K-special: Okej - 80-talets största poptidning

Här är vårt fikarum. Här samlas alla de ämnen som inte riktigt passar in bland de övriga kategorierna men som ändå bör dryftas.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

K-special: Okej - 80-talets största poptidning

Inlägg av Magnus »

Se den intressanta dokumentären om tidningen Okey och dess starke man Hans Hatwig.
Förstås inte alls om serier men väldigt upplysande ändå om tidningsbranschen i Sverige på 70 & 80-talet.

Jag som är seriös samlare av Hans Hatwigs skapelse Poster och även läsare av den på 70-talet uppskattade programmet enormt mycket.

http://svtplay.se/t/102869/k_special__o ... poptidning
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: K-special: Okej - 80-talets största poptidning

Inlägg av burnout »

Då är vi några som uppskattade programmet [:)] Som sambon sa innan slutet " undrar om han hade något med "en dingding värld" att göra? Hon tyckte blldspråket var lika.Roligt program. ni som missade det kolla när reprisen kommer.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: K-special: Okej - 80-talets största poptidning

Inlägg av Wakuran »

Blir väldigt nyfiken på tidiga Okej-varianten som var fylld av sensationsartiklar och nakna brudar... :shock:
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: K-special: Okej - 80-talets största poptidning

Inlägg av Magnus »

Wakuran skrev:Blir väldigt nyfiken på tidiga Okej-varianten som var fylld av sensationsartiklar och nakna brudar... :shock:


Den blev väldigt kortlivad, enbart 3 tidningar kom ut 1980. Ganska ovanliga att hitta idag, tror jag.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: K-special: Okej - 80-talets största poptidning

Inlägg av Rufus »

Magnus skrev:Se den intressanta dokumentären om tidningen Okey och dess starke man Hans Hatwig.
Förstås inte alls om serier men väldigt upplysande ändå om tidningsbranschen i Sverige på 70 & 80-talet.

Jag som är seriös samlare av Hans Hatwigs skapelse Poster och även läsare av den på 70-talet uppskattade programmet enormt mycket.

http://svtplay.se/t/102869/k_special__o ... poptidning


Jo, det där programmet var ett måste för mig. Okej läste man ju på det glada 80-talet. På den tiden troddes det ju dock inte att de
skulle bli värdefulla samlarföremål senare, så de slängdes. [:I] På den tiden var det ju istället serier som var det som var de
bästa investeringsobjekten (trodde man), så dessa sparades i plastfickor, och vi vet ju vad värdet på 1980-talets seriepublikationer ligger på idag... [:I]
Men programmet var mycket intressant och bra. [:)]

burnout skrev:Som sambon sa innan slutet " undrar om han hade något med "en dingding värld" att göra? Hon tyckte blldspråket var lika.Roligt program. ni som missade det kolla när reprisen kommer.


Jo, den gavs tydligen också ut av Hartwig.

Wakuran skrev:Blir väldigt nyfiken på tidiga Okej-varianten som var fylld av sensationsartiklar och nakna brudar... :shock:


Som jag förstod det i programmet så var det väl bara discostjärnan Amanda Lear som var helnaken? Andrea True (en gång i tiden pop- och porrstjärna) hade de säkert kunnat få tag på nakenbilder på också, men de var säkerligen för vågade även för tidiga Okej.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: K-special: Okej - 80-talets största poptidning

Inlägg av Magnus »

Anders1 skrev:
Wakuran skrev:Blir väldigt nyfiken på tidiga Okej-varianten som var fylld av sensationsartiklar och nakna brudar... :shock:


Som jag förstod det i programmet så var det väl bara discostjärnan Amanda Lear som var helnaken? Andrea True (en gång i tiden pop- och porrstjärna) hade de säkert kunnat få tag på nakenbilder på också, men de var säkerligen för vågade även för tidiga Okej.


Samantha Fox hade iofs varit glamourmodell innan sångkarriären. Men det kanske inte riktigt är samma sak. Hatwig köpte dock gamla bilder och hade med dem i tidningen (t ex i 13/86).
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: K-special: Okej - 80-talets största poptidning

Inlägg av Rufus »

Magnus skrev:
Anders1 skrev:
Wakuran skrev:Blir väldigt nyfiken på tidiga Okej-varianten som var fylld av sensationsartiklar och nakna brudar... :shock:


Som jag förstod det i programmet så var det väl bara discostjärnan Amanda Lear som var helnaken? Andrea True (en gång i tiden pop- och porrstjärna) hade de säkert kunnat få tag på nakenbilder på också, men de var säkerligen för vågade även för tidiga Okej.


Samantha Fox hade iofs varit glamourmodell innan sångkarriären. Men det kanske inte riktigt är samma sak. Hatwig köpte dock gamla bilder och hade med dem i tidningen (t ex i 13/86).


Jag menade egentligen "tidiga Okej". Samantha Fox bröst var med många gånger under 1980-talet ja (Page 3-foton från The Sun, såsom jag har förstått det). Men jag tror att hennes könsorgan aldrig har visats upp i Okej.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: K-special: Okej - 80-talets största poptidning

Inlägg av Wakuran »

Dag Finns könsorgan, däremot... [:o)]
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Schuberg
Very Fine
Inlägg: 770
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 16:07
Ort: Sverige

Re: K-special: Okej - 80-talets största poptidning

Inlägg av Schuberg »

Magnus skrev:
Wakuran skrev:Blir väldigt nyfiken på tidiga Okej-varianten som var fylld av sensationsartiklar och nakna brudar... :shock:


Den blev väldigt kortlivad, enbart 3 tidningar kom ut 1980. Ganska ovanliga att hitta idag, tror jag.


Stämmer bra. Åtminstone första numret brukar vanligtvis gå för mellan 2-400:-/st på tradera beroende på hur säljaren marknadsför det, med rätt "kändisurval" i auktionstexten för stunden så kan dessa "springa iväg en bit till"..
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: K-special: Okej - 80-talets största poptidning

Inlägg av Agentum »

Kul jag köpte den från kanske 82 till 87-88 kanske, hade alla afficherna, så städade jag kanske 6-7 år senare och slängde dem hahaha.
Afficherna var dubbelsidiga mins jag, ofta nåt hårdrockaraktigt på en sida och nåt synt/pop på andra sidan, faktum var ju att man satt upp dem på väggen med.
Samantha Fox hehe, med bröst utan röst, jo hon var populär, aktiv ännu såg jag på nåt program på TV, men snacka om att leva i det förflutna.

Det kan jag känna var dumt ibland, även om det mest stod en masa skvaller och inte så värst fördjupande saker i dem så är de ju väldig nostalgi idag.

Fan.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: K-special: Okej - 80-talets största poptidning

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Är det verkligen värt pengar? Blev erbjuden en samling av min kusin häromåret, men jag tackade nej. Det var kanske dumt. Hon hade nog 50-60 tidningar från tidigt 80-tal. Tre stora papperskassar med Okej och Mitt livs novell.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Schuberg
Very Fine
Inlägg: 770
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 16:07
Ort: Sverige

Re: K-special: Okej - 80-talets största poptidning

Inlägg av Schuberg »

APenny4YourThoughts skrev:Är det verkligen värt pengar? Blev erbjuden en samling av min kusin häromåret, men jag tackade nej. Det var kanske dumt. Hon hade nog 50-60 tidningar från tidigt 80-tal. Tre stora papperskassar med Okej och Mitt livs novell.


Åtminstone de tidigaste, de från andra år av 80talet går vanligtvis för allt från 10:- till 50:-/st.
Just nu ligger dessa tidiga ute;

http://www.tradera.com/okej-1-a-numret- ... _148488793
http://www.tradera.com/okej-2-a-numret- ... _148489249

Säljaren hade sannolikt haft betydligt bättre förutsättningar att få bra betalt om denne valt att ex.vis ha med "Elvis Presley", "Kiss" i rubrik/beskrivning på 1/80 och marknadsfört båda sina nummer bättre genom en utförligare beskrivning av innehållet.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: K-special: Okej - 80-talets största poptidning

Inlägg av Magnus »

Agentum skrev:Samantha Fox hehe, med bröst utan röst, jo hon var populär, aktiv ännu såg jag på nåt program på TV, men snacka om att leva i det förflutna.


Faktum är att hon (och andra, t ex Sabrina) har mycket stor popularitet i östeuropa, främst i Ryssland tror jag. Det finns många klipp man kan se på YT. Det är tydligen fullt hallå på de konserterna.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: K-special: Okej - 80-talets största poptidning

Inlägg av Agentum »

Oj, jo de kom ju efter lite då de var sovjet när hon var populär här:-)

Tja hon såg ju bra ut iaf.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: K-special: Okej - 80-talets största poptidning

Inlägg av spindelmannenelektra »

Okej ja det samlade man på 80-talet, snacka nostalgi. Jag hade hur mycket posters som helst, tyvärr slängde jag allt för en massa år sen. Jag samlade posters på A-ha, Limahl, Shanghai, Howard Jones, Alphaville och Modern Talking. 80-talet då var det okej som gällde. Samantha Fox ni är för roliga ni. "Touch Me I want to hold your body", he he. Tror jag sålde mina Samantha Fox bilder till någon snubbe på 80-talet han var helt överlycklig. Komiskt. Är hon stor nu i Ryssland? Ja Limahl (Christoffer Hamill) spelar fortfarande The Neverending Story i Tyskland tydligen, det ligger ute på youtube. Han gjorde en riktigt bra låt och han lever fortfarande på den. Sjukt. Men visst jag gillar den fortfarande men jag har å andra sidan ingen musiksmak.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: K-special: Okej - 80-talets största poptidning

Inlägg av Agentum »

Jo han var väl lite en one hit wonder där, mins dock att han var sångare i nån grupp tidigare som hade nån hit.

Alltså 80-tals musik även sånt här tycker jag är ok för min del, det kanske anses jönsigt men jag var allätare där så det sträckte sig från hårdrock till synth.

Jag kan lyssna på gamla italo disco låtar, det skiter jag i om nån tycker peknegrer är ballare, jag tycker de är skit.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: K-special: Okej - 80-talets största poptidning

Inlägg av Wakuran »

Italodisco är väl mer kult än hiphop nuförtiden? Hiphop är ju jättestort...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: K-special: Okej - 80-talets största poptidning

Inlägg av spindelmannenelektra »

Agentum skrev:Jo han var väl lite en one hit wonder där, mins dock att han var sångare i nån grupp tidigare som hade nån hit.
Det har du rätt i. Jag såg någon youtube snutt nyligen när han blir intervjuvad av någon och de pratar bara om The Never Ending Story och han blir sur för han var faktiskt i en grupp innan. Okej jag googlar nu. Kajagoogoo var det ju visst. De var tydligen etta i England ett tag och 5:a på någon lista i USA. Men jag tror de flesta kommer ihåg The Neverending Story.

Kolla detta klipp från 2011 med Limahl, snacka om att köra på gamla meriter:

http://www.youtube.com/watch?v=gL1hC7Vt6Hw

Han hade ju sådan cool frilla:
Bild
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: K-special: Okej - 80-talets största poptidning

Inlägg av Wakuran »

Kajagoogoo hade ju en stor hit med "Too Shy".

http://www.youtube.com/watch?v=nKWbMJOIkUk

Paris Hilton har en cameo! [;)]

http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... kUk#t=136s
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: K-special: Okej - 80-talets största poptidning

Inlägg av Agentum »

Wakuran skrev:Italodisco är väl mer kult än hiphop nuförtiden? Hiphop är ju jättestort...


Ja, men jag begriper inte ett skit av det, italodisco existerar inte längre, det var ju de låtar som var på max mix skivorna osv, dock kom de från många länder i Europa även Sverige faktikst, men en hel del av dem var väl italienare, de bakom maxmix var dock spanjorer.

Det finns nåt liknande mellan Italien och Japan som heter eurodance eller nåt sånt, förekommer inte här men väl i en del animefilmer osv.

Hip Hop är för mig obegripligt men än mer de som kommer frfån säg Sverige och tror att de håller på med sånt, de är verkligen överskattade, eller var ett tag iaf när de fick priser hur dåliga de än var bara för att liksom göra en "duktig invandrare" av dem.

Fast nu var det ju Okej här och inet ev. musiksmak.

Jag har inga kvar iaf, och lär knappast ha några igen, som sagt nostalgi men jag skulle inte betala så mycket för den det får jag erkänna.
Men tidningen hade ett inflytande helt klart, liksom Tracks och motsvarande på TV.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar