopp av avfall, mat, syre, vatten osv
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Finns det utomjordiskt liv?

Inlägg av tfels »

Vi snackar drygt 80000 år med dagens raketer, förutsatt att de har en max hastighet på 60000 km/h.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Finns det utomjordiskt liv?

Inlägg av Allan Kämpe »

tfels skrev:Vi snackar drygt 80000 år med dagens raketer, förutsatt att de har en max hastighet på 60000 km/h.


OK, det kan tyckas som ett omöjligt uppdrag/resa. Man får väl snarast se resan som själva målet och hoppas på utveckling av mer avancerad framdrivning/hastighet under resan. Det mobila rymdsamhället blir själva grejen. Men visst, det skulle ju inte skada med betydligt snabbare skepp. Hur som helst blir det en fråga om många generationer av människor innan man är framme.
Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine
Inlägg: 875
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 06:01

Re: Finns det utomjordiskt liv?

Inlägg av Bufkin »

Allan Kämpe skrev:Nu är ju inte hastigheten den avgörande frågan

Hastigheten är kritisk eftersom tiden skeppet är i resa är direkt avgörande för hur många och stora alla andra problem blir. Alla de exempel du tar upp blir helt olika beroende på hur lång resan är.

Allan Kämpe skrev:Bussard ramjet

Nu var ju frågeställningen "med den teknologi vi har idag?".
Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine
Inlägg: 875
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 06:01

Re: Finns det utomjordiskt liv?

Inlägg av Bufkin »

Allan Kämpe skrev:Hur som helst blir det en fråga om många generationer av människor innan man är framme.

Tja... homo sapiens kom till Europa för 40 000år sedan.... så jo :)
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Finns det utomjordiskt liv?

Inlägg av Allan Kämpe »

Bufkin skrev:
Allan Kämpe skrev:Nu är ju inte hastigheten den avgörande frågan

Hastigheten är kritisk eftersom tiden skeppet är i resa är direkt avgörande för hur många och stora alla andra problem blir. Alla de exempel du tar upp blir helt olika beroende på hur lång resan är.

Allan Kämpe skrev:Bussard ramjet

Nu var ju frågeställningen "med den teknologi vi har idag?".


Jag håller med om att problemen ökar med restiden men vidhåller att det är ett möjligt om än mycket vanskligt företag. Men eftersom människan är ett nyfiket släkte är jag övertygad om att man kommer att ge sig ut på en liknande resa någon gång i framtiden även om chanserna att komma fram är små. Att jämföra med de stora världsomseglingarna där vissa skepp med manskap och allt gick under och andra förlorade hälften av manskapet i sjukdomar och olyckor...

OK, jag ger dig rätt där - Bussard ramjet är ju endast en framtidvision...
Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine
Inlägg: 875
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 06:01

Re: Finns det utomjordiskt liv?

Inlägg av Bufkin »

Allan Kämpe skrev:Jag håller med om att problemen ökar med restiden men vidhåller att det är ett möjligt om än mycket vanskligt företag.

Med dagens teknologi? Jag tror att man kommer att försöka om teknologin nån gång i framtiden möjliggör det... men det är mycket möjligt att det aldrig blir så för bemannade resor.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Finns det utomjordiskt liv?

Inlägg av Allan Kämpe »

Bufkin skrev:
Allan Kämpe skrev:Jag håller med om att problemen ökar med restiden men vidhåller att det är ett möjligt om än mycket vanskligt företag.

Med dagens teknologi? Jag tror att man kommer att försöka om teknologin nån gång i framtiden möjliggör det... men det är mycket möjligt att det aldrig blir så för bemannade resor.


Jag ser det så här; Först bestämmer man sig för att man ska försöka göra resan. Sedan börjar man rita skeppen och planera för resan. Under byggandet, framtagandet och testandet av skeppen som antagligen kommer att ta decennier (läs 50-100 år) så kommer vi i praktiken att tala om en framtidens teknologi. Och vi vet ju att när utvecklingen inom en teknologisk gren väl tar fart så kan det gå i ett rasande tempo (t.ex. utvecklingen av IT och mobiltelefoni m.m.).
Det troliga är väl dock att man först kommer att gruvkolonisera vårt eget solsystem för att utvinna värdefulla metaller m.m. När man sedan gradvis har arbetat upp rymdteknologin och vanan att vistas i rymden under flera års tid så kan det bli aktuellt att rikta blicken bortom solsystemet.
Så jag håller med om att en sådan bemannad resa inte kommer ske inom de närmaste hundra åren, huvudsakligen på grund av den otroliga kostnaden för ett sådant projekt. Däremot är ju obemannade sonder till fjärran stjärnsystem mycket troliga.
Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine
Inlägg: 875
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 06:01

Re: Finns det utomjordiskt liv?

Inlägg av Bufkin »

Allan Kämpe skrev:Jag ser det så här; Först bestämmer man sig för att man ska försöka göra resan. Sedan börjar man rita skeppen och planera för resan.

Jag ser det så här; Det är just nu 0% chans att man ens i teorin kan bygga en lösning som klarar av en 100del av resan. Man saknar svar på i princip alla frågor och det är inte ens säkert att de går att lösa. Det är inte självklart att det ens är möjligt.

Vi snackar att man kanske behöver 20-30år för att ens ta sig till mars, om man sätter fart nu.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Finns det utomjordiskt liv?

Inlägg av Allan Kämpe »

Bufkin skrev:
Allan Kämpe skrev:Jag ser det så här; Först bestämmer man sig för att man ska försöka göra resan. Sedan börjar man rita skeppen och planera för resan.

Jag ser det så här; Det är just nu 0% chans att man ens i teorin kan bygga en lösning som klarar av en 100del av resan. Man saknar svar på i princip alla frågor och det är inte ens säkert att de går att lösa. Det är inte självklart att det ens är möjligt.

Vi snackar att man kanske behöver 20-30år för att ens ta sig till mars, om man sätter fart nu.


Du har absolut rätt i att det finns oerhört många och svåra problem att lösa för att företa en resa mot stjärnorna. Jag är däremot övertygad om att mänskligheten med tiden kommer att lösa dessa dessa teknologiska och andra problem även om det kanske kommer att tusentals år...
Det som möjligtvis kan sätta käppar i hjulet är att den Jordiska civilisationen hinner förgöra sig själv innan dess via miljökatastrofer, klimatkatastrof, världskrig, sjukdomsepidemier osv
Användarvisningsbild
mohsart
Fine
Inlägg: 267
Blev medlem: mån 14 dec 2009, 15:18
Ort: Blekinge
Kontakt:

Re: Finns det utomjordiskt liv?

Inlägg av mohsart »

30 år eller 300 år spelar inte så stor roll, det är för långt för att pendla oavsett ;-)

Så, som jag ser det måste det till "rymdstäder", stora nog att rymma säg 1000 pers, eller vad som nu krävs för att undvika inavel, lappsjuka och andra otrevligheter som kommer av att bo isolerat.

Dessutom måste det finnas sjukhus, skolor, verkstäder, mindre farkoster för att transportera tex järnmalm från närliggande planeter/månar, kraftverk, odlingsutrymmen osv.

Dessa "städer" skulle (iaf i början) behöva finnas dels på planeter och månar men även som fristående enheter, tex en som mem sakta färdas från månen mot mars.

Jag vet inte hur långt borta vi (tekniskt) är från att fixa detta, men misstänker att helt andra frågeställningar sätter käppar i hjulen - det tar en jäkla tid innan man ser resultat och det är inte direkt gratis (och kanske svårt att hitta frivilliga samt eventuellt moraliska/etiska issues).

Ett ev tekniskt problem är kanske vad som händer när man lever så extremt separerade med jord, (eller näringslösning) växter och kanske djur. Sjukdomar kan uppstå som man inte kan hantera, tänk tex om man byggt idén kring att ha kor som föda och att de till viss del skulle äta andra, döda, kor. Vips har man en galna ko-sjukan och kanske inte KAN ställa om matförsörjningen till en annan lösning.

En sak till som kan bli ett problem är att en koloni som skickas ut nu kanske om säg 200 år får kontakt med en annan som skickats ut 100 år senare och då dels har "muterat" idevärld och religion etc och dels kanske inte inser att de andra också är människor - konflikter kan uppstå.

/Mats
Riggare, segelmakare och repslagare. Pysslar även med teckning samt fin- och fulsnickeri
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Finns det utomjordiskt liv?

Inlägg av Allan Kämpe »

Gerard K. O´Neill skissade redan på 1970-talet på rymdstäder som skulle rymma 10 000-tals människor och han menade då att de skulle kunna gått att förverkliga med den teknologiska nivå/erfarenheter som fanns från Apollo-programmet.
Principen på dessa rymdstäder var att de var cirkulerande cylindrar (runt sin egen centrumaxel) som gav en naturlig gravitation av 1 G. Där skulle finnas växtfarmer, boskapsuppfödning och bostäder.

Gällande gruvbrytning i rymden så anses det billigaste sättet idag vara att hämta mineraler från asteroider då det krävs minst energi att lyfta lasten från dessa små himlakroppar. Bästa lösningen vore väl sedan att ha tillgång till rymdfabriker som kan omvandla mineralerna till metaller. Dessa metaller skulle sedan användas för att bygga upp rymdstäderna i Jordens och andra planeters närhet.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Finns det utomjordiskt liv?

Inlägg av rkaj »

mohsart skrev:En sak till som kan bli ett problem är att en koloni som skickas ut nu kanske om säg 200 år får kontakt med en annan som skickats ut 100 år senare och då dels har "muterat" idevärld och religion etc och dels kanske inte inser att de andra också är människor - konflikter kan uppstå.


Det här är ett spännande område för science fiction, och har också avhandlats i ett otal böcker. Några jag gillar är Songs of a Distant Earth och en hel del av Asimovs Stiftelse och Robotrelaterade böcker. Redan i "den ursprungliga robotboken", The Caves Of Steel / Stålgrottorna är konflikten mellan den gren av mänskligheten som koloniserat andra stjärnsystem och den del som bor kvar på jorden ett viktigt inslag.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Finns det utomjordiskt liv?

Inlägg av Agentum »

Bufkin skrev:
Agentum skrev:Jag är ganska bestämd, dvs jag kan inte bara övertalas i sånna här samanhang, och jag anser att jag stuckit hål i din teori redan.

Ärligt, hur gammal är du? Det är inte menat som en förolämpning utan jag är genuint nyfiken.

Det känner jag är oviktigt i sammanhanget, och du är ju sur på mig nu så jag grå inte in i nån diskussion på allvar med dig på ett tag.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Finns det utomjordiskt liv?

Inlägg av tfels »

Sedan har vi ju en annan fråga. Vart ska vi åka? Tänk om man hamnar på ett ställe som visar sig vara värdelöst. Häpp.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Skriv svar