Agentum skrev:Jag är ganska bestämd, dvs jag kan inte bara övertalas i sånna här samanhang, och jag anser att jag stuckit hål i din teori redan.
Ärligt, hur gammal är du? Det är inte menat som en förolämpning utan jag är genuint nyfiken.
Agentum skrev:Jag är ganska bestämd, dvs jag kan inte bara övertalas i sånna här samanhang, och jag anser att jag stuckit hål i din teori redan.
rkaj skrev:Antalet stjärnor är troligen inte oändligt. I vintergatan finns det ungefär 400 miljarder stjärnor, och i hela universum finns det runt 100 miljarder galaxer tror astronomerna. Och vintergatan är tydligen mindre än genomsnittet. Totalt blir det sisådär 300 000 000 000 000 000 000 000 stjärnor.
De senaste åren har vi utvecklat teknik för att upptäcka planeter runt de stjärnor som ligger närmast oss i vintergatan, och hittilas har vi tydligen hittat 538 planeter utanför vårt solsystem (mer info om dem på http://exoplanet.eu/ ).
tfels skrev:Skulle människan, om vi hade sjukt många resurser, kunna färdas till den närmaste stjärnan, med den teknologi vi har idag? Alltså, skulle vi kunna bygga ett skepp som efter många generationer nådde fram till stjärnan Alpha Centauri?
tfels skrev:Skulle människan, om vi hade sjukt många resurser, kunna färdas till den närmaste stjärnan, med den teknologi vi har idag? Alltså, skulle vi kunna bygga ett skepp som efter många generationer nådde fram till stjärnan Alpha Centauri?
Bufkin skrev:tfels skrev:Skulle människan, om vi hade sjukt många resurser, kunna färdas till den närmaste stjärnan, med den teknologi vi har idag? Alltså, skulle vi kunna bygga ett skepp som efter många generationer nådde fram till stjärnan Alpha Centauri?
Nej det finns inte en chans med tanke på att vi idag har hastighetsrekord på ca 60 000km i timmen.
tfels skrev:Vi snackar drygt 80000 år med dagens raketer, förutsatt att de har en max hastighet på 60000 km/h.
Allan Kämpe skrev:Nu är ju inte hastigheten den avgörande frågan
Allan Kämpe skrev:Bussard ramjet
Allan Kämpe skrev:Hur som helst blir det en fråga om många generationer av människor innan man är framme.
Bufkin skrev:Allan Kämpe skrev:Nu är ju inte hastigheten den avgörande frågan
Hastigheten är kritisk eftersom tiden skeppet är i resa är direkt avgörande för hur många och stora alla andra problem blir. Alla de exempel du tar upp blir helt olika beroende på hur lång resan är.Allan Kämpe skrev:Bussard ramjet
Nu var ju frågeställningen "med den teknologi vi har idag?".
Allan Kämpe skrev:Jag håller med om att problemen ökar med restiden men vidhåller att det är ett möjligt om än mycket vanskligt företag.
Bufkin skrev:Allan Kämpe skrev:Jag håller med om att problemen ökar med restiden men vidhåller att det är ett möjligt om än mycket vanskligt företag.
Med dagens teknologi? Jag tror att man kommer att försöka om teknologin nån gång i framtiden möjliggör det... men det är mycket möjligt att det aldrig blir så för bemannade resor.
Allan Kämpe skrev:Jag ser det så här; Först bestämmer man sig för att man ska försöka göra resan. Sedan börjar man rita skeppen och planera för resan.
Bufkin skrev:Allan Kämpe skrev:Jag ser det så här; Först bestämmer man sig för att man ska försöka göra resan. Sedan börjar man rita skeppen och planera för resan.
Jag ser det så här; Det är just nu 0% chans att man ens i teorin kan bygga en lösning som klarar av en 100del av resan. Man saknar svar på i princip alla frågor och det är inte ens säkert att de går att lösa. Det är inte självklart att det ens är möjligt.
Vi snackar att man kanske behöver 20-30år för att ens ta sig till mars, om man sätter fart nu.
mohsart skrev:En sak till som kan bli ett problem är att en koloni som skickas ut nu kanske om säg 200 år får kontakt med en annan som skickats ut 100 år senare och då dels har "muterat" idevärld och religion etc och dels kanske inte inser att de andra också är människor - konflikter kan uppstå.
Bufkin skrev:Agentum skrev:Jag är ganska bestämd, dvs jag kan inte bara övertalas i sånna här samanhang, och jag anser att jag stuckit hål i din teori redan.
Ärligt, hur gammal är du? Det är inte menat som en förolämpning utan jag är genuint nyfiken.