Bästa seriefiguren någonsin 2

Här kan du skapa omröstningar. Är Kalle Anka starkare än Fantomen?

Bästa seriefiguren någonsin 2

Omröstningen slutade tor 05 apr 2012, 00:23

3. Spindelmannen vs.
14
15%
14. Kalle/Calvin av Bill Watterson
12
13%
11. Karl Alfred/Pop Eye vs.
10
11%
6. Arne Anka av Charlie Christensen
12
13%
7. Klös/Mooch av Patrick McDonell vs.
3
3%
10. Joakim von Anka av Carl Barks
22
24%
15. Magnus Robotfighter av Russ Manning vs.
4
4%
2. Pellevin av Peyo
14
15%
 
Antal röster: 91

Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Bästa seriefiguren någonsin 2

Inlägg av Peral »

Obelix av Goscinny/Uderzo slog enkelt ut Romeros version av Modesty Blaise och slåss nu mot femton andra seriefigurer om titeln "bästa seriefigur"!
Ni har nu åtta röster, en för varje åttondelsfinal som pågår i fjorton dagar
OBS: Eftersom man kan bara ange tio omröstningsalternativ pågår omröstningen i två olika trådar, den undre delen här och den övre i "Bästa seriefiguren någonsin 1"

Motivera gärna era val!

Ett förtydligande krävs eftersom omröstningen inte tillåter tomma rader
Spindelmannen möter Calvin
Karl Alfred möter Arne Anka
Klös möter Joakim von Anka
Magnus Robotfighter möter Pellevin
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Bästa seriefiguren någonsin 2

Inlägg av Peral »

Spindelmannen är klart en bättre figur än Calvin
Ingen av dessa hör till mina favoriter, men Arne Anka är en intressantare karaktär än Karl Alfred
Joakim von Anka har inga förmildrande sidor så Klös
Svårt val men frankofobin får mig att välja Peyo
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Bästa seriefiguren någonsin 2

Inlägg av Agentum »

Popeye är överlägsen Calvin för min del.

JvA såklart, SM och Pellevin, Sorry Magnus men du är lite för obskyr.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Bästa seriefiguren någonsin 2

Inlägg av Wakuran »

Tycker nog egentligen du skulle gjort fyra separata ettalternativsomröstningar, men går på det här nu... Motiveringar också...

Spidey vinner över Calvin. Svårt val, men nostalgiska skäl.

Segar-Popeye har jag läst alldeles för litet av, men verkar roligare än Christensens Arne Anka.

I Barks och Rosas serier har Joakim ofta (men inte alltid) förmildrande sidor... Klös känns litet småtrist...

Har dålig koll på Magnus Robotfighter. Får bli Pellevin...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Bästa seriefiguren någonsin 2

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Popeye är överlägsen Calvin för min del.

JvA såklart, SM och Pellevin, Sorry Magnus men du är lite för obskyr.

Jag vet inte om du förstod tävlingsreglerna. Läs om första posten noggrannare.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Bästa seriefiguren någonsin 2

Inlägg av Agentum »

Jo jag skriver i nattmössan, jag fick till det rätt nu Calvin var ju mot SM, jag valde SM där.

Segars Popeye är ett underverk alla borde läsa, 30-talets geni helt enkelt när det gäller den typen av serier, så gammalt och håller så bra, jag blev golvad av det iaf.

Arne Anka är ok tycker jag, han var ju rätt tidigt ute ändå med att kritisera samhället och sådant som sen andra serier gör idag mycket senare fast i stripformat.

Den första röstningen går inte tat ändra efteråt, men här kan man ändra, eller vad är det fråga om jag kan flytta mina kryss här men inte på den andra trots att jag röstat.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Bästa seriefiguren någonsin 2

Inlägg av Peral »

Agentum skrev:Jo jag skriver i nattmössan, jag fick till det rätt nu Calvin var ju mot SM, jag valde SM där.

Segars Popeye är ett underverk alla borde läsa, 30-talets geni helt enkelt när det gäller den typen av serier, så gammalt och håller så bra, jag blev golvad av det iaf.

Arne Anka är ok tycker jag, han var ju rätt tidigt ute ändå med att kritisera samhället och sådant som sen andra serier gör idag mycket senare fast i stripformat.

Den första röstningen går inte tat ändra efteråt, men här kan man ändra, eller vad är det fråga om jag kan flytta mina kryss här men inte på den andra trots att jag röstat.


Jag har funderat på att införskaffa Segars Popeye efter vad du skrivit om serien, var får jag tag på den?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Bästa seriefiguren någonsin 2

Inlägg av Wakuran »

Peral skrev:Jag har funderat på att införskaffa Segars Popeye efter vad du skrivit om serien, var får jag tag på den?

Jag tror den går att beställa via Fantagraphics? Var ungefär bor du?
Agentum skrev:Den första röstningen går inte tat ändra efteråt, men här kan man ändra, eller vad är det fråga om jag kan flytta mina kryss här men inte på den andra trots att jag röstat.

Jo, det tänkte jag också på...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Bästa seriefiguren någonsin 2

Inlägg av Agentum »

Jag tog de stora böckerna från Amazon bara, de är lite överstora och lite dumt med hål i framsidan.

Dock har bar 5 av 6 kommit ut ännu, Segar dog ju efter ungefär 10 år med Popeye, efterföljaren fick en hopplös uppgift den stackarn, han gjorde dock serien även i serietidningsformat, inte sällan är det dom man hittar här i landet med Bud Sagendorf.

Jag började med bok 4a då jag hade hört att det var en kul ocj bra story, men jag insåg snabbt att här vill jag ha alltihop.
Jag uppskattar hans humor som funkar för ung som gammal, och de häftiga kasten han kör med som jag aldrig sett nån nana stans.
Plötligt är en story över, 3 rutor senare så liksom menar han at tdte var det nu kör vi en anna, jag gillar den grejrn, "nu blir dte ingen med humor, absolut inte ett skratt, bara djup sorg och tårar" och så gör han serien så men han lyckas fåna till det att man måste skratta åt det, jag fattar inte vad karln fick allt ifrån.

Introduktionen av Wimpy är ett viktigt steg och han dyker upp i bok 2, en fullständigt genomegoistisk människa som klarar sig fram på vilket sätt som krävs utom hederligt arbete förstås.

Nä jag kan hålla på länge, det är nog bäst att kolla upp före kanske om det är nåt för en, alla är inte som jag, och det är inte underbart tecknat utan mer tecknat efter vad man känner passar.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Bästa seriefiguren någonsin 2

Inlägg av Peral »

Wakuran skrev:
Peral skrev:Jag har funderat på att införskaffa Segars Popeye efter vad du skrivit om serien, var får jag tag på den?

Jag tror den går att beställa via Fantagraphics? Var ungefär bor du?
Agentum skrev:Den första röstningen går inte tat ändra efteråt, men här kan man ändra, eller vad är det fråga om jag kan flytta mina kryss här men inte på den andra trots att jag röstat.

Jo, det tänkte jag också på...


Jag har fixat det nu (tack Moderators status) så nu går båda att ändra på! (hoppas jag)
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Re: Bästa seriefiguren någonsin 2

Inlägg av MagnusR »

Wakuran skrev:Har dålig koll på Magnus Robotfighter. Får bli Pellevin...


God chans att kolla upp Magnus [;)]

Tyvärr är han lite okänd trots att han publicerats i så många omgångar och parodiserats av så många (Howard Robot Fighter är en favorit).

Får erkänna att tom jag skulle röstat emot honom mot några av de andra kandidaterna, men mot Pellevin var det ett enkelt val.

/Magnus
GuestOnQuest
Fine
Inlägg: 379
Blev medlem: fre 23 sep 2011, 12:08

Re: Bästa seriefiguren någonsin 2

Inlägg av GuestOnQuest »

Spindelmannen möter Calvin = Kalle är en irriterande typ men han har ändå fått mig att skratta.
Karl Alfred möter Arne Anka = Har inte läst tillräckligt av KA men får lita på er övriga om att han är en charmig typ. Arne är lite för sur.
Klös möter Joakim von Anka = Mooch är katt och katter bräcker det mesta. Hade varit svårare om han hade ställts mot Bucky (från Get Fuzzy).
Magnus Robotfighter möter Pellevin = Pellevin drar hem detta då han är kul plus att jag inte har läst något om den förste.

Jag gillar inte att vara med i omröstningar där jag inte har kunskap nog om vad jag ska rösta på men om alla tänker så blir det ingen omröstning alls. Ni som tvekar att rösta... se det som en kul grej! Ångrar man sina val efteråt kan man alltid köra igång en ny omröstning nästa år (om vi finns kvar då).
Jag har skakat hand med Stan Sakai.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Bästa seriefiguren någonsin 2

Inlägg av Agentum »

Magnus Robotfighter kom nog med på sidan av så att säga, det går aldrig att hävda att det är en stor eller viktig figur, han saknar i det närmaste personlighet på 60-talet, det kan var snyggt tecknat och så ,men det är mer DC än Marvel.

Senare hos Valiant var det väl bättre men jag tycker inte han fick nåt riktigt genombrott, ingen riktig chans, jag vet inte om det beror på att han är svår att skriva eller nåt.

Nu var det visst dags igen.

Men alltså det är en sån figur man har som en av sian personliga favoriter man beskyddar, jag har mänger av sånna, men jag lägger inte upp dem här på en lista över de bästa, även om de är långt mer kända än Magnus.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Re: Bästa seriefiguren någonsin 2

Inlägg av MagnusR »

Agentum skrev:Magnus Robotfighter kom nog med på sidan av så att säga, det går aldrig att hävda att det är en stor eller viktig figur, han saknar i det närmaste personlighet på 60-talet, det kan var snyggt tecknat och så ,men det är mer DC än Marvel.


Duell i gryningen [:(!] [8]

Hurdan utstrålning en seriefigur har skiter jag i. Jag vill att serier väcker min fantasi med storslagna äventyr. Jag ser hellre Star Trek än Big Brother. Att någon kan rösta på Pellevin hellre än Magnus förvånar mig, men var och en har sin smak. Magnus är nog den typ av figur som är mer känd bland, och viktig för, serieskapare än serieläsare. Jag kanske får ta och skriva ihop en presentation av Magnus.

/Magnus
Användarvisningsbild
luckylök
Fine
Inlägg: 220
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 14:17
Ort: Knivsta

Re: Bästa seriefiguren någonsin 2

Inlägg av luckylök »

Calvin, Karl Alfred, Klös och Pellevin här.
Calvin mot Spindel mannen var svår, men jag tycker nog att Calvin känns mer rätt för mig.
Arne Anka har jag alltid ogillat, så Karl Alfred vann.
Klös mot JvA var riktigt svår, men eftersom Klös var min nominering kändes det mest rätt att rösta på honom.
Magnus Robotfighter mot Pellevin var lätt, eftersom jag aldrig hört talas om Magnus Robotfighter.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Bästa seriefiguren någonsin 2

Inlägg av Agentum »

MagnusR skrev:
Agentum skrev:Magnus Robotfighter kom nog med på sidan av så att säga, det går aldrig att hävda att det är en stor eller viktig figur, han saknar i det närmaste personlighet på 60-talet, det kan var snyggt tecknat och så ,men det är mer DC än Marvel.


Duell i gryningen [:(!] [8]

Hurdan utstrålning en seriefigur har skiter jag i. Jag vill att serier väcker min fantasi med storslagna äventyr. Jag ser hellre Star Trek än Big Brother. Att någon kan rösta på Pellevin hellre än Magnus förvånar mig, men var och en har sin smak. Magnus är nog den typ av figur som är mer känd bland, och viktig för, serieskapare än serieläsare. Jag kanske får ta och skriva ihop en presentation av Magnus.

/Magnus


Jo men jag har mina pets jag med små figurer i det stora men jag gillar dem mer än de kommersiellt största, förstår du?

Jag kan inte som exempel komam med Grells GA eller Moench Moon Knight, alal komer ju garva och så är det en lost case, eller massor av andra figurer en del säkert aldrig hört om ens.

Vi får väl ta det här på skoj, men jag förklarade varför jag inte kan ta Magnus över Pellevin bara för min egna del, dock ser jag gärna ne ny serie med honom igen.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
braxtallrik
Fine
Inlägg: 379
Blev medlem: tor 28 aug 2008, 21:26
Ort: Sverige

Re: Bästa seriefiguren någonsin 2

Inlägg av braxtallrik »

Spindelmannen i ett svårt val, jag gillar Kalle starkt.
Arne Anka skön lirare med intressanta funderingar.
JvA och Pellevin av den enkla anledningen att jag inte har en aning om deras motståndare :oops:
Skriv svar