superhjältar i sverige

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: superhjältar i sverige

Inlägg av RioGrande »

Ja. Och Marc Saunders plöjde ju helt nyligen en "helrealistisk" och "ickehumorisisk" fåra genom den svenska skämtsnön.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: superhjältar i sverige

Inlägg av Labrador Road 26 »

aakeforsmark skrev:Hallå där! Var är Kapten Sverige?

Ser att raketen lånat drag från Kalkyls, både rutig och med de där stora klumpiga benen, som i sin tur lånat drag från V2-raketerna. Samtliga swastikor är felvända, men det kanske är meningen. Underhållande story i alla fall, ungefär lika flippad som Bob de Moors verk. Kapten Sverige till trots har jag dock svårt att se den som superhjälteserie, stilen är ju mer humorserie och det är för lite superhjältande helt enkelt. Språkligt vill jag opponera mig mot stavningen på te. Men som sagt underhållande humorserie.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: superhjältar i sverige

Inlägg av RioGrande »

Bra & kul Kpt Sverige-serie! Inte riktigt din vanliga stil väl, Åke? Här ligger du rätt nära Ulf Jansson (och eftersom Knutsson ju är med på ett hörn antar jag att det är meningen?). Ledardinosaurien ser ut lite som Krille Krokodil.

När det gäller svastika så stavas det med enkelt v på swensko nuförtiden... [:)] (Däremot ÄR stavningen med h accepterad som alternativ stavning när det gäller te... )
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: superhjältar i sverige

Inlägg av Labrador Road 26 »

RioGrande skrev:Ledardinosaurien ser ut lite som Krille Krokodil.

När det gäller svastika så stavas det med enkelt v på swensko nuförtiden... [:)] (Däremot ÄR stavningen med h accepterad som alternativ stavning när det gäller te... )

OT.

Right you are, kändes något konstigt med w. Vet att the, thé och till och med tea används i Sverige ibland, jag föredrar dock helt klart te, det var därför jag opponerade mig. Fast för min del är det kaffe som gäller, även om jag tyvärr sett det skrämmande nog stavas café också, alltså drycken inte stället. Slut OT.

Lustigt, jag tänkte mer på Godzilla och gamla spelet Rampage när de gav sig på husen, Krille är ju en ganska snäll kille.
http://www.youtube.com/watch?v=fdX2q7d2a4w
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: superhjältar i sverige

Inlägg av RioGrande »

Det var inte så mycket personligheterna som gångstilarna hos figurerna som jag tyckte hade likheter.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: superhjältar i sverige

Inlägg av Peral »

Jag tycker T-Rexen var en absolut höjdare i sitt elastiska rörelsemönster
Användarvisningsbild
aakeforsmark
Fine
Inlägg: 362
Blev medlem: tis 07 okt 2008, 08:22
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: superhjältar i sverige

Inlägg av aakeforsmark »

Jag har väl egentligen inte en "stil" i sedvanlig mening även om de som känner till mej nog känner igen mej ändå. Jag tecknar lite som det faller sej.

Magnus och jag har gjort flera serier ihop - därav hans medverkan.

Svastikerna minns jag inte om det var medvetet som någon lustighet eller om jag råkat använda en spegelvänd nazibild. Det här var ju innan internet var var mans egendom.

Krille Krokodil vet jag inte om han ingick i mitt medvetande vid denna tid. Förebilderna var plastdinosurien som hörde till DinoRiders och den i Johnny Hazard.
http://forsmarx.se
http://forsmark-stralandetider.blogspot.com
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: superhjältar i sverige

Inlägg av Labrador Road 26 »

aakeforsmark skrev:Jag har väl egentligen inte en "stil" i sedvanlig mening även om de som känner till mej nog känner igen mej ändå. Jag tecknar lite som det faller sej.

Det jag menade är att den inte är tecknad i klassisk amerikansk superhjältestil, utan mer i fransk/belgisk humorstil. Om det är din stil eller inte vet jag inte, tänkte mest på etablerade stilar. Det är mer Starke Staffan än Stålmannen så att säga, och jag räknar inte Starke Staffan till superhjältarna. Jag gillade alltså serien men kan bara inte räkna den som en superhjälteserie, det är allt.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Predabot
Fine
Inlägg: 299
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 12:07
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: superhjältar i sverige

Inlägg av Predabot »

aakeforsmark skrev:
RioGrande skrev:Jag tycker även Daniel Ahlgrens SH3 borde nämnas när det pratas svenska superhjältar. Det är trots allt två rejäla album. Och det är djupare och mindre tramsigt än man först tror. När man läst ett tag inser man med vilken kärlek till och förståelse för superhjältars alldeles särskilda problem serien är gjord. Man fattar att Ahlgren inte bara varit ute efter att göra en löjlig/ytlig parodi. Han tar tag i det filosofiska i paradoxerna och tänjer ut det. Det är en både gripande och vältecknad serie.


Håller med där.

För övrigt så är det lite svårt att skilja mellan parodi och allvar när det gäller superhjälteserier. Mycket av den tidiga sextitalsmarveln var lätt parodisk till sin natur. Även Kapten Sverige är ju gjort mer eller mindre som en hyllning till genren parat med ett viss vemod över att det är svårt att göra lite allvarligare superhjälteserier i Sverige.

Men vad vet man. Det känns som om det svenska serielandskapet är ovanligt öppet och att vad som helst kan hända framgent.
Det är inte särskilt svårt alls att skilja på parodier och riktiga superhjälteserier.

Den mest uppenbara skillnaden är ju såklart att Parodier är ofta ickerealistiskt tecknade och/eller skrivna.

Jag kan inte riktigt hålla med om att det finns nån lättparodisk ton över Marvels 60-talsserier heller, snarare fanns det väl det över DC's 60-talsserier, som var betydligt mindre nyanserade och enklare uppbyggda, tänkta för en lite yngre målgrupp än Marvels på den tiden.

Dock så håller jag väl med om att det finns nåt sorts litet ljus på den Svenska seriehimlen just nu, med ett fåtal professionella som verkar ha nåt sorts intresse för spänningsserier och fantastik.

Förhoppningsvis så får vi se mer av den varan, istället för samma trötta och uttjänta självbiografi och humor -serier, som tyvärr dominerar marknaden.
Kolla in mitt galleri, vetja.
http://predabot.deviantart.com/
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: superhjältar i sverige

Inlägg av rkaj »

Predabot skrev:Den mest uppenbara skillnaden är ju såklart att Parodier är ofta ickerealistiskt tecknade och/eller skrivna.


[:o)] [:o)] [:o)] [:o)] [:o)]

Även om en del av superhjälteserierna från c:a 1990 och framåt har försökt vara väldigt humorbefriade så är det snarare de som skiljer sig från "riktig" superhjältetradition. Superhjälteserier från 1940 till nutid har för det mesta innehållit stora portioner självdistans och självparodi. Vilket naturligtvis inte hindrar de bra serierna från att samtidigt vara spännande äventyrshistorier (och ibland till och med relevanta inlägg i samhällsdebatten).
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: superhjältar i sverige

Inlägg av Agentum »

Dert tro jag inte stämmer, DC ritade sig till barn mestadels i silverage och det inegär stt man sliter sitt hår när mna läser dem, det är luckor stora som godståg i historeierna även fas tde beskriver fysiska förmågor.

Det var inte skämtande de var riktade till barn, det dröjde til 70-tal inna DC begrep via invanding från Marvel att det faktikst fanns en äldre pulik, och sakta ändrade sig saker till vad det är idag, en nichad sak som har varit för oss med pengar, men omstarter osv vet jag inte längre, mne utan oss så är de körde i vilket fall.

Det är som Fantomen så at säga går jag til min syrras unge på 12 år och nämner det vet han inte ens vem det är.

Vi tar oss gärna friheter och projicerar saker på de mycket unga idag, mn i Sverige är det här dött, och det är bar något bättre i USA.

Men det het att filmerna verkar som uppkomst för serierna vilket ger oss andra tarmvred ungefär haha.

Svenska superhjältar nej, som jag såhg att jag skrivit, det finns inte och komer aldrig finnas.

De som kan teckna borde inrikta sig på det som råär Svenskt eller nordiskt så kan man bli nåt, som den danska Valhall tex.
Överlåt superhjältar på de som kan i en värld där de änu ger pengar.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: superhjältar i sverige

Inlägg av Labrador Road 26 »

Inte i serieform, utan fullt levande och med ett gott syfte. Den svenska föreningen "Superhjältar mot cancer" hittar man på Facebook eller på egna hemsidan.
http://www.facebook.com/pages/Superhj%C ... 5559280731
http://www.superhjaltar.nu/
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Jinime
Fine
Inlägg: 322
Blev medlem: fre 25 jan 2013, 22:28
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: superhjältar i sverige

Inlägg av Jinime »

Det kan väl inte finnas många unga svenskar som köper amerikanska superhjälteserier? Jag antar att majoriteten av de som läser och samlar på superserier idag är desamma som läste superserier när de fortfarande gavs ut i detta superhjälteförgätna land. Barn och ungdomar nöjer sig nog med filmerna. Krångligt att beställa serier från USA, och svårt att få tillgång till de få svenska seriebutiker som finns om man bor ute på vischan, dvs utanför Stockholm ;).

Hur gamla är ni som läser superhjälteserier här på forumet?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: superhjältar i sverige

Inlägg av Wakuran »

Jinime skrev:Det kan väl inte finnas många unga svenskar som köper amerikanska superhjälteserier? Jag antar att majoriteten av de som läser och samlar på superserier idag är desamma som läste superserier när de fortfarande gavs ut i detta superhjälteförgätna land. Barn och ungdomar nöjer sig nog med filmerna. Krångligt att beställa serier från USA, och svårt att få tillgång till de få svenska seriebutiker som finns om man bor ute på vischan, dvs utanför Stockholm ;).

Hur gamla är ni som läser superhjälteserier här på forumet?

Jag skulle tro att yngre superhjältediggare i Sverige idag ofta går via mer 'suspekta' kanaler.

För egen del orkar jag inte hålla koll, längre.
Användarvisningsbild
Jinime
Fine
Inlägg: 322
Blev medlem: fre 25 jan 2013, 22:28
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: superhjältar i sverige

Inlägg av Jinime »

Du menar att ladda ner och läsa digitalt? Det låter troligt. Halva poängen för mig är dock själva samlandet, men plånboken tillåter inte att jag köper allt som jag vill läsa, så jag läser faktiskt också en del digitalt. Det gör nog de flesta som är vill hänga med i svängarna.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: superhjältar i sverige

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Jag skulle tro att de flesta superhjälteläsarna i Sverige är 60- och 70-talister. Säkert några 80-talister också och någon enstaka eftersläntrande 90-talist.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: superhjältar i sverige

Inlägg av tfels »

Jag skulle tro att det är ganska jämnt fördelat åldersmässigt, men med viss övervikt för oss gamla 60- och 70-talister. Hm, 00:orna är nog kraftigt underrepresenterade.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: superhjältar i sverige

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Som det är nu finns det ju bara en tidning, så det borde inte vara så svårt att hitta en demografi bland läsarna. [B)]

Edit: Underlaget är nog så undermåligt att det är svårt att statistiskt säkerställa någonting med det.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Jinime
Fine
Inlägg: 322
Blev medlem: fre 25 jan 2013, 22:28
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: superhjältar i sverige

Inlägg av Jinime »

APenny4YourThoughts skrev:Som det är nu finns det ju bara en tidning, så det borde inte vara så svårt att hitta en demografi bland läsarna. [B)]


Jag var mer inriktad på svenskar som läser amerikanska tidningar, dvs utan svensk översättning.

Själv är jag 80-talist (81), men jag är glad att det finns ännu äldre serienördar som fortfarande håller intresset vid liv :). Jag har alltid varit smått orolig för att jag ska tappa intresset för serier när jag blir äldre och att det leder till att jag kommer att vilja göra mig av med hela min samling, vilket får det hela att kännas ganska meningslöst :P.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: superhjältar i sverige

Inlägg av Wakuran »

Jinime skrev:
APenny4YourThoughts skrev:Som det är nu finns det ju bara en tidning, så det borde inte vara så svårt att hitta en demografi bland läsarna. [B)]


Jag var mer inriktad på svenskar som läser amerikanska tidningar, dvs utan svensk översättning.

Själv är jag 80-talist (81), men jag är glad att det finns ännu äldre serienördar som fortfarande håller intresset vid liv :). Jag har alltid varit smått orolig för att jag ska tappa intresset för serier när jag blir äldre och att det leder till att jag kommer att vilja göra mig av med hela min samling, vilket får det hela att kännas ganska meningslöst :P.

Horst Schröder fyllde nyligen 70, och Magnus Knutsson är snart där, han också, så intresset borde kunna hålla i sig. (Att båda gjort sig av med delar av samlingen har iallafall inte haft med ointresse att göra...)

Robert Crumb är också runt den åldern, och han har knappast dragit ned på takten vad det gäller tecknandet.
Skriv svar