OBS: Regeluppdatering 2006-10-02

Information om Serieforum.se. Här kan du även ge feedback på forumet, ställa frågor, testa funktioner m.m.
Kategoriregler
Kontakta Serieforum.se genom att posta ett inlägg i detta delforum, eller genom att skicka e-post till info@serieforum.se.
Gammelsmurf

OBS: Regeluppdatering 2006-10-02

Inlägg av Gammelsmurf »

Uppdaterad och omformulerad 2006-10-03

Eftersom diskussionerna av och till handlar om personerna bakom serieförsäljningen i allmänhet och Traderasäljarna i synnerhet så verkar det vara nödvändigt med en regeluppdatering. Alla inlägg som hädanefter berör icke närvarande personers försäljning eller privata vandel och som inte direkt kan anses vara relevant för forumets inriktning kommer att editeras och medlemmen som tagit initiativet till att föra diskussionen mot person istället för objekt kommer att bestraffas med en varning. Efter tre varningar stängs medlemmen av.

Detta innebär att inlägg i stil med detta:
Användare X på Tradera verkar vara en riktig skummis. Jag har hört att han inte skickar varorna efter att han fått betalt.

... INTE längre är tillåtna och kommer hädanefter att raderas och rendera författaren en varning.

Däremot är det tillåtet att uttrycka sig såhär:
Jag köpte ett album av Användare X på Tradera och det har han inte skickat. Däremot har han lagt ut det på nytt.

I det första exemplet bryter tillägget att säljaren är en skummis mot förtalsregeln. Dessutom är det inte bevisat att han struntar i att skicka varorna.

I det andra exemplet har man själv handlat av säljaren och därmed gjort en egen erfarenhet. Liksom alla andra erfarenheter är den subjektiv, men i detta exemplet så styrks den av att säljaren lagt ut albumet på nytt.

För full redogörelse av vad som inte är tillåtet, se forumreglerna:
http://www.serieforum.se/rules.asp

Utöver detta så använd sunt förnuft i diskussionerna. Det är inte meningen att vi hela tiden ska ligga i lagens gråzon.

/admin
Användarvisningsbild
AndersL_
Very Fine
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 22:30
Ort: Christmas Island
Kontakt:

Inlägg av AndersL_ »

Får man inte skriva någonting som kan tolkas negativt ens om man har fakta som stödjer det, t.ex. ett seriealbum som man har köpt och som faktiskt håller betydligt sämre skick än utlovat? Det verkar lite underligt i så fall med tanke på att det här är ett diskussionsforum.
Om man t.ex. känner sig lurad av en viss säljare så tycker jag att man ska kunna säga det, framförallt för att varna andra.
- - AndersL - -
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Gammelsmurf »

[quote="AndersL_"]

Får man inte skriva någonting som kan tolkas negativt ens om man har fakta som stödjer det, t.ex. ett seriealbum som man har köpt och som faktiskt håller betydligt sämre skick än utlovat? Det verkar lite underligt i så fall med tanke på att det här är ett diskussionsforum.
Om man t.ex. känner sig lurad av en viss säljare så tycker jag att man ska kunna säga det, framförallt för att varna andra.
[/quote]
Ett diskussionsforum är det, däremot är det inget konsumentrådgivningsforum. Har man köpt ett seriealbum och fått ett exemplar i sämre skick än man betalt för så tar man lämpligen den diskussionen med säljaren istället för att skriva om det här. Att varna andra är visserligen en god tanke men det är väldigt lätt att varningstrådar rinner över i rena förtal. Eftersom vi haft problem med trådar som legat i gråzonen tidigare så är det enklare att vi kör en nolltolerans mot den här typen av diskussioner.

Vill man diskutera serier och serieskapare så är detta rätt ställe. Vill man diskutera Traderaskojare och varna för skummisar så har Tradera egna diskussionsgrupper för det.

/admin
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Tragiskt
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Dionysos
Fine
Inlägg: 236
Blev medlem: ons 01 mar 2006, 16:12
Ort: Sverige

Inlägg av Dionysos »

Riktigt riktigt tråkigt med dessa begränsningar.
I love the smell of arsenik in the morning
Användarvisningsbild
Marvel
Fine
Inlägg: 445
Blev medlem: tor 30 jun 2005, 10:17

Inlägg av Marvel »

Men alla säljare håller inte till på Tradera. Var ska man då varna för dom som säljer genom egna hemsidor eller butiker? Mycket trist.

Var med om en otrevlig säljare när jag besökte en butik i helgen. Det var första och sista gången jag gör det. Blev en mycket lustig dialog.

Klockan var 16 när gick in med en vän. Såg oss omkring för att orientera oss. Efter ca 5 minuter öppnar säljaren munnen:

Säljaren: -Ska du inta ha något denna gången heller?
Jag: -Det är första gången jag är här.
Säljaren: -Det spelar ingen roll. Ni ska gå nu. Jag ska faktiskt äta.
Jag: -Men, men...
Säljaren: -Det är stängt säger jag.

Så han slängde ut oss två och två andra. Lycka till med den attityden. Tyvärr vågar jag inte skriva vilken butik det var och i vilken den stad den finns.

/Goran
Power is nothing without control!
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Man får skriva att "den och den är bra" men att "dom" kanske du ska vara försiktig med, då blir det bortplockat.
Frågan är hur ska medlemmar här, som aldrig handlat på tradera eller andra saiter veta om dom är OK?

På forumet har vi en livlig debatt om det mesta, allt från Serier till Mopeder.

Frågan blir! Kan man lägga en "länk" till använarens omdömes sida om han är saljare/köpare på någon sait? "Denna ska du vara lite aktsam för, han håller inte skicken riktigt och konstigt porto och mycket minus" Då har man INTE namngivit någon utan bara "Hänvisat" vidare utan att nämna någon vid namn eller så.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Lite frågor och funderingar angående dessa nya regler.

Om man skriver detaljer gällande ett enskilt köp (eller sälj) och där förklarar några saker som gått snett, kan väl detta inte kallas för förtal?

Fiktivt exempel: Jag köpte Amazing Spider-Man #100 som enligt säljaren X var i F/VF (länk till auktionen) men nu när jag fick den var framsidan lös och baksidan saknades. När jag nu mailar honom om detta så svarar han inte på mailen. (Är detta förtal?)

Hur är det med postande av länkar som går till ställen där det finns negativ saklig kritik mot en säljare (eller köpare)? Om jag gör ett inlägg med en länk till ett ställe som har mindre hårda regler, bryter jag då mot forumets regler? Vill ju inte bli varken varnad eller avstängd på grund av misstag.

Får man fråga om dessa nya regler tillkommit på grund av viss påtryckning utifrån?

Hur är det med tecknare (manusförfattare mm), får man exempelvis säga att tecknares X alster ser för jäkliga ut? Eller att manusförfattare X stories suger?

För övrigt kan jag bara nämna att på samlastarwars.nu verkar det helt ok att påpeka att en säljare kränger reprovapen som vintage eller liknande. Så det verkar inte finnas någon lag som begränsar konsumentinformation. Fast jag förstår att det är du som är Admin och avgör om vad som är tillåtet på detta forum, även om det inte strider mot svensk lag.

Känns lite som brevbäraren (eller Posten) hotas med åtal, för att en del skickar stötande material. Om det underlättar är jag definitivt villig att underteckna/godkänna ett dokument som visar att jag tar fullt ansvar för mina inlägg och ingen skugga skall falla över Admin för saker jag har skrivit.

EDIT: mitt inlägg skrevs medan Burnout skickade sitt senaste, så därför har jag liknande frågor i mitt inlägg.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Alltså är det någon som blivit fälld på dessa grunder i Sverige? alltså pga medlemmar som diskuterar en säljare utan att använda dennes riktiga namn och persondata.

Jag förstår att rena personliga påhopp och persondata är illa.

Jag förstår inte varför man får konsumentvägleda i positiva ordalag men ej i negativa, det är väl lika fel om forumet nu inte handlar om konsumentrådgivning.

ISF bort med all diskussion om säljare oavsett betyg.
Får man posta konstiga auktioner och skratta åt eller är det off limit?, för trots allt hänger man ju ut säljarens nickname då.

Jag förstår att påtryckiningar har skett från ett visst håll, men egentligen så går det bara deras vägar, den som har saker att dölja vill helst få bort diskussionerna och lägger ner ett jäkla omak på att stoppa detta.
Skönt iaf att man själv fått lite insikt hur en del handlare fungerar.

Admin bestämmer givetvis reglerna, detta är enbart en diskussion om den nya regeln.
Jag vill som sagt ha en mer utförlig beskrivning vad denna regel täcker.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

Vi kan väl skapa en tråd om tips när man handlar på Tradera. Med olika punkter tex. Läs den personliga informationen säljaren har, titta på säljarens omdömen, speciellt de negativa, kolla runt innan du bjuder ifall du hittar samma objekt av en handlare med bra betyg innan du bjuder, osv.

Eller det kanske finns en sån tråd?
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
Thomas E
Avstängd
Inlägg: 1438
Blev medlem: lör 01 okt 2005, 00:22

Inlägg av Thomas E »

Jag tycker exemplet i tråden

http://www.serieforum.se/topic.asp?TOPIC_ID=1025

är glasklart. Ett inskrivet meddelande, tar 5 sekunder att göra, kan 10 år framåt stämpla någon som "skum", "slarvig", "tjuv", eller vad som helst. Utan att det kostar något för den som skriver. Utan att motparten kan göra något. Han kan skriva en kommentar "jag tycker du har fel", men skadan är redan skedd. OBS gäller bara om texten är indexerad. Om man inte kan hitta den via google så gör det mig inget. De som då ser den har även läst mycket annat på forumet och är införstådd med vem som skriver osv.

När det gäller tradera-köp: om man är missnöjd så kontaktar man säljaren/köparen. Om han inte reder ut problemet så ger man NEG. Därmed är saken utagerad, och man behöver inte och ska inte älta det någon annanstans. All info om den dåliga säljaren/köparen finns då på tradera, för alla att läsa. Min tråd ovan tycker jag är ett bra bevis på vad som händer annars. Jag kan tänka mig ännu värre saker.

Jag blev själv lurad på 800 kr på tradera i somras. Saken är polisanmäld. Jag skrev om det här, men förstod sedan att det är helt irrelevant info för serieforum att jag t.ex skriver vilken tradera-säljare det gäller. Han är avstängd och polisanmäld. Det räcker.

F.ö. sa Stampes pappa alltid "har du inget positivt att säga, säg ingenting alls". En klok kanin.
Användarvisningsbild
Lofty Peak
Fine
Inlägg: 535
Blev medlem: mån 06 mar 2006, 22:41
Ort: Sverige

Inlägg av Lofty Peak »

Det är ju löjligt om man inte får skriva sina åsikter på ett diskussionsforum.
Kanske man inte får skriva illa om en serie heller???
Jag skrev negativt om serien "Laban", dags att radera det också?

Jag kommer att fortsätta skriva om nån säljare är en pajas.
Då får jag väl bli avstängd då. [?]
Användarvisningsbild
Krian
Fine
Inlägg: 217
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 09:29
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Krian »

Känns tråkigt med denna ändring på forumet. Jag kan förstå att den interna pajkastningen som ibland förekommer kan kännas irrelevant för forumet. Men att gå så pass långt som att bestämma att inget negativt får skrivas om säljare är lite väl överdrivet.

Ser inte felet med att berätta om en dålig erfarenhet man gjort med en säljare, exempelvis på tradera. Att berätta säljarens alias och ärendet och sedan länka till auktionen är ju bara att hänvisa till offentlig information.

Man får inte glömma att detta är ett diskussionsforum, alla åsikter som publiceras här är subjektiva och skall därefter tolkas. Bara för att en användare påstår något är det ingen absolut sanning.
Användarvisningsbild
Seriefreak
Very Fine
Inlägg: 949
Blev medlem: fre 21 jan 2005, 17:55
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Seriefreak »

Kan inte vi prova och kolla om alla från och med nu inte skriver något sådant som nämts tidigare här. Utan bara skiver T ex. Jag rekkomenderar inte denna säljare för jag tycker han inte uppföljde kraven som man ska ha som säljare. Och detta är min personliga åsikt, och inget negativt menat mot någon annan. Eller som burnout sade att man kan ju bara skicka en länk till säljarens omdömes tråd, men det skulle bara bli trist efter ett tag, och att man inte kunde ha några åskiter.

Vi har haft så j*vla många onödiga,dumma och rent utsagt SKIT TRÅDAR som inte har haft någon mening alls. T ex detta med Steele (tycker det är lite löjligt att visa kallar han X ex) Han är bara en seriesamlare och han kallas Steele på tradera. Då ska vi inte kalla han för T ex X, som han vore någon j*vla mafiaboss (ironisk) eller något sådant. så många avstängda onödiga trådar som har sparkats i papperskorgen.

Om alla nu bara håller käft om sina onödiga och negativa trådar, om folk här så kanske vi får lite mer "space". Och slipper dom här jobbiga och "trista" reglerna.

Admin har så många gånger försökt få er att fatta detta, och nu så orkar han inte bryr sig. Utan tar ett beslut han säkert har klurat på länge. Och inför dessa "trista" regler så alla inte skriva såna trådar. Nu när ni har fått skriva hur ni vill och om vem ni vill, så tycker ni att konsekvensen är trist och inte fattar varför Admin införde dessa regler. Så ta och tänk till ett tag.

Vissa här lämnade ju forumet för ett tag sen, för dom orkade inte bry sig. Men Agentum kom tillbaka, och det är jag jävligt glad över [:)]. Och jag vill inte att detta ska hända igen. Därför så tänk er för, och skriv bara om vad detta forumet handlar om.

/ Markus, Seriefreak
Användarvisningsbild
Eliasson
Fine
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 13 sep 2006, 15:35
Ort: Sverige

Inlägg av Eliasson »

Du borde bli krönikör:P, håller med förövrigt med seriefreak gäller ju också det verkliga livet. inte kul att bli smutskastad.
The Phantom's ways are so mysterious even strong men are known to run like children afraid of the dark.
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

Jag håller också med seriefreak i det hela, ett par trådar kanske gick över gränsen. Att inte kunna
klaga på vissa säljare är synd ändå, det tycker jag man ska kunna utan att det går till överdrift.

Jag hoppas regeln kanske tas bort och att vi håller oss inom ramarna bara.
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Gammelsmurf »

Saklig kritik eller ej, jag hade inte för avsikt att skapa en klagomur när jag drog igång forumet för drygt två år sedan. Däremot har den nu avsomnade Steeletråden och andra liknande debatter haft sin tjusning i och med att det drog folk i ett skede när forumet behövde nytt blod. Nu är emellertid den tiden förbi och därför gäller det nu att försöka styra upp diskussionerna mer åt serierna och mindre åt personerna bakom serieförsäljningen. Helt enkelt för att det blir minst problem så. Då jag själv är att beteckna som ansvarig utgivare för det som skrivs här, oavsett om jag själv skriver det eller ej så är det jag som är juridiskt ansvarig för textinnehållet. Med det i åtanke så är det kanske förståeligt att jag vill vrida tillbaka diskussionerna till ursprunget - serierna.

Visst är det trist att bluffmakare och skojare dagligen skördar nya offer. Krasst sett är det däremot inte SerieForums huvudvärk. Ansvaret för varje köp bör och ska ligga på köparen. Man ska inte handla av folk med hundra minus. Gör man det ändå så har man själv satt sig i den båten. Vill man klara upp en affär som gått i stå så är det inte hit man ska komma. Därför fyller inte den typ av säljarrelaterade diskussioner som vi haft så mycket av någon funktion.


[quote="labrador road 26"]

Får man fråga om dessa nya regler tillkommit på grund av viss påtryckning utifrån?
[/quote]
Nej, det har dom inte. Däremot är jag själv trött på att hela tiden behöva rensa bland inläggen för att hålla koll på att inget straffbart skrivs. Jag är trött på att få e-post där folk gnäller om gammal skåpmat. Jag är trött på att hålla på och ta ställning till saker som jag vare sig är delaktig i eller är särskilt intresserad av. Det här forumet är tänkt att vara en mötespunkt för serieintresserade. Inte en klagomur för mer eller mindre förorättade samlare. Som jag skrev tidigare så är det enklare att ta diskussionen med säljaren om man känner sig lurad. Hjälper inte det och man känner ett behov av att varna andra för säljaren så står det givetvis var och en fritt att själva starta upp en varningssida av den typ som burnout länkar till i sina auktioner.
http://www.tradera.com/auction/aid_33624385

Här är det däremot slut med konsumentrådgivningen från och med nu.

/admin
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Gammelsmurf »

Jag uppdaterade formuleringen en aning för att det ska bli mer lättbegripligt.

Alla inlägg som hädanefter berör icke närvarande personers försäljning eller privata vandel och som inte direkt kan anses vara relevant för forumets inriktning kommer att editeras och medlemmen som tagit initiativet till att föra diskussionen mot person istället för objekt kommer att bestraffas med en varning.

Det innebär att exempelvis AndersL mycket väl själv kan tipsa om något han har ute till försäljning, eller berätta om hur han gör när han säljer. Däremot är det inte tillåtet att spekulera i hans försäljning utan att Anders kan replikera. Det är heller inte tillåtet att spekulera i hur personer utanför forumet hanterar sina affärer. Överhuvudtaget ska vi komma ifrån säljarfokuseringen vi har här på forumet.

Hoppas att det blir lite klarare nu. Jag såg att min formulering var lite i mastigaste laget. Jag skyller på att det var sent när jag skrev den.

/admin
Användarvisningsbild
Seriefreak
Very Fine
Inlägg: 949
Blev medlem: fre 21 jan 2005, 17:55
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Seriefreak »

Tackar Admin ! [:)], du behöver ingen till moderator ? :P
Användarvisningsbild
Thomas E
Avstängd
Inlägg: 1438
Blev medlem: lör 01 okt 2005, 00:22

Inlägg av Thomas E »

Man skulle kunna finslipa med t.ex "namnger" istället för "berör". Det får väl anses OK att skriva exakt "SS/ST är idioter" eftersom ingen utanför serieforum förstår vilka som menas. Men det är inte OK att skriva personliga namngivna påhopp som "Seriesamlarna är skumma". Med den ändringen så släpps nästan allt igenom som redan finns, och som ingen vänt sig emot. Det är ju själva identifieringen som upprör den som påhoppas.

(Fast å andra sidan vore det skönt med INGA PÅHOPP ALLS. Ungefär som det är på alla andra vettiga forum jag känner till).
Skriv svar