Trevlig sommar!

Här är vårt fikarum. Här samlas alla de ämnen som inte riktigt passar in bland de övriga kategorierna men som ändå bör dryftas.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Trevlig sommar!

Inlägg av Kung Orne I »

Trevliga sommar önskas alla forumiter på ett av Sveriges bästa forum. [:)]

På tisdag ska en av mina musarmbågar opereras och sen ska jag försöka låta bli datorn resten av sommaren. (Om jag skriver det här så är det lättare att låta bli, och om ni ser mig här före augusti så be mig dra åt solen!)
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Trevlig sommar!

Inlägg av Agentum »

Hur funkar det där med musarm, är det som tennisarm?

Varför är en del så väldigt känsliga för detta?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Trevlig sommar!

Inlägg av Labrador Road 26 »

Trevlig sommar alla medlemmar.

Kung Orne I: Du är förstås välkommen att läsa på forumet, om det funkar. Lycka till med operationen i alla fall.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Trevlig sommar!

Inlägg av rkaj »

Agentum skrev:Hur funkar det där med musarm, är det som tennisarm?

Varför är en del så väldigt känsliga för detta?


Både "musarm" och "tennisarm" är förslitningsskador, men de bör skilja sig en del åt eftersom musarm kommer av att man spänner sig statiskt eller i små rörelser medans tennisarm kommer av kraftiga (men även där repetitiva) rörelser. Dessutom brukar väl "tennisarm" mest vara problem med armbågen medans "musarm" oftast gäller handlederna. Om vissa är mer känsliga för det än andra vet jag inte, det kan också vara så att en del råkar ha stol och tangentbord ställda så att det blir dåliga belastningar på armar eller handleder, eller någon annan liten skillnad som man inte tänker på förrän det är för sent. De enda tips jag har för att undvika "musarm" och liknande otrevligheter är att inte sitta för länge utan paus och gärna variera arbetsställningen så mycket som möjligt.

För några år sedan var ju förslitningsskador bland kassapersonal i butiker omtalat. Jag tycker inte jag har hört så mycket om det på senare tid. Har butikerna blivit bättre på att se till att kassapersonalen för regelbundna pauser eller är det någon annan förbättring som har skett?

Hur som hellst, en trevlig sommar tillönskas Kung Orne och alla andra!
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Trevlig sommar!

Inlägg av Nima »

Även jag önskar dig lycka till Kung Orne (två kungar emellan [;)] ) Hoppas det löser sig!

Glad sommar gott folk. Ses på stranden! Nej, jag bara skojar, jag har inget på stranden att göra.
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Trevlig sommar!

Inlägg av Rufus »

Trevlig sommar!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Trevlig sommar!

Inlägg av Agentum »

Ok, jag har undrat nämligen då jag levt ett musliv med värdelösa oergonomiska ställningar och aldrig känt nåt fel alls.

Jag ha dock inet arbetat med datorer hela dagarne men väl använt datormöss sen 80-talet.

Jag menar inte att nån ljuger eller nåt sånt, jag har hört fler som fått problemet.

Vi kanske är olika slitstarka i vissa kroppsdelar, och det är väl inte direkt nåt som är naturligt för ossatt sitta och använda en datormus ständigt.

Hoppas det blir bar iaf, för jag antar att du behöver förmågan.

Sommaren har börjat heltvärt här med 25-30 grader i skuggan dagligen, man gnäller, men ehgentligen borde man ju hålla käft för de vintrar som vi begåvats med de senaste åren med.
9mm, i'm never further away than that.
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Trevlig sommar!

Inlägg av mikaelbergkvist »

Jag fick musarm, men först efter att jag hade sträckt mej skottandes snö. Så, jag misstänker att musarm oftast är en förlängning av en annan skada innan.
Dvs, man skadar sej och då är musanvändandet destruktivt för tillfrisknandet och det blir istället värre.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Trevlig sommar!

Inlägg av Rufus »

Ett sätt att undvika musmarm, är nog att använda "fel" arm till musen. Att t.ex. använda vänsterhand till musen om man är högerhänt. Det har varit min strategi i alla fall. Plus att man bör ha musen placerad nära kroppen och inte långt bort på skrivbordet.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Trevlig sommar!

Inlägg av Kung Orne I »

Jg fick problem i höger arm och gick över till vänster och har nu problem med båda...

Musarmar kan se ut på olika sätt, men mina problem är synonymt med tennisarm.
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Trevlig sommar!

Inlägg av Cadial »

Latt att saga nar skadan redan ar skedd, men ett latt dagligt gymnastikprogram hemma dar du ror kroppens alla delar ar aldrig fel (du kanske far fysioterapi efter operationen och kan Komma igang sa?).
Sjalv spelar jag gitarr ett antal timmar varje dag och kanner hur kroppen pafrestas av monotona rorelser. Anvander alltid en upp-och-nedvand blackpenna for att trycka pa tangenterna. Inte sa snabbt, men racker for att surfa runt!
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Trevlig sommar!

Inlägg av Kung Orne I »

Smart med pennan! Jag skulle vilja ha en pennmus oxå, men det verkar inte finnas.
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Trevlig sommar!

Inlägg av Labrador Road 26 »

Kung Orne I skrev:Smart med pennan! Jag skulle vilja ha en pennmus oxå, men det verkar inte finnas.

Trackball finns ju, det tog vi väl upp tidigare om jag minns rätt. Alltså en upp-och-ner-vänd mus så att säga.
http://www.webhallen.com/sok/?title=tra ... x_select=0

Om det är bättre för eventuella carpal-problem känner jag dock inte till.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Trevlig sommar!

Inlägg av Wakuran »

Min kusin brukar surfa med sin Wacom-penna, men det låter som en dyr lösning om man inte vill jobba konstnärligt.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Trevlig sommar!

Inlägg av Kung Orne I »

Intressant. Fungerar det precis som en penna, och hur klickar man?
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Trevlig sommar!

Inlägg av Agentum »

Trackball gör ju iaf att man inte behöver flytta armen, jag använde sånna i jobbet då man sällan hade plats för en vanlig mus, funkar bra för surfning men knappast nåt om mna ska vara snabb direk at flytta runt pekaren.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Trevlig sommar!

Inlägg av Wakuran »

Kung Orne I skrev:Intressant. Fungerar det precis som en penna, och hur klickar man?

Jo, man drar den som en penna. Jag kommer inte ihåg så noga hur man klickar, men jag tror knapparna ligger på sidorna. (Nu är jag osäker på hur man skiljer på höger- och vänsterknappen, men de kanske har olika färg eller något.)
Alt. var högerknappen på toppen (ung som en klickpenna) och vänsterknappen på sidan.

Det här känns litet spånande, men någon annan kan säkert utveckla.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Trevlig sommar!

Inlägg av burnout »

surfa med fötterna finns massor med folk som fixar det, känner en tjej som dricker öl med fötterna( Man blir impad när man ser det) så det ska väl inte vara några problem för dig som bara har lite ont i en arm? [:o)]
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Trevlig sommar!

Inlägg av Agentum »

Jo de utan armar har ju tränat så föttena nära nog är som händer, de kör bil med fötterna på ratten osv.

Fast man är väl inte direkt avundsjuk, men det visar ju att det mesta går om man bara ger sig fasen på det.

Men at begära att Orne ska börja sköta datorn med fötterna kanske är att ta i, hehe
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Trevlig sommar!

Inlägg av RioGrande »

burnout skrev:surfa med fötterna finns massor med folk som fixar det, känner en tjej som dricker öl med fötterna( Man blir impad när man ser det) så det ska väl inte vara några problem för dig som bara har lite ont i en arm? [:o)]


Minns att Mork i tv-serien Mork och Mindy kunde dricka med ett finger, som han stoppade ner i glaset. (Man fick lyckligtvis aldrig följa med Mork in på toaletten (men man kan ju gissa [:)]))
Skriv svar