Stora tråden om Blårockarna

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Re: Blårockarna

Inlägg av Offissa Pupp »

Man undrar vad det kan bero på att serien inte slagit utanför utgivningslandet. Blårockarna skapades som en konkurrent till den framgångsrika Lucky Luke (på vilken av tidningarna Pilote, Spirou eller Tintin kommer jag inte ihåg nu) och som sådan är den ju - i mitt tycke - milsvida bättre än just "Turliga Ture". Men ändå är det ju LL som blivit en internationell framgång. Kanske beror det på att det är just det amerikanska inbördeskriget som verkar avskräckande?

F.ö. och appropå mitt svar till Labrador Road tidigare så är serien verkligen inte romantiserande när det kommer till kriget. det är inte så att sydsidan är onda, och det finns ett tydligt underifrånperspektiv med nonchalanta och folkföraktande officerare som inte bryr sig om sina egna soldater (Stillman). Inte ens kampen mot slaveriet framställs som en så särskild ädel kamp från nordsidan, albument Black Face ger en riktigt nyanserad bild av de svartas situation under inbördeskriget. Jag har svårt att tänka mig att en amerikans serie om kriget skulle kunna ge en sådan krass och störande bild.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Blårockarna

Inlägg av Wakuran »

Här fanns en lista på album på engelska. Verkar bara ha kommit ut ett album under titeln "Blue Tunics".

http://koti.mbnet.fi/~z14/euro-comics/blue_tunics.html
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Blårockarna

Inlägg av Wakuran »

Offissa Pupp skrev:Man undrar vad det kan bero på att serien inte slagit utanför utgivningslandet. Blårockarna skapades som en konkurrent till den framgångsrika Lucky Luke (på vilken av tidningarna Pilote, Spirou eller Tintin kommer jag inte ihåg nu) och som sådan är den ju - i mitt tycke - milsvida bättre än just "Turliga Ture". Men ändå är det ju LL som blivit en internationell framgång. Kanske beror det på att det är just det amerikanska inbördeskriget som verkar avskräckande?

Spirou f.ö. Pojkpublik, barn och ungdom, mer barnslig än Pilote, men mer galen och cartoony än Tintin, brukar man säga. Manusförfattaren Raoul Cauvin har sen 60-talet formligen spottat ur sig seriemanus för tidningen.

http://bdoubliees.com/journalspirou/auteurs1/cauvin.htm

Och Lucky Luke verkade just ha gått över till Pilote från Spirou, då Goscinny redan jobbade där och Morris kände att Spirou hade för hårda censurregler.

http://bdoubliees.com/journalpilote/ser ... kyluke.htm
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Blårockarna

Inlägg av Peral »

Om censur reglerna var för hårda för Morris Lucky Luke, så måste de vara verkligen strikta! Fick han inte rita Can-can dansöser i Spirou?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Blårockarna

Inlägg av Wakuran »

Peral skrev:Om censur reglerna var för hårda för Morris Lucky Luke, så måste de vara verkligen strikta! Fick han inte rita Can-can dansöser i Spirou?

Något sånt. Goscinny gav honom iaf mer frihet, och det kan ha spelat in att Goscinny kanske ville hålla sig till sin egen tidning. Inte för att Lucky Luke blev särskilt mkt gritty ändå, bortsett från någon kort parodiserie Morris gjorde för bytet där Lucky Luke drack öl, sköt ned en cowboy och hade sex med en cancandansös.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Blårockarna

Inlägg av smorkin »

Wakuran skrev:
Peral skrev:Om censur reglerna var för hårda för Morris Lucky Luke, så måste de vara verkligen strikta! Fick han inte rita Can-can dansöser i Spirou?

Något sånt. Goscinny gav honom iaf mer frihet, och det kan ha spelat in att Goscinny kanske ville hålla sig till sin egen tidning. Inte för att Lucky Luke blev särskilt mkt gritty ändå, bortsett från någon kort parodiserie Morris gjorde för bytet där Lucky Luke drack öl, sköt ned en cowboy och hade sex med en cancandansös.

OT: Den sidan finns med i Allt om Lucky Luke, som dessutom har en Gotlib-Lucky Luke serie, och en del annat smått och gott. Mycket rekommendabel [^] Slut OT.
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Blårockarna

Inlägg av RioGrande »

Blårockarna lever ju i ett så begränsat universum, både geografiskt, tematiskt och tidsmässigt. Samma problem f.ö. med Blueberrys ungdom (inte konstigt att en cameo förekom en gång!). Lucky Luke lever ju mycket friare: ett LL-äventyr kan utspela sig när som helst mellan 1850 och 1900 (ungefär), var som helst (Mexico, Canada, USA) och handla om vilket ämne eller vilken person som helst. Men nyckeln, framför allt, till att Lucky Luke är större än blårockarna är nog kombinationen av skapare. Goscinnys supersmarta manus som både fungerar som vuxen (sofistikerad) humor och barnäventyr på en och samma gång och Morris unika teckningsstil som blev bättre och bättre för varje år. Därmed inte sagt att det skulle vara något fel på Blårockarna, den serien har sitt existensberättigande och sin särart också. Synd att Salverius dog, kanske hade serien utvecklats annorlunda under hans pensel. Om det kan vi inget veta.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Blårockarna

Inlägg av RioGrande »

Labrador Road 26 skrev:Hur verkar den vara historiemässigt? Alltså gällande amerikanska inbördeskriget, verkar den stämma eller är det mer dikt och fantasi som gäller?


Ett ånglok i en serieruta såg mer ut att höra hemma på 1880-talet än under inbördeskriget. Men jag vet inte hur detaljerad historisk realism du efterfrågar?
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Blårockarna

Inlägg av Labrador Road 26 »

RioGrande skrev:
Labrador Road 26 skrev:Hur verkar den vara historiemässigt? Alltså gällande amerikanska inbördeskriget, verkar den stämma eller är det mer dikt och fantasi som gäller?


Ett ånglok i en serieruta såg mer ut att höra hemma på 1880-talet än under inbördeskriget. Men jag vet inte hur detaljerad historisk realism du efterfrågar?

Nja tänkte väl mer på själva slagen och så. Om de skildras så som de skedde i verkligheten (utan allt för blodiga detaljer) eller om man anpassat dem för att passa berättelsen. Om rätt generaler är på plats och så vidare. Om det är en semi-dokumentär serie eller om allt är "hittepå".
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Blårockarna

Inlägg av RioGrande »

De historiska generalerna är i alla fall med i handlingen. Men för att kunna fastställa om det ena eller det andra slaget gick till så som beskrivs får man ju jämföra med facklitteraturen. Det har väl inget orkat göra? Man kan ju undra hur det funkar med tiden i serien, man har ju bara fyra år att spela med. Vissa av titlarna är ju namnet på kända slag så man kan ju undra lite hur de gör när de betat av alla kända slag och bara har slutstriden kvar. Går de då tillbaka tre fyra år i handlingen och börjar beta av småsammastötningar mellan smågrupper (som historieböckerna inte räknar som riktiga slag, som bara förekommer i fotnoter...). ****
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Blårockarna

Inlägg av Wakuran »

Jag har knappt läst Blårockarna, men minns åtminstone att något album började med att Blutch smitit iväg innan något slag och tittar på på avstånd: -"Vilket blodbad! Tur att det finns överlevare som jag som kan vittna om det för eftervärlden!"

Däremot kan man väl inte förvänta sig en strikt kontinuitet som hos Marvel.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Blårockarna

Inlägg av APenny4YourThoughts »

RioGrande skrev:De historiska generalerna är i alla fall med i handlingen. Men för att kunna fastställa om det ena eller det andra slaget gick till så som beskrivs får man ju jämföra med facklitteraturen. Det har väl inget orkat göra? Man kan ju undra hur det funkar med tiden i serien, man har ju bara fyra år att spela med. Vissa av titlarna är ju namnet på kända slag så man kan ju undra lite hur de gör när de betat av alla kända slag och bara har slutstriden kvar. Går de då tillbaka tre fyra år i handlingen och börjar beta av småsammastötningar mellan smågrupper (som historieböckerna inte räknar som riktiga slag, som bara förekommer i fotnoter...). ****


Det finns ju en del att ösa ur:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Am ... ar_battles
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Stefan_N
Fine
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 10:10
Ort: Sverige

Re: Blårockarna

Inlägg av Stefan_N »

Tycker inte att Blårockarna är så begränsade geografiskt. Precis som Lucky luke har de varit i Kanada och i Mexiko och naturligtvis finns det inget som hindrar att de kommer dit igen.

Tidsmässigt, nja, om jag förstod rätt så finns det berättelser från innan kriget, så inget hindrar väl fler historier som utspelar sig innan inbördeskriget, eller för den delen historier som utspelar sig efter inbördeskriget. Visserligen utkämpade inte USA något krig mot andra länder igen förrän kriget mot Spanien, men indiankrigen är ju legio och man kunde tänka vad kul de kunde ha om de fick följa med Sherman till Fransk-Preussiska kriget. Där ju Sherman var mycket kritisk mot hur milt den franska civilbefolkningen behandlades, jämfört med hur han själv behandlade den civila befolkningen i den amerikanske södern. 'You should leave them nothing but their eyes to weep with.' Men även om man begränsar sig till inbördeskriget så är det ett av de krig det skrivits mest om, så det finns nog gott om material att gräva ur.

De stora slagen, tycker ni verkligen serien domineras av dem? Det tycker då inte jag, de har alla möjliga aspekter - allt från järnvägskrigföringen till de stora slagen över sjöslag och spaning med ballonger och nya vapen. Underifrånperspektivet funkar ju i allmänhet dåligt för återberättandet av stora slag eftersom den enskilde soldaten oftast inte har tillräcklig överblick för att se annat än kaos. Men i Bull Run löser man det fint genom att Blutch får återberätta det långt senare.
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Re: Blårockarna

Inlägg av Offissa Pupp »

Stefan-N säger det så bra så. Och som sagt; själva kriget kom alltmer att bilda en fond mot äventyren, sällan centrala för äventyren i sig. Och många serier utspelar sig väl under en begränsad historisk period utan att för den sakens skull bli begränsade.

Och varför denna upptagenhet med Salverius? Det är ju till syvende och sist Cauvin som skrev/skriver manus, så det finns väl ingen anledning att tro att serien hade utvecklats i en annan riktning med Salverius vid ritbordet? Vill dessutom åter hylla Lambil som jag tycker tecknar rent osannolikt snyggt!
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Blårockarna

Inlägg av RioGrande »

Var inne och googlade lite på gamla Salveriussidor, det verkar faktiskt som om processen mot mer realistiska människor (gubbarna får mer Åsa-Nisse-proportioner istället för Lucky Luke-proportioner/ Lucky Luke-hästarna blir mer "vanliga" hästar) inleddes redan medan han levde!
Och jag hade visst fel om Kanada och Mexico också. Erkännes.
En sak som slagit mig med Blårockarna är att det alltid finns en sorglig underton i äventyren. Det känns nästan som om de två personerna är fast i någon sorts evig inbördeskrigs-skärseld. Ungefär som luffarna i Becketts "I väntan på Godot" eller huvudfigurerna i Sartres "Inför lyckta dörrar". Man skrattar rått åt slapstickskojet, men plötsligt hostar man skrattet snett halsen, det fastnar i halsen. Livets bräcklighet, meningslöshet och korthet betonas. Imorgon är de glada kamraterna mull, deras skratt ett eko i etern.
Användarvisningsbild
jedi tomas
Fine
Inlägg: 563
Blev medlem: fre 20 mar 2009, 21:49
Ort: Trelleborg sweden

Blårockarna stora tråden

Inlägg av jedi tomas »

Nu när dom ger ut blårockarna igen.
Så behövs det en aktuell tråd.
Danska Mooz förlag har gett ut 26 st i serien.
Tydligen om jag har rätt så finns det 60 st album totalt i serien.
I Sverige är det ca 30 st som är utgivna just nu sedan 70 talet
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Blårockarna stora tråden

Inlägg av burnout »

jedi tomas skrev: Danska Mooz förlag har gett ut 26 st i serien.
Tydligen om jag har rätt så finns det 60 st album totalt i serien.
I Sverige är det ca 30 st som är utgivna just nu sedan 70 talet


Att Mooz ger ut dom är helt perfekt, kommer ca 3 om året. Den sista som kom "Ungdomsår" är en riktig höjdare. Det roliga är att är det ett dubbelnr så kommer båda samtigt så man slipper vänta i 6-7 mån på att nästa del kommer.
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Blårockarna stora tråden

Inlägg av Göran Semb »

Ja, jag gillade också "Ungdomsår" skarpt.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Blårockarna stora tråden

Inlägg av Agentum »

Jag har en del av den äldre svenska utgivningen förstås och några från Cinebooks på engelska.

Jag får skaffa några nya svenska.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Blårockarna stora tråden

Inlägg av Rufus »

Jag skulle önska att dom gavs ut i kronologisk ordning och inte huller om buller. Ursprungliga Blårockarna skiljer sig väldigt mycket från nuvarande Blårockarna. Och inte bara det. Numreringen är skum. Först några numrerade Blårocks-album, sedan gemensam onumrerad utgivning tillsammans med andra serier med benämningen "Europeiska serier". Jag låter förmodligen sur, men bra album förtjänar bra utgivning.
Skriv svar