Vilka serietidningar skulle du vilja se i årgångsböcker?

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Vilka serietidningar skulle du vilja se i årgångsböcker?

Inlägg av Erik S »

Numera råder det ingen större tvekan om att årgångssamlingar med gamla serietidningar i princip är det enda Egmont är verkligt intresserade av att satsa på på albumfronten. Oavsett om man gillar det eller ej får man därför lov att svälja det faktum att en stor del av albummarknaden tas upp av och kommer och tas upp av sådana böcker. Men man kan ju alltid tycka till om vilka gamla svenska serietidningar man skulle vilja se i sådant format, och det är där jag vill lägga diskussionsunderlaget för denna tråd.

Själv har jag följande två förslag;

*Musse Pigg-Tidningen, som jag tidigare skrivit om i Egmonts planeringstråd för Kalle Ankas årgångssamlingar.

*Agent X9. En något udda fågel i sammanhanget, främst för att den är betydligt mer sentida än de titlar som tidigare samlats. Men rent kvalitetsmässigt tycker jag att det första årgångarna från 70-talets början skulle kunna vara intressanta att se i sådana samlingar. Det skulle visserligen känns oerhört onödigt men ännu en reprisering av några Modesty-avsnitt som redan publicerats sjuttioarton gånger tidigare, men man får komma ihåg att de flesta serierna inte skulle vara Modesty isf (på den tiden fanns ännu inte den Modesty-hets som finns i dagens X9).
I det stora hela var 70-talets X9 en mycket bra tidning, och den innehöll en hel del bra dagspresserier som skulle kunna vara kul att se samlade, med den bakgrundsinformation som tillhör samlingsböckernas natur.
Rent samlarmässigt finns väl också även ett visst, om än inget särskilt stort, intresse för det tidigaste X9-årgångarna.
Användarvisningsbild
Tex Murphy
Fine
Inlägg: 254
Blev medlem: mån 24 aug 2009, 13:57

Re: Vilka serietidningar skulle du vilja se i årgångsböcker?

Inlägg av Tex Murphy »

Det finns mycket jag skulle vilja se samlat på detta sätt, men om jag bara fick välja en tidning så blev det nog Westernserier. Men att Egmont skulle kunna köpa loss rättigheterna för att ge ut den i samlingsform är nog inte speciellt sannolikt, tyvärr... :(
<ÔvÔ> Owly Rules!
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Vilka serietidningar skulle du vilja se i årgångsböcker?

Inlägg av Sir-L »

Seriemagasinet förstås! Den bästa tidning Egmont någonsin lagt ner.
Användarvisningsbild
Happy Hamster
Fine
Inlägg: 261
Blev medlem: tor 06 nov 2008, 14:25
Ort: Sverige

Re: Vilka serietidningar skulle du vilja se i årgångsböcker?

Inlägg av Happy Hamster »

Seriemaggan hade en del bra serier på den gamla goda tiden. Kerry Drake, Buzz Cooper och Mike Nomad.
Skulle gärna köpa samlingar med dom. [^]
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vilka serietidningar skulle du vilja se i årgångsböcker?

Inlägg av Wakuran »

Bacon & Egg var ju riktigt skön, med "Vårt Hundholmen" och crossover-detaljer. (Saknar fortfarande 2 nummer.) Rättigheterna går nog att fixa ihop i en handvändning, (Bara att fråga Norrman, Darnell och Smet.) men marknadsunderlaget är nog tyvärr alldeles för dåligt.

Samurai och Cobra, och kanske Topp-Serien från 70-talet. Annars kanske tidiga Galago, sena Mega-Pyton och Magnum. Jag funderar på om det finns tidningar som innehåller något mervärde mer än bara serier.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Vilka serietidningar skulle du vilja se i årgångsböcker?

Inlägg av Sir-L »

Wakuran skrev:[...] och Magnum. [...]

OT. Häromdagen när jag bläddrade igenom mina Magnum (för att hitta Dragger) slog det mig vad mycket skitserier som publicerades i sagda blaska. Bara glorifierat våld och snusk, det var verkligen 1980-talet personifierat (även om tidningarna jag tittade i var upp till 1995).
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Vilka serietidningar skulle du vilja se i årgångsböcker?

Inlägg av Peral »

Magnum var suverän, men eftersom jag har de flesta Magnum så skulle jag nog helst se Seriemagasinet utgivna i årgångsböcker
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Vilka serietidningar skulle du vilja se i årgångsböcker?

Inlägg av Labrador Road 26 »

Förstår inte riktigt vitsen med årgångssamlingar. Antingen är det väl en titel man samlar på och då har man ju redan tidningarna. Eller så är det en titel man inte samlar på då känns det lite underligt att plötsligt vara intresserad av en årgångssamling.

Jag förstår tanken med att samla enskilda serier, men inte vad som skulle vara bra med hela tidningar. Om det är tidningar som inte är väldigt gamla och svåra att få tag på i så fall. Detta alltså gällande svenska typen av serietidningar där det är olika serier i tidningen. Säg att man gillar exempelvis Buck Ryan och Rip Kirby, men inte Garth, Corrigan, Modesty, Agent Kelly osv. Vad blir då vitsen att betala för en bunt serier man egentligen inte är sugen på, bara för att få några man vill ha. Nej hellre då samlingar av individuella serier, more bang for the buck så att säga.

Ska jag dra till med någon blaska får det nog bli Pilot i så fall.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vilka serietidningar skulle du vilja se i årgångsböcker?

Inlägg av Erik S »

Labrador Road 26 skrev:Förstår inte riktigt vitsen med årgångssamlingar. Antingen är det väl en titel man samlar på och då har man ju redan tidningarna. Eller så är det en titel man inte samlar på då känns det lite underligt att plötsligt vara intresserad av en årgångssamling.

Jag förstår tanken med att samla enskilda serier, men inte vad som skulle vara bra med hela tidningar. Om det är tidningar som inte är väldigt gamla och svåra att få tag på i så fall. Detta alltså gällande svenska typen av serietidningar där det är olika serier i tidningen. Säg att man gillar exempelvis Buck Ryan och Rip Kirby, men inte Garth, Corrigan, Modesty, Agent Kelly osv. Vad blir då vitsen att betala för en bunt serier man egentligen inte är sugen på, bara för att få några man vill ha. Nej hellre då samlingar av individuella serier, more bang for the buck så att säga.

Ska jag dra till med någon blaska får det nog bli Pilot i så fall.

Vilket också är tanken med årgångssamlingarna (även om grundidén urvattnats en del på senare tid).
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Vilka serietidningar skulle du vilja se i årgångsböcker?

Inlägg av burnout »

Det enda som jag skulle kunna tänka mig är Formatics omslag i storformat (typ Blixt Gordon omslag) Serienytt och Dennis är guldomslag finns inget snyggare. Tänk en hel bok(troligen 4-5st blir det nog) i a3 (eller a2) vad läckert.
Användarvisningsbild
Nitro74
Fine
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 26 okt 2005, 08:52
Ort: Westeros
Kontakt:

Re: Vilka serietidningar skulle du vilja se i årgångsböcker?

Inlägg av Nitro74 »

Labrador Road 26 skrev:Förstår inte riktigt vitsen med årgångssamlingar. Antingen är det väl en titel man samlar på och då har man ju redan tidningarna. Eller så är det en titel man inte samlar på då känns det lite underligt att plötsligt vara intresserad av en årgångssamling.

Jag förstår tanken med att samla enskilda serier, men inte vad som skulle vara bra med hela tidningar. Om det är tidningar som inte är väldigt gamla och svåra att få tag på i så fall. Detta alltså gällande svenska typen av serietidningar där det är olika serier i tidningen. Säg att man gillar exempelvis Buck Ryan och Rip Kirby, men inte Garth, Corrigan, Modesty, Agent Kelly osv. Vad blir då vitsen att betala för en bunt serier man egentligen inte är sugen på, bara för att få några man vill ha. Nej hellre då samlingar av individuella serier, more bang for the buck så att säga.

Ska jag dra till med någon blaska får det nog bli Pilot i så fall.


Eftersom jag agiterat mot LR26 i mina senaste inlägg så tänkte jag att det kunde vara trevligt att citera honom när jag håller med också. [:D]

Precis som LR säger så blir det märkligt att ge ut rena antologititlari bokform. Dels av de skäl som LR anger men dels också att läsningen blir lite märklig. Att läsa 20 sidor Rip Kirby för att sen gå igenom 80 sidor andra serier innan man får läsa forsästtningen går väl an i tidningsform men blir bara märkligt i bokform. Hellre då utgivningar av formatet 1 serie/bok. För övrigt kan nämnas att IDW ger ut stora, fina och inbundna samlingar av såväl Alex Raymonds Rip Kirby som Goodwins X-9 under sin "Library of American Comics"-etikett.

För att också ge ett svar på trådens frågeställning så tycker jag att man borde ge ut barnserietidningar som exempelvis Pellefant och Bobo. Det skulle vara en riktig kulturgärning för annars riskerar nog dessa serier att vara bortglömda om 20 år. En annan tanke vore ju att ge ut exempelvis Lilla Fridolfs julalbum decennievis.
"Det är min uppfattning och den delar jag" -Dupond i "Det sönderslagna örat"
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vilka serietidningar skulle du vilja se i årgångsböcker?

Inlägg av Agentum »

Thorgal, den stora boken, typ.

Svenska serier, inga jag kan tänka mig, och mycket annat finns ju redan ute eller på engelska.

Ser inte stor vits med svenska varianter på sånt som är utgivet i USA, ja annat än möjligen pris då så som det gjordes med de båda Batmanböckerna vi fick här, förlagorna var asdyra böcker jag inte kunde motivera för köp så där blev det svenskt för min del.

Äldre superhjältematerial är ju svart-vitt på svenska så det är heller inget kul att ha.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Vilka serietidningar skulle du vilja se i årgångsböcker?

Inlägg av jens-olof »

Kan bara tänka mig Formatics Blixt Gordon, Mandrake och de andra, de
skulle bli som seriealbum.
Annars är det inga titlar som förtjänar att samlas på detta sätt (säger
jag som har väldigt mycket i alla fall).

Fast nog skulle jag gärna se översatta amerikanska titlar som böcker,
Sandman, Preacher, Hellblazer...

Men det lär väl aldrig inträffa.

Jens
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vilka serietidningar skulle du vilja se i årgångsböcker?

Inlägg av Agentum »

Nä, köp dem på engelska och vänta inte på nåt svenskt, i övrigt blir översatt iaf aldrig lika bra som original.

Sen att man skulle vilja se saker är ju en sak för sig.

Så jag vill väl helst ha serier från franska tex då jag aldrig kommer lära mig det i vilket fall, de som behärskar det fullt ut struntar säkert i svensköversatta varianter de med.

Blixt Gordon finns väl i böcker på engelska, men det kanske baar sträcker sig inom en viss tid?

Som Popeye tex. kommer göra, när EC Segar dödde så lägger de av med böckerna, men det finns ändå en hel del mer sentida material som är bra även om det inte kommer upp till vad Segar gjorde, klart otacksamt att ta över serien och aldrig bli känd.

Sagendorfs Karl-Alfred helst då serietidningsmaterialet, det har ju kommit ut en hel del här i landet förr åtminstonde fram till slutet av 70-tal.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
captainknut
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: tor 03 apr 2008, 21:40
Ort: Sverige

Re: Vilka serietidningar skulle du vilja se i årgångsböcker?

Inlägg av captainknut »

Skulle också gärna läsa Pilot i samlade utgåvor. Fast sen kan de ju sluta med utgivningen när alla serier bara började att gå i oändliga repriser...
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vilka serietidningar skulle du vilja se i årgångsböcker?

Inlägg av RioGrande »

Jo, Pilot var en intressant tidning. I denna tidning gick ju bland annat Dan Cooper, Buck Danny och Michel Vaillant.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Vilka serietidningar skulle du vilja se i årgångsböcker?

Inlägg av Looding »

Jag hade gärna sett Illustrerade Klassiker, Prärieserier, och möjligtvis Tung Metall.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vilka serietidningar skulle du vilja se i årgångsböcker?

Inlägg av Agentum »

Pilot, då tänker jag främst på Battler Britton, han borde ju haft nåt eget i UK, det kunde jag tänka mig läsa igen fr nostalgins skull och snygga teckningar på flygplan.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vilka serietidningar skulle du vilja se i årgångsböcker?

Inlägg av RioGrande »

I en annan tråd tog jag nyligen upp detta med omslag. Pilot är en tidning som skulle kunna samlas ENBART för sina omslag. Inte för att de säger särkilt mycket om just det tidningsnumrets innehåll (för det mesta föreställer de ett flygande flygplan med att annat (vanligtvis brinnande) flygplan i någon elegent vinkel snett bakom.)
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Vilka serietidningar skulle du vilja se i årgångsböcker?

Inlägg av Peral »

Här är ett fåtal (fyra) omslag från denna klassikerhttp://www.seriesam.com/cgi-bin/guide?s=PILOT-22+(1965)
Skriv svar