Snabbfrågor

Söker du efter en viss tecknare? Kommer du ihåg en serie från barndomen men har glömt vad den hette? Fråga här...
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

Jag tycker priserna är för höga, finns de inte att köpa i Sverige?

Agentum: Var kan man läsa dem på nätet?
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Nja alltså då är det ju som .CBR filer alltså, men det kan vi inte snacka om här, det är piratkopiering.

Priserna är höga för att tidningarna är från första delen av 50 talet och sedan blev helförbjudna och fick läggas ner.
Nej de har aldrig funnits här, en del av horrorserierna har givits ut här med inte crimeserierna, de är eftertraktade helt enkelt.

Men reprintsen ser bättre ut än orginalen iaf, men import är nog tvunget om du inte kan hitta någon som vill sälja sina i Sverige då förstås.
Men de flesta har nog skaffat på sig horrortidningarna.
Sci-fi serierna tycker jag personligen bäst om när det kommer till teckningarna då.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

Ok, tack för svaren. Det är tjejen som var intresserad. Kanske tar å beställer ett par reprints.
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
Dionysos
Fine
Inlägg: 236
Blev medlem: ons 01 mar 2006, 16:12
Ort: Sverige

Inlägg av Dionysos »

Jag tänkte fortsätta på en fråga som jag tidigare ställt om Fantomen 1-1950. Om biserierna INTE har seriens namn i svarta bokstäver längst upp på sidornas är det alltså ett nytryck?

Jag har fått en bild på en aktuell sådan auktion på Tradera, där tidningen utges för att vara original, med tillhörande historia om tidningen, men här SAKNAS seriens namn längst upp på åtminstonde mittuppslaget (Hopalong Casidy). Jag fick en bild hemskickad av försäljaren, och skulle gärna publicera den om jag visste hur. I så fall är ju detta solklart bedrägeri.
I love the smell of arsenik in the morning
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Seriens namn ska stå på varje sida har jag hört, reprinten har inte så.
Det är inte säkert att säljaren begriper detta utan tror sig ha hittat guldgruvan.

Det hela beror ju på hur säljaren låter, låtsas han vara seriesamlare/kännare så är han förmodligen en bedragare, men är han bara nån som hittat tidningen på vinden och inte vet just nåt om serier så är han kanske mest lurad själv med.

Reprinten kan väl vara värd nån 5a eller så, hehe jag fick iaf den och tidnigen den sitter i för nåt sånt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

[quote="Robrocker"]

Ok, tack för svaren. Det är tjejen som var intresserad. Kanske tar å beställer ett par reprints.
[/quote]
Berätta sen vad du tyckte, det är ju mycket försök till chockverkan i de där [:o)]
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

Ja, ok. Jag är inte den känsliga typen. Har precis beställt filmen om Ted Bundy- "the stranger beside me." Tjejen är fascinerad av seriemördare, det är ett ganska intresant ämne och då läste hon lite på nätet om att han kan ha blivit skadad av dessa tidningar som ung pojk, därav intresset för tidningarna! =)
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

Chockverkan![:o)] Ja, kanske på en amerikansk 10-åring på 50-talet som knappast hade sett Ted Bundy- "the stranger beside me." [:D]

Ta det mer som en populärkulturell kuriositet idag...
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Jag menar att berättartekniken ofta är ganska lam och att de hänger upp det mer på att man plötsligt ser nåt "upprörande".
Att någon skulle bli rädd av dem idag tror jag knappast.

Men de är väldigt bra tecknade i allmänhet och det är ju ett stycke historia.
De blev ju bannlysta i USA när Fredric Wertham skrev en bok och påstod att dessa serier hade en stor del i alla problem barn hade på den tiden, vanartiga osv.
Detta gjorde att EC drogs inför rätta och Comic Code infördes (som ännu finns kvar faktiskt), efter detta blev de flesta serier märkbart jönsigare en längre tid imho.

Detta är ju exakt samma sak som videovåld eller dataspelsvåld som förekommit på senare år, på 70-talet hade vi en mindre variant av det som hände i USA på 50-talet här, Skräcktidningar ansågs skadliga och vissa affärskedjor slutade sälja dem bla, även ett tidningsbål sägs ha utförts av rabiata människor.´
Problem skylls ju inte sällan på enstaka företeelser trots att alla med någon form av förnuft förstår att inget är så enkelt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Nitro74
Fine
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 26 okt 2005, 08:52
Ort: Westeros
Kontakt:

Inlägg av Nitro74 »

Det råkar inte vara någon som sitter på en "Mickey Mouse in Color" de vill sälja? Jag tänkte man kunde fråga iaf.
"Det är min uppfattning och den delar jag" -Dupond i "Det sönderslagna örat"
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

[quote="Dionysos"]

Jag tänkte fortsätta på en fråga som jag tidigare ställt om Fantomen 1-1950. Om biserierna INTE har seriens namn i svarta bokstäver längst upp på sidornas är det alltså ett nytryck?

Jag har fått en bild på en aktuell sådan auktion på Tradera, där tidningen utges för att vara original, med tillhörande historia om tidningen, men här SAKNAS seriens namn längst upp på åtminstonde mittuppslaget (Hopalong Casidy). Jag fick en bild hemskickad av försäljaren, och skulle gärna publicera den om jag visste hur. I så fall är ju detta solklart bedrägeri.
[/quote]

Detta om 1/50 av Fantomen.Ovanför varje sida SKA det vara svart text med den figurens namn. Vis Lisa och Sluggo står det inget. Vid Hopalong cassidy är det namn på alla sidor UTOM 1:a, likadant vid Charlie Kayoe. Se bilder.
[img]http://img95.imageshack.us/img95/6417/fa5ms2.jpg[/img]

Ursäkta dom dåliga bilderna, var lite dimmiga.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Inlägg av germund »

[quote="Robrocker"]

Är det någon som har dubletter eller bara vill sälja några "crime suspenstories"?
[/quote]

Se säljannonserna, eller skicka ett mail, angående dessa eller Mickey Mouse in Color.
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

Ok, har skickat ett mail till dig.
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Var på ett möte i går kväll och köpte dessa av en kompis som håller på att städa undan lite i samlingarna. Nu är frågan. Vet någon hur många det finns? dom är troligen från Grekland och året -86 (men i figuren står det -82) Det är Pepsiburkar. Jag har aldrig sett dom, fast man har varit i Grekland -82 och -86.
[img]http://img176.imageshack.us/img176/2337/burkareq1.jpg[/img]
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Kul med en så udda figur som Plasticman på burken.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
vertigo
Good
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 22:03

Inlägg av vertigo »

Har en fråga om en stor marvelaffisch som jag såg i en seriebutik i början på 90-talet. Såg den även på Semics kontor i Sundbyberg ungefär vid den tiden. Den var riktigt stor och hade massvis med superhjältar huller om buller på. Gick den att beställa och finns det ngn möjlighet att få ta på den idag?
Användarvisningsbild
Sy Barry
Fine
Inlägg: 217
Blev medlem: ons 16 nov 2005, 23:03
Ort: Morristown

Inlägg av Sy Barry »

[quote="vertigo"]

Har en fråga om en stor marvelaffisch som jag såg i en seriebutik i början på 90-talet. Såg den även på Semics kontor i Sundbyberg ungefär vid den tiden. Den var riktigt stor och hade massvis med superhjältar huller om buller på. Gick den att beställa och finns det ngn möjlighet att få ta på den idag?
[/quote]
Det är nog den affisch som säljs på eBay auktionsnummer 250025405680. Högsta bud är f.n. 81 dollar.
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=250025405680&ru=http://search.ebay.com:80/250025405680_W0QQcatrefZC5QQfclZ3QQfromZR7QQfrppZ50QQfsooZ1QQfsopZ1QQnojsprZyQQpfidZ0QQsacatZQ2d1QQsofocusZbsQQfviZ1
Det finns nätter då Fantomen lämnar djungeln och går på stadens gator som en vanlig man.
Användarvisningsbild
vertigo
Good
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 22:03

Inlägg av vertigo »

Helt rätt, Sy! Tack så mkt, men det får nog vänta lite, kändes lite
dyrt....
Användarvisningsbild
sir sniff
Fair
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 15:11
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av sir sniff »

tjoo, ja ä'r ny här o undrar om nån skulle kunna förklara hur forumet funkar lite snabbt?, hur uppnår man en viss status.. som medlem o så.. hur många meddelande krävs de för annan status o sånt
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

[quote="sir sniff"]

tjoo, ja ä'r ny här o undrar om nån skulle kunna förklara hur forumet funkar lite snabbt?, hur uppnår man en viss status.. som medlem o så.. hur många meddelande krävs de för annan status o sånt
[/quote]
Välkommen, i de sex första trådarna på denna sida hittar du mycket som kan vara bra att veta som nybörjare.
http://www.serieforum.se/forum.asp?FORUM_ID=12

Har inte riktigt koll på de olika gränserna men tror att det är 100, 500 och 1000 inlägg som ändrar hur många stjärnor man har. Nu är väl ingen av medlemmarna här statusjägare utan skriver när de har något att säga.

Det finns trådar för det mesta så oftast behöver man inte skapa nya. Skulle tippa på att det blir en ny tråd varannan vecka ungefär. Flera av de största serierna har egna trådar, som Tintin (en av mina favoriter), Spirou och Disney.

I loungen kör vi lite frågesporter och prat om andra saker än serier, som datorspel, rollspel, film och annat intressant.

Har du fler frågor som inte direkt platsar i någon tråd, är denna antagligen den bästa att skriva i. Hoppas detta var till någon hjälp.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Skriv svar