Utopi

Information, nyheter, på gång från små och stora serieförlag- saker som inte är rena kom-och-köp annonser.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Utopi

Inlägg av AndreasEriksson »

Wakuran skrev:Min prenumeration går ju ut nu. Kommer ett nytt inbetalningskort på posten i januari? Inga erbjudanden som riktas till tidigare prenumeranter?

Info från mail till prenumeranter:
Hej Utopiprenumerant!

Vi hoppar direkt till den viktiga infon:

1. Julkampanjen
Finns det något som får en att återuppleva sina lyckligaste barndomsjular som en prenumeration på Utopi magasin? Nej.
Därför har Utopi magasin har en fantastisk julkampanj i år, om du ger bort en prenumeration för 299 kr så medföljer en av höstens nya serieböcker utan extra kostnad. Välj mellan Maran av Lina Neidestam, Hungerhuset av Loka Kanarp och C/M Edenborg eller Tummelisa av Matilda Ruta.

http://www.utopi-jul.se finns kan du göra din beställning och läsa mer om erbjudandet.

Om man vill ge bort tidningarna men behålla boken eller någon annan variant så är det bara att mejla pren@utopimagasin.se

2. Förnyad prenumeration
Samtliga prenumerationer på Utopi magasin förnyas automatiskt efter fyra nummer. Årsavgiften ligger på 299 kr inkl. moms för prenumeranter i Sverige. Om man vill säga upp sin prenumeration går det bra att mejla till pren@utopimagasin.se Man ska alltså inte boka sig för en ny prenumeration själv - men aktivt säga upp prenumerationen om man inte vill fortsätta!

3. Ett år med Utopi
I veckan skickas Utopi magasin nr 4 från tryckeriet i Ungern, och därmed har vi uppnått målet att hinna ge ut fyra nummer under första året. Vi på redaktionen tackar för all positiv och konstruktiv feedback vi fått från er läsare. Det är ovärderligt att höra era åsikter, och ni är alltid välkomna att höra av er till fabian@kolikforlag.se.

Vi har tagit intryck av era synpunkter och till nästa år vässar vi våra pennor för att ge er storslagnare följetonger, övernaturligare äventyr och mer fanastisk epik. I slutet av Utopi magasin nummer 4 kommer ni kunna läsa om några av våra nya serier, medan andra överraskningar kommer presenteras först längre fram.

Vår vision om fantastiska serier stannar inte här, vi har bara tagit första steget på en magisk resa. Tack för att du är med oss på färden!

//Fabian Göranson
Chefredaktör Utopi magasin

Framgår dock inte hur prenumerationen förnyas, men en faktura i januari låter väl rimligt.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Utopi

Inlägg av RioGrande »

Hm. Man kan ju fråga till vilka prenumeranter detta mejl gått ut... Inte till mig i alla fall...
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Utopi

Inlägg av Wakuran »

AndreasEriksson skrev:
Fabian Göranson skrev:2. Förnyad prenumeration
Samtliga prenumerationer på Utopi magasin förnyas automatiskt efter fyra nummer. Årsavgiften ligger på 299 kr inkl. moms för prenumeranter i Sverige. Om man vill säga upp sin prenumeration går det bra att mejla till pren@utopimagasin.se Man ska alltså inte boka sig för en ny prenumeration själv - men aktivt säga upp prenumerationen om man inte vill fortsätta!

Framgår dock inte hur prenumerationen förnyas, men en faktura i januari låter väl rimligt.

Jo, det låter litet märkligt, att döma av formuleringen.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Utopi

Inlägg av Mithroth »

RioGrande skrev:Hm. Man kan ju fråga till vilka prenumeranter detta mejl gått ut... Inte till mig i alla fall...


Jag har också fått mailet. Anlände den 6/12 hos mig.
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Karl Johnsson
Good
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 14 jun 2011, 18:43

Re: Utopi

Inlägg av Karl Johnsson »

Hej alla människor!

Jag heter Karl Johnsson och jag har gjort seriealbumet "Mara från Ulthar", och ett par kortisar i tidningen Utopi, bl.a. serien "Offret" i första numret. Jag sitter i redaktionen för tidningen.
Jag har följt den här tråden sedan den startade, liksom alla vi som arbetar med tidningen Utopi. Hur skulle vi kunna hålla oss borta? Det är alltid lite knepigt att veta om man ska ge sig in i diskussionerna när man själv är upphovsman. Jag tycker i alla fall det, det känns om om jag skulle klampa in på er plan. Samtidigt så har det kliat i fingrarna många gånger. Nu när ett nytt år närmar sig, och många verkar fundera på om de ska fortsätta prenumerera eller stödja tidningen, så vill jag ändå besvara ett par frågeställningar som kommit upp.

Den feedback som vi får här på forumet är något vi värdesätter och diskuterar. Vi läser alla bloggar som skriver om tidningen, och vi försöker analysera den feedback vi får med syfte att tidningen ska bli bättre. Allt vi vill är att skapa en tidning som bär sig själv. Då måste den gå hem hos publiken, den kan aldrig överleva om folk inte läser den.

Det talas mycket om "det episka" och bristen på storslagna äventyr. Att det är för mycket korta storys. Jag förstår kritiken mycket väl. Alla vi som arbetar med tidningen vill samma sak som ni. Minns dock att vi är på vårt första år. Långa följetonger kräver mer planering, och framför allt mer tid. En kort serie kan få ta den tid den tar, sedan kan den gå i tidningen när det finns plats. En längre serie måste ha kontinuitet. Därför krävs det en längre startsträcka och mer planering runt de episka serier som många efterlyser. Utopi som plattform har existerat såpass kort tid, och det är först nu som vi närmar oss den tid då de längre följetongerna kan börja.

Utopi är inte en färdig produkt. Tidningen är ännu inte den tidning vi ser i våra drömmar, även om varje nummer kommer närmre och närmre. Jag tycker att de nummer vi släppt ändå är fantastiska, om man backar ett par steg och inte fastnar så mycket i vad man har för förväntningar utan ser på vad tidningen faktiskt är här och nu. Jag är stolt över vad vi åstadkommit.

Mitt mål är en fantastisk passionerad serietidning där man inte hoppar över en enda jäkla serie! Självklart ska vi ha feta följetongar, men också korta små godisbitar där serieskaparna får leka av sig och visa upp nya världar för oss. De korta serierna ger också mer svängrum för experiment och att testa idéer och stilar. Självklart ska inte tidningen vara en lekstuga, de korta serierna ska hålla lika hög kvalitet som de längre, men visst är det spännande att få se begåvade människor pröva sina vingar?

Ett annat mål med Utopis existens är att det ska vara en plattform där nya serieskapare kan komma fram. Det har ju funnits så få! Det tar tid att bli vass på att göra äventyrsserier, höga krav ställs på det tekniska och publiken är skoningslös. Talangerna måste känna att det finns något att sikta på, ett forum där de kan visa upp sig, som kan bli en trampolin för deras karriärer. Det vill jag att tidningen ska bli.

Jag hoppas att ni vill följa med tidningen in i framtiden. Vi som jobbar med tidningen är inga latmaskar, aldrig har jag mött ett gäng som har så mycket ambition och vilja. Vi är heller inga puckon, vi förstår vad som krävs för att vi ska kunna ta oss och tidningen vidare. Om vi lyckas återstår att se (vi kommer att lyckas). Vi gör det för att vi älskar serier så förbannat mycket, vi har växt upp med fantastiska serier som tagit oss till andra världar, vi har fortsatt läsa fantastiska serier, och vi vill ge något tillbaka.

Jag vill tacka er för ert engagemang, och för alla fina ord som jag läst om mina serier här på forumet :)
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Utopi

Inlägg av RioGrande »

Hej Karl.
Akta dig! Vi läsare har SKYHÖGA förväntningar på ditt nya följetongsepos (vad var det nu... järnålderstema?)!
Karl Johnsson
Good
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 14 jun 2011, 18:43

Re: Utopi

Inlägg av Karl Johnsson »

RioGrande skrev:Hej Karl.
Akta dig! Vi läsare har SKYHÖGA förväntningar på ditt nya följetongsepos (vad var det nu... järnålderstema?)!


Haha, det har jag med! Jag hoppas att jag kan leverera. Håller på som bästa med att skriva version 111 av första kapitlet.

Berättelsen utspelar sig i en värld som är starkt inspirerad av fornordisk mytologi. Det är dock vad en hollywoodproducent skulle kalla en "re-invention" eller "re-imagening". Man kan säga att jag har förhållt mig väldigt fritt till mina inspirationskällor (vilket jag nog alltid gör, om jag tittar på min produktion). Jag vill definitivt att den ska kännas mer primitiv än vad jag tänker på som vikingatid.

I nästa nummer, Utopi nummer fem, har jag med en kort serie som är just en sån där "one-shot" som folk har retat sig lite på. jag har tänkt lite på er här på forumet när jag gjort den, just att många verkar sakna den där riktiga feta äventyrskänslan. Jag vill inte avslöja för mycket, men den handlar om en tjej som blir jagad av Apmän i en "lost world"-liknande värld som är mer eller mindre snodd från Edgar Rice Burroughs pellucidar-böcker. Jag ville skapa en svulstig matinékänsla med hög nostalgifaktor och samtidigt en liten twist. Egentligen är hela serien bara en ursäkt för att få göra seriens sista sida. Ni kommer att fatta när ni ser den! [:o)]
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Utopi

Inlägg av RioGrande »

Det kommer säkert att bli kul.
Snart dags för en västern också, kanske? I Hopalong Cassidy-stil... "Hurra, hjälten hann -- tack vare sin fantastiska häst -- fram i tid och sköt vapnen ur händerna på aderton skurkar, trots att han bara hade tolv skott i sina två revolvrar!" "Äsch, det var väl inget, jag såg ju att flera av skurkarna stod i rad... jag har faktiskt fyra kulor KVAR i den ena Colten..."
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Utopi

Inlägg av Wakuran »

RioGrande skrev:Det kommer säkert att bli kul.
Snart dags för en västern också, kanske? I Hopalong Cassidy-stil... "Hurra, hjälten hann -- tack vare sin fantastiska häst -- fram i tid och sköt vapnen ur händerna på aderton skurkar, trots att han bara hade tolv skott i sina två revolvrar!" "Äsch, det var väl inget, jag såg ju att flera av skurkarna stod i rad... jag har faktiskt fyra kulor KVAR i den ena Colten..."

Om man utnyttjar klippmiljöerna kan man ju knäppa några på rikoschetten, också.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Utopi

Inlägg av RioGrande »

Något för Hipshot? [:)]

Kulorna tappar bara fart så förbenat när de studsat omring ett tag, ibland finns det inte tillräcklig kraft i dem för att stöta motståndarens vapen ur handen när de väl når fram fjärde eller femte gången. Och om det är porösa sandstensklippor har de en tendens att fastna. Men, självklart, det KAN gå. Man ska aldrig ge upp. Ett annat trick är att man skjuter på motståndarens avtryckare eller hane och även sätter igång DENNES kulor i blylottomaskineriet (man får se upp så att denne inte siktar i ens egen riktning bara...)

För länge sedan var ballistik en viktig vetenskap. http://sv.wikipedia.org/wiki/Ballistik
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Utopi

Inlägg av rkaj »

Lisa Medin (@lisamedin på twitter) skrev:Om jag INTE skulle redigera hälften av seriesidorna. Skulle folk märka? Svar ja. Serieforum märker ALLT.


Lisa Medin vet var hon har sina mest svårflörtade läsare, eller nåt ... [8D]
Patrik A
Fine
Inlägg: 361
Blev medlem: tis 16 mar 2010, 19:21
Ort: Knivsta

Re: Utopi

Inlägg av Patrik A »

Nytt nummer ute igen. Missade det i går kväll när jag gick hem men satt och läste den under lunchen och fortsatte sedan nu ute på balkongen medan solen tittade förbi.

Helt godkänt nummer faktiskt, med några mindre bra serier till de delar som faktiskt var bra. Råttmänniskan fastnade jag för utan att veta varför. Men det ser ju positivt ut om det fortsätter i den här stilen.

Dock så var löftet om en uppdaterad adress på min utgåva en ren lögn. Fortfarande saknas gatunamnet fast jag mejlat och fått respons angående detta. Brevbäraren har ju då full rätt att sända tillbaka tidningen, men då det är en posttidning så returneras de inte utan sorteras för återvinning på plats.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Utopi

Inlägg av Magnus »

Har också fått mitt ex. idag.
Äntligen ett nummer där min pren. kommer i tid. [;)]

Härlig läsning ikväll, plus den nya Nemi!
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Utopi

Inlägg av Wakuran »

Jag såg att nya numret av Utopi kommit ut i Pressbyrån. Någon som läst?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Utopi

Inlägg av Labrador Road 26 »

Något fel på den befintliga Utopi-tråden?
http://www.serieforum.se/phpbb3/viewtop ... &start=140

Ser varken låst eller arkiverad ut.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Utopi

Inlägg av Isegrim »

För mig känns den ointressant, vilket jag förvånas över, då jag borde vara inom målgruppen. Det är ju inte dåliga serier, det är snyggt och proffsigt. Men, ändå på något vis fastnar jag inte för den (varken den här eller de tidigare).
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Patrik A
Fine
Inlägg: 361
Blev medlem: tis 16 mar 2010, 19:21
Ort: Knivsta

Re: Utopi

Inlägg av Patrik A »

Inte fått något exemplar hem i brevlådan, såg ej heller något i morgondagens post, men det kanske dyker upp med morgontransporten istället. Inte för att jag väntar direkt, men jag hoppas varje gång att det skall finnas något intressant att läsa.
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Utopi

Inlägg av Mithroth »

Samma här, har inte heller fått hem någon än. Kommer förhoppningsvis i veckan eftersom den fanns ute i butik redan förra veckan.
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Utopi

Inlägg av Labrador Road 26 »

Intressant bildtext till fjärde bilden.
http://karljohnssonbloggen.blogspot.se/ ... r-har.html

Så ni som köper Utopi får väl uttala er om saken. Själv hoppas jag bara att bågskytteriet inte sjabblas med, Vei är uppenbarligen vänsterskytt så det blir ju lätt att komma ihåg, även om pilens placering ser ut att möjligen vara fel. Om vi kör europeisk standard vill säga.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Utopi

Inlägg av RioGrande »

Antagligen, kvalitetsmässigt, det bästa och jämnaste numret hittills. Dennis Gustafsson, Peter Bergting, en lång Karl Johnsson osv...

Önskar kanske, litegrann, att det fanns en liknande tidning med äventyrsserier eller västernserier också. För ibland kan det bli lite för mycket fantasy?
Skriv svar