Allan Kämpe och Eugen Semitjov

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Allan Kämpe och Eugen Semitjov

Inlägg av Zara Hero »

Ja, det är klart. Och med stridsyxor. Spjut. Klubbor. Pilbågar. Armbågar. Trubbiga föremål. Blickar som skjuter blixtar. En ål.
Sedan är det dags att kärna smör. Göra lutfisk. Salta sill. Röka torsk. Torka renkött. Koka buljong av inälvor. Baka pinn- och barkbröd. Och samla ved.
Herregud vad ett kvinnokollektiv skulle kunna göra för att lätta upp en småputtrande gammal SF-serie som kommit tillbaka från glömskan!
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Allan Kämpe och Eugen Semitjov

Inlägg av RioGrande »

Har nu skaffat det gamla samlingsalbumet från 1976. Oj, vad Allan Kämpe var bra. Varför är Semitjov nästan helt bortglömd? Serien var ju nästan -- när den var som bäst -- en svensk Blake & Mortimer... Oförutsägbara manus, snygga teckningar.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Allan Kämpe och Eugen Semitjov

Inlägg av Wakuran »

Jag tror det är jubileum för både Semitjov och Kämpe under 2013. Skulle kunna uppmärksammas på något sätt.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Allan Kämpe och Eugen Semitjov

Inlägg av RioGrande »

Oj! Man kan kanske kombinera Albert Camus-100 år med Semitjov...?

(Allan K fyller alltså 70 redan i år och Semitjov 90 nästa... inte mycket till jubileum... vi får nog vänta till 2023 och sätta igång med riktigt storkalas...)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Allan Kämpe och Eugen Semitjov

Inlägg av Wakuran »

Allan Kämpe verkar ha publicerats först 1943 om inte Seriewikin har fel? Det tror jag stod på Allan Kämpe-hemsidan också, men den lades ner tror jag.

Hmm, det står 1942 i boken, tydligen. Jag får kolla upp vad det innebär, men jag brukar generellt bedöma jubileer efter publicering, det är så marigt att bedöma när ett koncept "skapas".

Allan Kämpe
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Allan Kämpe och Eugen Semitjov

Inlägg av Peral »

Undrar vad som hände med vår egen Kämpe, gick han vilse på en av sina walk-abouts?
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Allan Kämpe och Eugen Semitjov

Inlägg av RioGrande »

Om man kollar i Ratsit lever han i alla fall... Men det blev FASLIGT tyst...
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Allan Kämpe och Eugen Semitjov

Inlägg av Peral »

Eller så har han fastnat under ett jättelikt lager av egen producerade didgeridoos
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Allan Kämpe och Eugen Semitjov

Inlägg av Wakuran »

Han kanske bygger sig en enorm didgerifon?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Allan Kämpe och Eugen Semitjov

Inlägg av RioGrande »

Vars toner har en frekvens som inte kan uppfattas av det mänskliga örat! (Vilket i så fall skulle förklara den fullständiga tystnaden...)
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Allan Kämpe och Eugen Semitjov

Inlägg av Peral »

Wakuran skrev:Han kanske bygger sig en enorm didgerifon?


Du menar att han äntligen sett ljuset och tagit Gaston som sin ledstjärna?

Bild
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Allan Kämpe och Eugen Semitjov

Inlägg av Wakuran »

Tänkte väl att du skulle ta referensen. Man ser inte mycket av förödelsen i den här serien, men tydligen har den elektriska konserten orsakat strömavbrott i halva Bryssel.

http://lagaffemegate.free.fr/identite/carte.htm
http://lagaffemegate.free.fr/faq/faq_rep3.htm
http://lagaffemegate.free.fr/faq/faq_rep5.htm

En kul grej med den här serien var att Franquin från början ska ha döpt bandet till "Moon Module Mecs" (fr. ung. "grabbar, snubbar, killar") men han fick ändra det till "Mascots" för att "Mecs" ansågs för vulgärt. [:o)]
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Allan Kämpe och Eugen Semitjov

Inlägg av Peral »

(OT) De må ha låtit Belgaren komma in i Frankrike, men skulle han ha fått VISA till USA? (slut OT)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Allan Kämpe och Eugen Semitjov

Inlägg av Wakuran »

Wakuran skrev:Tänkte väl att du skulle ta referensen. Man ser inte mycket av förödelsen i den här serien, men tydligen har den elektriska konserten orsakat strömavbrott i halva Bryssel.

Man ser förresten en hel del av efterverkningarna när jag tittar noggrannare. :oops:
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Allan Kämpe och Eugen Semitjov

Inlägg av Peral »

Jag försökte hitta den klassiska stripen som diskuterats minst ett par gånger tidigare här på forumet, där Nicke klipper av strängarna på Elefantofonen och därigenom krossar hela jubileumsservicen
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Allan Kämpe och Eugen Semitjov

Inlägg av UlfK »

Peral skrev:Jag försökte hitta den klassiska stripen som diskuterats minst ett par gånger tidigare här på forumet, där Nicke klipper av strängarna på Elefantofonen och därigenom krossar hela jubileumsservicen


Varsågod.
Bild
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Allan Kämpe och Eugen Semitjov

Inlägg av RioGrande »

Bild Och det är (om jag inte minns fel) i detta album?
Användarvisningsbild
Ördög
Good
Inlägg: 30
Blev medlem: mån 07 nov 2005, 17:47
Ort: Finland

Re: Allan Kämpe och Eugen Semitjov

Inlägg av Ördög »

Wakuran skrev:En kul grej med den här serien var att Franquin från början ska ha döpt bandet till "Moon Module Mecs" (fr. ung. "grabbar, snubbar, killar") men han fick ändra det till "Mascots" för att "Mecs" ansågs för vulgärt. [:o)]


Tydligen var det ett ingrepp som bara gjordes i den holländska versionen (kanske av överdriven omsorg om språkets renhet?) I den franska utgåvan heter de Mecs allt framgent.

http://www.franquin.com/gaston/popup.ph ... pup/03.jpg

I den svenska översättningen står det visst bara Moon Module på Micks trumma?
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: "Monstrens värld" poster från Williams Förlag – när gavs den ut?

Inlägg av burnout »

Var på en sekond hand butik idag. Hittade en skiva som hade ett urläckert omslag, har jag inte sett något liknande tidigare? påminde om en SF serie??
Äsch jag köper den, det visade sig att det var Eugen Semitjov som hade gjort det. Tyvärr är det ett dansband som har det omslaget(lyssnar inte (aldrig) på den sorten). Var in på sidan om Eugen S. men tyvärr fanns det ingenting om skivomslag. Det kanske finns andra skivor som har omslag av honom? då är frågan vilka grupper då?

Skivan jag hittade var "Max Fenders- Maximalt"

/Flyttade inlägg till tidigare tråd. /Admin
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: "Monstrens värld" poster från Williams Förlag – när gavs den ut?

Inlägg av Wakuran »

burnout skrev:Var på en sekond hand butik idag. Hittade en skiva som hade ett urläckert omslag, har jag inte sett något liknande tidigare? påminde om en SF serie??
Äsch jag köper den, det visade sig att det var Eugen Semitjov som hade gjort det. Tyvärr är det ett dansband som har det omslaget(lyssnar inte (aldrig) på den sorten). Var in på sidan om Eugen S. men tyvärr fanns det ingenting om skivomslag. Det kanske finns andra skivor som har omslag av honom? då är frågan vilka grupper då?

Skivan jag hittade var "Max Fenders- Maximalt"

Undrar om det var ett originalomslag eller bara någon gammal Semitjov-bild Max Fenders tyckte var snygg...

Bild
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar