Vilka är de fem bästa superkrafterna?

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Vilka är de fem bästa superkrafterna?

Inlägg av Peral »

Sedan är det förstås "Lena the Hyena"

Bild
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vilka är de fem bästa superkrafterna?

Inlägg av Wakuran »

"Den som ser Hyenans ansikte dör en fasansfull död", eller hur gick nu ordspråket?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Vilka är de fem bästa superkrafterna?

Inlägg av Peral »

Jag har för mig det var något sådant! Lena the Hyena är en av dessa fantastiska karaktärer som Al Capp utvecklade. Hon var nedre Slobboviens mest berömda innevånare. I Capps strippar såg man aldrig hennes ansikte, men så 1946 utlyste han en tävling som gick ut på att rita Världens fulaste kvinna. Detta är Carl Barks bidrag:

Bild

Men tävlingen vanns av Basil Wolverton

Bild

Juryn bestod av den snutfagra trion Salvadore Dali, Boris Karloff och Frank Sinatra
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vilka är de fem bästa superkrafterna?

Inlägg av rkaj »

Labrador Road 26 skrev:Hur många avsnitt har du läst där de kvinnliga hjältarnas utseende haft någon som helst inverkan på utgången i konflikten? Är det några skurkar som blir distraherade extra ofta?


Modesty Blaise kör ju distraktionstricket med stor framgång mest hela tiden, men hon är ju inte superhjälte, så där blev jag väl off topic.
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Vilka är de fem bästa superkrafterna?

Inlägg av Kattmannen »

Jag har nu skummat igenom tråden, vilket gav mig några reflektioner.

Håller med Dude 7/12-11 om att vara Vampyr inte är en superkraft i sig.

Sen tänkte jag på två krafter till som jag tror att ingen har nämnt; odödlighet och okroppslighet. Odödlighet kan man tänka sig i två varianter; att man i ett rent naturligt liv lever i oändlighet, men att man kan gå en våldsam död tillmötes, eller andra varianten att man verkligen är helt odödlig och osårbar. Okroppslighet tänker jag mig som att man kan gå genom väggar m.m., att ens atomer så att säga kan glida emellan atomerna i fast material.

Hösten 2003 gick det en otroligt bra svensk TV-serie som hette ”De drabbade”. Den var ganska ruskig och hopplös, lite som ”Lost”. Det var i nutid i Sverige, och om häxerier i Skottland för länge sen. Olika personer fick förmågor som var som motsatser till deras tidigare svagheter, som vändes till att bli superkrafter. En tjej som varit inlåst kunde gå igenom vilken dörr som helst och komma fram var hon ville. En man som hade blivit lurad av ljugande tjänstemän fick förmågan att ingen kunde ljuga för honom. En riktigt ruggig men bra TV-serie.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Vilka är de fem bästa superkrafterna?

Inlägg av Grumme »

Kattmannen skrev:Sen tänkte jag på två krafter till som jag tror att ingen har nämnt; odödlighet och okroppslighet. Odödlighet kan man tänka sig i två varianter; att man i ett rent naturligt liv lever i oändlighet, men att man kan gå en våldsam död tillmötes, eller andra varianten att man verkligen är helt odödlig och osårbar.


Odödlighet skulle jag absolut vilja ha, men med det viktiga tillägget att när den dagen kommer och jag känner att jag har ledsnat på att leva, ska kunna välja att bli dödlig eller helt enkelt dö på fläcken. Tror annars risken är stor att jag skulle få en fasansfull tillvaro på jorden efter en tid.
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Henka
Very Good
Inlägg: 50
Blev medlem: tis 25 okt 2011, 10:30

Re: Vilka är de fem bästa superkrafterna?

Inlägg av Henka »

Okroppslighet tänker jag mig som att sakna kropp helt i stil med Deadman, ingen kraft jag skulle vilja ha. Som Kitty Pryde, ogripbarhet, är väl däremot rätt en ok kraft.
“The chances of surviving are… slim.”
Skriv svar