Mest underskattade serie?

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
pixierabbit
Very Good
Inlägg: 59
Blev medlem: tis 21 jul 2009, 21:45
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Mest underskattade serie?

Inlägg av pixierabbit »

Gnonkfnyrg... Finns den verkligen? Jag hittar ingenting!
Gul text Rosa text Min text
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Mest underskattade serie?

Inlägg av Wakuran »

Gnonkfnyrg?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Mest underskattade serie?

Inlägg av Labrador Road 26 »

Wakuran skrev:Gnonkfnyrg?

Det var ett skämt några sidor tidigare i denna tråd. Inget mer.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Mest underskattade serie?

Inlägg av Wakuran »

Ingemar skrev:Världens mest underskattade serie hette "Gnonkfnyrg" och gjordes av Mylkvar Gnytting i Korpilombolo 1948. Han skickade sitt mästerverk, i original, till Semic i Stockholm, men tyvärr råkade seriesidorna ut för ett antal olyckor på vägen. Först kissade en folkilsken älg i brevlådan. Postsorteraren tvingades hålla det på avstånd för älgluktens skull, varpå det sorterades fel och tog en tur via Simcas kontor i Katovice, där det hamnade i en hög sotiga försändelser från kolverket. Detta ändrade adressen ytterligare och nästa anhalt var en fiskpinnefabrik i Simrishamn. Med ett rejält lager panering tolkades adressen som "Sakab". I sista ögonblicket räddades den undan brännugnarna, med bara några centimeter bortsvett lägst ut. En arbetare läste mästerverket och blev den ende bortsett från Gnytting själv som någonsin gjort detta. Därefter skickades det till Semic, där det hamnade underst i en enorm hög obeställda försändelser som ignorerades i fyrti år av en anställd som var mer intresserad av att mata katten än sortera posten, och efter att Egmont tog över hamnade hela högen i ett magasin på Hisingen. Och där ligger den än idag.

Är det nåt i den stilen tråden borde handla om? [:)]


Ironi är svårt även när det borde vara lätt, ser man... =/
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
pixierabbit
Very Good
Inlägg: 59
Blev medlem: tis 21 jul 2009, 21:45
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Mest underskattade serie?

Inlägg av pixierabbit »

Labrador Road 26 skrev:
Wakuran skrev:Gnonkfnyrg?

Det var ett skämt några sidor tidigare i denna tråd. Inget mer.


Det lät iallafall som en bra serie... [:D]
Senast redigerad av 1 pixierabbit, redigerad totalt 0 gånger.
Gul text Rosa text Min text
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Mest underskattade serie?

Inlägg av Wakuran »

pixierabbit skrev:
Labrador Road 26 skrev:
Wakuran skrev:Gnonkfnyrg?

Det var ett skämt några sidor tidigare i denna tråd. Inget mer.


Det lät iallafall som en bra serie...

Absolut. Klart underskattad! [;)]
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Furienna
Fine
Inlägg: 253
Blev medlem: sön 13 dec 2009, 20:14
Ort: Örnsköldsvik

Underskattade / ovanliga serier

Inlägg av Furienna »

Det kanske finns en liknade tråd (eller flera) förut, men jag startar den här i alla fall, och så hoppas jag att ingen har något mot det.

Så sent som igår läste jag två album av Cecilia Torudds "Familjeliv", som visst ursprungligen gick som följetong i Kamratposten. Och jag tycker lika mycket om den som om "Ensamma mamman", som är nog är mer känd, och kanske lite mer "vuxen". "Familjeliv" är i alla fall full av realism om hur det är vara så väl förälder som tonåring, fast med en massa humor. Och samma utsökta humoristiska realism finns i en annan underskattad svensk serie: "Kunskapens korridorer" av Per (?) och Jens Ahlbom. Fast där är det ungdomarnas lärare i skolan, som får representera vuxenvärlden i stället för deras föräldrar.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Underskattade / ovanliga serier

Inlägg av Wakuran »

Peter Ahlbom.

Familjeliv förtjänar en större läsekrets, annars. Jag antar att det är det du menar. Serier som förtjänar att läsas av fler än nu.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Furienna
Fine
Inlägg: 253
Blev medlem: sön 13 dec 2009, 20:14
Ort: Örnsköldsvik

Re: Underskattade / ovanliga serier

Inlägg av Furienna »

Ah, det var Peter, inte Per. Jag kände på mig, att jag inte hade rätt namn.

Och jäpp, det är vad jag menar. Vissa serier verkar inte få den uppmärksamhet, som de förtjänar. Jag tänker även på ett album, som jag har, av den nederländske serieskaparen Dick Matena: "Store Knut: Svarte Haralds hämnd". Jag har inte hört talas om Dick Matena annars, även om han verkar vara någorlunda känd hemma i Nederländerna och i (flamländsktalande) Belgien.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Underskattade / ovanliga serier

Inlägg av rkaj »

Jag håller helt med om att både Kunskapens Korridorer och Familjeliv (och Ensamma Mamman) förtjänar större uppmärksamhet än de har idag, även om Torudds serier var både populära och kritikerrosade på sin tid.

Ett par andra (och sinsemellan helt olika) serier som fallit lite i glömska är Marten Toonders Tom Puss och Magnus Knutssons och Ulf Jansons Ratte, även om båda har sin "cult following" så tror jag inte många nya serieläsare får chansen att upptäcka någondera.
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Underskattade / ovanliga serier

Inlägg av jens-olof »

Underskattad serie?

Laban!! [:D]

Vill ni ha fler serier som är underskattade, så kolla Gustaf, Träsket, Kvast-Hilda, Rödögas
tidiga versioner. De har inte mycket gemensamt med de senare versionerna, utan är ofta
riktigt bra!

JEns
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Underskattade / ovanliga serier

Inlägg av APenny4YourThoughts »

jens-olof skrev:Underskattad serie?

Laban!! [:D]

Vill ni ha fler serier som är underskattade, så kolla Gustaf, Träsket, Kvast-Hilda, Rödögas
tidiga versioner. De har inte mycket gemensamt med de senare versionerna, utan är ofta
riktigt bra!

JEns


Lägg till Knasen så har du antagligen 6 av bidragen på min topp-10 mest ÖVERSKATTADE serier. [:)]
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Underskattade / ovanliga serier

Inlägg av jens-olof »

APenny4YourThoughts skrev:
jens-olof skrev:Underskattad serie?

Laban!! [:D]

Vill ni ha fler serier som är underskattade, så kolla Gustaf, Träsket, Kvast-Hilda, Rödögas
tidiga versioner. De har inte mycket gemensamt med de senare versionerna, utan är ofta
riktigt bra!

Jens


Lägg till Knasen så har du antagligen 6 av bidragen på min topp-10 mest ÖVERSKATTADE serier. [:)]


Jag vet, det var därför jag skrev som jag gjorde!
De har inte alltid varit så, utan manuskvaliteten sjönk och tiden passerade serierna.
Men det fanns en tid då dessa var bra serier, åtminstone om man ser i den tid de uppkom.

Hade de upphört i tid hade serierna idag haft kultstatus, men "hyra- och brödskämtandet" tog över,
och även seriertecknare behöver mat så det är väl svårt att klandra dom.

Så det är väl så absurt idag, att dagens versioner är överskattade, medan deras ursprungsversioner
är underskattade. Lite Maud Olofsson över dem! [:o)]
(Förlåt, kunde inte låta bli) [;)]

Jens
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Underskattade / ovanliga serier

Inlägg av RioGrande »

Samtidigt intressant hur en serie kan förvandlas till något annat. Ibland blir förändringen till det sämre, ibland bättre, ibland bara något helt annat.
Chic Bill börjar som fabeldjurserie men efter något år mister huvudfiguren sin djurnos och blir en pojkcowboy istället.
Agent X9 bytte utseende (och delvis även jobb?) med varje tecknarbyte. När de olika versionerna av serien publicerades sida vid sida låtsades de svenska serietidningsredaktörerna att det rörde sig om helt olika figurer!
Rick O'Shay var först satirisk humor i "nutids"-femtiotal men utvecklades sedan till någorlunda realistiska äventyr på 1870-talet.

Fast nu trasslade vi visst offtopic...

Ibland kan en legendarisk tecknares period förvandlas till ett monster med sådana dimensioner, och sådan skugga, att man över huvud taget inte ser andra, HELT OKEJ, tecknares insatser på samma serie. Här tänker jag på Dowlings Garth-serier, som visst är barnsligt tecknade men med mycket roligare manus än de som tecknargiganten Frank Bellamy fick.
Samma sak med George Evans insatser på Agent X9/Agent Corrigan. Till skillnad från den förgudade tecknaren Al Williamson fick Evans, av någon anledning jobba med mycket bättre, vassare, mer oförutsägbara berättelser.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Underskattade / ovanliga serier

Inlägg av Labrador Road 26 »

jens-olof skrev:Så det är väl så absurt idag, att dagens versioner är överskattade, medan deras ursprungsversioner
är underskattade. Lite Maud Olofsson över dem! [:o)]
(Förlåt, kunde inte låta bli) [;)]

Jens

OT.

Menar du som att MP lite är en sämre förlängning av C? Och att de båda är sämre, nyare kopior på Bondepartiet, för att bondlurkarna inte hade vett att stanna i tid? [;)]
(Sorry, kunde inte heller låta bli när du lämnade öppet mål på den) Slut OT.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Underskattade / ovanliga serier

Inlägg av jens-olof »

Labrador Road 26 skrev:
jens-olof skrev:Så det är väl så absurt idag, att dagens versioner är överskattade, medan deras ursprungsversioner
är underskattade. Lite Maud Olofsson över dem! [:o)]
(Förlåt, kunde inte låta bli) [;)]

Jens

OT.

Menar du som att MP lite är en sämre förlängning av C? Och att de båda är sämre, nyare kopior på Bondepartiet, för att bondlurkarna inte hade vett att stanna i tid? [;)]
(Sorry, kunde inte heller låta bli när du lämnade öppet mål på den) Slut OT.


Njae. snarare att BF var bättre än man minns och C är som det är... [;)]
MP är ursprungligen en märklig blandning av akademikervänster, liberaler, ett fåtal
centerpartister plus en drös människor som inte engagerat sig politiskt innan, inklusive
en del riktiga stollar (sådana som alltid dyker upp i nya partier. Fast detta blev viss väldigt O/T [:o)]
Tillbaks till ämnet!

Jens
xb982
Fair
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 07 feb 2011, 11:22

Re: Underskattade / ovanliga serier

Inlägg av xb982 »

rkaj skrev:Magnus Knutssons och Ulf Jansons Ratte, även om båda har sin "cult following" så tror jag inte många nya serieläsare får chansen att upptäcka någondera.

Ratte var verkligen cool. Skön stil och härlig humor.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Underskattade / ovanliga serier

Inlägg av Agentum »

Jag tycker den här tråden är för långt gången, det handlarr om serier som redan gått åt helvete liksom.

Känner ni aldrig att "vanliga" serier ibland kan ha blivit underskattade på nåt sät, jag menar så inte bara eliten av självbiografiserier kan ojja sig över deras serier som oftast iaf aldrig blir nåt annat än ytterst små?

Vi vget redan tat ni är jätteduktiga, men tydligen läser ni mer mainstreamserier bara för att håla er updaterade, egentligen vill ni läsa alternativa undergroundserier bara, men varför gör ni inte det då?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Underskattade / ovanliga serier

Inlägg av Wakuran »

Det fanns väl iofs en annan tråd någonstans där litet såna serier togs upp. De första Smurferna (där Yvan Delporte hjälpte till med manud) tycker jag kan vara ett bra exempel.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Underskattade / ovanliga serier

Inlägg av Rufus »

Håller med om att Cecilia Torudds Familjeliv känns underskattad. Likaså de första albumen med Smurferna. En annan gammal favorit som verkar väldigt bortglömd idag är Dix Dogfight av Mikael Grahn. En av de allra bästa svenskproducerade serierna överhuvudtaget enligt min mening, och det är synd att man inte har sett mer av Mikael Grahn. Han kan/kunde verkligen göra väldigt bra serier, men kom inte till sin rätt i t.ex. Guld-Gunde och som tecknare till Horst Schröders manus (Tändsticksgubben och Gummitjejen).

Jag råkar ha ett dubblettex av Svenska Serier nr 5 1980 där denna serie är med, vilket jag delar ut gratis till någon som har missat den. Portokostnaden får du stå för dock. Eller hämtas i Göteborg.
Skriv svar