Om att skriva och om språkfascism

Här är vårt fikarum. Här samlas alla de ämnen som inte riktigt passar in bland de övriga kategorierna men som ändå bör dryftas.
Användarvisningsbild
mohsart
Fine
Inlägg: 267
Blev medlem: mån 14 dec 2009, 15:18
Ort: Blekinge
Kontakt:

Om att skriva och om språkfascism

Inlägg av mohsart »

På de flesta fora finns det alltid en del självutnämnda språkpoliser, även om just detta forum är relativt förskonat.
I alla fall så dök denna blogpost upp i min rss-läsare i dag och det är ganska tänkvärda ord.
Men, en aspekt som jag personligen saknar är huruvida skribenten försöker.
Eftersom jag själv "lider" av vad jag brukar kalla mild dyslexi och har kämpat hela livet med att ändå försöka uttrycka mig korrekt så blir jag stundtals lite irriterad av att en del aldrig tycks lära sig. Eller vilja lära sig.
Man handikappar sig ju själv rätt rejält genom att stava fel/skriva isär ord/använda ; fel/osv!
Eller vad tycker ni?

/Mats
Riggare, segelmakare och repslagare. Pysslar även med teckning samt fin- och fulsnickeri
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Om att skriva och om språkfascism

Inlägg av RioGrande »

Det där är ju lite svårt. Och det är väl lite likadant när man tecknar också. En spontant nedslängd teckning (utan ängsligt suddad blyertsskiss under) förmedlar en känsla av glad spontanitet. Det kan vara likadant med ett foruminlägg som man medvetet lagt in några småfel i så att det ska se ut som om man skrivit det ungefär lika snabbt som man säger en replik i ett replikskifte.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Om att skriva och om språkfascism

Inlägg av Labrador Road 26 »

Jag stör mig inte så mycket på felstavningar och liknande fel i själva skrivandet, däremot folk som inte kan skriva begripligt eller är väldigt omständliga när de ska förklara något gör mig lätt uttråkad och rastlös. Det finns folk som stavar lite sisådär men skriver underhållande och fyndigt och det väger mycket tyngre i min bok. Över lag känns det dock som den allmänna stavningen slarvas det med från allt för många för att bara kunna hänvisas till dyslexi eller liknande. Jag tror mer på ren lathet från många, skulle mobilerna ge folk en stöt varje gång de skrev oxå istället för också skulle nog visst slarv minska.

Vill folk som egentligen kan bättre framstå som halvanalfabeter så är det upp till dem. Själv brukar jag alltid korrläsa mina inlägg och annat innan jag går vidare med nästa sak. Nu har jag turen att ha snarast motsatsen till dyslexi, väldigt lätt för att se om något är felstavat eller kan innehålla syftningsfel. Jag vill kunna känna mig nöjd med mina texter, vad andra tycker om sina får de själva bestämma.

Med andra ord, inget jag direkt lägger någon vikt vid. De som av lathet struntar i att skriva ordentligt är nog de som jag mest stör mig på om man ska hårdra det hela.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 426
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Re: Om att skriva och om språkfascism

Inlägg av MAD »

Personligen tycker jag det gör lite ont att läsa en slarvig text :-)

Jag släpper själv aldrig iväg en kommentar utan att ha korrläst den, vilket visserligen inte innebär att jag alltid skriver felfritt, men det känns som att sakerna man uttrycker har en större chans att tas seriöst ifall man inte låter som någon som går på lågstadiet :-)

Jag förstår att alla människor inte tar saker som grammatik eller stavning på samma allvar, men jag vet att jag mer eller mindre undermedvetet mycket enklare avfärdar en text som är slarvigt skriven än en som är korrekt.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Om att skriva och om språkfascism

Inlägg av RioGrande »

Lars Gustafsson sa vid något tillfälle att han alltid medvetet lade in några språkfel i sina romaner för att de inte skulle bli FÖR perfekta. Han ville inte att läsarna skulle uppfatta honom som alltför omänsklig.

****

Stig Larsson (alltså inte Stieg Larsson!) berättade en gång om sin romanskrivarmetod. Han försökte medvetet skriva slapp och dålig prosa. (Det var nog i samband med romanen Nyår... Och anledningen var naturligtvis att han, på ungefär samma sätt som Hr Gustafsson, ansåg sig själv vara -- mer eller mindre -- ett överjordiskt geni...)
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Om att skriva och om språkfascism

Inlägg av jens-olof »

Tilhör dom som stör mig de särskrivningar, för de har dykt upp i en
rejält ökad takt, i samma takt som engelskan brer ut sig. Dyslektiska
felstavningar eller halvtröga tangentbord tillhör "shit happens"-kategorin
och stör mig mindre! Anglocismer tycker jag inte heller om, när det finns
adekvat svensk vokabulär!

Jens
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Om att skriva och om språkfascism

Inlägg av Labrador Road 26 »

RioGrande skrev:Stig Larsson (alltså inte Stieg Larsson!) berättade en gång om sin romanskrivarmetod. Han försökte medvetet skriva slapp och dålig prosa. (Det var nog i samband med romanen Nyår... Och anledningen var naturligtvis att han, på ungefär samma sätt som Hr Gustafsson, ansåg sig själv vara -- mer eller mindre -- ett överjordiskt geni...)

Låter aningen snarlik vad Evert Taube svarade Sven-Bertil när denne frågade varför det var så konstig betoning i Karl-Alfred och Ellinor och Evert sa att det var för att den skulle vara så som en sjöman, Karl-Alfred själv, skulle ha skrivit den, alltså någon som egentligen inte kunde musik.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Om att skriva och om språkfascism

Inlägg av Nima »

Håller med jens-olof om särskrivningar. Det är det som mest stör mig. Andra grammatiska fel eller något slarvfel här och där gör inte lika mycket i min bok.

Men just det att det ska vara en himla massa mellanrum överallt. Beror väl som sagt mest på att det är mellanrum överallt i engelskan.

Nej, särskrivning har jag inte lätt för.
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Re: Om att skriva och om språkfascism

Inlägg av Ellingen »

Lägg skulden på programmen som gör det åt skribenten.
När du slutar tänka själv blir det problem.
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
mohsart
Fine
Inlägg: 267
Blev medlem: mån 14 dec 2009, 15:18
Ort: Blekinge
Kontakt:

Re: Om att skriva och om språkfascism

Inlägg av mohsart »

Många gånger kan det vara fråga om en medveten stil; jag kan t.ex. skriva saker som "Jag fråga han om lov!" eller "Min data är trasig", men jag vill tro att de allra flesta förstår att det är med flit. Inte alltid med något direkt syfte men icke desto mindre medvetet.

Ja, lathet, ja, men skriver någon "oxå" eller "lixom" så tror jag att de i de flesta fallen vet att det är inkorrekt, så det stör mig inte nämnvärt. Däremot de som skriver isär ord och menar att "det är så svårt att veta när ord ska skrivas ihop" (finns förvånansvärt många) - orkar man inte lära sig regeln att ALLA ord skrivs ihop så är man lat på ett helt annat plan, enligt mig.

Det är f.ö. ingen större mening för mig att korrekturläsa det jag skrivit, ögonen ser det de vill se och har jag hoppat över ett ord nånstans så ser jag det oftast inte vid en genomläsning.

/Mats
Riggare, segelmakare och repslagare. Pysslar även med teckning samt fin- och fulsnickeri
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Om att skriva och om språkfascism

Inlägg av Peral »

Jag tror Ellingen kan vara inne på något här, språkfunktionen som finns bl.a. här på Serieforum som är väldigt bra när man dubbeltrycker på två tangenter eller fel tangent, men som ibland uppvisar grammatiska brister.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Om att skriva och om språkfascism

Inlägg av spindelmannenelektra »

Jag tycker inte det spelar så mycket roll hur man stavar. Bara man försöker stava rätt, tycker det är onödigt om man slarvar. Själv läser jag bara engelska böcker och serier därför kan det hända att jag särskriver emellanåt, kan också hända att ett engelsk ord slinker ner här och där. Tycker det är viktigt att man gör sig förstådd. Någon gång kanske man får någon idé som man känner att man vill skriva ner direkt innan man glömmer den. Då tycker jag det är viktigare att man får iväg idén än att man stavar rätt. Främst ser jag detta forum som ett forum där man byter idéer med varandra och utvecklas på så sätt. Jag går in i efterhand ibland och ändrar mina inlägg om jag märker att det är felstavat. Tyvärr kan man ju inte göra det numera, bara precis efter man skrivit inlägget men det får väl gå ändå. Nej innnehållet är för mig mycket, mycket viktigare än stavningen. Visserligen kan det vara kul att läsa inlägg där man ser att författaren ansträngt sig för att hitta rätt ord osv.
Senast redigerad av 2 spindelmannenelektra, redigerad totalt 0 gång.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Om att skriva och om språkfascism

Inlägg av Labrador Road 26 »

Peral skrev:Jag tror Ellingen kan vara inne på något här, språkfunktionen som finns bl.a. här på Serieforum som är väldigt bra när man dubbeltrycker på två tangenter eller fel tangent, men som ibland uppvisar grammatiska brister.

Eh va? Vilken språkfunktion här på forumet? Känner inte till någon sådan. Om du inte menar att Firefox (och kanske andra webbläsare) markerar med rött om man stavar fel, om man inte stängt av det. Det är i så fall inte forumet utan webbläsaren.

Word och liknande program är ju hopplösa, där får man stänga av i stort sett allt för att kunna få skriva ifred.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Om att skriva och om språkfascism

Inlägg av Looding »

De, dem, dom, sär skriv ningar och anat slarv, åter kåmande slarrv framställer skribenten korkad i mina ögon. Det är inte så svår att lista ut om ett ord ska skrivas ihop eller om det ska vara "de" eller "dem". Läser man igenom sina inlägg så ser man snabbt var felen är.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Om att skriva och om språkfascism

Inlägg av Peral »

Naturligtvis är det Firefox, det är bara att jag skriver mest på forumet och därför förknippar jag funktionen med forumet. Mitt fel!
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Re: Om att skriva och om språkfascism

Inlägg av Ellingen »

spindelmannenelektra skrev:Jag tycker inte det spelar så mycket roll hur man stavar. Bara man försöker stava rätt, tycker det är onödigt om man slarvar. Själv läser jag bara engelska böcker och serier därför kan det hända att jag särskriver emellanåt, kan också hända att ett engelsk ord slinker ner här och där. Tycker det är viktigt att man gör sig förstådd. Någon gång kanske man får någon idé som man känner att man vill skriva ner direkt innan man glömmer den. Då tycker jag det är viktigare att man får iväg idén än att man stavar rätt. Främst ser jag detta forum som ett forum där man byter idéer med varandra och utvecklas på så sätt. Jag går in i efterhand ibland och ändrar mina inlägg om jag märker att det är felstavat. Tyvärr kan man ju inte göra det numera, bara precis efter man skrivit inlägget men det får väl gå ändå. Nej innnehållet är för mig mycket, mycket viktigare än stavningen. Visserligen kan det vara kul att läsa inlägg där man ser att författaren ansträngt sig för att hitta rätt ord osv.


Att du är lärare skrämmer mig.
Kan du inte stava gör du inte förstådd.
Missförstå mig inte. Vill bara att vi skall vara rädda om vårt språk.
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Re: Om att skriva och om språkfascism

Inlägg av Ellingen »

Peral skrev:Naturligtvis är det Firefox, det är bara att jag skriver mest på forumet och därför förknippar jag funktionen med forumet. Mitt fel!


Just så. [:)]
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Re: Om att skriva och om språkfascism

Inlägg av Ellingen »

Labrador Road 26 skrev:Word och liknande program är ju hopplösa, där får man stänga av i stort sett allt för att kunna få skriva ifred.


Helt rätt LR. Men alla stänger inte av utan förlitar sig på "programmen".
Läs en dagstidning idag så förstår du vad jag menar... [:)]
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Om att skriva och om språkfascism

Inlägg av Labrador Road 26 »

Ellingen skrev:
Labrador Road 26 skrev:Word och liknande program är ju hopplösa, där får man stänga av i stort sett allt för att kunna få skriva ifred.


Helt rätt LR. Men alla stänger inte av utan förlitar sig på "programmen".
Läs en dagstidning idag så förstår du vad jag menar... [:)]

Läser faktiskt inte några dagstidningar, och verkligen inte kvällstidningar. Dock inte baserat på stavning och liknande utan på grund av innehållet. Så som Charlie Brooker beskriver i detta klipp.
http://www.youtube.com/watch?v=l43sme4bNLA
(2:47 in i klippet.)
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Om att skriva och om språkfascism

Inlägg av spindelmannenelektra »

Jag använder som sagt särskrivningar ibland. Skall försöka bli bättre på det. Jag fattar inte att man skall sätta ihop alla ord på svenskan, engelskan är ju tvärtom. Det finns ju en hel del på forumet som har svårt att stava, men vad spelar det för roll? Vi är väl här för att byta idéer? Jag kan störa mig på innehållslösa texter. Man kan ibland märka att en del som koncentrerar sig så mycket på att stava rätt och formulera sig rätt att de glömmer av innehåll och att skriva något som är intressant. Jag jobbar som engelskalärare. Jag rättar ofta engelska uppsatser, först tittar jag på innehåll sen språket. Självklart rättar jag alla fel. Det finns elever som verkligen försöker använda nya sätt att uttrycka sig på och använda svårare vokabulär. Det kanske stavar fel, men jag tycker om att det vågar försöka. Därför tycker jag om att läsa vissa texter här på forumet som kanske innehåller mycket stavfel men är innehållsmässigt intressanta. Jag tycker absolut inte att de som stavar fel är korkade, väldigt tråkigt sätt att se på saken. Men visst kan man stava rätt och skriva intressant så är det ett plus i kanten. Synd att det inte finns en ABC-funktion/stavningsfunktion här på forumet då slipper man ju denna diskussion. Fast Word verkar inte ha koll på särskrivningar och sånt.

Jag skall bli bättre på särskrivningar, man vill ju inte bli uppfattad som korkad. [:)]
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Skriv svar