Vilka är de fem bästa superkrafterna?

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Vilka är de fem bästa superkrafterna?

Inlägg av Peral »

Superhjältar är just nu oerhört inne, mycket tack vare de specialeffekter man kan göra med modern datateknik på film, men vilka är de häftigaste superförmågorna. Mitt förslag:

SNABBHET: Som tecknare är det en utmaning att skildra fart, då inte genom luften likt Stålmannen utan på marken

OSYNLIGHET: Ända sedan HG. Wells story så har den förmågan genererat bra historier, med många möjligheter

TELEPORTATIONSFÖRMÅGA: Ger också många fascinerande utmaningar och föder bra historier.

SUPERSTYRKA: Likt Big Ben, Hulk och allt vad de heter, Det är alltid kul att se en bra tecknad fajt.

VAMPYRER: Bram Stoker lade grunden för ett oerhört fascinerande perspektiv på döden.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Vilka är de fem bästa superkrafterna?

Inlägg av Nima »

Stålmannen är ju faktiskt supersnabb även på marken. Kanske inte riktigt lika snabb som Flash, men ändå. De har väl tävlar femtioelva gånger.

Även om gotisk skräck är något jag håller kärt så har jag svårt för att se "vampyrism" som en superkraft i den bemärkelsen. Hamnar lite i en annan kategori, tillsammans med teriantropi. Mer något mytologiskt/fantasy-aktigt än sci-fi som jag ofta associerar "super" med.

Annars är en favorit förmågan att manipulera vatten (Hydro-Man) och is (Iceman).

Förutom den väljer jag superstyrka, superspeed (kommer ej på ett bra svenskt ord för det), flygning och den sista måste jag tänka på lite.. Hm.
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Vilka är de fem bästa superkrafterna?

Inlägg av Peral »

Den fantastiska superkraften Hm! Så svårdefinierad och därför nästan omöjlig att besegra!
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vilka är de fem bästa superkrafterna?

Inlägg av tfels »

Styrka
Telepati
Flygning
Snabbhet
Osårbarhet

Det är väl bland de fem krafter som vore bäst att ha som superhjälte. Möjligtvis superintelligens och magi också.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vilka är de fem bästa superkrafterna?

Inlägg av Agentum »

en del går ju ihop med för superstyrka ger det ju att man är stryktåligare tex.

Flyga är väl också vanligt förekommande som oumbärligt om det ska vara riktigt "super", folk skulle vilja kunna flyga.

Osynlighet för en tynande tillvaro som kanske märks och tycks inte vara eftertraktad som superförmåga, det är nog mer en förmåga folk kan drömma om utan att det liksom är "super" utan bara för användning i andra sammanhang.

Vampyrer har ju det mesta av det där iofs, men de har ju också negativa sidor, oöverstigliga negativa sidor, ja så som jag tänker mig den klassiska vampyren alltså och inte det trams som förekommer i diverse amerikansk media.

Men ok det mesta har sagt så jag får lägga på durability även om det kommer med superstyrka antar jag, men säg som Wolverine regenering.

En vanligt förekommande förmåga är ju extrem gymnasisk förmåga med, fast det angs ju inte alltid som "super", Batman och Cap. America tex.
Men det är populärt att nån i gänget åtminstonde är värre än världens bästa gymnast och cirkuslindansare ever.
9mm, i'm never further away than that.
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Vilka är de fem bästa superkrafterna?

Inlägg av mikaelbergkvist »

Det finns ju "netrala" eller meningslösa superkrafter också.

Osårbarhet är ju en meta-kraft för en hjälte, eftersom i en serial, så kommer ju hjälten i alla fall aldrig att bli skadad på riktigt - så han är ju redan "osårbar" på det viset. Han kan inte råka ut för nåt eftersom det innebär att man lägger ner serien eller förändrar den på något drastiskt och oåterkalleligt sätt.

Man kan skriva en osårbar figur utan att nånsin behöva bry sej om den egenskapen i praktiken, eftersom den inte spelar nån roll. Allt man behöver hitta på för att kringå att hjälten är osårbar, måste man i alla fall hitta på för att hindra hjälten att bli allvarligt skadad, så att titeln inte läggs ner.

Osårbarhet är alltså ingen begränsning för manusskrivandet - utan det är det faktumet att det är en serial som är själva begränsningen.

Bra superkrafter brukar väl vara action-orienterade, lämpade för dynamisk strid, så att man har en bred palett med möjliga sätt att illustrera striden på som är grafiskt tilltalande. Jag har svårt för osynlighet just för att det är svårt att skapa något explosivt grafiskt tilltalande med det.
X-men är ju lite genialiskt i och med att de flesta har väldigt "synliga" krafter och designer.
Bara att kunna poppa ut klor ur handen som Wolverine gör, är ju lite coolt. :)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vilka är de fem bästa superkrafterna?

Inlägg av Agentum »

Fast Wolverine är ju också ifråga om att vara osårbar fast han blir skadad och läker så att säga, så det finns ju olika former av det, en stor del av hans krafter är ju just det där att han visserligen går att hacka eller skjuta sönder men han hämtar sig igen.
Detta görs ju en rätt stor affär av i filmen det där kulan pluppar ur skallen på honom, det går ju inte att förneka.

Sen har du ju Superman silverage gudosarbarhet, men det är ju inte samma sak, där får du problemet att han inte ens blöder.

Sen som sagt en viss mått av osårbarhet komemr md superstyrka, hur skulle det annars funka?

Vi har även bieffekter av det som i Sleeper där huvudpersonen är i princip osårbar, men i stället har han ingen känsel, så jag anser inte att det är en återvändsränd, det är ett viktigt element och används väldigt ofta i serier.
9mm, i'm never further away than that.
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Vilka är de fem bästa superkrafterna?

Inlägg av mikaelbergkvist »

Agentum skrev: men det är ju inte samma sak, där får du problemet att han inte ens blöder.


Nej precis, där slår du nog huvudet på spiken. I serier är det avgörande att det går att omvandla till något grafiskt intressant.
Superkrafter måste "synas", annars är de ganska meningslösa.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Vilka är de fem bästa superkrafterna?

Inlägg av Peral »

Wolverines klor är en fantastisk förmåga, så bra att jag inte kan se en Hugh Jackman film utan att vilja se honom fälla ut klorna i svåra lägen.
Flygförmåga är däremot en värdelös förmåga från dramatisk synpunkt, eftersom med den kommer så många frågetecken! Varför går karaktären med flygförmåga, varför använder figuren diverse transportmedel som bil, motorcykel och flygplan? Karaktären borde ständigt befinna sig i ett marklöst tillstånd.
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Vilka är de fem bästa superkrafterna?

Inlägg av mikaelbergkvist »

Peral skrev:Varför går karaktären med flygförmåga, varför använder figuren diverse transportmedel som bil, motorcykel och flygplan? Karaktären borde ständigt befinna sig i ett marklöst tillstånd.


Ahh, men där kommer den "hemliga identiteten" in i bilden. Man kan misstänka att den introducerades just för att lösa det problemet med Stålmannen.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Vilka är de fem bästa superkrafterna?

Inlägg av Peral »

Kan stämma med Stålmannen, men sedan finns de som redan avslöjat sin identitet som t.ex. Rogue i X-Men som gärna spatserar omkring. Det som räddar Rogue är att hon inte kan rör vid andra människors hud vilket gör henne till en fascinerande figur. Men så dras hon också ner av hennes flygförmåga och osårbarhet. Tänk hur mycket bättre hon vore som karaktär om dessa förmågor plockades bort.
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Vilka är de fem bästa superkrafterna?

Inlägg av Rosen »

Kanske inte de bästa, men när jag satt för några år sedan och försökte sammanställa gammalt barnaklotter om min allra första superhjälte* så kom jag fram till att han hade haft ett ganska gediget "baspaket" á fem krafter -- flygförmåga, osårbarhet, och övermänsklig styrka, snabbhet och precision.

Han var alltså inte stark som Superman eller snabb som Flash, han var bara väldigt stark och väldigt snabb. Och precision som superkraft; tänk Lucky Luke t.ex, som alltid träffar exakt det han siktar på.


* Han hette Stålfemman (som i stål-femteklassaren) och hade ett origin inspirerat av Stål-Långben. Jag var nog tio år eller så.
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Vilka är de fem bästa superkrafterna?

Inlägg av Peral »

Personligen tycker jag att varje karaktär skall vara begränsad till en enda förmåga.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vilka är de fem bästa superkrafterna?

Inlägg av Agentum »

Hon hade dem ju inte först heller utan de absoberades ju från Ms. Marvel när hon försökte ta livet av denne.

Jag vet ärligt talat inte varför de valde att spela ut det så, kanske tyckte de Ms. Marvel var slut som karraktär och ville ha en yngre förmåga med de krafterna och så egna typiska "Marvelproblem".

Själv gilade jag inet figuren så mycket, hon hade en rätt osanolik personlighet för nån som altså växt upp utan att kunna röra folk, där är ju filmerna bättre än serien.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Vilka är de fem bästa superkrafterna?

Inlägg av Peral »

Jag tycker just detta är ett väldigt bra dramaturgiskt dilemma, värdigt likt de gamla grekiska dramerna. En mycket åtråvärd karaktär som helt saknar förmågan att vara intim med de karaktärer hon åtrår och som åtrår henne.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vilka är de fem bästa superkrafterna?

Inlägg av Agentum »

Men som sagt toalt osannorlikt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Dude
Fine
Inlägg: 392
Blev medlem: lör 28 maj 2011, 13:53

Re: Vilka är de fem bästa superkrafterna?

Inlägg av Dude »

Den klassiska kraften superstyrka gillar jag, det är en bra förutsättning för bra fajter. Utan den kan det bli magert ibland.

Den annars mest spännande hjälten ur kraftsynpunkt är min favorit Spidey. Vigheten och styrkan kanske inte är så speciellt, men nätet (om det ska klassas som en kraft), spindelsinnet och möjligheten att klättra på väggar är riktigt häftigt.

En annan cool kraft är Magnetos, att kunna kontrollera metall.

Peral skrev:Superhjältar är just nu oerhört inne, mycket tack vare de specialeffekter man kan göra med modern datateknik på film, men vilka är de häftigaste superförmågorna. Mitt förslag:

...

VAMPYRER: Bram Stoker lade grunden för ett oerhört fascinerande perspektiv på döden.


Är det en superkraft att vara vampyr? Det är snarare en karaktär som kan besitta olika krafter pga att den är en vampyr. Inte att vampyr är en kraft i sig.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vilka är de fem bästa superkrafterna?

Inlägg av RioGrande »

Pellefant har den bästa superkraften: knakelibraklåten.
Hälften av gångerna läser en rejäl knakelibrakare alla problemen (exempelvis med tjuvar och så). Hälften av gångerna hamnar elefanten i rejält trubbel när han tutar...
(Fast P-fant kanske inte räknas som superhjälte när han inte har någon civil indentitet, han är ju liksom "världens blåaste elefant" hela tiden...)
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Vilka är de fem bästa superkrafterna?

Inlägg av Labrador Road 26 »

Crackedgänget kommer fram till vilken som är den bästa superkraften, och det är nog inte riktigt den man förväntar sig.
http://www.youtube.com/watch?v=dNbeyRwT8Uo

Kloningsförmågan som Jamie Madrox (Multiple Man) har är ganska intressant, att dela upp sig så varje del får ta hand om varsin sak. Frågan är om man blir stämd om man kallar sig Xerox som superhjältenamn.

Rio: Nej det är nog bara du som ens skulle komma på tanken att räkna en tygelefant som superhjälte. Lite som Mjölmannen från Tårtan eller SuperTed. Parodier, parafraser och pastischer men knappast renodlade superhjältar.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vilka är de fem bästa superkrafterna?

Inlägg av Wakuran »

RioGrande skrev:(Fast P-fant kanske inte räknas som superhjälte när han inte har någon civil indentitet, han är ju liksom "världens blåaste elefant" hela tiden...)

Den ende och bäste!
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar