Nomineringarna till 2012 års Urhundenplaketter klara

Har du hört något nytt som du vill berätta om? Här är platsen att berätta om det.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Nomineringarna till 2012 års Urhundenplaketter klara

Inlägg av Agentum »

Dock tror jag svenskt säljer bättre pga att det i allmänhet gått så lång att vi som köper av vana engelskt också köper det utomlands på engelska.

Men nu var det ju just svenskspråkiga serier här, ok kul att de säljer bra då med iaf, jag ser dem aldrig nånsin ute nånstans egentligen, antagligen behåller de som köper dem för överskådlig framtid, det är väldigt ovanligt på en marknad med nåt av den här typen.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Nomineringarna till 2012 års Urhundenplaketter klara

Inlägg av Wakuran »

Jag tror huvudförsäljningskanalen är bokhandeln...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
GuestOnQuest
Fine
Inlägg: 379
Blev medlem: fre 23 sep 2011, 12:08

Re: Nomineringarna till 2012 års Urhundenplaketter klara

Inlägg av GuestOnQuest »

Wakuran skrev:Liv Strömquist har en bred popularitet. Hon höll ett föredrag på Stadsbiblioteket nyligen, vilket var fullsatt, och hon hade den enda artistintervjun med biljettförsäljning på SPX, vilken sålde slut.
I Kulturhusets samtalsserie "På djupet" samtalade Johanna Koljonen med Liv Strömquist (2012-04-26) inför helt utsåld salong. 500 biljetter hade sålts (biljettpris per styck 120 kronor / 60 kronor) och det är rekord, sägs det.

Jag kan tänka mig att Johanna Koljonen drog en del människor då även hon är en kändis nuförtiden. Finns (hela eller delar av) intevjun upplagd någonstans?
Jag har skakat hand med Stan Sakai.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Nomineringarna till 2012 års Urhundenplaketter klara

Inlägg av Agentum »

Ja där ser man jag har aldrig hört talas om nån av dem, aldrig alltså.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Nomineringarna till 2012 års Urhundenplaketter klara

Inlägg av Wakuran »

GuestOnQuest skrev:
Wakuran skrev:Liv Strömquist har en bred popularitet. Hon höll ett föredrag på Stadsbiblioteket nyligen, vilket var fullsatt, och hon hade den enda artistintervjun med biljettförsäljning på SPX, vilken sålde slut.
I Kulturhusets samtalsserie "På djupet" samtalade Johanna Koljonen med Liv Strömquist (2012-04-26) inför helt utsåld salong. 500 biljetter hade sålts (biljettpris per styck 120 kronor / 60 kronor) och det är rekord, sägs det.

Jag kan tänka mig att Johanna Koljonen drog en del människor då även hon är en kändis nuförtiden. Finns (hela eller delar av) intevjun upplagd någonstans?

På Stadsbiblioteket höll hon dagen innan ett gratis föredrag där halva Rotundan var fullsatt med folk, och hon blev intervjuad om sin "själsfrände" Elin Wägner och hennes bok "Väckarklocka". Hundratals personer även där.

http://elinwagner.blogspot.se/2005/01/v ... ka_26.html

(Foto från annat sammanhang, men såhär ungefär ska det ha sett ut.)
http://www.dn.se/blogg/wp-content/migra ... 3/ee52.jpg

Tidigare har Nina Hemmingson hållit ett liknande föredrag om poeten Birgitta Medelius, som i princip var helt okänd innan Nina tog upp henne. Var ett tag sen, men minns att det knappt ens var hälften så mycket folk där.

http://theomis.com/2011/11/25/cdlxi/
Senast redigerad av 1 Wakuran, redigerad totalt 0 gånger.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Nomineringarna till 2012 års Urhundenplaketter klara

Inlägg av Agentum »

Fortfarande inte hört talas om nån hahaha, nä svenska serier blir nog aldrig min grej tror jag, bäst att strunta i det, alla jag känner till är karlar och av mer äventyr eller humorkaraktär bara, men de står nog inte högt i kurs.

Det handlar inte om hur bra man tecknar.

Mne alltås ibland kan ma nundar i UNT ha rnån strip som heter Doris börjat gå och det är nog bland det sämsta jag sett, typiskt nån form av insatt bara för jämlikhet eller nåt, poänglös och fult tecknad, skulle skämmas om jag gjort skiten.

Helt OT nu, fulla hus osv, nä jag är dålig på svenska serieförhållanden det då ett som är klart, folk läser helt andra saker än jag eller nån jag känner nånsin gjort. [;)]
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Nomineringarna till 2012 års Urhundenplaketter klara

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Mne alltås ibland kan ma nundar i UNT ha rnån strip som heter Doris börjat gå och det är nog bland det sämsta ja gsettt, typiskt nån form av insatt bar för jämlikhet elelr nåt, poänglös och fult tecknad.


Är det den här?

Doris

Tänkt att vara någon typ av filosofisk barnserie, vad jag vet.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
GuestOnQuest
Fine
Inlägg: 379
Blev medlem: fre 23 sep 2011, 12:08

Re: Nomineringarna till 2012 års Urhundenplaketter klara

Inlägg av GuestOnQuest »

Nina Hemmingson (enrutingar) är ganska känd men hon verkar inte vara lika populär som Liv. Liv slår det mesta, åtminstone i den genren hon verkar i. Det finns viktiga punkter som jag inte håller med henne om men jag uppskattar ändå hennes serier - har dock bara läst Prins Charles känsla än så länge.

Agentum, Johanna Koljonen var med i programmet "På spåret" och ligger faktiskt bakom en serie som heter "Oblivion High", en serie som jag än så länge inte har läst. Hon syns och hörs lite överallt, tycker jag, så jag blir en smula förvånad att du inte hört talas om henne.
Jag har skakat hand med Stan Sakai.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Nomineringarna till 2012 års Urhundenplaketter klara

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Agentum: Det är hon som sitter och tuggar om Game of Thrones i SVT. Du har tidigare sagt att du inte gillar det. :)
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Nomineringarna till 2012 års Urhundenplaketter klara

Inlägg av Agentum »

Wakuran skrev:
Agentum skrev:Mne alltås ibland kan ma nundar i UNT ha rnån strip som heter Doris börjat gå och det är nog bland det sämsta ja gsettt, typiskt nån form av insatt bar för jämlikhet elelr nåt, poänglös och fult tecknad.


Är det den här?

Doris

Tänkt att vara någon typ av filosofisk barnserie, vad jag vet.


Jo det ser lika ut, dvs ytterst enkelt tecknat och så är det ju meningen att det ska vara en poäng med det hela, men alltså det är inte det, utan det är totalt hjärnsläpp.
Även om det är för barn så behöver man inte tro att de är dumma i huvet.

Men alltdå OT nu, ibland är jag helt ställd när jag ser serier eller seriestripar helt nekelt, kanske inget ovanligt iofs.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Nomineringarna till 2012 års Urhundenplaketter klara

Inlägg av Agentum »

APenny4YourThoughts skrev:Agentum: Det är hon som sitter och tuggar om Game of Thrones i SVT. Du har tidigare sagt att du inte gillar det. :)

Bästy ja ginet kommenterar det vidare då [8D]
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Re: Nomineringarna till 2012 års Urhundenplaketter klara

Inlägg av KRax »

Ola Hammarlund skrev:Det är juryn som nominerar. Varje ledamot väljer ut 3 favoriter i varje kategori som de betygsätter med 1, 2, respektive 3 poäng och sänder in till sekreteraren, d.v.s. mig. Jag räknar samman poängen och de 5 med högst poäng blir de slutliga nomineringarna.


Tack! Då är det verkligen juryn som styr allt. Trevligt att veta.
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Re: Nomineringarna till 2012 års Urhundenplaketter klara

Inlägg av KRax »

AndreasEriksson skrev:Lite OT: När det gäller försäljning av seriealbum i Sverige har jag hållit ett öga på Adlibris topplista över Serier & Grafiska romaner, jag tror det kan ge en bra indikation av vad gemene man (dvs inte nödvändigtvis de som "brukar" läsa serier) köper:
http://www.adlibris.com/se/content.aspx ... value=7411
Hoppas länken funkar, verkar svårt att direktlänka till en topplista, så jag klistar in den här också:

1. Ja till Liv! : Liv Strömquists ABC av Liv Strömquist
2. Prins Charles känsla av Liv Strömquist
3. Död kompis av Simon Gärdenfors
4. Maran av Lina Neidestam
5. Enhörningens hemlighet av Hergé
6. Diablo av Flint Dille
7. Zelda 2. Kampen fortsätter av Lina Neidestam
8. Bleckmossen : sjöhästens hemlighet: av Oskar Ekman
9. Rackham den rödes skatt av Hergé
10. Mats kamp av Mats Jonsson


Man kan konstatera att Liv Strömquist dominerar försäljningen och har gjort så under låååång tid. Jag tror att Simon Gärdenfors senaste, "Död kompis", låg i topp under veckan den släpptes, men nu är det Strömquist som gäller igen. Två av de nominerade ligger fortfarande på Topp 100, trots att det är lång tid sedan de släpptes (det är alltså ingen all time-topplista, utan en topplista för den senaste veckan eller nåt sånt). Och svenska serier verkar sälja bättre än utländska rent generellt.


Jag reserverade alla de nominerade på biblioteket nyss, ja utom Maran då, för den fanns inte, inte på ett enda "Helge"-bibliotek (Helsingland-Gestrikland, om ni nu trodde något annat) av någon ganska genomskinlig anledning. I alla fall, en ögonblickskoll av utlåningen visar att de flesta nominerade finns på de flesta bibliotek och att just nu ungefär 15-30 procent av varje serie är utlånad. En snabb jämförelse med Albumförlagets släpp under 2011 visar ungefär motsvarande siffror, men något högre för Albumförlaget (20-40 %). Tyvärr finns Albumförlagets serier inte alls på lika många bibliotek, faktiskt sorgligt få. Skräckens ängel är ett undantag, den är utlånad på 100 % av biblioteken. I och för sig finns den bara på ett bibliotek... Och jag hoppas verkligen att det bara beror på att den kom ut ganska sent i höstas!

Inte vet jag om det här säger något, kanske mest att de som tycker att det ska finnas mer äventyrsserier bör tjata lite på sitt lokala bibliotek och se till att de beställer in en lite mer varierad serieproduktion. Så att barn och ungdomar som tvingas till biblioteket av sina lärare kan hitta något att läsa, som de kanske fastnar för och så vidare.
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Nomineringarna till 2012 års Urhundenplaketter klara

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Tar inte bibliotek in böcker på förlagsbasis, snarare än enskilda publikationer? Förlaget presenterar sina titlar för inköpsansvarig och om denne inte är superintresserad av serier själv plockar denne in det som förlaget tycker? Det kan ju förklara varför vissa har svårt att ta sig till biblioteken.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Nomineringarna till 2012 års Urhundenplaketter klara

Inlägg av Wakuran »

Hmm, vad säger Lennon själv?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Nomineringarna till 2012 års Urhundenplaketter klara

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Wakuran skrev:Hmm, vad säger Lennon själv?


Imagine all the people, living life in peace? [;)]
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Nomineringarna till 2012 års Urhundenplaketter klara

Inlägg av lennon »

Wakuran skrev:Hmm, vad säger Lennon själv?

Jag känner mig manad att svara [:)]

Nej, bibliotekens inköp utgår från BTJs katalog, där varje enskilt verk får en lektörs omdöme. Katalogen skickas sedan ut till biblioteken som sedan gör beställningar från BTJ eller AdLibris (kanske också från Bokus till viss del). I fall med bibliotek som har avtal med AdLibris kanske det är AdLibris som till viss del tar besluten (fast det vet jag inte säkert). Men då min uppfattning är att det inte finns så många bibliotekarier som kan serier, så blir det säkert kända namn och varumärken som tas in hellre än att lägga pengar på okända/osäkra grejer.
www.albumforlaget.se
Patrik A
Fine
Inlägg: 361
Blev medlem: tis 16 mar 2010, 19:21
Ort: Knivsta

Re: Nomineringarna till 2012 års Urhundenplaketter klara

Inlägg av Patrik A »

lennon skrev:
Wakuran skrev:Hmm, vad säger Lennon själv?

Jag känner mig manad att svara [:)]

Nej, bibliotekens inköp utgår från BTJs katalog, där varje enskilt verk får en lektörs omdöme. Katalogen skickas sedan ut till biblioteken som sedan gör beställningar från BTJ eller AdLibris (kanske också från Bokus till viss del). I fall med bibliotek som har avtal med AdLibris kanske det är AdLibris som till viss del tar besluten (fast det vet jag inte säkert). Men då min uppfattning är att det inte finns så många bibliotekarier som kan serier, så blir det säkert kända namn och varumärken som tas in hellre än att lägga pengar på okända/osäkra grejer.


På Fyrisskolan i Uppsala så har den ena bibliotekarien åtminstone tagit en en del serier, bland annat en del från Albumförlaget. Kul. tycker jag. Synd bara att man inte går i skolan bara, för på jobbet tycker de flesta att serier bara är skräp (även om några få erkänner att de läser lite av och till).
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Nomineringarna till 2012 års Urhundenplaketter klara

Inlägg av Erik S »

lennon skrev:Nej, bibliotekens inköp utgår från BTJs katalog, där varje enskilt verk får en lektörs omdöme. .

OT: Det där är lite intressant. Jag minns att jag läst en hel del kritik mot BTJ och lektorerna i Bild & Bubbla från 1980-talet. Då hade BTJ nyligen börjat öppna ögonen för seriealbum av olika slag, men någon seriekompetens hos de lektorer man hade fanns inte och istället valde man att låta några random barnboksmänniskor recensera alla seriealbum, stundtals med rejält inkompetenta bedömningar som följd.
Är du insatt i detta, lennon? Hur har det utvecklats, fungerar BTJ:s system för bedömning bättre idag vad gäller serier?
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Nomineringarna till 2012 års Urhundenplaketter klara

Inlägg av Agentum »

I USA är det vanlig tmed trades och serieböcker för nästa nallt kan jag säga, man ha j uen och en annan avbockad gamal biblioteksbok kan jag säga.
Nån snålvarg har köpt en hel hög av dem biligt och kränger dem sen lite dyrare då de inte sällan är ur tryck frö länge sen osv.
Jag vet inet men ja ghar aldrig sett nåt sånt i Sverige, men jag antar att i de största städerna så måste de väl finnas en av det mesta i album och bokform som ges ut annars är det ju löjligt så lite det är jämfört med vad som helst i ett annat ämne.

Mne iofs faller jag inte omkull av förvång ifall det påförs barnansvarig att ta hand om det enbart eller nåt liknade, hur än åren går förblir serier ett skällsord för att man inte lär sig nåt vettigt, de är bara för att man inte orkar eller vill läsa(det dummaste påståendet), man får ingen fantasi, man bir obildad, barnslig och utslagen för livet, rena textböcker är så mycket bättre på allt oberoende på innehåll hehe, står de och viftar med typ nån Harry Potter kopia, ja gud vad man lär sig.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar