Otillräckligt porto, vad göra?

Här kan du diskutera vad som händer på Tradera, Ebay och Blocket.
Användarvisningsbild
Jackrabbit Slim
Good
Inlägg: 13
Blev medlem: mån 22 maj 2006, 22:22

Otillräckligt porto, vad göra?

Inlägg av Jackrabbit Slim »

Jag köpte nyligen en årgångs-MAD på tradera och har nu fått ett litet problem. Årgångsböckerna är ganska tunga och jag betalade 44kr i frakt till säljaren som skickade boken för någon vecka sedan. Nu visar det sig att boken var för tung och 44kr i porto var otillräckligt, så jag har fått ett brev från posten för att lösa ut boken. Det kostar 33kr extra i porto + 10kr i avgift.

Hur tycker ni jag ska lösa detta med omdöme och liknande? Har skickat ett mail till säljaren utan svar. Det hela är ju förmodligen ett misstag, så jag kanske bara ska strunta i saken och sätta positivt som vanligt?
Samla Svenska MAD - http://www.itne.se/svenskamad
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

Jag tycker du ska be säljaren sätta in 43 kr på ditt konto.
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Lite dumt av säljaren att inte ta reda på vad frakten skulle kosta.
Dock verkar han ju inte ha lurat dig på nåt annat sätt utan betalat de 44 kronorna i porto.

Lös ut boken tycker jag.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Det räcker ju med att ha en risig våg för att göra ett sådant misstag. Lös ut och strunta i det, för den här gången. Det skulle jag ha gjort i alla fall.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Det är en problem, kanske säljaren trodde att det vägde för 44:- (han måste ha lagt det på en vanlig låda). Finns dom som underfrankerar men har tagit ut för mycket och chansar att det kommer fram utan att det ska lösas ut.
Men varför svarar han inte på mailet? Har han sålt mycket eller är det en nybörjare?
Är han ny så får man kanske ha överseende EN gång. Problemet är att han inte svarar, dom flesta vill rätta till sånt här.
Jag skulle nog maila fler gånger och inga svar, då skulle jag lägga neg.
Användarvisningsbild
Dionysos
Fine
Inlägg: 236
Blev medlem: ons 01 mar 2006, 16:12
Ort: Sverige

Inlägg av Dionysos »

Jag har själv råkat ut för detta 2 ggr, båda av köp på Tradera. Jag löste ut paketen, och sedan nämnde jag det bara i ett mail för försäljaren, men krävde ingen ersättning. En av dem ville genast gottgöra misstaget, och satte in dessa pengar på mitt konto. Den andre, som är en storsäljare på Tradera, valde att inte maila tillbaka. Det gör mig lite besviken, att inte ens få ett "tack för tipset-mail" i alla fall. Men whatever...
I love the smell of arsenik in the morning
Användarvisningsbild
whyld
Fair
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 25 aug 2006, 21:17

Inlägg av whyld »

Ring till säljare, det brukar alltid ge bra resultat. Säljaren bör betal för misstaget.
Användarvisningsbild
AndersL_
Very Fine
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 22:30
Ort: Christmas Island
Kontakt:

Inlägg av AndersL_ »

33 av dessa 43kr är ändå sådana som du hade fått betala om säljaren hade haft bättre koll på vikt och portokostnader, så jag tycker inte att det är värt att bråka om 10kr. Som Ingemar säger så räcker det med att ens våg visar lite fel för att man ska kunna råka ut för detta. Jag har själv varit lite orolig några gånger när jag har skickat brev som har legat omkring en viss portogräns, men hittills har det gått bra. I alla fall är det ingen som har klagat. 510-520g skulle jag t.ex. skicka som upp till 500g eftersom posten knappast kan förvänta sig att vanligt folk har brevvågar med perfekt precision. Samma sak med 260-gramsbrev. Att ta ut 33kr i porto för dessa är bara dumt, men för det mesta brukar jag byta till en tunnare kartongskiva eller liknande så att vikten verkligen hamnar under viktgränsen.

I fallet ovan skulle jag antagligen ha lämnat det omdöme som auktionen hade varit värd i övrigt, och sedan mailat säljaren och nämnt vad som hände så att han inte gör likadant i framtiden. Något negativt omdöme tycker jag absolut inte att han har gjort sig förtjänt av för ett litet (och förmodligen oavsiktligt) misstag som detta.
- - AndersL - -
Användarvisningsbild
Gus1963
Fine
Inlägg: 210
Blev medlem: sön 06 nov 2005, 22:24
Ort: Sverige

Inlägg av Gus1963 »

Något som man kan väga in i deatten är ju det faktum att avsändare i detta fall skickat försändelsen utan att ange sig själv som avsändare, vilket jag tycker kan vara oansvarigt som säljare. Kommer paketet på avigvägar så finns det i alla fall två chanser att det kommer rätt. Hade säljaren uppgivit sig själv som avs hade kravet gått till honom/henne istället för som nu, till köparen. Och då uppstår frågan, Är säljaren medveten om detta?
Har själv varit med om att köpare tyckt att portot enlit tabell varit för högt och föreslagit ett lägre porto.
I dessa fall har jag talat om att jag inte kommer att ange någon avsändare, utan att allt sker på egen risk.
Användarvisningsbild
Jocke
Fine
Inlägg: 407
Blev medlem: lör 23 jul 2005, 18:40
Ort: Saint Lucia
Kontakt:

Inlägg av Jocke »

En fråga inom detta ämne. Vad händer om man som avsändare inte betalar en efterdebitering från posten?
Hur långt kan posten driva ärendet?
Om jag fick en krona för varje hjärna du inte har Svampbob, skulle jag ha en krona!
Jocke @ Bamsesamlarna.com - http://www.bamsesamlarna.com - Sökes: Bobo 1978-80 i bra skick!
Användarvisningsbild
AndersL_
Very Fine
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 22:30
Ort: Christmas Island
Kontakt:

Inlägg av AndersL_ »

[quote="Jocke"]

En fråga inom detta ämne. Vad händer om man som avsändare inte betalar en efterdebitering från posten?
Hur långt kan posten driva ärendet?
[/quote]

Jag läste en notis i Metro i våras där det stod hur många som blev tvungna att betala extra porto varje år. Det värdet kommer jag visserligen inte ihåg (mer än att det var högt), men vad jag minns tydligt är att "90% betalar efter påtryckningar". Så vad som händer med övriga 10% vet jag faktiskt inte. Men det känns orimligt att det skulle gå vidare till kronofogden, framförallt som det är helt omöjligt för posten att bevisa att den person som står som avsändare verkligen har skickat en försändelse. Eller att frimärkena inte har ramlat av vid hanteringen. Eftersom det rör sig om under 300kr tror jag inte att det kan avgöras i domstol heller, så om man inte betalar finns det nog inte så mycket som Posten kan göra, mer än att fortsätta tjata.

En annan sak som jag har funderat på är om de måste veta hela avsändarens namn för att kunna skicka ut en avi med krav på extra betalning. På en del av mina namnlappar har det stått "A. Lindholm" (jag har testat en del olika namnlappslayouter), så är det ens möjligt att skicka ett betalningskrav till mig i så fall? Jag är visserligen den enda personen i mitt hushåll vars namn börjar på A, men det kan ju itne Posten veta.
- - AndersL - -
Användarvisningsbild
impeesa
Very Fine
Inlägg: 1163
Blev medlem: sön 08 jan 2006, 17:00
Ort: Wallis and Futuna Islands

Inlägg av impeesa »

[quote="AndersL_"]


Jag är visserligen den enda personen i mitt hushåll vars namn börjar på A, men det kan ju inte Posten veta.
[/quote]

Jo faktiskt. På den tiden när jag satt med min Amiga 500 och skickade disketter på kors och tvärs ville man ju stila genom att ha ett "handle", och helst skulle det stå på kuvertet. Jag fick åtskilliga påstötningar från posten att ingen med det namnet bodde på min adress.
Svenska Star Wars/Stjärnornas Krig i toppskick sökes.
Användarvisningsbild
AndersL_
Very Fine
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 22:30
Ort: Christmas Island
Kontakt:

Inlägg av AndersL_ »

[quote="impeesa"]

citat:
Ursprungligen postat av AndersL_


Jag är visserligen den enda personen i mitt hushåll vars namn börjar på A, men det kan ju inte Posten veta.
[/quote]

Jo faktiskt. På den tiden när jag satt med min Amiga 500 och skickade disketter på kors och tvärs ville man ju stila genom att ha ett "handle", och helst skulle det stå på kuvertet. Jag fick åtskilliga påstötningar från posten att ingen med det namnet bodde på min adress.




På den tiden då du satt med din Amiga 500 var posten antagligen mer ambitiösa än de är idag. De har dragit ner på allting, så att de kontrollerade namnen för 15 år sedan betyder inte att de fortfarande gör det. Nuförtiden verkar de inte bry sig ett dugg om att vara noggranna. Den senaste veckan har jag t.ex. fått post som var adresserad till min farmor (samma efternamn, helt annat förnamn, annan adress i samma kvarter) vid två tillfällen, och om de slarvar med det så är det stor chans att de även slarvar med sådant som namnkontroll. [:)]
- - AndersL - -
Användarvisningsbild
vertigo
Good
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 22:03

Inlägg av vertigo »

Jorå, alla förnamn finns. Du har råkat ut för en sopig brevbärare.... Skulle aldrig hända på mitt distrikt.
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

Jag har funderat på det här med portot. Det står väl antagligen att du ska stå för portot i auktionen och då ska du väl göra det även fast säljaren satt på förlite. Men du har rätt till de kronor som posten kräver i kostnad. De kronorna ska du få tillbaka av säljaren.
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

[quote="Robrocker"]

Jag har funderat på det här med portot. Det står väl antagligen att du ska stå för portot i auktionen och då ska du väl göra det även fast säljaren satt på förlite. Men du har rätt till de kronor som posten kräver i kostnad. De kronorna ska du få tillbaka av säljaren.
[/quote]

Det är bara för säljaren att hävda att dom ramlat av. Jag fick ett brev för utlösen och jag visste vem jag hade köpt av. Jag drog ut en avskrift av säljarens auktion med namn och adress som jag hade med mig. Jag och Postis öppnade brevet tillsammans så det stämde med auktionen. jag slapp kravet, det fick han strida om och han var inte glad, men jag var det[:o)]. Det går bra att visa vad säljaren tagit ut i porto och hans adress, då ska lösen gå till han som postat det. I allafall hos "Min" postis funkar det.

Användarvisningsbild
www.SerieAkuten.se
Very Good
Inlägg: 113
Blev medlem: sön 20 nov 2005, 19:13
Kontakt:

Inlägg av www.SerieAkuten.se »

Så du fick alltså betala 44:- i samband med auktionen för mad-boken samt 33:- i efterfrankering. Alltså 77:- för boken. Det innebär ju då att den måste väga över 1 kg men under 2 kg då portot då blir 66:- plus 11:- i skrymmande tillägg. Om jag hade varit köpare av denna bok så hade jag nog betalat de 33:- extra då det inte är något som någon kan göra något åt. Den ska ju kosta 77:- i porto vare sig du betalar det till säljaren eller efteråt till Posten. Medn de där 10:- skulle ju säljaren stå för. Men men, vad är 10:- idag. Egentligen inget att bråka om. För 10:- får man inte mycket, man får t.ex. 2 st 55 grams kexcholkad, 2 st toa besök på Åhlens i Nordstan i Göteborg, drykt 1 Euro, en lussebulle glass (GB) eller drygt en timmes parkering i en större stad.
"the good of the many outweighs the good of the few, or the one"
Användarvisningsbild
vertigo
Good
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 22:03

Inlägg av vertigo »

[quote="burnout"]


Jag drog ut en avskrift av säljarens auktion med namn och adress som jag hade med mig. Jag och Postis öppnade brevet tillsammans så det stämde med auktionen. jag slapp kravet, det fick han strida om och han var inte glad, men jag var det[:o)].


[/quote]

Ruggigt smart, burnout! Men tyvärr så fungerar det inte överallt, enligt reglerna får man inte lämna över försändelsen förrän lösen är betald. Jag själv hade nog gått med på det men jag har kollegor som aaaldrig skulle gjort det.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

[quote="vertigo"]
Ruggigt smart, burnout! Men tyvärr så fungerar det inte överallt, enligt reglerna får man inte lämna över försändelsen förrän lösen är betald. Jag själv hade nog gått med på det men jag har kollegor som aaaldrig skulle gjort det.
[/quote]

Tyvärr så funkar det inte alltid, Får man brevet över ICA eller Macken är det kört. men man kan begära att försändelsen ska gå till Post centralen och man får öppna eller hämta den där. Det ska gå att disskutera försändelsen med posten, det är dom som lagt på lösen. Men det finns alltid "vrångskallar" som skiter i det och då är det att betala och ta strid med dom som skickat försändelsen om dom vill betala tillbaka, Men det är som "s-akuten" skriver "skitsummor bråkar man inte om" Men det ligger kvar i bakhuvudet om den säljaren skulle ha något mer man vill ha.
Användarvisningsbild
Jackrabbit Slim
Good
Inlägg: 13
Blev medlem: mån 22 maj 2006, 22:22

Inlägg av Jackrabbit Slim »

Har nu löst ut försändelsen och äntligen fått min bok. 10kr är som sagt ingenting att bråka om, även om jag tycker att säljaren kunde kostat på sig ett svar på mitt mail. Positivt omdöme fick det bli också då allt annat kring affären fungerade perfekt.

Mest irriterande var nog att jag inte kunde lösa ut boken direkt genom att betala 43kr, utan att jag var tvungen att skicka in en talong med porto på för att få boken hemskickad. Jaja, tack för åsikter och hjälp [:)]
Samla Svenska MAD - http://www.itne.se/svenskamad
Skriv svar