Labrador Road 26 skrev:Men ni är ju inne på att tjejerna är så framgångsrika och storsäljande. En blaska med leksak på ICA ligger runt 10-20.000 ex i månaden medan motsvarande på Epix/Optimal med flera har en bit kvar dit.
Det finns inget motsvarande hos Epix/Optimal. Tack och lov.
Att jämföra Egmonts utbud med övriga serieförlag är som att jämföra äpplen och päron. Nej förresten, det är som att jämföra grönsaker och kött.
Labrador Road 26 skrev:Man kan tycka vad man vill om kvaliteten på det, men faktum kvarstår att de säljer mer, och en stor del av dessa storsäljare är inte skapade av kvinnor. Det verkar mest vara en känslomässig grej att blunda för rena siffror.
Visst är det ett faktum, men att
enbart titta på upplagesiffror är också att blunda för delar av sanningen. "Man kan tycka vad man vill om kvaliteten på det" – och det är väl just det som är grejen, även kvalitet bör vara med i bedömningen. Däremot är kvalitet svårt att enas om medan upplaga är lätt att mäta (dock svårt att få ut uppgifter om). Men det är med serier som med musik: det som dominerar musiktopplistorna är inte heller nödvändigtvis det som de stora musikfantasterna tycker är bäst. Det som säljer bäst gör inte det nödvändigtvis för att det är bra, utan för att det satsas reklam på det, man lockar med annat (leksaker), och man gör en "harmlös" produkt som inte ska stöta bort någon potentiell köpare (eller deras föräldrar). Om man siktar på att göra något som några uppfattar som riktigt bra, brukar man få finna sig i att det finns en ännu större grupp som inte fattar vad man håller på med och tycker att det är riktigt dåligt.
Jag tror att även bland Serieforums medlemmar är inte Egmonts serietidningar det man tycker bäst om i svensk serieutgivning. Guldkornen hittar man istället hos Albumförlaget, Apart Förlag, Optimal, Ekholm & Tegebjer, Kartago, Galago, Kolik osv. Men jag tror också att spridningen skulle bli stor, och att det skulle vara svårt att enas om
en serie som verkligen alla gillar. Som sagt, om man satsar på att göra något som några tycker är riktigt, riktigt bra kommer man alltid att tappa många andras intresse längs vägen.
Nu hängde inte jag med i början av diskussionen, så jag förstår inte riktigt
varför det behöver bevisas att många svenska serieskapare idag är kvinnor, och att flera av dem säljer riktigt bra. Det känns ganska irrelevant, att de just är kvinnor menar jag. Men i mina ögon är det helt klart så att många intressanta serieskapare idag
är kvinnor, och åtminstone några (Liv Strömquist, Lina Neidestam) verkar nå försäljningsframgångar också. Majoritet eller inte, så märker man av att det är fler kvinnliga serieskapare på gång nu än på länge. Det känns som det är fler svenska serieskapare rent allmänt som börjar ta för sig nu, vilket är roligt. Men man kanske måste lyfta blicken från ICA-hyllan för att upptäcka det.
Edit: Jag gjorde en snabbkoll på albumutgivningen 2011 (
http://urhunden.se/albumlistor/seriealbum-2011/) och fick det till att 34 av de 100 originalsvenska albumen var producerade helt eller delvis av kvinnor. Det finns ett antal antologier som jag inte räknat eftersom jag inte vet vilka som medverkat. Så en majoritet är kanske inte sanningen ännu, men en tredjedel kvinnliga serieskapare i dagens svenska utbud är kanske en rimlig uppskattning.