Stockholms internationella seriefestival, SIS, SPX

Lek- och tävlingstrådar m. m. samt evenemangsinfo av alla de slag hamnar här.
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: SIS / SPX 2012

Inlägg av UlfK »

AndreasEriksson skrev:
Labrador Road 26 skrev:Bonniers skulle knappast befatta sig med en bok som beräknas sälja under tusen ex i hela Sverige.


"När Lotta Lotass intervjuades i samband med att hon blev en av De Aderton, berättade hon att hon nog var en av Bonniers sämst säljande författare. Hennes bok Den röda himlen hade nämligen bara sålts i 400 exemplar!"
http://skrivrobert.blogspot.com/2010/01 ... ffror.html



Om man räknar in lyriken är jag helt säker på att Lotta har många många under sig. Lyrik som säljer över 100 ex är sällsynt.
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: SIS / SPX 2012

Inlägg av germund »

Wakuran skrev:Jag kollade in LR:s länkar, och flera svenska tidningar hade, åtminstone i tryckupplaga, långt större upplaga än vad jag trott.

Betänk dock att tryckupplagan inkluderar alla returer från butiker.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: SIS / SPX 2012

Inlägg av Labrador Road 26 »

AndreasEriksson skrev:"När Lotta Lotass intervjuades i samband med att hon blev en av De Aderton, berättade hon att hon nog var en av Bonniers sämst säljande författare. Hennes bok Den röda himlen hade nämligen bara sålts i 400 exemplar!"
http://skrivrobert.blogspot.com/2010/01 ... ffror.html

Shit happens som man brukar säga.

Angående tjejer och serier kan jag passa på att nämna att det jobbar en på Comics Heaven, vilket nog är ovanligt i seriebutiker också. Har inte sett någon kvinnlig anställd utom i endast två andra seriebutiker. Brüsel i Bryssel och Forbidden Planet i London. SF-bokhandeln i Stockholm har några men det räknar jag inte som en seriebutik. Sedan Kim förstås som hade Tintin-butiken.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
GuestOnQuest
Fine
Inlägg: 380
Blev medlem: fre 23 sep 2011, 12:08

Re: SIS / SPX 2012

Inlägg av GuestOnQuest »

Labrador Road 26 skrev:Det påstås väldigt ofta att Liv Strömquist skulle sälja så mycket men jag kan inte påminna mig att jag sett några faktiska siffror som styrker det, det blir lite väl mycket hörsägen utan.
Boken "Prins Charles känsla" av Liv Strömquist har sålt i över 12 000 exemplar (år 2011). Länk nedan:

http://www.tidningenkulturen.se/artikla ... sara-giese

Boken "Gängkrig 145" av Bergting och Lapidus har sålt i 65 000 exemplar (år 2011). Länk nedan:

http://di.se/Templates/Public/Pages/Art ... geProvider

Notera att siffrorna är från år 2011.
Jag har skakat hand med Stan Sakai.
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: SIS / SPX 2012

Inlägg av Rosen »

AndreasEriksson skrev:Precis, det är nog så att många serieskapare mer eller mindre självvalt gör annat än enbart serier. Men bland de som förmodligen skulle kunna leva enbart på serier (om än inte bli rika på det!) tror jag att man kan räkna:

Peter Bergting inte att förglömma. Han lever väl till stor utsträckning på bokomslag och andra illustrationer, och har kommenterat på Facebook att det inte går att klara sig på enbart serier - i alla fall inte om man har familj.
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: SIS / SPX 2012

Inlägg av Labrador Road 26 »

GuestOnQuest skrev:Boken "Prins Charles känsla" av Liv Strömquist har sålt i över 12 000 exemplar (år 2011). Länk nedan:

http://www.tidningenkulturen.se/artikla ... sara-giese

Boken "Gängkrig 145" av Bergting och Lapidus har sålt i 65 000 exemplar (år 2011). Länk nedan:

http://di.se/Templates/Public/Pages/Art ... geProvider

Notera att siffrorna är från år 2011.

Tackar för det, mer än fem gånger så många, så ryktet om Liv är kanske lite överdrivet. Visst Wahlström & Widstrand är ett större förlag än Galago och har mer resurser för bioreklam bland annat. Liv fick å andra sidan en teateruppsättning som dragplåster. En tydlig seger för kvinnliga serieskapare, läsare eller samlare ser jag i alla fall inte. Men det spelar ingen roll vilket kön man har om man gillar serier, det är en brist på den varan totalt sett i samhället.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
GuestOnQuest
Fine
Inlägg: 380
Blev medlem: fre 23 sep 2011, 12:08

Re: SIS / SPX 2012

Inlägg av GuestOnQuest »

Såg precis att "Gängkrig 145" har blivit översatt till spanska (Guerra de bandas 145, utgiven år 2011, ISBN 978-84-8365-192-6). Skriv gärna upp det på Seriewikin, den som kan. Undrar om den räknas in i de där 65 000 exemplaren som sålts. Vad jag vet har boken i alla fall inte översatts till fler språk än spanska.

Man får intryck av att Liv Strömquist säljer mycket och det gör hon ju - för att vara serier - men man tror att det handlar om mycket större siffror för att det skrivs så mycket om henne. Liv intervjuades i samband med SIS/SPX och det kostade pengar för att få lyssna. Det var totalt slutsålt (500 platser à 120/60:-) så hon bör ha många läsare. Då undrar man varför hon inte har sålt mer än "ynka" 12 000 exemplar. Kan det ha att göra med att det är flest kvinnor (kanske ur en speciell grupp) som läser henne? Kan det ha att göra med att hennes läsare lånar böckerna mellan varandra eller från biblioteken? Jag vet inte.

Hur står det till med Marjane Satrapis popularitet? Hennes serie "Persepolis" känner jag kommer att bli en klassiker (om den inte redan är det). Har hon samma grupp av läsare som Liv eller är den bredare? Det skulle också vara intressant att få veta hur många exemplar av "Persepolis" som sålts.
Jag har skakat hand med Stan Sakai.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: SIS / SPX 2012

Inlägg av Wakuran »

GuestOnQuest skrev:Hur står det till med Marjane Satrapis popularitet? Hennes serie "Persepolis" känner jag kommer att bli en klassiker (om den inte redan är det). Har hon samma grupp av läsare som Liv eller är den bredare? Det skulle också vara intressant att få veta hur många exemplar av "Persepolis" som sålts.

Persepolis är ju en superklassiker. Verkar ha rönt nästan lika stor uppmärksamhet som Maus. Menar du försäljningssiffror enbart i Sverige, eller internationellt?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: SIS / SPX 2012

Inlägg av rkaj »

Labrador Road 26 skrev:Varken Optimal eller Epix producerar väl egna serier, alltså som skapas för just dem, hos dem? Men jag kanske missförstår att du menar publiceras hos snarare än arbetar på.


Vad är skillnaden? Ingen i Team Fantomen är anställd av Egmont, de frilansar. Jag tvivlar på att det finns någon i sverige som är anställd någonstans för att skapa serier. Samtidigt jobbar flera av de som medverkar i Utopi tydligen i former som påminner en hel del om att vara anställd, de verkar ha regelbundna förlagsmöten och flera av dem verkar sitta tillsammans i en studio och jobba (men jag tror inte förlaget äger studion).

GuestOnQuest skrev:Boken "Prins Charles känsla" av Liv Strömquist har sålt i över 12 000 exemplar (år 2011).
Boken "Gängkrig 145" av Bergting och Lapidus har sålt i 65 000 exemplar (år 2011).


Då ska man komma ihåg att Gängkrig 145 hade draghjälp av det storsäljande namnet Lapidus, jag skulle inte tro att The Portent, De dödas rike har legat i närheten av såda siffror. Jag har också en känsla av att det var en ganska snabb hype kring den, så större delen av försäljningen var nog just 2011. Liv Strömkvist ligger fortfarande två på försäljningslistan med Prins Charles Känsla som kom ut 2010, och det är hennes nya bok Ja till Liv som ligger etta.

Tillägg: Det var inte försäljning under 2011 som jag fick för mig, utan det var totalsiffror publicerade 2011. Men det ändrar inte så mycket på resonemanget, båda serierna kom ut någotsånär ungefär lika långt före respektive siffra.

På topplistan ser jag till min glädje att Lina Neidestam ligger både fyra och sexa med Maran respektive Zelda som ju är traditionellt välgjorda "mainstreamserier". Att jag inte tänkte på henne när jag skrev att kvinnor gjorde mer alternativa saker medans männen var mainstream, hon motbevisar ju den tesen alldeles på egen hand! [8D]
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: SIS / SPX 2012

Inlägg av AndreasEriksson »

Hittade ett par artiklar som visserligen inte ger några konkreta svar på försäljningssiffror, men ändå kan vara intressanta i sammanhanget:

http://www.svb.se/nyheter/kad-f-rs-ljning-p-bokm-ssan (Galagos succé på bokmässan, dock utan siffror, men andra förlags siffror kan vara intressanta i sammanhanget)

http://www.etc.se/debatt/den-sista-fria ... r-forlorad (om förlaget och tidningen Galago)
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: SIS / SPX 2012

Inlägg av Agentum »

Man ska mao jubla när man har några hundra sålda ex. ser inte bättre ut.
Iofs hade jag inte hört talas om nånting som stod där men jag antar att det är sånt som man alltså läser då eller bör göra iaf.

Mponopol med , ja nog är vi i Sverige alltid, låtsasföretag under samma ägare, men nej nej de konkurerar vetni.:-)
Precis som bensinbolagen, det är hårda nypor serni när de träffas och snackar priserr de ska ha framöver.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: SIS / SPX 2012

Inlägg av rkaj »

Agentum skrev:Mponopol med , ja nog är vi i Sverige alltid, låtsasföretag under samma ägare, men nej nej de konkurerar vetni.:-)


Nja, Egmont och Bonniers har kanske en del olika etiketter på det de ger ut, men Epix är fristående på riktigt, Galago ägs av Ordfront (som jag inte vet vem som äger, men det finns kopplingar till arbetarrörelsen), Optimal vet jag inte riktigt, är det Ingemar Bengtsson som äger det eller blev det sålt för några år sedan? Ekholm & Tegebjer är fristående, även om dess grundare tidigare har jobbat på både Egmont och Optimal. Kolik och Albumförlaget är helt fristående.

Bonniers dominans gäller ju tidningar och böcker i allmänhet, serier ger de inte ut så mycket. Vilket innebär / har inneburit att det finns ytterst få serier i butikernas tidningshyllor (men massor av sticka och virka, motor, produkttidningar och porr).
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: SIS / SPX 2012

Inlägg av K-E Lindkvist »

rkaj skrev:Galago ägs av Ordfront (som jag inte vet vem som äger, men det finns kopplingar till arbetarrörelsen)

I samband med Ordfronts kris förra året (då man sålde sig till Alfabeta) skrev Enn Kokk ett par bloggposter som sammanfattade lite av historien runt de svenska förlagen med kopplingar till politiska rörelser. Finns att läsa här och här.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: SIS / SPX 2012

Inlägg av Labrador Road 26 »

rkaj skrev:
Labrador Road 26 skrev:Varken Optimal eller Epix producerar väl egna serier, alltså som skapas för just dem, hos dem? Men jag kanske missförstår att du menar publiceras hos snarare än arbetar på.


Vad är skillnaden? Ingen i Team Fantomen är anställd av Egmont, de frilansar. Jag tvivlar på att det finns någon i sverige som är anställd någonstans för att skapa serier. Samtidigt jobbar flera av de som medverkar i Utopi tydligen i former som påminner en hel del om att vara anställd, de verkar ha regelbundna förlagsmöten och flera av dem verkar sitta tillsammans i en studio och jobba (men jag tror inte förlaget äger studion).

Nu missförstod du nog. Magnus pratade om att det var mycket kvinnor som producerade serier i Sverige, då undrade jag var, för hos Egmont verkar de inte vara i överflöd, och Egmont är ju den störste serieproducenten vi har i landet. Då pratar du om Epix och Optimal som att det hos dem jobbar många kvinnor, vilket det kanske gör. Men mig veterligen producerar de inga serier utan publicerar inköpta serier bara. Men jag är inte säker på det så därav frågan.

Jag är dock fortfarande nyfiken på var alla dessa kvinnliga serieskapare håller hus för i matbutikens seriehylla är de i alla fall inte i majoritet. Man får ju komma ihåg att de flesta i Sverige inte kommer i kontakt med serietidningar på något annat sätt än där och i kiosken/Pressbyrån.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: SIS / SPX 2012

Inlägg av rkaj »

Labrador Road 26 skrev:Magnus pratade om att det var mycket kvinnor som producerade serier i Sverige, då undrade jag var, för hos Egmont verkar de inte vara i överflöd, och Egmont är ju den störste serieproducenten vi har i landet. Då pratar du om Epix och Optimal som att det hos dem jobbar många kvinnor, vilket det kanske gör. Men mig veterligen producerar de inga serier utan publicerar inköpta serier bara. Men jag är inte säker på det så därav frågan.


Jag pratar inte om personer som jobbar på något förlag, jag pratar om personer som skapar serier som publiceras på de förlag jag nämnde.

Labrador Road 26 skrev:Jag är dock fortfarande nyfiken på var alla dessa kvinnliga serieskapare håller hus för i matbutikens seriehylla är de i alla fall inte i majoritet. Man får ju komma ihåg att de flesta i Sverige inte kommer i kontakt med serietidningar på något annat sätt än där och i kiosken/Pressbyrån.


Matbutikens seriehylla har väl ingenting med serier att göra? Där finns i bästa fall lite barntidningar (ett par varianter av Bamse) och ett gäng nostalgitidningar (Fantomen, 91:an, Kalle Anka, etc). Ok, då överdriver jag lite, men ska man prata om serier som skapas i sverige idag är det ytterst få som når matbutikerna.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: SIS / SPX 2012

Inlägg av Labrador Road 26 »

rkaj skrev:Matbutikens seriehylla har väl ingenting med serier att göra? Där finns i bästa fall lite barntidningar (ett par varianter av Bamse) och ett gäng nostalgitidningar (Fantomen, 91:an, Kalle Anka, etc). Ok, då överdriver jag lite, men ska man prata om serier som skapas i sverige idag är det ytterst få som når matbutikerna.

Men ni är ju inne på att tjejerna är så framgångsrika och storsäljande. En blaska med leksak på ICA ligger runt 10-20.000 ex i månaden medan motsvarande på Epix/Optimal med flera har en bit kvar dit. Man kan tycka vad man vill om kvaliteten på det, men faktum kvarstår att de säljer mer, och en stor del av dessa storsäljare är inte skapade av kvinnor. Det verkar mest vara en känslomässig grej att blunda för rena siffror.

Jag kollade på bilderna från CCC och inte heller där var det en majoritet av kvinnor man såg.
http://comicon.se/galleri/

Jag motsätter mig alltså inte fler serietjejer, både som konsumenter eller skapare, men jag ser i alla fall inte skymten av så många som verkar intressera sig för området. En gissning blir att SeF har runt 20 procent kvinnliga medlemmar, i bästa fall uppåt 30, men troligen inte mer än så. Generation T har runt 10 procent skulle jag tro och Nafsk såg jag låg på runt 7 procent. Sedan Serieforum bytte motor tror jag inte man ser fördelningen här längre men det kan Uffe svara på i så fall, men lär garanterat ligga en bra bit under 50 procent även här. Egentligen enda stället jag sett som har ordentlig proportion kvinnliga aktörer är Deviant Art, alla andra ställen domineras i mer eller mindre grad av manliga nördar. Det är i alla fall mitt intryck av läget.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: SIS / SPX 2012

Inlägg av AndreasEriksson »

Labrador Road 26 skrev:Men ni är ju inne på att tjejerna är så framgångsrika och storsäljande. En blaska med leksak på ICA ligger runt 10-20.000 ex i månaden medan motsvarande på Epix/Optimal med flera har en bit kvar dit.

Det finns inget motsvarande hos Epix/Optimal. Tack och lov.
Att jämföra Egmonts utbud med övriga serieförlag är som att jämföra äpplen och päron. Nej förresten, det är som att jämföra grönsaker och kött.

Labrador Road 26 skrev:Man kan tycka vad man vill om kvaliteten på det, men faktum kvarstår att de säljer mer, och en stor del av dessa storsäljare är inte skapade av kvinnor. Det verkar mest vara en känslomässig grej att blunda för rena siffror.

Visst är det ett faktum, men att enbart titta på upplagesiffror är också att blunda för delar av sanningen. "Man kan tycka vad man vill om kvaliteten på det" – och det är väl just det som är grejen, även kvalitet bör vara med i bedömningen. Däremot är kvalitet svårt att enas om medan upplaga är lätt att mäta (dock svårt att få ut uppgifter om). Men det är med serier som med musik: det som dominerar musiktopplistorna är inte heller nödvändigtvis det som de stora musikfantasterna tycker är bäst. Det som säljer bäst gör inte det nödvändigtvis för att det är bra, utan för att det satsas reklam på det, man lockar med annat (leksaker), och man gör en "harmlös" produkt som inte ska stöta bort någon potentiell köpare (eller deras föräldrar). Om man siktar på att göra något som några uppfattar som riktigt bra, brukar man få finna sig i att det finns en ännu större grupp som inte fattar vad man håller på med och tycker att det är riktigt dåligt.

Jag tror att även bland Serieforums medlemmar är inte Egmonts serietidningar det man tycker bäst om i svensk serieutgivning. Guldkornen hittar man istället hos Albumförlaget, Apart Förlag, Optimal, Ekholm & Tegebjer, Kartago, Galago, Kolik osv. Men jag tror också att spridningen skulle bli stor, och att det skulle vara svårt att enas om en serie som verkligen alla gillar. Som sagt, om man satsar på att göra något som några tycker är riktigt, riktigt bra kommer man alltid att tappa många andras intresse längs vägen.

Nu hängde inte jag med i början av diskussionen, så jag förstår inte riktigt varför det behöver bevisas att många svenska serieskapare idag är kvinnor, och att flera av dem säljer riktigt bra. Det känns ganska irrelevant, att de just är kvinnor menar jag. Men i mina ögon är det helt klart så att många intressanta serieskapare idag är kvinnor, och åtminstone några (Liv Strömquist, Lina Neidestam) verkar nå försäljningsframgångar också. Majoritet eller inte, så märker man av att det är fler kvinnliga serieskapare på gång nu än på länge. Det känns som det är fler svenska serieskapare rent allmänt som börjar ta för sig nu, vilket är roligt. Men man kanske måste lyfta blicken från ICA-hyllan för att upptäcka det.

Edit: Jag gjorde en snabbkoll på albumutgivningen 2011 (http://urhunden.se/albumlistor/seriealbum-2011/) och fick det till att 34 av de 100 originalsvenska albumen var producerade helt eller delvis av kvinnor. Det finns ett antal antologier som jag inte räknat eftersom jag inte vet vilka som medverkat. Så en majoritet är kanske inte sanningen ännu, men en tredjedel kvinnliga serieskapare i dagens svenska utbud är kanske en rimlig uppskattning.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: SIS / SPX 2012

Inlägg av Labrador Road 26 »

AndreasEriksson skrev:Nu hängde inte jag med i början av diskussionen, så jag förstår inte riktigt varför det behöver bevisas att många svenska serieskapare idag är kvinnor...

Var nog till viss del min replik på Wakurans inlägg att det inte märks här att det är många kvinnliga seriefans/skapare i Sverige.
viewtopic.php?f=8&t=8407&start=60

Vilket jag uppenbarligen inte instämmer i, de är i minoritet inom alla områden av serier enligt mig, även om det kanske är på uppgång inom vissa delar. Manga-sektionen låter jag vara osagd för den vet jag alldeles för lite om. Nästa gång ni besöker lokala seriebutiken om det finns någon på orten kan ni ju passa på och fråga hur många av kunderna som är tjejer.

Jag ser inte den uppsjö av tjejer som andra verkar göra så jag ställer mig väldigt frågande till om de påståendena är korrekta eller mer önsketänkande. Kollar jag på de olika seriegrupperna på FB jag är med i så är det väldigt få tjejer med där också, och där går de knappast under manligt eller könlöst alias.
http://www.facebook.com/groups/56096431 ... order=date
http://www.facebook.com/groups/60980691 ... order=date
http://www.facebook.com/groups/10027294 ... order=date
http://www.facebook.com/groups/19101543 ... order=date
http://www.facebook.com/groups/69493666 ... order=date
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
GuestOnQuest
Fine
Inlägg: 380
Blev medlem: fre 23 sep 2011, 12:08

Re: SIS / SPX 2012

Inlägg av GuestOnQuest »

Wakuran skrev:Persepolis är ju en superklassiker. Verkar ha rönt nästan lika stor uppmärksamhet som Maus. Menar du försäljningssiffror enbart i Sverige, eller internationellt?
Jag menar försäljningssiffrorna i Sverige. Internationellt är ”Persepolis” en storsäljare och finns översatt till ett tjugotal språk. Marjane Satrapi har vunnit en massa priser och det har till och med gjorts en film på hennes ”Persepolis”. Det känns dock inte som att hon är superkänd här i Sverige för man stöter på folk som inte hört talas om henne eller hennes verk. En klassiker är för mig något som alla ska ha hört talas om dvs om du går fram till vem-som-helst på gatan så ska personen hört talas om verket.

rkaj skrev:Jag har också en känsla av att det var en ganska snabb hype kring den (Gängkrig 145), så större delen av försäljningen var nog just 2011. Liv Strömkvist ligger fortfarande två på försäljningslistan med Prins Charles Känsla som kom ut 2010, och det är hennes nya bok Ja till Liv som ligger etta.
Den känslan har jag också dvs Liv kommer att sälja mer av sina gamla böcker medan ”Gängkrig 145” nog har sålt klart. Lanseringskampanjen för ”Gängkrig 145” var så effektiv och snygg att den vann Resumés tävling ”Månadens kampanj”. Kolla in hur det gjordes i länken nedan. Jag tycker det var riktigt snyggt gjort. Vad tycker ni andra?

http://www.hummingbirds.se/2010/11/gangkrig-145/
Jag har skakat hand med Stan Sakai.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: SIS / SPX 2012

Inlägg av Labrador Road 26 »

GuestOnQuest skrev:Jag tycker det var riktigt snyggt gjort. Vad tycker ni andra?

http://www.hummingbirds.se/2010/11/gangkrig-145/

Den var fyndig, och väldigt anpassad till sin placering. Jag blev mest överraskad när vi körde reklam för albumet på bio. Kan inte påminna mig att jag någonsin tidigare eller senare sett seriereklam på bio, eller tv med för den delen.
GuestOnQuest skrev:...och det har till och med gjorts en film på hennes ”Persepolis”.

Tog med en kort bit ur den i Serieforumsfilmen jag gjorde inför flytten för några år sedan.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Skriv svar