Adamsonstatyetten 2011

Har du hört något nytt som du vill berätta om? Här är platsen att berätta om det.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Adamsonstatyetten 2011

Inlägg av Wakuran »

Årets Adamsonstatyetter har delats ut på Bok- och Biblioteksmässan i Göteborg.

De svenska statyetterna gick till Lina Neidestam för serien "Zelda", och Kim W. Andersson för serierna "Love Hurts" och "Alena".

Den internationella statyetten gick till Bill Willingham för "Fables".

En Heders-Adamsson delades ut till Rolf Larsson.

http://www.gp.se/kulturnoje/1.731069-se ... -neidestam

http://www.svd.se/kultur/seriepris-till ... 496128.svd
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Adamsonstatyetten 2011

Inlägg av burnout »

Wakuran skrev:

En Heders-Adamsson delades ut till Rolf Larsson.


Vem är det? Jag kan inte placera han.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Adamsonstatyetten 2011

Inlägg av Labrador Road 26 »

Gäller det priset alltså inte enbart saker som kommit ut året innan, så som Oscar och liknande? För samtliga av de där kom väl för mer än ett år sedan?
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Adamsonstatyetten 2011

Inlägg av Wakuran »

Adamsonstatyetten delas ut av Svenska Serieakademien till vad som helst som juryn råkar gilla, medan Urhunden delas ut av Seriefrämjandet specifikt till album som givits ut i Sverige året innan.

Rolf Larsson ska ha varit med och startat Fantomentidningen i Sverige på 50-talet.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Adamsonstatyetten 2011

Inlägg av Labrador Road 26 »

Wakuran skrev:Adamsonstatyetten delas ut till vad som helst som juryn råkar gilla, medan Urhunden delas ut specifikt till album som givits ut i Sverige året innan.

Aha, så rent teoretiskt skulle Serieforum kunna få en alltså? För att vi håller seriedebatten vid liv och kunskapen flytande. Sett helt objektivt skulle jag nog säga att det vore en lämplig kandidat. [:)] På sätt och vis tycker jag Daniel (gamla Admin och grundaren av Serieforum.se) har gjort lika mycket för serie-Sverige numera som Horst Schröder gjorde på Epix-tiden.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Adamsonstatyetten 2011

Inlägg av Wakuran »

Labrador Road 26 skrev:
Wakuran skrev:Adamsonstatyetten delas ut till vad som helst som juryn råkar gilla, medan Urhunden delas ut specifikt till album som givits ut i Sverige året innan.

Aha, så rent teoretiskt skulle Serieforum kunna få en alltså? För att vi håller seriedebatten vid liv och kunskapen flytande. Sett helt objektivt skulle jag nog säga att det vore en lämplig kandidat. [:)] På sätt och vis tycker jag Daniel (gamla Admin och grundaren av Serieforum.se) har gjort lika mycket för serie-Sverige numera som Horst Schröder gjorde på Epix-tiden.

Nu är jag inte medlem i juryn, men jag antar det. Inte för att det låter särskilt troligt.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Adamsonstatyetten 2011

Inlägg av Labrador Road 26 »

Wakuran skrev:Nu är jag inte medlem i juryn, men jag antar det. Inte för att det låter särskilt troligt.

Jag menade mest om det bara handlar om vad de gillar och inte specifikt är kopplat till saker som är tryckta eller kom ut året innan. Vi kommer ju liksom ut konstant, och hela tiden, även om det inte är på papper. Öppet dygnet runt (utom vid få tillfällen tekniskt problem uppstått) och troligen snabbast i Sverige på att leverera svar på serierelaterade frågor. Svarstiden på en fråga jämfört med exempelvis "Fantomen talar" och Serieforum är ju rätt markant. Inget ont om Fantomen talar menat med det förstås. Men som kunskapsbas tycker jag Serieforum är överlägset, tack vare alla medlemmar förstås.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Adamsonstatyetten 2011

Inlägg av Peral »

Så om du blir nominerad då kan du ta emot priset i den dräkt du tänkte ha på dig på Tintin premiären (nämnt i en annan tråd) Risken är förstås att det blir som i Tintin att någon klubbar ner dig och tar emot priset i ditt namn! [:o)]
Bild
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Adamsonstatyetten 2011

Inlägg av tfels »

Labrador Road 26 skrev:Aha, så rent teoretiskt skulle Serieforum kunna få en alltså? För att vi håller seriedebatten vid liv och kunskapen flytande. Sett helt objektivt skulle jag nog säga att det vore en lämplig kandidat. [:)] På sätt och vis tycker jag Daniel (gamla Admin och grundaren av Serieforum.se) har gjort lika mycket för serie-Sverige numera som Horst Schröder gjorde på Epix-tiden.

Har svårt att se att något kan mäta sig med Horsts insats. Men Serieforum är verkligen berömvärt!!! En elektronisk statyett vore kul!
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Adamsonstatyetten 2011

Inlägg av Peral »

Vore inte det lite stötande?
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Adamsonstatyetten 2011

Inlägg av mikaelbergkvist »

Bara om den blev blöt. :)
Linus van Pelt
Fine
Inlägg: 313
Blev medlem: fre 19 feb 2010, 14:36

Re: Adamsonstatyetten 2011

Inlägg av Linus van Pelt »

Wakuran skrev:En Heders-Adamsson delades ut till Rolf Larsson.


Det måste väl vara Rolf Janson som avses? [?]
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Adamsonstatyetten 2011

Inlägg av Sir-L »

Linus van Pelt skrev:
Wakuran skrev:En Heders-Adamsson delades ut till Rolf Larsson.


Det måste väl vara Rolf Janson som avses? [?]

Precis, jag har i alla fall inte hört talas om någon Rolf Larsson i samband med de startade upp Fantomen.

Annars var det bra pristagare tycker jag.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Adamsonstatyetten 2011

Inlägg av K-E Lindkvist »

Wakuran skrev:De svenska statyetterna gick till Lina Neidestam för serien "Zelda", och Kim W. Andersson för serierna "Love Hurts" och "Alena".

Visst är de ett vackert par? [:)]

Bild
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Adamsonstatyetten 2011

Inlägg av Wakuran »

Sir-L skrev:
Linus van Pelt skrev:
Wakuran skrev:En Heders-Adamsson delades ut till Rolf Larsson.


Det måste väl vara Rolf Janson som avses? [?]

Precis, jag har i alla fall inte hört talas om någon Rolf Larsson i samband med de startade upp Fantomen.

Annars var det bra pristagare tycker jag.

Ahh, tackar. TT Spektra måste ha slarvat, så det gick vidare till artiklarna, och jag kollade inte upp det. Tack för info.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Adamsonstatyetten 2011

Inlägg av Wakuran »

Med tanke på att TT Spektra fick Rolf Jansons namn om bakfoten, så misstänker jag att samma sak är fallet med begreppet "Heders-Adamson", och att det handlar om vad som SSA själva betecknar som "(förtjänst)diplom". Om någon kan bekräfta kan jag ändra på Seriewikin.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Adamsonstatyetten 2011

Inlägg av Erik S »

Värdiga vinnare. I synnerhet gläds jag åt att Kim får ett pris, mycket välförtjänt.

Väl sent att ge Rolf pris, dock, eller? Det diplomet borde han väl ha kunnat få någon gång på 80-talet, redan, under prisets första år. Mig veterligen har han inte varit aktiv alls i seriebranschen sedan just serietidningars första år. Därför känns det lite konstigt att det har dröjt ändå till 2011 innan han får det här priset. Nåja, bättre sent än aldrig.

Labrador Road 26 skrev: På sätt och vis tycker jag Daniel (gamla Admin och grundaren av Serieforum.se) har gjort lika mycket för serie-Sverige numera som Horst Schröder gjorde på Epix-tiden.

Med all respekt för Serieforums förträfflighet, Horsts episkt energiska serieutgivning är i min bok i en helt annat division.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Adamsonstatyetten 2011

Inlägg av Labrador Road 26 »

Erik S skrev:
Labrador Road 26 skrev: På sätt och vis tycker jag Daniel (gamla Admin och grundaren av Serieforum.se) har gjort lika mycket för serie-Sverige numera som Horst Schröder gjorde på Epix-tiden.

Med all respekt för Serieforums förträfflighet, Horsts episkt energiska serieutgivning är i min bok i en helt annat division.

Jag menar förstås inte att Serieforum skulle tävla mot Horst. Jag antar att han redan fått en utmärkelse, om inte så är juryn såsiga i skallen, för självklart ska Horst ha pris inget snack om saken.

Nu för tiden tycker jag nog Serieforum främjar seriekunskapen minst lika mycket som han gjorde på sin tid, eller kollegorna på Seriefrämjandet. Det skulle också vara ett erkännande till alla de kunniga serieälskare som bidrar med information här. Vi spelar nog snarast i samma division som Serieteket, och de borde ju också få sitt pris om de inte redan har det.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Adamsonstatyetten 2011

Inlägg av Wakuran »

Labrador Road 26 skrev:
Erik S skrev:
Labrador Road 26 skrev: På sätt och vis tycker jag Daniel (gamla Admin och grundaren av Serieforum.se) har gjort lika mycket för serie-Sverige numera som Horst Schröder gjorde på Epix-tiden.

Med all respekt för Serieforums förträfflighet, Horsts episkt energiska serieutgivning är i min bok i en helt annat division.

Jag menar förstås inte att Serieforum skulle tävla mot Horst. Jag antar att han redan fått en utmärkelse, om inte så är juryn såsiga i skallen, för självklart ska Horst ha pris inget snack om saken.

Nu för tiden tycker jag nog Serieforum främjar seriekunskapen minst lika mycket som han gjorde på sin tid, eller kollegorna på Seriefrämjandet. Det skulle också vara ett erkännande till alla de kunniga serieälskare som bidrar med information här. Vi spelar nog snarast i samma division som Serieteket, och de borde ju också få sitt pris om de inte redan har det.

Då kan man nog nämna Seriewikin, också. Görs en hel del ideellt arbete på olika håll i Sverige.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Adamsonstatyetten 2011

Inlägg av Labrador Road 26 »

Wakuran skrev:Då kan man nog nämna Seriewikin, också. Görs en hel del ideellt arbete på olika håll i Sverige.

Det räknar jag som Seriefrämjandet men det kanske inte är helt korrekt. SeF har väl fått antar jag.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Skriv svar